Domů
Přenos elektřiny
Nizozemská soustava nestíhá rozvoj OZE, provozovatel varuje před přetížením
Větrné elektrárny, vedení.
Zdroj: TenneT

Nizozemská soustava nestíhá rozvoj OZE, provozovatel varuje před přetížením

Nizozemský provozovatel přenosové soustavy, společnost TenneT, ve čtvrtek varoval před strukturálním přetížením v období let 2021-2028 v severní částí nizozemské sítě. Důvodem je rostoucí výroba obnovitelných zdrojů energie v oblasti.

TenneT přičítá úzká místa nárůstu podílu výroby solární a větrné energie v distribuční a přenosové soustavě ve Frísku, provincii na severu Nizozemska. Výslednou vyšší poptávku po přenosu elektrické energie nelze plně uspokojit kvůli omezené dostupné přenosové kapacitě v síti vysokého napětí.

Ve zmíněné oblasti dosahuje nasmlouvaná přenosová kapacita přibližně 1500 MW, celková dostupná přenosová kapacita však činí přibližně 980 MW.

Nařízení o vnitřním trhu s elektřinou uvádí, že zjištění strukturálního přetížení v obchodní zóně potvrzené příslušným regulátorem vyžaduje, aby se příslušný členský stát do šesti měsíců rozhodl buď vypracovat akční plán, nebo přezkoumat a změnit konfiguraci své obchodní zóny.

TenneT plánuje k vyřešení problému úpravu a posílení sítě a zvýšení kapacity transformátorů.

Podíl OZE v Nizozemsku významně roste

Obnovitelné zdroje energie se v Nizozemsku v prvním čtvrtletí letošního roku podílely 28 % na výrobě elektřiny.

V loňském roce překročil instalovaný výkon fotovoltaických elektráren v Nizozemsku 10 GW, když meziročně vzrostl o 41 %. Nizozemsko tak vloni nainstalovalo dvakrát celkový instalovaný výkon fotovoltaických elektráren České republiky.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
JD
13. červen 2021, 15:07
Jaroslav Novák
13. červen 2021, 15:45

V Holandsku není Hstřední okolo 500m a více, jako máme v ČR, proto nemohou pro velké akumulační kapacity vybudovat PVE, ale naši političtí šmelináři zatím naše geomorfologické+hydrologické+dopravní+infrastrukturní+sociální+ekologické přednosti nechápou, stavby PVE nepodporují, rozhodnutí a zanesení do ZÚR odkládají, posílení EPS Střední Evropy projekty a díly PVE neumožňují, tedy naši zvolení politici škodí, i na velké vzdálenosti!!!

Jaroslav Novák
13. červen 2021, 15:53

jak jinak chceme dekarbonizaci Evropy přispět, když ani naše příkladné a nabízené PVE řešení s akumulovanou kapacitou přes 30 GWh v denním cyklu nelze podpořit a vládou ČR s MPO prosadit? Prostě nám není přáno vlastních předností využívat, musíme svá mimořádná územní aktiva (Hstř=500m) odevzdat cizákům, ti poté lokality získají (s pomocí korupce podpoří několik volebních kampaní zaplacením bilbordů) tak se dělá politika ve prospěch národa,....vše prodáme za zlomek ceny!!!

Jiří
13. červen 2021, 19:06

OZE s PVE nejde dohromady. Pro rozumně ekonomické řešení je třeba, aby se v noci naplnila a ve dne dodávala EE. No a FVE zas tak moc přebytků v noci nemají.

Jaroslav Novák
13. červen 2021, 19:59

na energostatu máte jasné a zřetelné průběhy výkonů zdrojů i spotřeby, tedy predikovatelné investice v energetice. S dekarbonizací a rozvoji volatilních OZE vyvolá potřebu dalších regulačních i akumulačních kapacit EPS. Pro stabilitu EPS Střední Evropy může ČR výrazně přispět, ale chce to v čele ČR státníky, nikoliv šmelináře s mocí!!!

Carlos
13. červen 2021, 20:11

Proč by se měly plnit jen v noci? Nenapadá Vás že v momentě kdy nebudou v síti přes noc trůnit parní elektrárny, tak se ty provozní grafy PVE překlopí?

Jiří
13. červen 2021, 20:42

Překlopí, tedy že se budou plnit přes den? Ale komu a kdy pak tu EE dodají s rozdílem prodej-nákup alespoň 1,5 Kč/kWh a to pravidelně každý den (jinak se nemá PVE šanci zaplatit)?

Když se teď začne pracovat na projektu větší PVE, tak nebude hotová dřív než za 10 let, jenže v tu dobu (2032+) je tu další proměnná a to jsou elektromobily. Při podílu na prodejích 75 % je to 200 tisíc aut ročně, s průměrem 75 kWh na auto to dělá 15 GWh akumulační kapacity ročně, tedy jako by se postavily každý rok 4 nové Dlouhé stráně.

K tomu poznámka, že 75 kWh stačí na dojezd 400 km. Při nájezdu 20 tisíc ročně je to nabíjení jednou týdně a to si drtivá většina lidí pohlídá, aby nabíjela za co nejméně to půjde, tedy v době přebytků.

xoor
14. červen 2021, 08:36

@jiri

Rozdíl zaplatí spotřebitel v rámci poplatku za stabilizaci sítě. Prostě to budou v příštích letech pěkně zvedat. OZAci budou jásat, protože se to do ceny siloviny nebude promítat.

Trochu mě děsí představa, že jednou přijdu do garáže a s vidinou nabité nabterie zjistím, že mám třeba 50% baterky pryč protože se jejích kapacita použila na stabilizaci sitě.

S vaším sčítáním kapacity moc nesouhlasím, dokud nebudou známy, nějaké modely financování stabilizace sítě.

hellokitty
14. červen 2021, 09:13

nie kazde vozidlo ma najazd 20000 rocne, ja som teraz cez koronu ani po roku nemenil olej lebo moj rocny najazd cinil 3000 km, takze mne by stacilo nabijat tak s velkou bidou raz za mesiac

a 50% baterky pryc to nebude, bude to tolko kolko si nastavite limit vo vozidle, bud budete viac jazdit a dovolite sieti maximalne 20% kapacity alebo vam to bude po vacsinu casu stat v garazi a ponuknete 60% kapacity a este na tom zarobite

Jiří
14. červen 2021, 11:18

xoor: Jenže PVE je tak megalomanský projekt, že to tento poplatek ji do černých čísel nedostane. Vemte si investiční náklady 20 mld. rozdělené na 20 let, tedy 1 mld. ročně, což dělá zhruba 250 korun ročně na jednu domácnost ve vyúčtování elektřiny za jednu PVE, která nejen že nevyrábí žádnou elektřinu, ale dokonce jí nemalé množství spotřebovává.

S tou stabilizací jsem to myslel jinak, prostě jen formou krátkodobých tarifů, něco ve smyslu zapni nabíjení jen pokud elektřina bude pod 3 Kč/kWh, což může být třeba mezi 13-14 za slunného dne a pak mezi 3-4 ráno, když je nejmenší odběr. A nebo když potřebuješ okamžitě, tak si holt zaplatíš třeba 7 Kč/kWh.

Dávat auto do zásuvky pro stabilizaci sítě vás nikdo nutit nebude, zaprvé na to nebudou uzpůsobena všechna auta a hlavně si nedokážu představit tu pobídku, která by mě k tomu přesvědčila. Vemte si auto s 50kWh baterií, za 1000 cyklů, tedy 50000 kWh dostanete přinejlepším 100 tisíc (no spíš tak maximálně 75 tisíc, tedy 1,5 Kč/kWh) a vaše auto ztratí na hodnotě jako by ujelo 1000x max. dojezd, tedy zhruba 300 tisíc km navíc! Tzn. bateriově bude prakticky na odpis, takže budete nakonec v mínusu.

Jiří
14. červen 2021, 11:23

hellokitty: Vy byste dal k dispozici 20 % kapacity svého BEV se 75kWh baterií, které jste koupil buď nové za milion nebo jeté třeba za půl milionu, abyste za těch 20 %, tedy 15 kWh dostal ten den třeba 20 korun? To bych snad raději šel každý týden na hoďku makat do mekáče, abych tohle nemusel dělat :-)

hellokitty
15. červen 2021, 09:57

to asi pocitate s nejakymi sucasnymi alebo dokonca minulymi baterkami, ze ich davate na odpis po 1000 cykloch, moja domaca lifepo ma za sebou cca 433 cyklov a kapacita poklesla o 2% (vyrobca tvrdi zivotnost 6000 cyklov, kde "zivotnost" je pokles na 80% kapacity, tak zatial mi to vychadza na nejakych 4300 cyklov)

lifepo to su tie baterie, ktore planuje tesla davat do "lacnejsich" EV, do tych "drahsich" budu davat tu svoju million-mile battery, to je v preklade baterka, ktora auto prezije, lebo to je 1600000 km, aj keby som len milion z toho pouzil na stabilizaciu, tak mi stale ostava tych 600000 km coho sa zatial nedozil ani jeden moj fosil

Jiří
15. červen 2021, 10:45

Tesla žádnou milion mile baterii ještě nepředstavila. V autech žádná taková technologie není.

Na 75 kWh ta životnost bude tak 500 tisíc km, tj. 200 tisíc nájezd, který si za pár šušňů zvýšíte o 300 tisíc na 500 tisíc a já vám garantuji, že kdo nebude hloupý a při koupi auta si to ověří, tak to co jste vydělal bude v tu ránu pryč a ještě na tom budete tratit (pokud tedy nebudete lhát, že jste nikdy auto k tomuto účelu nepoužil a nenarazíte na naivu).

Abych k tomuto účelu své auto využil, musela by být výkupní cena alespoň 4 Kč/kWh (200 Kč za poskytnutí 50 kWh a 200 tisíc za 1000 takových použití), což je naprostá utopie.

hellokitty
17. červen 2021, 14:29

vy ale pocitate s tym, ze vam budu platit iba cenu silovej elektriny, ale ked to budete poskytovat ako sluzbu, tak v tom bude zaratana prave aj marza za poskytovanie tejto sluzby, pozrite sa na airbnb, tam tiez neplatite iba cenu "najmu" ale aj sluzby, takze vo finale je ta cena vyssia

Milan
14. červen 2021, 11:25

A co tak k dekarbonizaci nepřispívat vůbec? Je to celé nesmysl, ale ti co uz jsou v tom finančně zaháčkovaní to budou propagovat dál. Plus aktivisti, kteří tomu věří.

Jaroslav Novák
13. červen 2021, 15:53

jak jinak chceme dekarbonizaci Evropy přispět, když ani naše příkladné a nabízené PVE řešení s akumulovanou kapacitou přes 30 GWh v denním cyklu nelze podpořit a vládou ČR s MPO prosadit? Prostě nám není přáno vlastních předností využívat, musíme svá mimořádná územní aktiva (Hstř=500m) odevzdat cizákům, ti poté lokality získají (s pomocí korupce podpoří několik volebních kampaní zaplacením bilbordů) tak se dělá politika ve prospěch národa,....vše prodáme za zlomek ceny!!!

Jiří
14. červen 2021, 11:30

Takže v Německu vyrobí 44 GWh, pak nám je 1000 km daleko pošlou se ztrátami 10 % do naší PVE, která ze ztrátou 25 % udělá z těch 36,5 GWh jen 30 GWh a pošle je zpět, kde se ztrátami 10 % budou mít 27 GWh. K tomu postavíte PVE za celkové náklady 200 mld. Kč a dobou výstavby 10 let, tedy v době, kdy budou baterie za polovinu toho co teď.

No hezký podnikatelský plán, tak směle se pusťte do toho, ale za své prosím, ne za státní, děkuji.

PetrV
14. červen 2021, 07:01

Je to jen drahý byznys na ukor spotrebitelů

Roman Mysík
14. červen 2021, 13:09

Dekarbonizace je duševní choroba, která nás směřuje zpět do pravěku. Pohledem zvenčí je roztomilé, jak Evropa páchá totální ekonomickou sebevraždu jenom proto, aby utlumila pár svých promile podílu na znečištění Světa a přispěla tím k nárůstu výroby ve zbytku planety, který vyvolá 100x větší znečištění. Fakt sranda, tedy pokud nejste Evropan.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se