Domů
Uhlí
Protesty omezí dodávky uhlí do exportního terminálu v JAR, jež je zásadním dodavatelem pro Evropu
Černé uhlí
Zdroj: Alexander G / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Protesty omezí dodávky uhlí do exportního terminálu v JAR, jež je zásadním dodavatelem pro Evropu

Uhlí
8 komentářů
19. říjen 2022, 12:40
Eduard Majling

Vývoz energetického uhlí z Jihoafrické republiky, která se po zavedení zákazu na dovozu uhlí z Ruska stala klíčovým zdrojem této energetické suroviny pro evropský trh, čelí další nejistotě. Kromě probíhajících stávek na železnici, které stále mohou částečně omezit dodávky uhlí do hlavního exportního terminálu, by mohla být omezena i doprava uhlí do terminálu po silnici. Dopravní trasu pro uhlí plánuje zablokovat místní komunita, podle které má intenzivní přeprava uhlí devastující následky.

Dodávky uhlí pro evropské teplárny a elektrárny čelí před nadcházející zimou dalšímu riziku. Zatímco v poslední době ohrozily dodávky uhlí z dolů do jihoafrického exportního terminálu Richards Bay, klíčového prvky zásobovací infrastruktury, stávky na železnici, nyní by dle serveru Montel mohla být omezena i přeprava uhlí po silnici. Vzhledem k problematické situaci na železnici totiž v poslední době značná část objemu exportovaného uhlí do terminálu směřuje na korbách nákladních automobilů.

Podle vyjádření analytika zaměřeného na uhelný trh z jihoafrické Pretorie do terminálu putuje po silnici zhruba třetina veškerého objemu uhlí. Richards Bay je aktuálně klíčovým zdrojem uhlí pro Evropu, jelikož se jedná o největší exportní terminál v Jihoafrické republiky. Z ní přitom během letošního září pocházela více než třetina veškerého dovozu energetického uhlí do Evropy.

Intenzivní přeprava uhlí nákladními automobily nicméně vyvolává odpor u místních komunit žijících poblíž klíčové trasy spojující doly v provincii Mpumalanga s terminálem Richards Bay. Skupina s názvem 33/34/66 JOC, který je odvozen od označení zasažených silnic, plánuje podle serveru Montel od čtvrtka blokovat tyto klíčové trasy. Důvodem jsou „extrémně devastující a nebezpečné následky tisíců abnormálně naložených nákladních automobilů“.

„Nákladní automobily s uhlím by v krátkodobém horizontu měly urgentně a okamžitě začít využívat alternativní trasy pro dopravu uhlí do přístavu Richards Bay,“ uvedla skupina s tím, že v dlouhodobém horizontu by měla být preferována přeprava po stávající železnici. „Tato železnice byla v první řadě vybudována před mnoha lety právě za účelem přepravy uhlí do přístavu Richards Bay,“ dodali zástupci skupiny a poznamenali, že je kapacita této trasy aktuálně zcela nevyužitá, za čímž stojí mimo jiné stávky na železnici.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Ivan
19. říjen 2022, 13:27

takže jsme vyměnili jednoho "nespolehlivé" dodavatele za druhého nespolehlivého dodavatele, jak prozíravé...

Emil
19. říjen 2022, 13:33

Jestli víte o někom spolehlivějším, tak sem s ním...

Maly Jarda
19. říjen 2022, 14:02

Rusko by prodávalo, ale Fiala nechce nakupovat ... ale kdo ví, třeba začne Německo nakupovat i uhlí z Ruska a prodávat nám ho s vysokohorskou přirážkou (tak jak to dělá s plynem).. to by se Fialovi určitě líbilo

Emil
19. říjen 2022, 14:08

Až na to že se nic takového neděje ani s plynem je to pěkná teorie...

Pavel K
19. říjen 2022, 14:28

Jardo, jakou máte fci ve státní správě Ruska, že můžete za ně říci, že by prodávalo?

Petr prochaska
19. říjen 2022, 15:29

Nemyslím si, že nyní nám Německo přeprodává plyn s přirážkou. Ano dělalo to v minulosti, kdy Uniper kupoval od Gazpromu přes NS1 plyn pod 25 EUR/MWh za na dlouhodobý kontrakt a hodil ho na burzu za 100 EUR/MWh. Nicméně je to již minulost Uniper už z Ruska nic nekoupí, protože NS1 není funkční.

Nicméně mne tak napadá. Mám zafixovaný plyn do konce 2023 za 8 Kč/m3. Fix je z doby, kdy bylo vše normální - Uniper bral přes NS1 plyn za 20 EUR/MWh a dal ho na burzu, tam si ho koupil ČEZ za zhruba taky 20 EUR/MWh. Jenže nyní plyn přes NS1 nejde a musí se nakupovat přes LNG, nyní 114 EUR/MWh neboli 30 Kč/MWh. Kdo za mne dotuje rozdíl? Je to Uniper nebo ČEZ nebo někdo jiný?

Ivan Novák
19. říjen 2022, 21:29

Záleží, jak dlouho bude dodavatel držet smlouvy, a kdy jako Písařík řekne, že už ho to nebaví a ať si najdete jiného.

Jan Stehlik
19. říjen 2022, 15:09

Já myslím , že to uhlí potřeba nebude . Pokles prumyslu bude tak velký , že tolik surovin netřeba . Je to jen pěkné pokračování green dealu :-) Lidé se rádi uskovní .

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se