Domů
Energetika v ČR
ČEPS v pondělí odpojil kvůli nerovnováze v soustavě stovky fotovoltaik od sítě

ČEPS v pondělí odpojil kvůli nerovnováze v soustavě stovky fotovoltaik od sítě

Provozovatel energetické přenosové soustavy ČEPS odpojil během Velikonočního pondělí stovky tuzemských fotovoltaických elektráren na dvě hodiny od sítě. Důvodem byl nevyrovnaný výkon v elektrizační soustavě. Šlo o první případ, kdy ČEPS podobné omezení v reálném provozu využil. ČTK to sdělil mluvčí státní společnosti Lukáš Hrabal. Majitelé odpojených elektráren nejspíš dostanou kompenzace, celkem půjde zřejmě o jednotky milionů korun.

ČEPS během pondělí odpojil zhruba na dvě hodiny od sítě elektrárny do výkonu přibližně 400 megawattů. Konkrétně šlo o území v distribučních sítích ČEZ Distribuce a EG.D.

„O aktivaci omezovacího plánu rozhodla ČEPS po vyčerpání běžně dostupných provozních opatření k řízení elektrizační soustavy, tedy po využití služeb výkonové rovnováhy. Velikonoce jsou navíc svátkem, který se slaví po celé Evropě. Nebylo tedy možné využít ani výpomoc od okolních států, neboť všechny země mimo Dánska, Portugalska a Slovinska byly stejně jako Česká republika přebytkové. Z pohledu řízení soustavy došlo k souběhu nepřesné predikce spotřeby a výroby z fotovoltaických elektráren ze strany subjektů zúčtování,“ vysvětlil Hrabal.

Připustil, že další omezení v budoucnu nelze vyloučit. „Jeho využití však lze předpokládat v ojedinělých případech, kdy by se sešlo více nepříznivých faktorů, a nepostačily by tak standardní nástroje k udržení výkonové rovnováhy. Například letní období je z pohledu spotřeby a slunečního svitu obecně lépe predikovatelné než Velikonoce s klouzavým datem svátků. Nerovnováhu mezi výrobou a spotřebou lze tedy zvládnout pomocí standardních nástrojů, případně rezerv ze zahraničí,“ dodal Hrabal.

Podle výkonného ředitele Solární asociace Jana Krčmáře byl pondělní případ souhrou několika faktorů. „Na Velikonoční pondělí vyšel zatím nejhezčí den v roce, zároveň ale byla nízká spotřeba,“ upozornil. ČEPS podle něj reagoval na extrémní přebytky elektřiny na trhu v daný okamžik. S dalším rozvojem nových obnovitelných zdrojů energie tak podle Krčmáře bude nutný také rozvoj akumulace energie, která v Česku nyní z různých důvodů nefunguje.

„I tak bude asi docházet k situacím, kdy spotřeba je menší než výroba, a elektrárny se budou vypínat. Ale v tom je opět i kouzlo obnovitelných zdrojů energie, že je lze vypnout a zase rozjet velice rychle,“ dodal Krčmář.

Podle serveru SeznamZprávy budou mít majitelé takto nuceně odstavených zdrojů, které jsou stavěné s pomocí veřejných dotací, nárok na kompenzaci. „ČEPS po obdržení podkladů od distribučních společností ČEZ Distribuce a EG.D opatření vyhodnotí a v souladu s vyhláškou provede úhradu kompenzací. Předběžně lze uvést, že se bude jednat o jednotky milionů korun,“ řekl ČTK Hrabal. Státní společnost podle něj následně zažádá Energetický regulační úřad (ERÚ) o pokrytí nákladů v rámci pravidel regulace.

Počet instalací fotovoltaických elektráren loni v Česku prudce vzrostl. Za rok 2022 bylo zprovozněno 33.760 fotovoltaických elektráren s celkovým výkonem 288,8 megawattu (MW), což je meziroční nárůst o 366 procent. Vysoká poptávka pokračuje i letos.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(44)
Ivan Švančara
13. duben 2023, 16:39

teraz sa to deje iba cez velke sviatky, ale spejeme do takej buducnosti, ze uz aj zelene kaleraby pochopia, co narobili.

Richard Vacek
13. duben 2023, 17:00

S počtem takových elektráren k tomu bude docházet stále častěji. I to je jeden z důvodů, proč tyto zdroje vedou k vyšším cenám elektřiny. V Německu platí firmy 3x víc než v USA.

energetik
13. duben 2023, 17:52

Nesmysl, cena byla záporná. Problém byl v tom že obchodníci neodebrali to co si nasmlouvali, takže to zaplatí obchodníci, přebírají také smluvní zodpovědnost za odchylku. Na to seznamu je to celé bez cenzury i s vyjádřením ČEPSu že to způsobili obchodníci.

Jan Stehlik
13. duben 2023, 19:59

A komu pak to naučtují obchodníci :-) . Nebo myslíte , že budou prodělávat ?

energetik
14. duben 2023, 11:02

Nevím jak váš obchodník, ale ten můj mi zajišťuje 100% skutečně čisté, bezemisní certifikované energie z OZE. Takže ten s tím problém rozhodně nemá, je zvyklý si dělat predikce podle počasí a také si některé výrobny smluvně ovládá ze svého dispečinku ve své režii bez distributora a ČEPSu.

Martin
14. duben 2023, 11:29

Váš dodavatel si jen koupil záruky původu. Tzn., že někdy někde byla vyrobena elektřina z OZE, ale vy jako každý odebíráte ze sítě energetický mix (uhlí, jádro, OZE, atd...)

energetik
17. duben 2023, 21:18

Martin, takto to nefunguje. Bilance musí být vyrovnaná a je úplně jedno kde se nachází spotřebič a zdroj. Takže jaký výkon je aktuálně spotřebováván zákazníky mého obchodníka tak takový je aktuálně i vyráběn v OZE.

richie
21. duben 2023, 18:52

ad energetik 17. duben 2023, 21:18

Martin, takto to nefunguje. Bilance musí být vyrovnaná a je úplně jedno kde se nachází spotřebič a zdroj. Takže jaký výkon je aktuálně spotřebováván zákazníky mého obchodníka tak takový je aktuálně i vyráběn v OZE.

ehm .. ale prvy april uz bol davno .. alebo bolo viac pitia ako je zdrave?

Emil
21. duben 2023, 20:43

Ale richie, každý správný "energetik" přece dobře ví, že mu do baráku vedou vodiče různé barvy, takže pokud máte jako tady "energetik" solidního dodavatele, dá vám certifikát a bude vám posílat čistou elektřinu jen tím modrým (vodní a větrná energie) a žlutozeleným (biomasa a sluneční energie). Ostatní vodiče, tj. černý (energie z černého uhlí), hnědý (energie z hnědého uhlí) a šedý (energie z jádra) můžete klidně přestřihnout, solidní dodavatelé je vůbec nepoužívají.

minduton
15. duben 2023, 11:47

To je ale běžnej stav, bohužel. Když jsem ještě dělal na obchodování, tak se už dlouho dopředu vědělo, že bude třeba velikonoční brzké ráno proval jako prase, ale nedalo se to prostě zobchodovat, tak se to holt pustilo do odchylky.

energetik
13. duben 2023, 17:57

Měli by dostat nejen kompenzaci ale i odměru za rychlou regulaci energetické soustavy což není pro FVE vůbec žádný technický problém, za tyto služby se vyvoleným konkurenčním zdrojům běžně bohatě platí.

intfor
13. duben 2023, 20:04

Ano, ano, regulace pro FVE neni zadny problem, v prosinci staci rici a FVE na pokyn dodavaji instalovany vykon. :-)

Zdeněk
14. duben 2023, 06:05

energetik: Ano máte pravdu. Mohlo by to být vnímáno, jako záporná regulace a měla by tato služba být zaplacena.

Ale v tom případě by také provozovatelé FVE měli být plně odpovědni za odchylku oproti předem nasmlouvané dodávce.

koumák
14. duben 2023, 08:34

Tak to jsem zvědavý, co vám pan "energetik" odpoví!..... Za mne- ta sedla!!

Josef
15. duben 2023, 10:37

Viděl jste někdy smlouvu o dodávkách elektřiny z FVE do sítě? Fakta nebo plky....

Emil
15. duben 2023, 10:47

Tak nějaká ta fakta napište, zatím jste napsal jen ty plky. Třeba takto:

Zákon o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, Znění od 24. 1. 2023, § 10, odstavec 2: "Povinně vykupující je povinen vykupovat elektřinu z obnovitelných zdrojů, na kterou se vztahuje podpora elektřiny, vyrobenou ve výrobně elektřiny nacházející se na jeho vymezeném území za podmínek podle § 11 a 12. Povinně vykupující nese odpovědnost za odchylku v předávacím místě výrobny elektřiny podle jiného právního předpisu11). "

Josef
16. duben 2023, 16:26

Ano to je správně a?

Petr Hariprasad Hajič
15. duben 2023, 11:03

Pokud bude správně nastavený legislativní rámec, nebude problém instalovat u FVE i úložiště. Pokud je mi známo, obecně možné to není. Běží 2-3 projekty v ČEZ, kde zkoumají (sic!), jestli to prý bude dávat smysl. Těch pár MWh instalované kapacity v době, kdy se budují v Americe a i jinde GWh úložiště je opravdu výsměch.

koumák
14. duben 2023, 08:45

Ne!!! Výrobci z OZE musí mít povinnost vlastní akumulace a na své náklady. Není jediný důvod, aby jejich nestabilní výrobu platitl daňový poplatník.

energetik
13. duben 2023, 18:02

Velká škoda že "náš" energetický zákon stále nezná akumulaci energie a ERÚ tak odmítá vydat licence na akumulaci energie a brání zde v tomto v zahraničí běžném podnikání. Za tento ve skutečnosti neliberalizovaný trh se systémovými službami sítě který ERÚ chrání pro pár vyvolených, zbytečně doplácejí spotřebitelé.

koumák
14. duben 2023, 08:38

Ale co to píšete "v zahraničí běžné" .. kdyby byl v zahraničí zájem vyrobenou elektřinu akumulovat, tak by jí tam odebrali, ale realita byla, že svítilo skoro v celé Evropě a problémy měly všechny okolní přenosové soustavy.

hellokitty
14. duben 2023, 12:52

presne tak, ti isti co blokuju akumulaciu v energetickom zakone strasia nestabilitou siete lebo OZE... ale verejnost im to zerie a bude nadavat na OZE

ja som tiez v pondelok vela vyrobil ale dopoludnia som to ulozil do baterky a popoludni do bojleru na ohrev teplej vody, takze som ziadnu sustavu neuviedol do rovnovahy

keby toto umoznovali aj pre komercne subjekty, tak by stav akumulacie bol niekde inde a vsetko by fungovalo bez mrknutia oka (a mozno aj bez zasahu CEPSu)

Bob
15. duben 2023, 19:03

Jestli myslíte výrobce elektřiny, tak každý může provozovat její akumulaci.

hellokitty
17. duben 2023, 17:05

to je potom zahadou preco sa to nedeje, ked je to tak jednoduche ze to kazdy muze provozovat a ked v energetickom zakone ziadna zmienka o akumulaci nie je spomenuta (okrem nejakej casti u teplarenstva)

Baton David
13. duben 2023, 18:02

nelze vyloučit že k tomu bude docházet i v budoucnu.. ano s rostoucím podílem fotovoltaik k tomu docházet bude, zprvu třeba o víkendech a v malé míře a pak ve větší a v létě i v pracovní dny a jak se bude situace zhoršovat až si jednoho krásného dne v čeps uvědomí že nemohou stále kompenzovat to že není spotřeba a kompenzovat jednoduše přestanou, pak se fotovoltaika teprve káže v tom pravém světle - bez dotací a kompenzací nekonkurenceschopná a s dotacemi bez kompenzací se bude prodlužovat návratnost investice, vypadá to že fyzikální zákony zůstanou nadřazeny těm ideologickým, jediná šance že by se během následujících desítek let podařilo objevit nějaký převratný princip akumulace, kdy za ceny těch dnešních vzroste kapacita a výkon tak o pět řádů, pak by fotovoltaika byla příjemný zdroj ee

Xoor
13. duben 2023, 18:09

myslím, že se tady naplno projevuje problém našich sítí. Jsou relativně robustní, ale nastaveny směrem k velkovýrobcům ke spotřebitelům. Na západě mají větší podíl OZE a dokáží to kopenzovat mnohem lépe a rychleji. Uvidíme, jak to dopadne. Správci budou nuceni začít více investovat do sítě. Je otázka, jestli jsme zaspali nebo jsme investice a čas promrhali.

Zbyněk Poisl
13. duben 2023, 19:09

A jak chcete nastavit sítě, aby absorbovaly tak ovbrovský nadvýkon? Myslíte si, že tu elektriku je možné uložit do těch drátů? To jsou jen stále omílané mantry energetických diletantů. Tohle není možné zachránit nijak jinak, než někam uložit nebo odpojit! Jelikož uložit není kam, tak jedině odpojit.

Xoor
13. duben 2023, 19:51

1) Akumulace - otevřít trh akumulaci. Tohle se bude muset změnit do budoucna.

2) Lépe předvídat, ale tohle byl problém obchodníků.

3) V nejhorším odpojovat, jednoduché řešení a mnohdy nejlevnější.

intfor
13. duben 2023, 19:59

Trh akumulaci klidne otevrit, ale zaroven otevrit trh se zdroji. To znamena platit i v zavislosti s nasmlouvanymi odbery a dodavkami a v cene vyroby zohlednit jeji spolehlivost. Ne dotovat vyrobu a jeste k tomu nekoho jineho platit akumulaci.

Baton David
13. duben 2023, 22:09

existuje jedna efektivní akumulace energie ale nebude se líbit - z přebytků občasných zdrojů bychom mohli zpracovávat a obohacovat uran

Josef
15. duben 2023, 10:41

Je vidět, že se mění pohled na fotovoltaiku a od nefunkčních hraček, to jsou slova odpůrců, máme najednou obrovský nadvýkon. Povím Vám tajemství, vypnete dálkově střídač, což ČEPS dělá,, a nic se neděje, jednodušší regulace než u uhelkek nebo JE

minduton
13. duben 2023, 21:37

Pletete dohromady 2 různé věci. Jedna věc je systém rovnováhy spotřeby a výroby. Druhá věc dráty. Sebesilnější dráty vám prostě nepomůžou vyrovnat spotřebu a výrobu.

Xoor
14. duben 2023, 07:53

Souhlasím, že by to mělo být v rovnováze, ale to z OZE bude větší problém zajistit.

IMHO nic nepletu, protože jsem nic takového nepsal. Tyto krátkodobé špičky vykryje akumulace, většinou bateriová. Tu můžeme celkem rychle postavit a umístit do míst, kde budou nejvhodnější. Posilování drátů, hlavně ve městch, bude také potřeba kvůli EV. Na vesnicích to s přibívajícími FVE nebude takový problém. Většina dnes montovaných FVE má nějakou akumulací kolem 10kWh a za 7-15let nějaké EV auto - ale to se ještě uvidí, kam to posuneme.

Zima bude problém, to je jasné. Uživit spotřebu + topení + EV v zimních měnsících jen tak z VE + FVE nepůjde a etrémě drahá konverze OZE > vodík > elektřína/teplo to určitě nezachrání. Proto jsem pro výstavbu temelínu i dukovan a už se mělo stavět.

minduton
15. duben 2023, 11:13

Můžeš leda velký prdlačky, když do toho Křetínskej se zbytkem lobby na podpůrné služby už několik let úspěšně hází vidle.

Pravoslav Motyčka
13. duben 2023, 19:48

Situace v pondělí souvisela s OZE jen volně. Důvodem toho všeho byla špatná predikce výroby v té době co odstavovali FVE měly naše fosilní zdroje okolo 3GW výkonu. Co se týče budoucnosti pak ta může být různá za 3 roky budou hodinové ceny a to uvidíte jak poroste spotřeba pokud bude cena elektřiny klesat dnes běžný spotřebitel nemůže využívat poklesy cen elektřiny. Očekává se drastický růst akumulace s rozvojem elektromobility ,takže pokles cen elektřiny na burze vyvolá růst spotřeby , protože všichni majitelé , kteří budou moci budou nabíjet svoje vozy tedy ono se to stane bez jejich vůle nabíjení spustí aplikace.

intfor
13. duben 2023, 20:00

Jenze ta predikce vyroby souvisi s OZE a pocasim.

Richard Vacek
13. duben 2023, 19:08

Pokud není spotřebitel, není ani kam nadprodukci dodávat. Právě proto je někdy v Německu cena elektřiny záporná. Tomu žádná úprava sítě nepomůže.

Pomohlo by neplatit žádné kompenzace OZE elektrárnám, o jejichž produkt není zájem.

Petr Turek
13. duben 2023, 19:23

Dobrý den všem, ten problém dle mého názoru nevznikl primárně v ČR, ale u našich sousedů SRN, kdy v určitý okamžik FTVE vyráběly 35 000 MW a současně větrných elektráren cca 9 - 30 000 MW a tedy sousedi exportovali asi kam to šlo.

Toto je přesně modelový případ kardinální chyby spolkové energetiky, kdy politici podporují a tlačí další instalace FTVE a větráků aniž by vycházeli z reálných spotřeb v optimálních dnech z pohledu produkce. Tento stav způsobí nestabilitu sítě na jedné straně a v zimním období pak díky omezením uhelné a zrušením jaderné energetiky pak vysokou cenu energie. S politováním se naplňují postupně ty nejčernější scénáře kritiků OZE...

A na závěr tvrzení o akumulaci elektřiny přes H2 cyklus, to je jen další cesta jak vytahovat peníze z kapes daňových poplatníků či odběratelů předražené energie (pokud nebude dotována...)

Josef
13. duben 2023, 20:26

Pokud by ČEPS nezveřejnil, že odpojil nadbytečný výkon, tj. že konal svou povinnost a to perfektně, nikdo by se nic nedozvěděl, tak nestrašte nestabilitou, žádnou jste neregistroval

minduton
13. duben 2023, 21:43

Už 7. dubna jsemsi dovolil suplovat Sibylu...

-A kam jako to, co se vyrobí nározově z těch OZE, kam to všechno poteče? Požerou to Marťani a v zimě nám to zase ve špičkách vrátí?-

Petr prochaska
14. duben 2023, 11:37

Kvůli pár hodinám, kdy svítilo, se nevyplatilo vypínat uhelky, takže se odpojili FVE.

Jan
14. duben 2023, 18:07

Zajímalo by mě zda by nebylo výhodnější nežli platit kompenzace za odpojení od sítě, zda by nebylo lepší (levnější) platit něco jako se platí kapacitní rezervy některým elektrárnám tak takto podporovat výrobu vodíku elektrolýzou.

Jan Kropáč
14. duben 2023, 23:12

V době odpínání jely uhelné elektrárny na cca 80 procentech jako před odpínáním a cena na spotu byla nulová. Za mě jednoznačná kalkulace, že kvůli nadvýrobě budou úmyslně odepínat elektrárny, které by stejně dávaly za nula a odměnit je odměnou za "regulované ceny výkonové regulace". Jak prosté si vydělat na tom, že nevyrábím, ale reguluji.

Poznámka na závěr: vlastním chytrý elektroměr, co mě umožní na dálku odepnout FVE či vyčítat a odesílat moji 1/4 hod.spotřebu. HDO signál má ale prý natvrdo nahrán na pevný čas a neumožňuje jej dynamicky měnit. Takové vergly ČEZ distribuce distribuuje.

Emil
15. duben 2023, 08:06

Není to pravda, ještě den předtím jely uhelné elektrárny na 4166 MW a v době odpínání už jen na 1541 MW, což je blízko minima daného potřebami teplárenství a tím aby bylo možné výkon zase rychle zvýšit až slunce zaleze.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se