Domů
Rychlé zprávy
Nedostatečná přenosová kapacita trápí i Velkou Británii, kompenzace větrným elektrárnám vzrostly o 85 %
Offshore větrné elektrárny
Zdroj: Unsplash

Nedostatečná přenosová kapacita trápí i Velkou Británii, kompenzace větrným elektrárnám vzrostly o 85 %

Kompenzace vyplacené provozovatelům větrných elektráren v roce 2020 za omezování výroby v době přebytku výkonu v soustavě vzrostly o téměř 85 % na více než 250 milionů liber. Důvodem byla kromě nedostatečného rozvoje přenosové soustavy i nižší spotřeba elektřiny způsobená pandemií koronaviru. 

Výroba elektřiny ve Spojeném království loni zažila mimořádný rok. Poprvé totiž obnovitelné zdroje vyrobily více elektřiny než uhelné a plynové zdroje. Tyto fosilní zdroje pak vůbec poprvé od roku 1960 vyrobily méně než 100 TWh elektřiny. Přestože se jedná o významný milník, rostoucí náklady na kompenzace za omezení výroby větrných elektráren ukazují, že je nutné více investovat do přenosové soustavy a dalších technologií.

Zatímco v roce 2019 náklady na kompenzace pro provozovatele větrných elektráren dosahovaly „pouze“ 136 mil. liber, v loňském roce se tato částka téměř zdvojnásobila. Podle údajů agentury Bloomberg kompenzace přesáhly 250 mil. liber.

Zřejmě nejhorším dnem z pohledu kompenzací byl pátek 22. května 2020, kdy byly kompenzovány ztráty za omezení výroby ve výši 9,3 mil. liber (cca 270 mil. Kč). Tento den stanovil nový rekord, přičemž dřívější byl překonán téměř dvojnásobně (4,8 mil. liber/den).

Důvody pro takový nárůst kompenzací jsou především stále se zvyšující výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů a také loňská nižší spotřeba elektřiny v zemi, na které se podepsala pandemie koronaviru. Ve srovnání s předchozím rokem spotřeba klesla o cca 6 %. Pro srovnání – v ČR se pokles spotřeby elektřiny odhaduje mezi 3-4 % (konečná data za 4 čtvrtletí zveřejní ERÚ v letošním prvním čtvrtletí).

Ambiciózní klimatické cíle vyžadují další investice

Spojené království má v oblasti ochrany klimatu poměrně ambiciózní cíle. Do roku 2030 má dosáhnout snížení emisí CO2 o téměř 70 %. K dosažení tohoto cíle ovšem potřebuje mnohem více, než pouze výstavbu nových a nových obnovitelných zdrojů.

Další krok k dosažení uhlíkové neutrality bude ještě náročnější. Odstavit poslední fosilní zdroje v soustavě bude vyžadovat mnohem víc, než jen stavět nové větrné a solární elektrárny,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Iain Staffell z Imperial College London.

Jak ukazují data o kompenzacích pro provozovatele větrných elektráren, část vyrobené elektřiny nelze využít kvůli nedostatečně rozvinuté přenosové soustavě. Její další rozvoj je proto klíčový pro zvyšování podílu OZE na spotřebě elektřiny.

Naopak pro zajištění dostatku elektřiny v době, kdy není výroba z obnovitelných zdrojů kvůli aktuálním klimatickým podmínkám dostačující, rozvíjí Spojené království jadernou energetiku. Aktuálně staví jadernou elektrárnu Hinkley Point C s plánovaným spuštěním v roce 2026 a rozhoduje o projektu nového bloku v elektrárně Sizewell a Bradwell.

Zdroj úvodní fotografie: Photo by Gritte on Unsplash

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(36)
Zapletal
16. únor 2021, 12:05

Holt je čas na investice do technilogií na uchovávání energie, tedy do vodíkových systémů, bateriových systémů, případně dalších přečerpávacích elektráren. Pak přijde jaderná lobby o další mantraargument.

Vladimír Šťastný
16. únor 2021, 13:42

A napadlo vás, že všechno to, co jste vyjmenoval a ještě mnohé další zdraží produkci z OZE a jaderná lobby nejenže nepřijde o nic, ale bude snadno konkurovat cenou a stálostí dodávky?

Vinkler
16. únor 2021, 16:41

Pánové za zelené. To do veřejného OZE zcela patří. Musí se tedy do nákladů počítat.

Vše.

Větrníky,

slunečníky,

vedení,

stabilizační baterie

vykrývací nouzové zdroje např. plynová elektrárna.

blaha.p
16. únor 2021, 18:04

Ve Velké Británii rozhodně JE nemá ekonomicky šanci. Stavěná nová jaderná elektrárna Hinkley Point C se neustále prodražuje a protahuje má garantovanou výkupní cenu na úrovni z roku 2012 v ceně 105 €/MWh ta se bude zvyšovat o inflaci cca 2 %/rok tzn. že aktuální cena z tohoto nedokončeného zdroje je cca 125 €/MWh, jen připomínám aktuální cenu na trhu 55 €/MWh = cca elektřina je o cca 130% dražší než je aktuální cena tzn. za každou MWh zaplatí lidé ve Velké Británii 70 € = cca 1800,-Kč, v roce 2027 v době spuštění ta cena bude už cca 150 €/MWh a každý rok dál poroste.

Emil
16. únor 2021, 18:34

Asi proto britská vláda plánuje do konce volebního období schválit projekt další jaderné elektrárny, protože rozhodně nemá ekonomicky šanci...

Milan Vaněček
17. únor 2021, 01:53

Britanie je tak bohatá že si může dovolit připlácet 70 či více liber za každou MWh elektřiny z nového jádra nad tržní cenu.

Ale ČR není tak bohatá, porovnejte náš HDP s tím britským a uvidíte obrovský rozdíl.

blaha.p
17. únor 2021, 06:53

Emile, vím, že jsi milovník JE, ale čísla výše mluví jasně aktuální průměrná cena EE je cca 55 €/MWh, a aktuální cena z HP C je cca 125 €/MWh a každý rok roste o inflaci cca 2%. Aktuálně by tedy občané VB dopláceli cca 70 €/MWh. Jestli se nestane katastrofa a ceny za EE nestoupnou v roce spuštění HPC cca 2027 na 160 €/MWh pak bude tento projekt muset být silně dotovaný každý rok cca 1 miliardou €, je ale na 99% jisté, že někde v roce 2040 to budou miliardy 2. Nová JE opravdu není o ekonomice, je jen o stabilitě výroby, všichni ve VB to vědí, a že za tuto stabilitu budou platit. Jen v ČR se vláda tváří, že je to ekonomické, kdyby tomu tak bylo, tak by to v klidu mohl postavit ČEZ, protože by mu na to všichni rádi půjčili, ale vzhledem k neekonomičnosti stavby to musí stavět stát, protože komerčně se to nevyplatí. I tomu Maďarsku muselo půjčit Rusko, kdyby to bylo tak fantasticky levné, tak by se volný trh o tyto projekty porval. Na HP C krásně vidíme, který se komerčně staví, jaká je skutečná cena za EE z nových JE zdrojů, je neskutečně vysoká.

Emil
17. únor 2021, 07:20

Británie nebude stavět další bloky proto, že má moc peněz, ale proto, že ty současné, které bude odstavovat, potřebuje nahradit jiným nízkoemisním zdrojem základního zatížení, přičemž žádný jiný k dispozici nemá.

Pokud si někdo myslí, že když britská vláda podepsala CfD na HPC ve výši 92,5 liber plus inflace, tak že všechny ostatní elektrárny musí být stejně drahé, tak je na omylu. Důvody, proč tomu tak nebude, tu už byly popsány mnohokrát.

Výpočty, opírající se o to, kolik bude v roce 2040 na 99 % stát v Británii elektřina, mají podobnou hodnotu jako počítat, kolik příští rok nasněží.

blaha.p
17. únor 2021, 08:37

Emile tak to to zkusím přes čísla: Vzal jsem FVE od firmy, která instaluje nejvíc střešních FVE: Je tam FVE, která vyrobí ročně 4,5 MWh za 190.000 tisíc (s dotací 107.000 Kč) životnost panelů je minimálně 25 let = tato FVE vyrobí minimálně 113 MWh = cena EE z této domovní FVE je 65 €/MWh (s dotací 36 €/MWh), u firemní FVE je zde v nabídce FVE s výrobou 20 MWh/rok cena bez dotací 425.000 tisíc = za 25 let vyrobí minimálně 500 MWh = 32 €/MWh.

Průměrná cena koncového zákazníka je aktuálně se všemi poplatky a distribucí cca 170 €/MWh. A přesně proto v loni bylo instalováno v Polsku 300.000 střešních FVE. U nás se to už rozjíždí taky- firmy, města a RD to budou instalovat ve velkém. Prostě proto, že ušetří obrovské peníze na EE, Škoda auto např. oznámila, že v druhé polovině tohoto desetiletí bude jejich veškerá EE z OZE = stovky GWh/rok, a začíná stavět největší střešní FVE u nás. Klidně si projdi nabídky jednotlivých firem instalující FVE a spočítej si to sám, ale ta ekonomická výhoda je jasná, navíc každý rok se zvyšuje o cca 5-7%, nejpozději v roce 2025 to už pochopí i největší odpůrci FVE

Emil
17. únor 2021, 08:58

Ano, komu stačí mít elektřinu když zrovna svítí slunce a dokáže jí v tu dobu spotřebovat, tak ten ušetří. Pro ty ostatní staví Britové jadernou elektrárnu.

blaha.p
17. únor 2021, 09:31

Emile, je jasné, že v naší zeměpisné šířce FVE nepokryje celkovou spotřebu EE ale jen cca 60%, ale v období od dubna do září na více jak 100%, v říjnu a březnu cca 50%, v listopadu a únoru cca 30% a prosinci až lednu z cca 10%. Pro firmy to bude znamenat úsporu ve statisících až milionech ročně u RD v tisících až desetitisících. Navíc se každý rok zvyšuje výkon panelů a jejich účinnost, v roce 2010 měl nejlepší panel výkon 200 Wp dnes už jsou i 530 Wp, v roce 2010 byla výrobní cena z FVE 350 €/MWh, dnes je to cca 40 €/MWh (ve Španělsku 25 €/MWh) a každý rok ta cena klesá, všichni po celém světě investují do FVE a VTE (státy, firmy, RD, dokonce největší ropné společnosti)

blaha.p
17. únor 2021, 09:43

Emile jen poznámka ono se to vyplatí i s bateriovým úložištěm, to samozřejmě znamená, že tuto levnou energii majitel FVE využívá i večer a v noci, kdy nesvítí. Ta samá firma nabízí FVE s bateriovým úložištěm o roční produkci 5,5 MWh = 25 let cca 140 MWh/EE za 340.000,-Kč (s dotací 185.000,-Kč) cena EE z této FVE + baterií je 94 €/MWh (s dotací 50 €/MWh) připomínám průměrnou aktuální cenu EE pro koncové zákazníky s distribucí a poplatky za OZE = 170 €/MWh.

Emil
17. únor 2021, 09:51

Ono se to může vyplatit, pokud veškerou vyrobenou elektřinu dokážete zužitkovat a musel byste ji jinak nakoupit. A druhá věc je že fixní poplatky musíte platit celý rok, ať už v létě elektřinu nakupujete nebo si vyrábíte.

Martin P
17. únor 2021, 15:35

Bohatí Němci si připlácí za OZE, protože to tak chtějí. Bohatí Britové si připlatí za jaderný zdroj, protože to tak chtějí. Rozdíl nakonec bude možná v tom, že Němci díky tomu vyplundrují přírodní ložiska nerostů a a hornin jako vápence či lithium.

Jiří
16. únor 2021, 16:44

Pokud nebude prvním krokem zrušení těchto kompenzací, tak se do řešení skladování energie nebude nikdo hrnout.

pr
16. únor 2021, 16:58

Důvod?

Nikdo je strašná spousta lidí. Že by jeden neudělal výjimku? Nepravděpodobné.

Jiří
16. únor 2021, 17:04

Trochu matematiky k tomu. Řekněme, že máte přebytky (tj. elektřinu za 0 Kč) 50 dnů v roce a jste schopný ji uložit a beze ztrát a prodat za 2 Kč/kWh. Pro úložiště chcete návratnost 20 let a předpokládejme, že kromě nulových ztrát nemá ani provozní náklady. Máme tedy za 20 let celkem 1000 cyklů na kterých vyděláte 2000 Kč, potřebujete tedy úložiště postavit za 2000 Kč/kWh (2 mld. Kč/GWh).

I přesto, že jsem tam dal dost nerealistických podmínek, tak v současnosti neexistuje žádný způsob uchování energie (vodík, baterie, PVE, cokoli jiného), který by při přebytcích ~2 měsíce v roce nebyl ekonomický nesmysl.

PVE Dlouhé Stráně (která má průměr 2 GWh dodané el. za den) bychom teď těžko postavili pod 20 mld. Kč -> 10000 Kč/kWh.

Největší bateriová úložiště na světě se pohybují okolo 6000 Kč/kWh (v ČR i 15000 Kč/kWh) a na ~$100/kWh se dostanou podle mě tak za 15 let.

A vodík má takové externí náklady, že mu bez dotací nepomůže ani nulová cena elektřiny po celý rok.

Vinkler
16. únor 2021, 18:08

U vodíku, jak mě tady odborníci vysvětlili, nejde ani tak o náklady, ale zejména o účinnost, která je zatím v převodu EE-H2-EE cca 10%

Martin P
17. únor 2021, 15:40

Vodík se vyplatí maximálně uchovat ve formě syntetických uhlovodíků, nevyrábět z něj elektřinu , ale spíš pohybovou energii - zkrátka aby tam odpadlo to stláčení a spol.

Vinkler
18. únor 2021, 07:00

Ono vám ta účinnost vyjde nastejno, jestli použijete auto se spalovacím motorem nebo palivovým článkem. Článek aspoň neprodukuje CO2 a nebudou vám spílat.

energetik
16. únor 2021, 12:13

Tak ať to pošlou nám, zaplatíme a oni ušetří na kompenzacích. Máme prý teď nějakou odběrovou špičku a 4 v Dukovanech stojí.

Vladimír Šťastný
16. únor 2021, 13:43

Mohl jste se dočíst v článku: nemají dostatečně kapacitní vedení.

energetik
16. únor 2021, 14:14

Hmm, tak to mají blbé. Kde udělali soudruzi od distribuce a přenosu asi chybu když dovolili připojení zdrojů do místa kde nemají kapacitu? V tom případě je kompenzace za ušlý zisk oprávněná a škoda té spousty neužité skutečně bezemisní energie.

Tomáš Dvořák
16. únor 2021, 15:53

Aha, takže investor přijde, začne někam do moře sázet turbíny jako Baťa cvičky a všichni se musí přetrhnout mu tam okamžitě posílit vedení tak, aby kdykoli dokázalo odvést maximální výkon kamkoli, kde to zrovna bude potřeba. A komu se to nelíbí, tomu pozemek vyvlastníme. Však produkce bezemisní energie je vyšší dobro, kterému se musí podřídit všechno. Tak nějak jste to myslel?

Posilování vedení a budování nových linek od průmyslu k pustinám, to jsou další skryté náklady OZE. Sice se stále vzývá decentralizace, demokratizace a kdesi cosi, ale ve skutečnosti vznikají molochy koncentrované produkce někde na pobřeží a s distribucí té energie je prostě problém. Jistěže ne neřešitelný, ale bylo by alespoň fér to přiznat a neházet vinu jen na nějaké imaginární "soudruhy od distribuce".

energetik
16. únor 2021, 17:53

Takto to fungovalo jen u nás a pro některé vybrané politiky a nohsledy od ČEZu. Kdy ČEZ ještě v noci 31.12.2010 montoval pro vybrané elektroměry (zvláště pro své elektrárny) a na ERÚ vydávali licence. Ostatním řekli smůla, elektroměry došli i když už čekali 3 měsíce.

Teď ti co nemají žádné dotace a kamarády v distribuci tak čekají na elektroměr i dva roky bez zjevného důvodu.

Takže já ty soudruhy z distribuce moc dobře znám, pracuji pro obě skupiny.

Vinkler
16. únor 2021, 16:45

Nemohli nedovolit. Byli by označení za energetické dinosaury. Tak pustí špagát.

Jak psal Jirásek: Do roka a do dne, zvu tě na boží súd. Hin sa hukáže.

energetik II
16. únor 2021, 21:16

Rychlý přechod k OZE by se měl všude řádně domýšlet. Parádní potíže nyní nastaly v jižních státech USA, kde napadlo půl metru sněhu a je mínus 20. Na to tam nejsou zvyklí, elektrická síť zkolabovala a obří masa lidí bude bez elektřiny asi i několik týdnů, než se počasí zlepší.

Jan Veselý
16. únor 2021, 23:01

Jo, mají problémy, protože přišli o více než třetinu plynových a uhelných elektráren, které jim zamrzly. Větrné a solární fungují naopak vcelku dobře. Nějaké další výmluvy?

Emil
17. únor 2021, 06:57

Fungují vcelku dobře, až na těch 12 z 25,1 GW větrných turbín, které zamrzly také a nefungují vůbec.

Viktor Havel
16. únor 2021, 23:20

JE je jediný čistý způsob, jak zajistit dostatek stabilní energie. Fantasmagorické plány na totální zelenou energii z větru a slunce z fyzikální podstaty nemohou vyjít.

JD
17. únor 2021, 01:21
luboš
17. únor 2021, 07:07

Pravidla pro přístup elektřiny do sítě jsou nastavena tak, že nejprve může do přenosové sítě poslat elektřinu výrobce z OZE a potom výrobce z jaderné elektrárny. I když bude elektřina z jáderné elektrárny hypoteticky v budoucnu levnější než elektřina z OZE, nikdo ji do sítě nepustí, protože bude dostatek elektřiny z OZE. Mafie v EU v souladu se zákonem pere peníze přes energetiku. Evropská Unie nás klidně nechá postavit jaderné bloky dle naší libosti, ale pravidla má již dnes nastavena tak, že přednost má elektřina z obnovitelných zdrojů. Na ceně z pohledu přístupu do přenosové sítě nezáleží. Hrozně se mi to nelíbí, ale takto jsou pravidla nastavena a nedá se předpokládat, že by levnější elektřina ze "špinavých" zdrojů zvítězila nad výrazně dražší elektřinou z tzv. "čistých" zdrojů. To by si měl uvědomit každý tým pro výstavbu nových jaderných zdrojů v Evropě.

energetik
17. únor 2021, 07:48

To je nesmysl. Tak si jaderné zdroje připojuje přímo ke spotřebičům do NN sítě. A šoupejte si s těmi regulačními tyčemi podle toho jak se zapínají a vypínají spotřebiče a jak kolísá napětí. Dokonce potom ani ta energie nemusí téct přes elektroměr a zatěžovat síť systémovými službami. Iterační doba měření 4Q elektroměru je 1s, takže když ten výkon u jádra dokážete měnit do 1 s v celém rozsahu výkonu, tak jako to například dělají střídače u FVE, tak se vám ani nepohne elektroměr. Chtěl bych vidět takový jaderný zdroj který to zvládne fungovat v NN síti v rozsahu 0-100%. Spotřebič přednostně bere energii z bližšího zdroje to je smůla pro centralizované zdroje které jsou někde na úrovni VVN.

Michal
17. únor 2021, 07:57

OZE jsou masivní předražené fiasko, které kosí sítě, každého kdo si s tím zahrává a lidé to tolerují jen kvůli falešné představě, že to je nějak ekologické či udržitelné.

Milan Vaněček
17. únor 2021, 15:37

To co Michal si myslí pár expertů v ČR a dalšich pár zemích bývalého RVHP. Ale zbytek světa (Čína, USA, Německo, Japonsko atd atd), vyjmenoval jsem 4 nejvyspělejší země světa, si myslí a svými investicemi ukazuje, že růst OZE dominuje a bude dál dominovat růstu nových energetických kapacit ve vyspělých zemích.

To je realita.

A že přibývají akumulační kapacity a přenosové sítě to je taky realita. Pokrok nezastavíš.

Láďa
17. únor 2021, 17:08

Realita je i ze Čína a Japonsko k tomu staví uhelné elektrárny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se