Domů
Energetika v ČR
Studie: Zrychlení stavby OZE může navýšit příjmy v ČR o stovky miliard korun
Obnovitelné zdroje energie
Zdroj: Pixabay

Studie: Zrychlení stavby OZE může navýšit příjmy v ČR o stovky miliard korun

Zrychlení výstavby obnovitelných zdrojů energie (OZE) může podle studie poradenské společnosti Deloitte do roku 2030 navýšit příjmy domácností a veřejných rozpočtů o stovky miliard korun. Studie také počítá s navýšením výroby v průmyslu, růstem HDP a vytvořením přes 34.000 pracovních míst. Zástupci firmy Deloitte dnes výsledky studie představili na tiskové konferenci. Česko podle nich může za evropské peníze postavit stovky velkých elektráren, musí však zjednodušit povolovací procesy.

Podíl OZE na výrobě elektřiny v ČR předloni činil podle dat Eurostatu 15 procent. V EU, kde je průměr kolem 38 procent, to bylo třetí nejnižší číslo.

„Akcelerace výstavby obnovitelných zdrojů by přinesla České republice významné benefity. Během příštích sedmi let bychom navýšili HDP o 4,7 procenta a příjmů centrální vlády o 4,1 procenta. Stoupnou i příjmy obecních rozpočtů, protože právě v regionech se budou fotovoltaické a větrné elektrárny budovat. Během výstavby by navíc vzniklo dalších 34.000 nových pracovních míst,“ uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Podle studie by výnosy z každé investované koruny mohly stoupnout až několikanásobně. Konkrétně příjmy domácností by se v příštích sedmi letech měly zvednout o 145 miliard korun a příjmy veřejných rozpočtů o 119 miliard korun. Výroba v tuzemském průmyslu by podle studie stoupla o 721 miliard korun.

Marek v této souvislosti připomněl, že investice firem ve světě jsou už často vázány na plnění cílů udržitelnosti, což podle něj zvýrazňuje význam dostupnosti bezemisní energie. To je podle něj pro tuzemské firmy, které jsou často součástí globálních dodavatelských řetězců, klíčové.

Hlavním zdrojem pro financování výstavby OZE jsou evropské fondy a Modernizační fond. Česko podle Deloitte může za evropské peníze do roku 2030 postavit elektrárny s výkonem přes 17 gigawattů (GW), další pak ještě krátce po dočerpání peněz z fondů. Svaz moderní energetiky v této souvislosti upozornil na to, že stát by měl pro maximální využití zjednodušit povolovací procesy, protože později už nemusí být tyto finance k dispozici.

„Uhelná energetika v Česku končí. Elektřina z uhelných elektráren je neekologická a bude brzy velmi drahá. Česko musí tyto zdroje energie rychle nahradit, ve výstavbě obnovitelných zdrojů jsme ale bohužel zaspali a zaostáváme za všemi svými sousedy, včetně Polska, Slovenska a Maďarska,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Upozornil na to, že vláda kvůli tomu chystá změny, například Modernizační fond by se měl rozšířit o další oblasti. „Dosud jsme schválili podporu pro fotovoltaické elektrárny o výkonu dva gigawatty, které jsou schopny vyrobit elektřinu pro 750.000 domácností. Musíme ale jít dál. Je třeba zrychlit a odbyrokratizovat povolovací procesy, jinak nám v budoucnu hrozí nedostatek levné čisté elektřiny,“ dodal ministr.

Podle svazu je zásadní bariérou při výstavbě hlavně nejednotnost podmínek pro povolení staveb. Příprava a stavba větrných elektráren tak podle svazu nyní trvá deset a více let, u velkých solárních elektráren pak přes pět let.

sip snm

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Ota Nik
10. červen 2023, 15:26

Něco k věci.

https://www.osel.cz/12920-mame-opravdu-stavet-velke-fotovoltaicke-a-vetrne-elektrarny.html

Něco málo z článku:

"Firma ČEZ je naší největší energetickou firmou, pro českou energetiku je její směřování klíčové. Proto je zajímavé se seznámit s prezentací plánů rozvoje této firmy v podání jejího hlavního ekonoma Pavla Řežábka. Podle jeho prezentace se firma zaměří na využití existujících dotací k výstavbě velkých fotovoltaických a větrných zdrojů. Ty však potřebují zálohy v době, kdy nefouká vítr a není sluneční svit. Kvůli ceně emisních povolenek nepovažuje dlouhodobější využívání uhelných zdrojů za ekonomicky únosné a uhelné elektrárny tak plánuje uzavírat ještě rychleji než do roku 2030. Nahradit by je měly nové paroplynové zdroje, které by ČEZ postavil. Ekonomicky se jejich výstavba a provoz při předpokládaných cenách emisních povolenek i plynu a omezenou dobu provozu jako doplnění větrných a fotovoltaických zdrojů nevyplatí. Proto ČEZ žádá o dotace pro nové plynové zdroje ve formě kapacitních plateb nebo garantovaných cen elektřiny ve formě CFD.

Dále hlavní ekonom firmy ČEZ předpokládá, že budou intenzivně využívat lacinou větrnou a fotovoltaickou elektřinu z Německa v době, kdy hodně fouká a je v našem regionu intenzivní sluneční svit. Zeptal jsem se ho tak, jaký má smysl má pro ČEZ stavět dotované velké výkony fotovoltaik a větrných turbín, když zároveň předpokládají extrémně levnou (i zápornou) cenu elektřiny z Německa v době, kdy u nás i v Německu hodně fouká a svítí. Odpověď byla: „Když politici chtějí soběstačnost, jsou ochotni za ní zaplatit a pro firmu ČEZ je to ekonomicky výhodné, proč jim nevyhovět“. Není ovšem soběstačnost jako soběstačnost. Jak jsem psal ve zvýrazněném textu na začátku svého článku, podle mne je soběstačnost v elektroenergetice v tom, že dokážou v každém okamžiku roku zajistit potřebný výkon a tím, že jsem schopen vyrábět elektřinu v době, kdy s tím mají sousedé problém, a můžu dovážet elektřinu v době, kdy jí mají sousedé přebytek a je za lacino. Podle Pavla Řežábka je požadovaná soběstačnost v tom, že ČEZ bude za dotace vyrábět velké přebytky větrné a fotovoltaické elektřiny v době, kdy se i Německo bude potřebovat zbavit obrovských přebytků těchto zdrojů. Celková roční výroba pak sice může odpovídat roční potřebě, ale v době, kdy fouká a svítí, budou velké přebytky, ale v době, kdy je například inverze, bude výkon dramaticky chybět."

Zajímalo by mě jak by tohle okomentoval pan Vaněček.

Stanislav Mikeska
8. červen 2023, 16:44

Tak to se střelili do nohy! Jak zadavatel, tak Deloit! Jsou úplně mimo!

Miloslav Černý
8. červen 2023, 17:52

Za předpokladu pokračování tohoto nastoleného progresivního konečně svěžího větru v OZ v celém svém spektru nezapomínaje na akumulaci se vůbec nemusíme obávat do budoucna nedostatku i bez velkého jádra a následně i toho malého.

Richard Vacek
8. červen 2023, 18:00

No a pokud bychom přešli na výrobu elektřiny třením tyčí liščími ohony, tak potřebujeme hned milióny nových pracovních míst. Někdo by to viděl jako přínos, ale je to samozřejmě nesmysl. Potřebujeme místa s vysokou produktivitou, která nejsou náročná na pracovní sílu, proto je celé OZE krokem vedle.

Taková fotovoltaika má řádově nižší produktivitu než jaderná energetika. Prostě katastrofa. Navíc už v Německu vidíme, že se tyto skvělé OZE zdroje navzájem "kanibalizují" - když vysvitne slunce, není o elektřinu zájem, když zapadne, je nedostatek. Když zafouká vítr, musí se vetrníky vypínat, když nefouká, musí se platit náhradní zdroje. Proto je takový mix dnes násobně dražší, než v zemích, kde mají jiné myšlení.

Vladimír Šťastný
8. červen 2023, 18:14

Mě by fakt zajímalo, jak to ti počtáři z Delojtu nebo jiných podobných počtářských kouzelníků, počítají. Jsou to naprosté blbosti naprosto ignorující funkčnost a základní požadavek energetiky na její nepřetržitý chod.

Stanislav Mikeska
8. červen 2023, 18:52

Prostě dostanou zadání jakého světlého výsledku mají dosáhnout a potom jen dopočítají! :-)

Milan Vaněček
8. červen 2023, 19:48

"Počtáři z Delojtu" prostě vidí jak to chodí ve světě a ví, že Česká republika se neudrží jako uhelný a jaderný skansen.

Prostě už není naším vzorem Sovětský svaz.

Technický pokrok nezastavíš.....

Zdeves Pavel
8. červen 2023, 20:25

Jen by jste měl vědět, kam ten pokrok nasměrovat. OZE je mrhání zdroji a dvojic dotací. Skutečný pokrok je zakletý v Einsteinově rovnici.

Milan Vaněček
8. červen 2023, 21:06

Ano, za objasnění fotoelektrického jevu Einstein dostal po právu Nobelovu cenu.

Martin Hájek
8. červen 2023, 22:11

Pane Vaněčku, ani po letech jste stále nic nepochopil. V soustavě, která má letní maximum spotřeby 9 GW opravdu nemá smysl instalovat 15 GW fotovoltaiky. To ví každé malé dítě, co umí počítat do 15.

Pravoslav Motyčka
9. červen 2023, 01:14

Vy to vidíte z pohledu státu , z pohledu spotřebitele při koncové ceně el. energie byť přechodně 8,5kč , pak nevyhnutelně dojde k tomu ,že kdo může tak si začne vyrábět el. energii sám v době kdy to lze. A kdy to nelze bude brát ze sítě. Je to logická úvaha všech odběratelů od bytových společenství až po velké firmy co mají vhodné střechy. A to že díky tomu bude problém se sítí je spotřebitelům jaksi jedno....

Richard Vacek
9. červen 2023, 06:23

Je pravda, že pokud státní zásahy poškodí energetiku tak, že ceny jsou vysoké (v případě Německa se jedná o násobky cen v USA a Číně), vyplatí se spotřebitelům návrat k samozásobitelství.

Nefi
9. červen 2023, 20:53

V Německu, které má letní špičky okolo 65GW, plánují dokonce 215 GW PV do roku 2030. Můžete jim to také vysvětlit..

Co když žádné nové jádro není potřeba?

intfor
8. červen 2023, 20:27

Co myslíte, když se výrazně zvýší podíl elektromobilů, nebo by již zůstaly jen elektromobily, ušetří státy peníze, které jim nepoplynou ze spotřebních daní z PHM? Nebo zavedou nové daně na elektromobily?

Když se omezí vypouštění CO2, spokojí se EU s výpadkem svých příjmů z emisních povolenek, nebo místo toho zavede daně na spotřebu energií i z OZE?

No a když k tomu přidáme nezvládnutou akumulaci na zimní období, tak nevěřím na levné energie v následujících desetiletích.

Petr prochaska
8. červen 2023, 20:40

Prostě se vymyslí nové daně. U elektromobilu třeba 1 Kč/km na všech silnicích. Auta beztak budou muset mít GPS a odesílat data s polohou.

intfor
8. červen 2023, 20:51

Přijdou další formy zdanění spotřeby energií, zdanění nájezdu kilometrů a daň z registrace či vlastnictví automobilu.

Karásek
8. červen 2023, 20:38

U nás jsme opravdu v OZE zpožděni. Připomeňme jen větrnou energetiku ve stejně větrném Rakousku. Tam vyrábí oproti ČR z větru víc, než desetinásobek EE.

intfor
8. červen 2023, 20:46

Rakousko není stejně větrné jako Česko.

Ivan Novák
8. červen 2023, 23:04

V Rakousku teď už několik dní nefouká skoro vůbec. Exportují (mj. i do Německa) protože z Alp teče spousta vody. Až se na ně příroda jako obvykle v létě vykašle, budou zase rádi za dodávky z Česka.

hlpb
9. červen 2023, 09:39

To se pleteš, Rakousko se z dovozce díky FVE a VTE postupně stane vývozcem EE, letos už tuto změnu můžeme pozorovat. Už několik týdnů Rakousko je vývozcem nejen do Německa ale i do ČR.

Loni Rakousko nainstalovalo přes 1 GW FVE do roku 2030 plánuje Rakousko nainstalovat 1 mil. střešních FVE a celkově 8-10 GW = cca 9 TWh/rok.

Emil
9. červen 2023, 13:37

Letos rozhodně nemůžeme pozorovat změnu, že "Rakousko se z dovozce díky FVE a VTE postupně stane vývozcem EE", protože za celý rok je stále čistým dovozcem, jen se to saldo zejména díky rekordně vysoké výrobě vodních elektráren v posledních měsících podařilo výrazně snížit. Až se vrátí výroba vodních elektráren zase do normálu, budou opět tam kde byli dosud.

Jaroslav Studnička
8. červen 2023, 20:53

Karásku, vy jste jak kolovrátek.

Mnohokrát vám byla vyvrácena vaše lež.

Chováte se jak politruk z padesátých let.

Milan Horak
9. červen 2023, 09:37

Karasek, vypadá to, že zpožděn jste vy a nějak jste se zasekl na stále stejné písničce.

Martin Hájek
8. červen 2023, 22:14

Škoda jen, že se těch odborníků z Deloittu nikdo na té tiskovce nezeptal, co bude ČR dělat s dalšími 15 GW fotovoltaiky, když už tu 2 GW máme, dále tu máme 4 GW v jaderných elektrárnách a letní maximum spotřeby je 9 GW a vyvézt lze max. 3 GW a to ještě nebude kam, protože FVE staví všichni. Tato matematická úloha má řešení pouze tehdy, pokud se většina toho výkonu bude ve slunečných dnech vypínat. A to se vyplatí!

Ota Nik
10. červen 2023, 15:35

Řešením je dlouhodobé skladování energie z léta, kdy bude mít vlivem výkonu FVE elektřina zápornou cenu, na zimu, kdy jí bude nedostatek. Pokud se tohle vyřeší, tak bude pohoda, pokud ne, bude zase zmatek jako nedávno.

Rozebírá to zde sice zastánce jaderné energie, ale když si tohle odfiltrujete, tak popis skutečností v tom článkuje je k zamyšlení.

https://www.osel.cz/12920-mame-opravdu-stavet-velke-fotovoltaicke-a-vetrne-elektrarny.html

Jenyk
9. červen 2023, 06:59

Baterie, dobíjet v době záporných cen. Ty jsou nevyhnutelné. Technický a národohospodářský nesmysl, ale když to stát nutí a zaplatí, co má chudák spotřebitel dělat?

Miloslav Černý
9. červen 2023, 11:30

S rozvojem efektivní akumulace si o záporných cenách budeme moci jenom nechat zdát a nemusí to trvat nějak závratně dloho. Kdo detailněji sleduje tento vývoj, tak moc dobře ví jaké možnosti se nabízejí a nové jsou na cestě.

Emil
9. červen 2023, 11:41

Na Montelu zrovna citují vyjádření expertů, kteří říkají že "Negative power prices will be a feature of the “flawed” German market until at least 2030". Tak buď experti oslovení Montelem "detailněji nesledují tento vývoj", nebo jim chybí to správné budovatelské nadšení...

Milan Vaněček
9. červen 2023, 10:05

Pane Hájek, vy děláte že nejste schopen pochopit triviální úvahu, kterou už nyní pochopili statisíce českých občanů: Když máte třeba 10 GW celkem fotovoltaik na vlasních střechách (vejdou se tam) a velká většina jich má vlastní akumulaci, ať přes stacionární baterie nebo přes elektromobil,

tak ty "vaše výpočty" nedávají žádný smysl.

To co si vyrobíte na místě i spotřebujete.

Obdobně si to mohou (a udělají to) zařídit i výrobní podniky, velkosklady, ....

V ČR za 10 či 20 let nakonec bude instalováno určitě mnohem více než těch Vašich 15 GW fotovoltaiky....

No a ve světě musíte očekávat více než 50 TW instalované fotovoltaiky do roku 2050, dával jsem zde již odkaz na článek v Science...

Milan Horak
9. červen 2023, 11:46

Statisíce českých občasů samozřejme triviální úvahu - DOTACE - chápe.

Martin Hájek
9. červen 2023, 12:50

Pane Vaněčku, z těch 15 GW FVE budou střechy malý zlomeček, takže to, o čem píšete, neřeší vůbec nic. Potřebujeme nejméně patery nové Dlouhé stráně, jenomže nic takového samozřejmě nikdo nepostaví.

Zdeves Pavel
9. červen 2023, 21:23

Statisíce občanů krát statisíce Kč dotací na jednoho. No kdepak na to vezmete pane Vaněček?

Galipoli
9. červen 2023, 10:47

„ ....34 000 nových pracovních míst, příjmy domácností a veřejných rozpočtů vyšší o stovky miliard korun..." no, možná tak v Číně. vČR asi ne. Protože už teď (k 31.1.2023) bylo evidováno 283 059 uchazečů o zaměstnání a 281 141 volných pracovních míst. A panely se dovážejí z Číny (překvapivě). Stejně tak související elektronika a baterie. Takže otázka, co těch 34000 maníků bude vlastně dělat a kde se vezmou?

Martin Hájek
9. červen 2023, 12:53

Ano, že ti pánové z Deloittu neví lautr nic o energetice, to bych jim ještě odpustil. Ale oni nemají páru ani o ekonomice a bájí o nějakých 34 tisíc lidí, kteří zázračně přijdou na trh práce, kde doteď nebyli, budovat FVE a větrníky. To je samozřejmě při fakticky plné zaměstnanosti v ČR úplný nesmysl. Pokud budou chtít větrníky a slunčeníky 34 tisíc zaměstnanců, tak je prostě budou muset přetáhnout jiným odvětvím, kde zákonitě klesne přidaná hodnota.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se