Domů
Rychlé zprávy
Evropská soustava 10. ledna zaznamenala významný pokles frekvence. Příčiny se zkoumají
elektrické vedení, sloup
Zdroj: PxHere

Evropská soustava 10. ledna zaznamenala významný pokles frekvence. Příčiny se zkoumají

V elektrizační soustavě kontinentální Evropy došlo 10. ledna k poklesu frekvence na samou mez normálního provozu. Tento stav byl po společném automatickém zásahu provozovatelů přenosové soustavy (TSO) po několika sekundách opět normalizován. Příčina poklesu frekvence je stále předmětem zkoumání.

synchronní zóně kontinentální Evropy, která je synchronním propojením přenosových soustav 25 zemí, došlo 10. ledna v 21:02 k poklesu frekvence na 49,8 Hz. Podle vyjádření Evropské sítě provozovatelů přenosových soustav elektřiny (ENTSO-E) a společnosti zajišťující bezpečnostní spolupráci středoevropských TSO (TSCNET) nebyla ohrožena bezpečnost dodávek elektrické energie.

„Jak je v takových případech běžné, byla provozovateli přenosových soustav regionální skupiny CE podniknuta okamžitá kolektivní akce a podfrekvence byla odstraněna během několika sekund. Incident byl zjevně dostačující k varování provozovatelů přenosových soustav, avšak v žádném okamžiku neohrozil bezpečnost dodávek v Evropě,“ uvádí TSCNET.

Rakouská média informovala o možném přerušení dodávek elektřiny v Evropě srovnatelné s blackoutem z listopadu 2006, kdy v rámci preventivního opatření bylo ve Francii od dodávek elektřiny odpojeno 10 milionů domácností. Právě na popud těchto poplašných zpráv vydaly TSCNET a ENTSO-E svá vyjádření.

Podle rakouského provozovatele přenosové soustavy APG byl pokles frekvence zapříčiněn řetězcem událostí, rozhodujícím faktorem měla být  údajně datová chyba u německého TSO TenneT.  Z vyjádření ENTSO-E vyplývá, že je nepravděpodobné, že pokles frekvence byl způsoben pouze touto chybou. Existence dalších příčin je předmětem evropského šetření v rámci ENTSO-E, které prozkoumává významné rozdíly v evropské výrobě kolem 21. hodiny a změny v tocích mezi jednotlivými zeměmi.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(16)
energetik
21. leden 2019, 10:12

Frekvence začala pozvolna klesat několik minut předtím, nebylo to nic náhlého a 49,8 Hz se udrželo 3 sekundy. A zpět na 49,99 Hz se to vrátilo až kolem 21:17.

Ještě že tou dobou už byla tma, jinak to by ti naši "odborníci" zase svedly na solární elektrárny.

Petr
21. leden 2019, 12:25

Ještě že je zima, a soláry v období, kdy EU potřebuje nejvíc elektřiny, skoro nic nevyrábí.

Milan Vaněček
21. leden 2019, 13:56

"Experte", právě když jste to psal fotovoltaické elektrárny v Německu dávaly 10,5 GW. To je tak zhruba to co potřebuje celá ČR.

Přemýšlejte.

Karel
22. leden 2019, 12:11

...máte pravdu - za uvedený den dodaly soláry Německu krásných a významných cca 3,3% spotřeby... Když použiji stejný "level" PR, pak soláry toho dne zajistily funkčnost Německa na 47 minut...Zbylých 23 hodin a 13 minut byla "tma"... Přemýšlejte...

Ondra
21. leden 2019, 14:43

Ach jo vy ste pořád stejnej. Hlavně že ste mi ještě včera odpověděl tohle - "Jinak já souhlasím s Vámi, že nelze brát MWh vyrobené intermitentním zdrojem za rok a srovnat je s roční spotřebou MWh. To jsem bral v úvahu když jsem například psal o fotovoltaice na střechách, tam je to evidentní, je to nutno alespoň dělat laicky po měsících"

Nevim teda kdo by měl přemejšlet když tady argumentujete jednou hodinou a srovnáváte výrobu v Německu se spotřebou v ČR - to už ani nejsou jabka a hrušky.

Milan Vaněček
21. leden 2019, 15:27

Ondro jsem furt stejnej. A u fotovoltaiky musíte vždy uvažovat výrobu po hodinách, ať je léto nebo zima. K rozprostření výkonu FVE během dne, jak stále navrhuji dojde masově až tak za 5-10 let, až budou panely za polovic.

Ondra
21. leden 2019, 15:46

Výrobu aspoň po hodinách musíte brát samozřejmě u každýho zdroje. Já s Váma souhlasim že orientací části panelů na východ a západ se líp rozprostře velká špička přez poledne ale s tím že nejvíc elektřiny FVE vyrobí na přelomu jara a léta a naopak nejmíň v zimě kdy je zrovna ve většině Evropy tak nějak nejvíc potřeba asi nic neuděláte. O to tady jde a dokud se u nás budou střídat roční období (než to EU zakáže) tak s tim neudělaj nic ani panely za polovic nebo zadarmo.

Martin Hajek
21. leden 2019, 21:03

49,8 Hz je hranice normálního provozu, ke skutečnému ohrožení ES je ještě poměrně daleko. Pokud si vzpomínám, tak frekvenční relé v ČR automaticky odhazují první část zátěže při 49 Hz. Nicméně je samozřejmě na místě to vyšetřit a vyloučit systémovou chybu. Pokud to byla nešťastná shoda mnoha náhod, dá se s tím žít.

Karel
21. leden 2019, 21:59

Dovolim si opravit - jiz pri odchylce 0,2 Hz prechazeji systemove elektrarny do regulace "ostrovni provoz" a soucasne by se mely aktivovat frekvencni ochrany FVE. Takze 49,8 bylo fakt "o chlup"...

Vláďa
22. leden 2019, 06:15

Ostrovní provoz znamená stav kdy je zdroj od sítě oddělen vzdáleným vypínačem a zůstane připojen nějaký spotřebič o neznámém výkonu. Zdroj pracuje podle frekvence. Když sice dojde k poklesu frekvence ale nedojde k odpojení tak jaký je signál pro regulaci?

Karel
22. leden 2019, 11:52

signálem je právě ta odchylka 200 mHz (plus i minus). Za normálního stavu k této odchylce při velikosti evropské sítě prakticky nemůže dojít.

Peter
22. leden 2019, 09:13

JE Bohunice prešla do otáčkovej regulácie. Ako vravíte, už to nie je vtip. Došlo pravdepodobne aj k určitej systémovej chybe, ale hlavne si zberáme pozitíva európskeho liberalizovaného trhu s elektrinou. Na prvom mieste sú obchodníci a peniaze - tak nám treba.

jura
23. leden 2019, 09:09

Hm, jenze problemem evropske energetiky je vetsi a vetsi regulace energetickeho trhu, dotace,...

Peter
22. leden 2019, 09:20

JE Bohunice prešla do otáčkovej regulácie. Ako sa už napísalo vyššie už to nie je vtip a každé väčšie vybočenie od normálu môže mať za následok nepredikovateľné chovanie jednotlivých častí elektrizačnej sústavy. Pravdepodobne došlo aj k určitej dátovej chybe ako sa písalo v článku, ale jednoznačne začíname si zbierať ovocie európskeho liberalizovaného trhu s elektrinou. Tak to vyzerá, keď na prvom mieste sú a budú obchodníci a peniaze.

Vláďa
22. leden 2019, 11:40

V1 odstavená v likvidaci, A1 zlikvidovaná. Tak že zbývá V2. Po odečtu vlastní spotřeby je výkon cca 800 MW. Při připojení k síti to opravdu je nevýznamný výkon. To si mohou obchodníci hrát na všemocné ale nic nezmůžou.

jura
23. leden 2019, 09:08

Uff, 800 MW nevyznamny vykon? Kde to zijete?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se