EU zaznamenala značný pokles podílu obnovitelné energie v dopravě
Nedávno zveřejněné údaje statistického úřadu EU Eurostat poukazují na velký pokles podílu obnovitelné energie spotřebované v odvětví dopravy v roce 2021. Pokles zaznamenaly téměř všechny země EU a byl způsoben především změnou metodiky výpočtu spotřeby biopaliv.
Pouze čtyřem z 27 členských států - Chorvatsku, Dánsku, Finsku a Litvě - se podle Eurostatu podařilo podíl energie z obnovitelných zdrojů oproti roku 2020 zvýšit, všechny ostatní země zaznamenaly klesající trajektorii. Nejhůře dopadlo Irsko, ve kterém se podíl obnovitelné energie v odvětví dopravy snížil o více než polovinu. Informoval o tom server Euractiv.
Prudký pokles zaznamenalo také Maďarsko, které se propadlo z 11,6% podílu na 6,2 %. V dalších zemích střední a východní Evropy došlo také ke značnému poklesu - na 20,2 % v České republice, 13,8 % v Polsku nebo 10,2 % v Rumunsku. Německo se propadlo o celou pětinu svého podílu obnovitelných zdrojů v dopravě, a to z 10 % na 8 %. Francie mezitím zaznamenala mírnější pokles o 11 %.
Jedním z vysvětlení značného poklesu mezi lety 2020 a 2021 je, že vstoupila v platnost aktualizovaná směrnice o obnovitelných zdrojích energie (RED II), která zakotvuje novou metodologii k výpočtu energie z obnovitelných zdrojů. Na dotaz serveru Euractiv ohledně poklesu obnovitelné energie v dopravě toto potvrdil mluvčí německého ministerstva životního prostředí.
"Podíl i celkové množství obnovitelné energie v dopravě jsou v letech 2020 a 2021 téměř stejné, změnila se pouze statistická metoda," uvedl mluvčí. "Pokud se pro oba roky použije metoda RED II, činí hodnota pro rok 2020 přibližně 7,9 % a pro rok 2021 přibližně 8 %," dodal.
Jednou z hlavních změn v rámci směrnice RED II je to, že množství biopaliv vyrobených z použitého kuchyňského oleje (UCO) a některých živočišných tuků, které mohou přispět k dosažení cílů v oblasti obnovitelných zdrojů v dopravě, je omezeno na 1,7 %. Biopaliva dodaná nad rámec limitu 1,7 % jsou vyloučena ze započítávání do cílů EU.
Některé země, zejména Irsko, Maďarsko, Slovinsko, Portugalsko a Nizozemsko, měly přitom v roce 2021 více než poloviční podíl obnovitelných zdrojů v silniční dopravě založený na UCO. Členské státy nemusí využívání UCO omezovat, nadlimitní množství biopaliv ale nepřispívá k plnění národních cílů.
Dalším důvodem pro snížení množství obnovitelných zdrojů v dopravě byly problémy s dodávkami, či snížená cena, za kterou se obchodovaly bio certifikáty například v Nizozemsku nebo Německu.
Mohlo by vás zajímat:
Proc uz v titulku neni info o tim, ze je to diky zmene metodiky? Byly by to jen 3 slova navic, a laskavy ctenar by hned vedel, ze se nic dramatickeho nestalo...
ale stalo sa. Ciele nasej uderky neplnime uz ani papierovo.
mohlo by tam este byt info, ci alebo do akej miery sa jedna o bio paliva prvej generacie.
A takisto by sa tam mohlo zmienit, ze pouzivanie biopaliv prvej generacie, ma na zivotne prostredie horsi dopad ako pouzivanie ropy.
Fakticky se ovšem nezměnilo nic, jen metodika výpočtu čaruje s čísly. Takže to není nic jiného, než další manipulace na poli OZE.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se