Domů
Elektromobilita
Tesla slíbila snížit výrobní náklady o polovinu, nové modely nepředstavila

Tesla slíbila snížit výrobní náklady o polovinu, nové modely nepředstavila

Elektromobilita
5 komentářů
2. březen 2023, 09:18
ČTK

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje u budoucí generace svých vozů snížit náklady na montáž o polovinu. Oznámili to představitelé firmy na setkání s investory. Ředitel firmy Elon Musk však neprozradil, kdy představí tolik očekávaný dostupný elektromobil. Akcie společnosti proto po skončení setkání s investory klesaly.

Na setkání, které trvalo tři a půl hodiny, se představila více než desítka vedoucích pracovníků automobilky, včetně nového šéfa globální výroby Toma Zhua, a mluvili o všem možném, od plánu na udržitelnou energii až po inovace v řízení operací od výroby až po servis. Neposkytli však žádné podrobnosti o uvedení vozů nové generace na trhy. Očekávalo se, že Musk představí plán na výrobu cenově dostupnějšího elektromobilu, který by rozšířil atraktivitu značky a posílil konkurenceschopnost.

Finanční ředitel Zach Kirkhorn odhadl, že Tesla musí investovat šestkrát více než doposud, aby dosáhla svého dlouhodobého cíle, a to zvýšit do roku 2030 výrobu na 20 milionů vozů ročně. To je desetinásobný růst proti současné kapacitě. Celkové náklady na tento cíl by mohly činit 175 miliard USD (3,8 bilionu Kč).

Dalším investičním krokem bude nová továrna v severním Mexiku. Kromě USA má Tesla závody také v Německu a Číně.

Musk se ale nevyjádřil k plánům na modernizaci sedanu Model Y v příštím roce, nazvanou Projekt Juniper, ani k modernizované verzi sedanu Model 3, tedy projektu s kódovým označením Highland. Šéf designu Franz von Holzhausen uvedl, že letos přijde na řadu pickup Cybertruck.

Důležité pro dosažení ročního výrobního cíle je pro Teslu získání masového trhu. Plánovaný cíl prodeje Tesly je vyšší než celková produkce dvou současných největších výrobců automobilů, německého Volkswagenu a japonské Toyoty.

Podle Muska je důležité pro zvýšení prodeje vozů Tesla snížení konečných cen. Dodal, že slevy, které Tesla letos nabídla, podpořily poptávku. Musk dále uvedl, že Tesla by mohla potřebovat deset modelů, což by při plánované cílové výrobě znamenalo, že ročně od každého modelu prodá dva miliony kusů. Pro srovnání Toyota prodá ročně po celém světě něco přes jeden milion modelů Corolla.

Tesla je nejhodnotnějším výrobcem automobilů. Akcie firmy však divoce kolísají. Ze svého maxima z listopadu 2021 se snížily zhruba o polovinu, v letošním roce však již stouply o více než 60 procent.

Hlavní inženýr automobilky Lars Moravy uvedl, že vozy nové generace by se měly vyrábět za poloviční náklady než současný Model 3 nebo Model Y. Jeden z vysoce postavených investorů Tesly Ross Gerber odhadl, že by nový elektromobil mohl stát 25.000 až 30.000 USD (549.000 až 659.000 Kč).

Tesla ale také bude muset zlepšit technologii výroby baterií, kterou Musk označil za zásadní omezující faktor při přechodu k cenově dostupnějším automobilům. Tesla se potýká s problémy při rozšiřování výroby pokročilých baterií, tzv. 4680. Vedení uvedlo, že je pravděpodobné, že se podaří zahájit sériovou výrobu ještě letos, napsala agentura Reuters.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Milan Vaněček
2. březen 2023, 13:30

Najděte si na internetu Tesla investors day 2023,

na Twitru to máte jako nádhernou 3 hodinovou serii přednášek.

Aby jste si uvědomili, jak většina diskutujících na tomto webu žije minulostí, ignoruje přítomnost a bojí se (technické) budoucnosti.

Klíčová sdělení jsou: udržitelnost (obnovitelné zdroje, především fotovoltaika a akumulace elektřiny), snižování ceny inženýrskými metodami (ne levnou prací), robotika.

Je vidět, že v Kalifornii a Texasu TESLA vytváří budoucí svět.

Novináři to většinou ještě nevidí, staří energetici taky ne.

Doufám, že na středních a vysokých školách u nás to profesoři studentům budou ukazovat, rozebírat to s nimi, aby viděli, kam se moderní technologie ubírají a co i k nám, se zpožděním několika desítek let, přijde.

hellokitty
2. březen 2023, 13:52

a este by si miestni stari energetici mali pogooglit "tesla virtual machine mode" lebo casto sa boja rozkolisania siete obnovitelnymi zdrojmi energie a ze iba zotrvacniky to mozu zachranit

Michal
3. březen 2023, 08:58

Nevím, jestli je to minulost, ale na setkání s investory bych čekal témata jako ziskovost a výplata dividend - Tesla za celou svou existenci ještě nevyplatila ani cent dividendy.

Antonín Mikeš
3. březen 2023, 09:22

Je zajímavé že v případě JE požadujete podepsané tendry, tady vám stačí sliby.

Michal K.
2. březen 2023, 15:14

Tak slubom nezarmutis ...

- cybertruk tu uz mal byt pred 5 rokmi. A kazdy rok sa slubuje, ze uz to pride

- slubene bolo, ze model 3 ma byt lacne eletro auta pre vsetkych. Ale aspon hlavny inzinier slubil, ze nove modely by sa mali vyrabat za polovicne naklady, a mohli by byt lacne

- kolko rokov sa sluboval a odkladal tahac semi ?

- "baterie, Musk označil za zásadní omezující faktor při přechodu k cenově dostupnějším automobilům" - tak to je ako uplne zasadne a prekvapujuce zistenie. Ono to prekvapujuco, bolo prekvapujuce uz pred 20 rokmi. A ako prekvapujuco vidim, je to stale prekvapujuce aj po 20 rokoch. Mozno, ze nas to prekvapujuco opat po 20 rokoch prekvapi ...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se