Domů
Obnovitelné zdroje
Více solárních panelů na budovách chce podle průzkumu 80 pct. lidí v Česku
Obnovitelné zdroje, Ilustrační foto
Zdroj: Ilustrační foto

Více solárních panelů na budovách chce podle průzkumu 80 pct. lidí v Česku

Větší výstavbu solárních panelů na budovách ve svém okolí by podpořilo 80 procent lidí z Česka. Pro vznik větrné elektrárny nebo solárního parku poblíž místa, kde bydlí, se vyslovilo 59 procent respondentů. Vyplývá to z průzkumu, který provedla britská společnost YouGov na zadání Evropské klimatické nadace (ECF). Zástupci nadace o průzkumu informovali ČTK v tiskové zprávě.

V obou případech podpory výstavby je pro místní důležité, zda projekty vytvoří pracovní příležitosti v lokalitě – takto se vyjádřilo 63 procent dotázaných. Pro 62 procent je pak zásadní konzultace s místními. Jen u poloviny lidí má vliv na podporu vzniku nových zdrojů spoluvlastnictví ze strany obce.

Průzkum podle nadace také ukázal, že 59 procent respondentů chce být součástí komunitních energetických projektů, kdy si například skupina sousedů společně vybuduje solární elektrárnu pro pokrytí vlastní spotřeby elektřiny a prodej přebytků do sítě. K největším motivacím patří snížení nákladů energie, což uvedlo 85 procent potenciálních zájemců. Pro 73 procent je motivací také vliv těchto projektů na snižování emisí.

Proti výstavbě nových uhelných elektráren se pak vyjádřilo 74 procent respondentů, 60 procent nesouhlasí s výstavbou jaderné elektrárny v jejich okolí. Pouze 44 procent lidí by podpořilo výstavbu teplárny či elektrárny využívající biomasu, proti je 38 procent dotázaných.

Solární panel na střeše
Ilustrační foto

Podle Martina Sedláka ze Svazu moderní energetiky jsou výsledky průzkumu „vzkazem“ budoucí vládě, aby podporovala vznik nových projektů obnovitelných zdrojů. „Česko potřebuje urychleně nový energetický zákon, který podpoří sdílení zelené energie v rámci energetických společenství. Vláda jejich vznik může usnadnit odstraněním administrativních bariér,“ uvedl Sedlák v tiskové zprávě. „Tato omezení dnes brání v přístupu k vlastní vyrobené energii z obnovitelných zdrojů zejména obyvatelům bytových domů. Investice do větších projektů solárních či větrných elektráren lze podpořit aukční podporou, ve které vyhrávají ty nejlevnější projekty a nedochází tak k finanční zátěži spotřebitelů energie,“ dodal Sedlák.

On-line průzkum byl v Česku proveden mezi 1. až 5. říjnem letošního roku na tisícovce lidí starších 18 let. Z dalších zemí se průzkumu zúčastnili občané Řecka, Velké Británie, Francie, Itálie, Německa, Bulharska, Rumunska, Polska a Španělska. Celkem čítá 10.547 respondentů.

sar mal

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(64)
Josef
26. říjen 2021, 01:14

a jak se těch lidí ptali - chcete se vrátit do středověku , chcete doma mrznout , protože nebude energie ? nebo raději chcete stavět jaderné a uhelné zdroje. To je totiž realita OZE jsou utopie a samotné jaderné elektrárny situaci také nevyřeší. Ve skutečnosti ČR zvolila dovoz plynu z Ruska to byla strategie vlády už od odmítnutí dokončení výstavby JETE v roce 2004. Teď toto rozhodnutí bude stát 120 mld korun každý rok na drahé elektřině a dalších 50 za utopistickou politiku podpory OZE. to je 170 mld korun ročně = 56 tisíc na 1 domácnost jen v elektřině vítejte ve světě reálného environmentalismu.

Pavel
26. říjen 2021, 10:22

Tak manipulativní otázky vám jdou dobře, to se musí nechat. Zkuste interpretovat článek tak jak je napsaný a nepodsouvejte tam svoje pomýlené dojmy. Bojíte se hodně budoucnosti? V tom případě by to chtělo návštěvu lékaře, dlouhodobé deprese můžou špatně skončit. Nebo se pokuste přiučit třeba od českého soběstačného domu a jeden takový si také postavit. Třeba vás to uklidní.

jozka
26. říjen 2021, 10:51

Strach z budoucnosti? Lekar? Myslite neco jako klimaticky zal?

Pavel
26. říjen 2021, 13:19

Obchod se strachem, to jde dnes na odbyt skoro tak dobře jako elektřina a plyn. To máte pravdu, léčit potřebují všichni.

Asd
26. říjen 2021, 11:41

Pane Pavle, vy znáte nějaký zcela energeticky soběstačný bytový dům?

Pavel
26. říjen 2021, 12:11

Neznám, ale planuji se seznámit. https://www.csdum.cz/

jozka
26. říjen 2021, 14:08
jozka
26. říjen 2021, 14:09

Z diskuse k tomu domu:

96 m2 je plocha běžného třípokojového bytu, tedy nic moc. Nemalou plochu zabere nutná technologie (kubíkový zásobník TUV, baterie a další el. příslušentví). Chápu to jako nutné zlo, ale o to bych plochu zvětšil. Zvláště při investici do solárů tj. 150 tis. kč do 48 ks panelů a téměř 0,5mil. do 22 kW solárních baterií s výdrží 8000 nabíjecích cyklů. Při tom zimní provoz řeší Strirlingovým motorem v kamnech, který má sice zdarma, ale jinak je to investice 750 tis. kč. Znám jednoho takového snílka, který vybudoval něco podobného a v lednu a únoru se z něj stává profesionální přikladač dřeva do kamen, protože soláry nic nevyrobí ani neohřejí zásobník s vodou. Jistě, svůj projekt realizoval před lety a tehdy se nevyráběly peletkové kotle s automatickým podavačem. To je ovšem dalších 100 tis. investice.

Aneb nechci slevu zadarmo.

Vladimír Šťastný
26. říjen 2021, 06:49

Tak myslím, že o objektivitě tohoto průzkumu by se dalo s úspěchem pochybovat. Pokud chce 80% FVE na střechách, co jim brání v tom si je zbudovat? Jednak je 80% čistě vylhaných, druhak jsou z ranku, který předpokládá, že to udělá "někdo" (oni ne) a zaplatí to taky "někdo"(oni zase ne).

Celý průzkum je pouze sepsáním Sedlákovo mokrých snů. Takových už tu byly desítky, možná ještě více.

hlpb
26. říjen 2021, 07:20

Letos si nainstaluje střešní FVE v ČR cca 10-12 tisíc subjektů, v dalších letech tento počet prudce zrychlí. Do roku 2030 to budou stovky tisíc RD, bytových domů, firem, měst a obcí. Tím jak se každý rok vylepšuje účinnost panelů a klesá cena instalací poroste zájem o instalace. Samozřejmě aktuální ceny EE ten zájem silně zrychlí. S kýmkoli se teď bavím, tak začal uvažovat o instalaci na svůj dům. Protože návratnost investice se kvůli rostoucí ceně EE snížila z cca 11-13 let u RD na 8-10 let u firem je to cca 5-6 let.

Martin
26. říjen 2021, 07:53

Ta návratnost do deseti let je pouze za předpokladu, že vše bude fungovat tak jak má a nic neodejde.

Jakmile něco drahého odejde, hned se vám to prodlouží o dalších 5 let a tak pořád dokola

Omega
26. říjen 2021, 08:29

Spousta lidí chce FVE, ale jen pokud jim nejméně 50% zaplatí dotace. Osobně znám jenom jednoho člověka, co si stavěl FVE bez dotace.

Podle toho to také vypadá v nabídkách firem, co FVE dodávají - nikdo se ani nepokouší nabídnout FVE samostatně. Nabízejí pouze s dotací. To je hodně smutná vizitka.

A u cen EE - uvědomujete si, že aktuální situace povede jen k tomu, že se přestane cena za rok průměrovat. Takže v létě bude jiný ceník, než v zimě? Takže se dostaneme do té zábavné situace, že návratnost FVE nebude 8 let(té dotované), ale 15, neboť letní ceník bude mít elektřinu za 300kč/MWh a zimní ceník za 3000/MWh. Potom lidé, co mají FVE budou do sítě dodávat v té ceně 300 a odebírat v ceně 3000

Pavel
26. říjen 2021, 09:54

Máte pravdu Omego, může se stát, že ceny budou jak uvádíte. Zkuste to ale domyslet do konce. Cena 300Kč za megawatthodinu v létě znamená, že uhelné a plynové elektrárny si nevidělají ani na palivo, ani na povolenky. Jaderná elektrárna nově postavená, je cenově také ze hry, protože ta potřebuje 3000kč za megawatthodinu celý rok. Takže při takovémto cenové modelu jsou všechny tyto zdroje ze hry. A proto se nikde v civilizovaném světě, až na výjimky, nové jaderné elektrárny naplánuji. Takto je to prosté.

Emil
26. říjen 2021, 10:09

Když nevíte takové zásadní věci, jako že jaderné elektrárny prodávají baseload, který fotovoltaika z principu prodávat nemůže, tak pak není divu, že vám to připadá takto prosté, i když to ve skutečnosti takto prosté vůbec není. Stejně tak je to s tvrzením, že jaderná elektrárna potřebuje 3000 Kč za MWh celý rok.

hlpb
26. říjen 2021, 10:24

Ono jde spíš o nesmyl, který napsal Omega, že v létě bude cena energie 300 Kč/MWh = 12 €/MWh, to je samozřejmě naprostý nesmyl, který byl napsán jen proto, aby se to pisálkovi argumentačně hodilo. Když si ten příspěvek přečte nějaký majitel střešní FVE musí se chechtat ještě hodinu, jaké nesmysly jsou schopni někteří vyplodit

Pavel
26. říjen 2021, 10:42

Emile, JE HP bude startovat na 3000 Kč za megawatthodinu, a tato se bude zvyšovat o inflaci následujících tuším 45let. Znáte jinou rozestavěnou elektrárnu v EU, která by se stavěla za menší cenu? Myslíte že ty skoro třikrát předražené Mochovce s předpotopním designem který je dnes již bezpečnostně neakceptovatelný, tam se cenově dostanou níž ? Asi moc ne. Všechno ostatní jsou jen vaše naivní sny o levném atomu.

Emil
26. říjen 2021, 10:42

Takže to podle vás bude kolik?

Martin
26. říjen 2021, 10:59

Můžu se prosím zeptat, kde jste přišli na cenu z Jádra na 3 000,- Kč/MWh?

Co jsem se dočetl i taky ve starších článcích, tak čistě náklady JE na 1 MWh jsou 210,- Kč/MWh ....

Petr Prochaska
26. říjen 2021, 11:19

JE může v létě měnit palivo, takže i JE je použitelná.

Pavel
26. říjen 2021, 11:24

@Martin: jaderná lžilobby se v českém veřejném prostoru včetně tohoto serveru snaží vytvořit mylný dojem že jaderná energie je levná. Vidíte, jste ukázkovým příkladem toho že se jim to daří víc než dobře. Nově stavěné bloky mají cenu zcela jinde. EDF has negotiated a guaranteed fixed price – a "strike price" – for electricity from Hinkley Point C of £92.50/MWh (in 2012 prices). Ano, v cenách roku 2012. Až to v roce 2026 spustí, Bude to hodně přes sto liber. A platit to budou 35 let. V té době už bude elektřina v létě skoro zadarmo, v porovnání s tím kolik bude stát za jaderná.

Emil
26. říjen 2021, 11:39

A teď z čeho se ta cena elektřiny v Hinkley Point C skládá, pomýlený Pavle:

"In early 2020, EDF broke down the 92.50/MWh (US$2020115) strike

price saying that 19.5 (US$202024.1) would go toward operating and maintenance costs, and only 11 (US$2020 13.6) to standard construction costs, excluding financing. The remaining 62 (US$2020 76.8) covers risk, with 26 (US$2020 32.2) for financing costs “for typical regulated asset without construction risk” and 36 (US$2020 44.6) to cover first-of-a-kind construction risk." - WNISR 2021

Samotné náklady na výstavbu tedy dělají u této elektrárny pouhých 11 liber. 19,5 libry tvoří OPEX a plných 62 liber představují náklady na financování, kvůli extrémně vysokým váženým nákladům kapitálu ve výši 9,2 %. Dnes připravované stavby jaderných reaktorů včetně toho v Dukovanech mají přitom kapitálové náklady poloviční, což pochopitelně vede k úplně jiným cenám elektřiny než vy tu zcela mylně prezentujete jako nějaký benchmark pro ostatní projekty.

Asd
26. říjen 2021, 11:42

Pane Pavle a co v zimě? Nebo když bude pršet? Co pak?

Martin
26. říjen 2021, 11:48

Jak jsem už psal. Papír snese všechno :-)

Ale to už se bavíte i o započtení návratnosti do ceny.

Do FVE tak potom musíte započíst i státní dotaci na instalaci, dotované výkupy, náklady na udržení konvenčních zdrojů v pohotovosti, aby mohly zasáhnout když OZE nepojede, atd...

A to jsme hned taky na jiných jednotkových cenách ....

Pavel
26. říjen 2021, 11:55

@Emil. Tak to vidíte y zase jste jim to zbastil i s navijákem. JEHP není žádná first-of-a-kind construction. Už to stavěli v Číně. Papir snese všechno, prostě si připravují půdu pro další sliby chyby. Chce to trochu kritického myšlení Emile.

Emil
26. říjen 2021, 12:43

Jako že EDF záměrně podhodnocuje skutečné náklady, aby při příštím projektu mohla dohodnout s britskou vládou nižší cenu než za jakou je to skutečně schopná postavit, a mohla na takto pevně stanovené ceně krvácet podobně jako v Olkiluoto, vy kritický mysliteli?

Emil
26. říjen 2021, 12:50

A to že nižší WACC vede k výrazně nižší ceně elektřiny potvrzuje kromě selského rozumu i britský National Audit Office, milý Pavle. Přehledný graf najdete na str. 68:

nao. org. uk/wp-content/uploads/2017/06/Hinkley-Point-C. pdf

Pavel
26. říjen 2021, 13:04

@Emil. Ano, EDF manipuluje fakty a výpočty jak se jim to hodí. Stejně jako to děláte vy, oni to ti jadernici mají dost podobný. Když vám napíšu že JEHP není žádná first-of-a-kind construction. Tak to přejděte potichu. A stále věříte druhé polovině odstavce. To je pro mě neuvěřitelné. Prostě víra hory přenáší. Tady víra přenáší reaktory. Zakončeme to optimisticky. Až EDF to někde, klidně doma ve Francii postaví za slibovanou cenu, tak se můžeme bavit. Tomu se říká reference. Vy si taky doma nenecháte postavit ani psí boudu od někoho, o kom víte že to všude prodražil a dodal s příšerným zpožděním. Tak asi tak.

Emil
26. říjen 2021, 13:17

Milý Pavle, cituji vyjádření EDF, které zároveň potvrzuje britský auditorský úřad. Kde si obojí můžete snadno ověřit jsem uvedl. Oproti tomu vy jste neuvedl fakta vůbec žádná, jen zpochybňujete závěry, ke kterým došel britský kontrolní úřad, protože se nehodí do vašich zelených představ. Prostě víra hory přenáší.

Dále bych vás chtěl upozornit, že v době kdy se tvořila cena pro Hinkley Point C žádná elektrárna v Číně dokončena nebyla, k tomu došlo až výrazně později, takže i tento váš argument je úplně mimo.

Emil
26. říjen 2021, 14:46

Odpověď čeká na schválení...

Emil
26. říjen 2021, 16:04

Zatím si, Pavle, můžete přečíst o tom, že britská vláda právě dnes schválila pro další jaderné projekty nový model financování, který umožní u dalších elektráren velikosti Hinkley Point C úsporu 30 miliard liber na finančních nákladech díky levnějšímu financování těchto projektů, což jste vy zpochybňoval:

gov. uk/government/news/new-finance-model-to-cut-cost-of-new-nuclear-power-stations

Emil
26. říjen 2021, 17:40

Protože původní příspěvek už čtyři a půl hodiny čeká na schválení, tak znovu ve zkratce: Komentář: Cituji vyjádření EDF, které zároveň potvrzuje britský auditorský úřad. Kde si obojí můžete snadno ověřit jsem uvedl. Oproti tomu vy jste neuvedl fakta vůbec žádná, jen zpochybňujete závěry, ke kterým došel britský kontrolní úřad, protože se nehodí do vašich zelených představ.

Dále bych vás chtěl upozornit, že v době kdy se tvořila cena pro Hinkley Point C žádná elektrárna v Číně dokončena nebyla, k tomu došlo až výrazně později, takže i tento váš argument je úplně mimo.

hlpb
26. říjen 2021, 09:57

Omego, máš hezké představy, které jsou ale totálně mimo realitu.

Když si někdo dá FVE na střechu s baterií, například člověk jako já, mám TČ a celý dům jede na EE. Od dubna do září veškerou spotřebu pokryje výroba FVE, od května do srpna navíc bude tato FVE produkovat přebytky, které vykupují firmy (o tuto částku si snížíte platby v zimě). Ještě nyní na konci října při slunečném počasí jako je nyní, by tato FVE pokryla spotřebu z 80% včetně TČ. Dokonce i v lednu a prosinci FVE vyrábí a sníží potřebu energie ze sítě o cca 10-20%. Než tady prezentovat svoje milné představy, zastavte se u nějakého domu, který má střešní FVE a zeptejte se přímo, jak to funguje a jaká je úspora a návratnost, výroba, budete velice překvapen.

Omega
26. říjen 2021, 10:59

Asi nechápete princip kapitalizmu. Aktuálně je pořád dostatek zdrojů pro výrobu v zimě. To skončí v roce 2022. A potom se skutečně dostaneme do stavu, kdy v létě elektřina bude "zadarmo" a nikdo ji nebude chtít vykupovat (ano kdo má nasmlouvaný povinný odkup placený ostatními si bude pomlaskávat) a v zimě by všichni chtěli nakupovat, ale nebudou dodavatelé.

A co udělá firma dodávající energii zákazníkům? Logicky se přizpůsobí této nerovnováze.

PS: kamaráda co má FVE 5kWp mám, má ji dotovanou a s povinným výkupem, takže ten si tu návratnost pochvaluje. Ale ty časy už minuly a v budoucnosti nás čekají letní a zimní tarify - a to se do započtené návratnosti výrazně projeví.

Petr Prochaska
26. říjen 2021, 11:19

Jak máte velkou FVE? Kolik kWp?

Tomáš
26. říjen 2021, 12:23

hlpb- stavěl jste za své, nebo z dotací? To je dost důležitý parametr. Pokud jsme se na to skládali ostatní daňoví poplatníci, aby vy jste ušetřil, tak je to vaše výhra a naše prohra. A co se týče výkupu přebytků z FVE, podělte se, kolik vám platí, to mne zajímá? Vím totiž, že e.on ani ČEZ a PRE tu EE nechtějí ani zadarmo a ti ostatní to sice vykupují, ale za směšné částky 400-500 Kč/ MHh a to pod podmínkou, že do místa dodávají. Pokud máte svou baterii pochybuji, že vám za přebytky někdo platí, možní tak Pisařík, ale to je jiný střelec!

Josef
26. říjen 2021, 09:29

1) cena FV elektráren roste. A to proto , že je po nich velká poptávka c číně.

2) návratnost FV el. je stále ještě 10-15 let a to s dotacemi, je to částečně dáno i legislativou, kdy není legislativně ukotvená služba virtuálních baterií a dodávka el. energie se měří po fázích.

hlpb
26. říjen 2021, 10:16

Josefe, cena FVE rozhodně neroste ale neustále klesá, dlouhodobě sleduju ceníky firem a cena klesla od února o cca 5%. Nechápu, že si nezjistíš takto jednoduše dohledatelnou věc. Je to stejný nesmysl jako, kdy jsi tady tvrdil, že je možná spotřeba domu s TČ za leden 3,5 MWh. Což jako majitel TČ musím označit jako totální nesmyl a dost jsem se při tomto příspěvku zasmál, jaké nesmysly je schopen někdo napsat.

Návratnost je při aktuálních cenách 8-11 let u RD.

Kamarád si instaluje FVE na firmu, ČEZ mu spočítal návratnost investice na 7 let, po zvýšení cen energií mu to přepočetl na 5 let.

Martin
26. říjen 2021, 11:03

JJ, papír snese všechno.

Jako příklad uvádím aktuální ceny EE v pásmu:

2022: 125 EUR/MWh

2023: 89 EUR/MWh

2024: 75 EUR/MWh

2025: 74 EUR/MWh

Stačí si jen dosadit do vzorečku to správné číslo a s návratností se dá pěkně pohrát.

Martin
26. říjen 2021, 11:04

Ale souhlasím s tím, že při aktuálních rekordních cenách se o FVE rozhoduje mnohem snáze, než když byly ceny poloviční....

Vinkler
26. říjen 2021, 12:17

TO hlpb.

Ale průměrná potřeba domu ve špatném roce (leden až březen -20) nemůže být menší než 5-10 kW. Po dobu kdy nesvítí a to může být od října do dubna (takové inversní roky pamatuji). je to 5 tisíc hodin,

Prostou násobilkou 10x5 je 50 000kWh. Na to potřebujete v případě průseru baterku. Ta je nyní 100 usd / kWh. 5 000 000 USD. To je cena co?

Dovedete si to vůbec tady představit? To je zámek - vila, proti tomu ....

Ivan Novák
26. říjen 2021, 12:21

Ta čísla nutno interpretovat v kontextu stavu trhu.

Dlouhodobé forwardové obchodní produkty, včetně baseload, fungují díky centrálnímu limitnímu teorému, jehož předpoklady jsou pro praktické potřeby splněny při velkém množství velmi různých účastníků jak na straně poptávky, tak na straně nabídky. Zjednodušeně řečeno, cena nejsou výrobní náklady nějakého trvale daného zdroje, a čím je trh deformovanější, tím je méně předvídatelný. Obchodované objemy pro uvedené roky ukazují, že jde o pokusné balónky, a protože plnění předpokladů CLT zřejmě oslabuje, zejména co do velikosti rozptylu, vypovídací hodnota bohužel není valná.

Josef
26. říjen 2021, 16:19

Kdybyste četl mé příspěvky pozorně , pak jsem mluvil o velkém vícegeneračním domě a ne ve výborně zateplené novostavbě kde žije rodina s dětmi kdy všichni chodí do práce /školy. Srovnáváte nesrovnatelné. Spotřebu el. energie v takových dome je třeba 800kWh měsíčně mimo topení a to je v lednu 2MWh například. A co se týče cen elektráren, nechte si udělat nabídku a budete se divit jaké jsou skutečné koncové ceny. Cena panelů roste už rok a návratnost s dotacemi je přes 12 let i při ceně el. energie 4kč kWh. Za 12 let udělá baterie 4300 cyklů a je odepsaná takže k žádné návratnosti a to je prostá návratnost bez diskontní sazby takže super když si koupím FV el. pak za 12 let budu mít stejně peněz jako dnes a budu muset koupit novou baterii a ještě problémy a čas strávený s tím....opravdu super investice....

hellokitty
26. říjen 2021, 10:42

virtualna bateria je pre cloveka s FVE dost nesmysl, kedze musi platit distribucne poplatky jak ked si tam prebytky uklada, tak ked ich v zime potom cerpa, idealne je postavit system tak, aby bol co najviac sebestacny a dratmi tieklo co najmenej energie, to jednak setri peniaze za poplatky a jednak stabilizuje siet, ktora nemusi prenasat take kvanta energie

Vinkler
26. říjen 2021, 11:29

Pokud jste připojen je úplně jedno zda odebíráte nebo ne. Nic nešetříte.

Ono totiž ty dráty a služba rozvodu byla zainvestována a tak stojí distributora pořád dost nezávisle na proudu, co jím zrovna teče.

Vidíte jaký produkujete nesmysly?

hellokitty
26. říjen 2021, 21:47

setrim jak na silovke, tak na poplatkoch za prenos, OTE a POZE, to sa pocita z kazdej kWh

faktura mi chodi kazdy mesiac, tak vidim co platim, vam asi jak chodi raz za rok vyuctovanie zaloh, tak tam mate ine cisla

Filip
26. říjen 2021, 14:43

Už teď jsou instalační firmy vytížené až až, marně shání šikovné montéry, takže ten strop počtu instalovanych střešních FVE se blíží. Obávám se, že s rostoucí poptávkou se vyrojí spousta dobrodruhů kteří budou mít problém se popasovat jak s návrhem, tak s kvalitou zvolených komponent, tak s instalací a následnou údržbou. V roce 2009,2010 jsem byl na několika rumištích co zbyly po FVE (polní instace, výrobní haly) a příčina byla vždy v DC kabeláži. Stačí jedna jediná chybička, jeden jediný blbě nakrimplovany konektor na DC straně, chyba se projeví až za pár let a pak fiiiii... Proto pokud si nechám udělat FVE tak jako agro fve s amorfy nebo perovskvity, střídač a baterií nechám dát do venkovního kontejneru. Sice na to není dotace ale zase se dá vše dobře servisovat, kontrolovat.

Zbyněk Poisl
26. říjen 2021, 08:19

80% idiotů. To je masakr.

Vinkler
26. říjen 2021, 09:12

To je průzkum o účinnosti propagandy, když se tisíckrát opakovaná lež stane pravdou.

Tomáš
26. říjen 2021, 12:29

Je to lež, masáž. Stačí se podívat na film vlastníci, jak by to dopadlo v každém bytovém domě. Další věcí je, že prý 59% by podporovalo VtE ve svém okolí! Totální lež, stačí si dohledat, jak dopadly referenda v obcích, v jejichž okolí měla VtE stát. Myslím, že se jedná o nepovedenou propagandu nějaké solární a VtE lobby. Když přijde na věc, výsledek je opačný.

Pavel
26. říjen 2021, 10:04

Je to naprosté spolčení hlupců. Vidte Ignacio.

Ivan
26. říjen 2021, 08:27

zajímalo by mně, co na to pak řekne distributor až to ty lidi budou chtít připojit do sítě... PPDS příloha 4 mluví jasně.

Kamil Kubů
26. říjen 2021, 08:49

A kterou část máte konkrétně na mysli? Ta příloha má víc jak 70 stránek

Vinkler
26. říjen 2021, 11:34

Distributor je nepotřebuje a nechce.

Když jsou schopni dodávat, je v síti přebytek. Když chybí EE, tak nedodávají. Co s takovým dodavatelem. Ať si ji nechá pro sebe a nepřipojuje se.

Pavel
26. říjen 2021, 12:07

Distributor se musí chovat podle zákona, jinak pokuta nebo přijde o licenci. A s tím přebytkem hloupě lžete. Že vám to stojí za to. To je zatím budoucnost. Přebytky jsou doposud převážně v noci, takže by jste musel zavřít Temelín.

Vinkler
26. říjen 2021, 12:22

Ad a) ano ale ten zákon někdo musí zaplatit, takže cena prudce nahoru, nebo to dopadne jako s Bohemia energy.

Ad b)Přebytky v česku jsou v poledne v létě.

Otáčíte okrajové podmínky jak se vám hodí a perete do FV větrníky. Fuj za takové podrazy.

Tomáš
26. říjen 2021, 12:31

Pavle, Pavle, o jakou licenci přijde Distributor, prosím??

Pavel
26. říjen 2021, 15:41

Ok, prostě jde o to že připojení k soustavě je povinností provozovatele a je podle mě právně vymahatelné.

richie
27. říjen 2021, 16:13

"..Ok, prostě jde o to že připojení k soustavě je povinností provozovatele a je podle mě právně vymahatelné..."

zial nie je to pravda, mozu vas pripojit ako odberatela ak splnite vsetky podmienky .. ale ak v danom mieste nemaju pripojku/dostaocnu kapacitu/(nieco ine)-tak nemusia..

a co sa tyka povinosti pripojit niekoho ako maleho obcasneho dodavatela, tak taka neexistuje, to vobec nemusia .. a dokonca vam mozu zakazat pretoky do siete, ak ste uz pripojeny ..

Pavel
26. říjen 2021, 12:47

Pane Vinklere, i malé dítě ví, že přebytky jsem v době nočního proudu, a to je převážně v noci, částečně i odpoledne. Vy to také víte tak nechápu, proč takto vědomě lžete. Až bude noční proud výhradně ve dne, bude to jiná situace.

Tomáš
26. říjen 2021, 15:16

Pokud vy žijete v době nočního produ, tak je veškerá komunikace zbytečná. Operativní spínání vysokého a nízkého tarifu vám podle všeho nic neříká. Možná by jste pak pochopil, že i "noční proud" :) spíná ve dne, Pavle!

Pavel
26. říjen 2021, 15:38

Naučte se číst Tomáši. Raději dvakrát a pomalu, bude to jistější.

Tomáš
26. říjen 2021, 22:27

Problém nějakého Pavla je, že termín "noční proud" skončil tak nějak před dvaceti lety a on to nepostřehl ,takže si hraje na odborníka a moc mu to nejde! To samé platí když si plete dodavatele a distributora, a chce mu sebrat licenci! Ale to nic, chytrého bude hrát pořád, že?! To je dnes taková divná doba, že vzdělání o problematice nic moc, ale hlavně otevřená huba!

Vinkler
27. říjen 2021, 08:26

Já bych za ten termín Pavla až zas tak nepeskoval, problém v otočení okrajových podmínek je, že hrb v létě je menší a v zimě kdy nesvítí podstatně větší.

FV panely s baterií by měly být povinné a bez dotací těm, co mají klimatizace.

Vybrat si z roku vhodné okrajové podmínky je nectné.

Stas
26. říjen 2021, 12:54

FVE na střeše je dobrá pro ostrovní provoz, Tak pokud majitel má život řízený podle sluníčka, nic proti tomu. Ale dodávat do sítě se to nevyplatí investičně, protože k tomu musí být připravena regulace a to se nevyplatí...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se