Domů
Energetika v ČR
Analytici: Nová strategie ČEZ reaguje na realitu evropského energetického trhu
budova čez
Zdroj: ČEZ

Analytici: Nová strategie ČEZ reaguje na realitu evropského energetického trhu

Nová strategie energetické skupiny ČEZ do roku 2030 reaguje na realitu evropského energetického trhu, kdy šanci na přežití mají pouze firmy, které opustí uhlí. Shodla se na tom většina analytiků a expertů, které dnes oslovila ČTK. Polostátní firma dnes oznámila, že plánuje do roku 2030 vybudovat obnovitelné zdroje o výkonu 6000 megawattů (MW), převážně fotovoltaických elektráren, a to primárně v Česku. Jde zhruba o trojnásobek výkonu Jaderné elektrárny Dukovany. ČEZ chce také pokračovat v útlumu využívání uhlí.

„Vybudování takového výkonu přinese tisíce pracovních příležitostí při výstavbě a provozu obnovitelných zdrojů. To pomůže zachovat zaměstnanost například v regionech, které projdou transformací od uhelné energetiky k příležitostem v nové ekonomice. Pro budoucnost české energetiky je také klíčový oznámený plán vstupu ČEZ do rozvoje akumulace včetně výroby vodíku,“ řekl dnes ČTK programový ředitel Svazu moderní energetiky Martin Sedlák.

Podle ekonoma portálu Capitaliked.com Radima Dohnala dnes vydaná strategie obsahuje očekávatelná sdělení, která v některých částech v zásadě nabízejí maximum možného podle požadavků Evropské komise a závěrů klimatické dohody z Paříže. „Podle mého názoru mohla být ale ambicióznější. Nikde se v ní nepíše o prodlužování životnosti šesti jaderných bloků, což by jistě pomohlo udržet či zvýšit podíl bezemisních zdrojů. Zároveň jsem nenašel detailněji popsány způsoby realizace energetických úspor,“ uvedl.

Analytik společnosti ENA Jiří Gavor míní, že vize reflektuje probíhající změny ve světové a evropské energetice. „Donedávna byl směr k bezemisním technologiím tlačen především politickými rozhodnutími na úrovni EU, nyní se ale k tomu přidává silný ekonomický tlak ve formě rychle rostoucích cen emisních povolenek a odmítavý přístup finančních institucí k financování fosilních projektů. ČEZ se proto přizpůsobuje tomuto prostředí a je správné, že se snaží být lídrem v oblasti moderní energetiky,“ řekl ČTK.

Rozhodování investorů stále častěji doprovází i detailní průzkum dopadů činnosti kupované firmy na životní prostředí a sociální udržitelnost. Tedy o oblast známou pod zkratkou ESG (Environmental Social and Corporate Governance), uvedl dnes k oznámení ČEZ Jan Brázda, partner poradenské firmy PwC zodpovědný za oblast ESG. „Bude platit jednoduchá rovnice. Větší zájem o sociální témata a životní prostředí povede k růstu hodnoty firem, a tím i k jejich větší atraktivitě pro investory,“ dodal.

Energetický expert a poradce investiční skupiny J&T Michal Šnobr, který je kritikem současného vedení ČEZ, na twitteru uvedl, že generální ředitel ČEZ Daniel Beneš za deset let ve firmě už představil minimálně pět strategií. „Šly do někam vždy a rychle. Suma ztrát, kterou způsobil vlastníkům ČEZ, bere dech i v EU měřítku. Nejlepší vizí pro ČEZ je jeho rychlý konec. Nic osobního, sebereflexe je nutná,“ napsal.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(47)
Ivan Novák
20. květen 2021, 18:23

Fortuna i Akademik Čerskij kladou potrubí jako o život. Nevadí, že v cestě je Německem vyhlášená oblast mořské chráněné přírody, když se chce, všechno jde.

Jan Veselý
20. květen 2021, 18:50

A Biden byl natolik realistou, že se vykašlal na marné snažení US frakerů a jimi koupených senátorů ten projekt zastavit.

Ivan Novák
20. květen 2021, 19:34

Stejně mi vrtá hlavou, za co to zobchodovali. Možná nějaký koordinovanější přístup k Číně.

Jan Veselý
21. květen 2021, 07:08

Myslím, že za německý slib, že budou kupovat i nějaký LNG z USA. Vzhledem k tomu, že EU s Čínou nedávno uzavřela velkou obchodní smlouvu, bych to na nějaký postup proti Číně neviděl. Pro EU je Čína konkurent a obchodní partner, ne nepřítel.

Dalibor
20. květen 2021, 18:58

Minulý rok prodal vodní elektrárny v Rumunsku a větrný park o výkonu 600MWe. Ted vyhlásí že bude rozvíjet OZE, když se jej minulý rok zbavil? Ten Šnobr má nejspíš pravdu, a v tom vedení to musí podle tohoto sdělení asi vypadat.

Albert
20. květen 2021, 21:00

Jestli jsem to pochopil dobře, chtějí se stáhnout z nestabilnich trhu a soustředit se na CR a střední Evropu. Ten krok s Rumunskem tedy smysl nejspíš dává.

petr
20. květen 2021, 19:49

Strategie těch hochů z ČEZ je opravdu legrační...

6000 MW ve FTVE vyrobí asi 6 TWh/rok.

Uhelky dnes vyrábějí téměř 30 TWh...

Tedy asi tak, bude chybět 24 TWh a navíce to bude předně v zimě a v noci.

Druhý a to rozhodně větší problém spatřuji ve výkonu, tedy k dnešním více jak 2000 MW přibude jen od Čezu 6000 MW. Smůla je, že zrovna kdy svítí meziplanetární termonukleární zdroj, tak je spotřeba ČR okolo 6 000 MW, takže jak by řekl Jan Neruda kam s tím...

A tak velké baterky nikdo nepostaví a pokud ano, tak solární tunel z roku 2010 bude jen legrace...

Milan Vaněček
20. květen 2021, 20:33

petře, realita je již jiná, např. v Německu už se jen menšina panelů orientuje na jih pod optimálním uhlem (zaručující maximální zisk z dotací za 1 rok), již převládají instalace které nemají polední špičku výkonu a výkon přizpůsobují potřebám odběratelů.

Současně narůstají instalace bifaciálních panelů instalovaných na trackeru s osou otáčení sever-jih. Takže dostanete ještě vyšší výkon přes celý den jen s velmi plochým širokým maximem.

Ale nominální (nameplate) výkon musíte násobit číslem performance ratio (0,8-0,9).

xoor
21. květen 2021, 08:46

A po pár letech nestačíte měnit motory, těch pohybových systémů. Nakonec se na to vykašlete a panel necháte zafixovaný v nějaké poloze. Případy z praxe FVE Moravský Krumlov nebo FVE Vlasatice

Jan Veselý
21. květen 2021, 09:22

Aha, takže v Čechystánu se něco nepovedlo. Investoři mohou na tohle zareagovat dvojím způsobem. Buď se na danou technologii vykašlou, nebo taky mohou chtít po dodavatelích větší spolehlivost. Jinými slovy, nekupovat ty nejlevnější šmejdy, ale prověřené kvalitní výrobky. Tohle je výrobní činnost a tam je běžné, že si výrobci ochotně připlácejí za robustní a spolehlivé vybavení, protože ví, že se jim to vyplatí.

xoor
21. květen 2021, 21:46

Nechápu proč se tolik musíte sebmrskat (takže v Čechystánu se něco nepovedlo.)

Víte vy asi nebudete mit moc praxe, že jo? Ty 2 projekty, co jsem uvedl, jsou příklad,a také protože je znám a kousek od nich bydlím. Jsou to projekty stejného typu, ale přesto konstrukčně a technicky odlišné. Vznikly cca 2005-8 a tehdy moc instalací a zkušenosti nebylo. Jistě můžete si zaplatit za robustní řešení, ale potom váš zisk bude menší nebo žádný.

Cokoliv co se hýbe se jednou rozbije a hlavně v yžaduje lidskou pravidelnou údržbu, místo pár ovcí na "sekání " trávy kolem fixních řešení.

sabi
21. květen 2021, 11:26

V zatažených dnech vydělte jmenovitý výkon 8 až 10 (ve dnech se silnou oblačností i číslem 15). Pak z 2000 MW máme 200 (130) MW. V listopadu a prosinci takových dní bylo minimálně 30...

A k těm trackerům - kolik takových FVE bude?

Bob
22. květen 2021, 11:41

Pane Vaněček: problémy průběhu výkonu FVE v průběhu dne se dají řešit i jinak (i když nikdy to není zadarmo).

Větší problém FVE je ale roční diagram výroby.

Vysvětlete mi, jak trackery, nebo bifaciální panely zajistí dodávku EE ve špičce spotřeby třeba v lednu v 19:00 hod.

blaha.p
20. květen 2021, 20:39

Péťo, musím tě zklamat a opravit tvé mylné představy, ale ČEZ loni vyrobil z uhlí pouze 19,7 TWh. A spoustu této energie se exportuje.

Další tvůj omyl pramení z nepochopení ukládání přebytků z OZE. Bateriová úložiště jsou vhodná na hodinový cyklus. Na několika denní úložiště bude sloužit H2. Tvé obrovské obavy pramení pouze z tvých neznalostí, když si dostuduješ vše o moderní energetice, budeš v klidu spát...

xoor
21. květen 2021, 08:50

"...úložiště bude sloužit H2" :D. Hezké jak s tím dokážete počítat a uvádět to jako hotovou věc. Přitom cena, komlikovanost a účinnost jsou velmi špatné.

blaha.p
21. květen 2021, 09:58

Xoore počítají s tím všichni odborníci a energetické firmy, tvůj názor je zcela nepodstatný. To že si nějaký laik v ČR, který měl chemii naposled na střední škole - možná myslí, že to nejde, mě může jen rozesmát. Budeš koukat, jak v pohodě to jde, jestli ti můžu doporučit, nakup si akcie firem, které se na H2 specializují, budou ti v budoucnu generovat velké peníze.

Je to stejné jako s FVE v ČR, včera jsme se dozvěděli, že ČEZ chce mít v roce 2030 cca 6 GW = cca 6 TWh/rok, další hráči na trhu připojí dalších cca 5 GW + RD a firmy dalších cca 1-2 GW = tzn. v roce 2030 bude v ČR cca 12 GW FVE = cca 12 TWh/rok EE, a pak, že to nejde

Emil
21. květen 2021, 10:09

Třeba takový Uniper říká, že aby se něco takového vyplatilo, musela by cena emisních povolenek vzrůst na 200-250 €/t. Jistě si každý dokáže představit, kolik by za takové situace stála elektřina (baseload), když dnes ji povolenka lehce nad 50 €/t vyhnala až k 70 €/MWh.

www. montelnews. com/en/story/using-hydrogen-for-power-needs-co2-at-eur-200t--uniper/1206166

blaha.p
21. květen 2021, 12:24

Emile, skladování H2 ještě vůbec nezačalo, je to nová technologie, samozřejmě drahá, ale pokles ceny bude mít podobný vývoj jako FVE (v roce 2010 staly FVE cca 350 €/MWh dnes u nás u velkých FVE cca 45 €/Mwh), VTE, baterie ty stály v roce 2010 = cca 1250 dolarů na 1 kWh, dnes stoji cca 105 dolarů na 1 kWh. Jsem v tomhle směru absolutně v klidu. Dle plánů ČEZ a dalších energetických firem budeme mít v roce 2030 v ČR cca 12-15 GW ve FVE = 12-15 TWh/rok. Po změně vlády a možném vítezství Zelených v Německu na podzim, by to tempo mohlo ještě narůst 1/3 = v roce 2030 15-20 GW FVE. Postupně i u nás bude OZE hlavní zdroj EE, stejně jako k tomu směřuje celý svět, od roku 2018 na to v diskuzích upozorňuji, dojde má slova. Dám ti tip, včera jsem si koupil akcie jisté švýcarské firmy na solární panely, měl by jsi to udělat taky, je to moc dobrá investice.

Emil
21. květen 2021, 12:41

Nová technologie, tak určitě... První spalovací motor na vodík byl postaven v roce 1808, vodík byl získáván elektrolýzou vody. Princip palivového článku objeven v roce 1838.

Na vaše investiční tipy opravdu zvědavý nejsem.

xoor
21. květen 2021, 21:58

Ale ale to je zase generalizování. Všichni sem všichi tam.

Nikde nepíšu, že to nejde. Mohl byste se naučit alespoň chápat jednoduchý text. To by mohl i laik ze ZŠ.

Řeknu vám, že je technicky možné již dnes mít 100% OZE v ČR, stačí jen doplnit cca 30GW FVE cca 30GW větrníku. Postavit cca 15GW v bateriích, dobudovat vltavskou kaskádu jako PVE, dopnit ten váš vodík, dobudovat napojení na DE/AT/PL a je to! Je to jen technická otázka.

Ale zaplatíme to? Ne! A není to reálné ani v roce 2040. Dál co bude si netroufám nic předpovídat.

Bob
22. květen 2021, 11:49

Pane Bláho:

Výroba vodíku z OZE jako zdroje pro chemický průmysl byla v průmyslovém měřítku ověřena už ve 40 letech 20 století.

Proč asi myslíte, že to bylo opuštěno?

Skladování vodíku bylo ve velkém ověřeno od cca 60 let 20. století v souvislosti s vypouštěním raket. Tam se ale na spotřebu a ztráty energií a stejně tak ekonomiku a cenu energie nehledělo.

petr
21. květen 2021, 11:18

Pane blaho.p ukládat do H2 elektřinu může jenom šílenec a nebo dojič dotací, pokud nějaká šílená vláda to umožní.

K mému vzdělání podotýkám, že energetikou se úspěšně živím již skoro 30 let a jsem opravdu hodně bohatý, díky svým znalostem dané věci..

A zcela nemáte pravdu o těch 19,7 TWh z HU spletl jste se o cca 10 TWh.

Hezký den nejen vám...

Ivan Novák
20. květen 2021, 20:54

Koukal jsem na tu tiskovku, P. Cyrani zněl, že asi nečeká kompenzaci vynucené nevýroby těch nových FVE. Ale se uvidí, že.

Kdyby EDU5 pokračovala hladce, ostatní bych s těžkým srdcem zkousl, ale to nastane stejně pravděpodobně, jako že se v ČR zítra narodí dvouhlavé tele. Rok 2025 přijde proklatě brzy.

Milan Vaněček
20. květen 2021, 21:17

O jaké nucené nevýrobě FVE to mluvíte? Nucenou nevýrobu bude mít jen nové drahé jádro.

Ivan Novák
20. květen 2021, 22:37

ČEZ není se záměrem nových FVE sám, totéž chtějí v SUAS a Seven a jistě i jiní, nejen uhlí se těžilo povrchově. O těch 33333 nebo kolika stříbrných střechách nemluvě.

Jádro tu bohužel nové spíše nebude, tedy ani drahé.

Jan Veselý
21. květen 2021, 07:09

Ono to o něčem vypovídá, že? Všichni, i ti nejuhelnější uhláci chtějí najednou stavět FVE.

xoor
21. květen 2021, 09:25

to Veselý, protože dotace?

Jan Veselý
21. květen 2021, 09:28

Jaké? Umíte je vyjmenovat?

Emil
21. květen 2021, 09:36

Třeba z Modernizačního fondu, ve kterém bude k dispozici minimálně 150 miliard Kč, vzhledem k rostoucím výnosům z emisních povolenek spíš výrazně více.

Albert
20. květen 2021, 20:58

CEZ na tiskové konferenci mluvil samozřejmě i o výstavbě plynových elektráren a tepláren. Je jim jasné, že na solarech to stavět nejde. Ani elektroenergetika a uz vůbec ne teplarenstvi.

Mirek
21. květen 2021, 16:17

Ale i plynové elektrárny a teplárny mohou být jen dočasné řešení. To říkají i Němci, kteří na plyn hodně spoléhají.

Investiční náklady na plynové elektrárny jsou sice nižší než na elektrárny jaderné, ale provoz plynových je dražší. A plyn zdaleka není bezuhlíkatý zdroj.

JD
20. květen 2021, 23:52
Miloslav Černý
21. květen 2021, 06:24

Pro takové případy se nabízí možnost vybudovat již vytipované velkokapacitní přečerpávačky, ke kterým právě z neefektivity (bylo probíráno na těchto stránkách) zatím nebylo přistoupeno k jejich realizaci.

Jan Stehlik
21. květen 2021, 10:25

Už vidím , jak se u nás něco staví :-) . U nás je plánovaná přehrada , ale živočicháři to zablokovali . Jsou tam nějaké kvítka a myši . A to má být jen pro udržení vody v krajině , nikoliv výroba energie .

Miloslav Černý
21. květen 2021, 12:30

Jednou to i ti ochránci budou muset pochopit, že je větší zlo výroby EE jinými způsoby než OZ. Ty velké živelné katastrofy zapříčiněné člověkem, jsou větší zlo pro přírodu, než přemístěním rostlin a živočichů na jiné vhodné místo. Navíc vzniknou nové podmínky pro osídlení jinými druhy živočichů a rostlin. Takže ve výsledku dosud při takovém postoji škodí více i vlastnímu přesvědčení.

Jaroslav Novák
20. květen 2021, 21:33

9.4.2014 sliboval Beneš+Hlaváč na HV PSP i rozvoj jádra ETE34 a druhý den zrušil ČEZ tendr na 2xMIR 1200 konsorciu českých dodavatelů za cca 250 mld.Kč s podílem českých firem 85%, takovému věrohodnému vedení svěří ČR strategické odvětví!!!

Jaroslav Novák
20. květen 2021, 21:33

9.4.2014 sliboval Beneš+Hlaváč na HV PSP i rozvoj jádra ETE34 a druhý den zrušil ČEZ tendr na 2xMIR 1200 konsorciu českých dodavatelů za cca 250 mld.Kč s podílem českých firem 85%, takovému věrohodnému vedení svěří ČR strategické odvětví!!!

Mirek
21. květen 2021, 08:11

To je prostě reakce na to, že z tendru o Dukovany byly z politických důvodů vyžazeny Rosatom a čínská společnost CGN. Nikdo jiný není nyní ani v dohledné budoucnosti schopen Dukovany dostavět. Ani Westinghouse, ani francouzská EDF ani jihokorejská KHNP.

OZE samozřejmě nic neřeší, pokud jde o základní zatížení el. sítě.

blaha.p
21. květen 2021, 10:02

Mirku, se svým názorem, že OZE nic neřešíš, jsi v energetickém světě anomálie, protože všechny státy světa počítají s OZE jako hlavním zdrojem ve svém energetickém mixu na úrovni v roce 2040 cca 60-80%. Proč by v ČR jako jediné zemi světa to mělo být jinak, že.

Mirek
21. květen 2021, 16:06

Jak jste na taková čísla přišel? Naopak, myslím si, že vyjadřuji názor kompetentních energetiků na současnou situaci i na situaci v dost vzdálené budoucnosti. Zejména v našich podmínkách.

Dokud nebude možné skladovat elektřinu (třeba v jiné formě) ve velkém množství a dlouhodobě, tak OZE opravdu nic neřeší.

Martin Prokš
21. květen 2021, 08:57

Dobrý den,

Můj čistě laický pohlez z vnějšku. Vedení ČEZu právě rezignovalo na snahu být páteřním a stabilizačním výrobcem elektrické energie.

ČEZ evidentně od teď razí taktiku co vlastníci chcete, to dostanete. Chcete prachy (dividendy) s výhledem na příští 3 roky, chcete nízkoinvestiční scénář společnosti, nechcete vysoké a dlouhodobé riziko v podobě velkých infrastrukturních projektů které míří do budoucnosti 15-40 let, politika a banky tlačí na neobnovu a nerozvíjení fosilů? Máte to mít. Vy jste vlastníci, vy to chcete, tak proč by vedení ČEZu mělo oponovat a bojovat proti větrným mlýnům?

Stejně je již tak pozdě, že jiná cesta již není. Dukovany již obnovit včas není možné, již teď je skluz nejméně 5 let. Temelín sice teoreticky by se ještě obnovit stihl, ale není politická ani vlastnická vůle. Uhlí prostě končí, protože naše levné dochází. Náhrada plynem by teoreticky byl poslední čas teď spustit masivní výstavbu, ale není vůle ani politická, ani vlastnická, ani banky nechtějí půjčovat.

Takže ty hudbo hraj, ledovce v plavebním prostoru ignorujte, jde se tančit. Konec konců, zodpovědnost za stabilitu sítě a její udržitelnost v delším horizontu není na ČEZu, ale na ČEPSu a ERÚ. Ti ať se s tím pak poperou. ČEZ je pouze jeden z několika výrobců co dodává do sítě a jeho cílem je vydělávat peníze.

Jan Stehlik
21. květen 2021, 10:10

Přemýšlím , že nakoupím akcie . Veškerá výroba prumyslu se bude předělávat na elektřinu , tedy veškeré pece , lakovny , chemie , cementárny či výtopny. To znamená obrovský nárust a hlad po elektřině za jakoukoliv cenu . Vysoká cena znamená vysoké marže a zisky. Elektromobilita bude jen špička ledovce .

Nefi
21. květen 2021, 10:34

Ano, ČEZ není odpovědný za onu posvátnou bilanci, o které se tu vedly nedávno manipulativní rozhovory se 4 lidmi. Výstavba jádra nesplňuje investiční kritéria, takže pokud to stát chce, musí to kompletně garantovat. Tj. bavíme se o garanci ve stovkách miliard nikoliv v jednotkách. ČEZ není ničí národní podnik, je to mezinárodní korporace.

JS
21. květen 2021, 14:57

Ano, toto je přesný popis stávající situace. ČEZ včera ohlásil dividendu 52 Kč na akcii, což mi jako drobnému akcionáři vyhovuje a vcelku mne nezajímá, kdo vyrobí elektřinu, kterou odeberu ze zásuvky.

ČEZ e začne chovat jako všichni solárníci a větrníci, tj. bude dodávat elektřinu když bude svítit slunce nebo foukat vítr. To je to, co stát a EU podporují a na čem se dá vydělat.

K tomuto závěru nakonec dojdou všichni výrobci elektřiny a přizpůsobí se.

Tak se modleme, ať ty baterie, přečerpávačky a plynové zdroje v budoucnu dokáží pokrýt temnou bezvětrnou zimu ...

Jan Veselý
21. květen 2021, 09:27

Super ne, ČEPS a ERÚ mají ideální příležitost otevřít trh s regulačními službami co největšímu množství účastníků. Už to nebude kasička pro pár monopolistů.Postupy jsou na to ověřené, "jen" stačí převzít know-how a upravit legislativu. Já pro jeden státní oligopol truchlit nebudu.

Jan Stehlik
21. květen 2021, 10:17

Che , che . To jsem se nasmál . I vy naivo. Také jsem si myslel , že po revoluci se začne stavět a zvyšovat životní uroveň. Jenže to vrchnost nechce. Evropa má schizofrení politiku . Spotřeba je fuj a je tedy nastavena politika uspornosti a nikoliv láce . Vysoké ceny jsou prostředkem omezování obyvatel . To se netýká prumyslu , který potřebuje levné zdroje . Vize bude taková , že občané budou mít drahotu a podnikatelé dotace . Uplně stejné je to u eaut. Dotace pro korporace a státní správu a pro občany se s tím nepočítá.

Miloslav Černý
23. květen 2021, 14:28

Je to hlavně o tom neefektivním tunelování eráru. V tom případě by zbylo více dotací i pro jiné a mohlo vzniknout většího výkonu OZ. Na na tom se moc nemění ani v současnosti, takže je třeba se na to více zaměřit. Nyní rozhodujeme o tom v jaké energetické situaci budeme v budoucnost. Dobu přešlapovaní jsme si už užili do sytosti, nyní vstupujeme do období již nutných efektivních činů. nebraňme se jich, odvážným štěstí přeje.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se