Domů
Emise CO2
Špicar: Green Deal může být pro českou ekonomiku příležitostí i rizikem
Solární elektrárny na střeše

Špicar: Green Deal může být pro českou ekonomiku příležitostí i rizikem

Emise CO2
25 komentářů
12. září 2021, 17:09
ČTK

Dopady takzvané evropské zelené dohody (Green Deal), tedy plánu Evropské komise, jak do roku 2050 udělat z Evropy klimaticky neutrální kontinent, můžou být pro českou ekonomiku příležitostí, ale i obrovským rizikem, které poškodí její konkurenceschopnost. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl viceprezident pro hospodářskou politiku a export Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Záležet bude podle něj na politické reprezentaci a jejím vyjednávání v EU.

Česko musí podle Špicara například vyjednat, aby plyn mohl být přechodně využitý jako bezemisní zdroj energie. „Je to celé mnohovrstevnatý problém,“ podotkl. Boj proti změnám klimatu je ale podle něj důležitý. Připomněl, že česká vláda mohla celý Grean Deal v roce 2019 jedním hlasováním vetovat. „Představa, že Green Deal pomůže nejprůmyslovější zemi v EU, kterou je Česko, považuji za překvapující představu,“ reagoval člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavní ekonom Generali CEE Holding Miroslav Singer. Bývalý guvernér České národní banky Singer také míní, že česká politická reprezentace o celém problému nemá jasno. Není podle něj ještě jasno ani o dalších detailech návrhu. „Například studii o dopadech naplňování zelené dohody na inflaci jsem neviděl, i když zdražování produkce s jistotou přijde,“ dodal.

Z analýzy Barometr českého průmyslu, která byla zveřejněná v pátek a která vychází z dat získaných během 263 rozhovorů s klíčovými představiteli vybraných společností v červenci a srpnu, české podniky nyní nejvíce trápí malá dostupnost materiálu a komodit, nárůst cen vstupů a situace na trhu práce. „Stát neovlivní nedostatek čipů ani ceny logistiky. Může pouze částečně ovlivnit v dlouhodobém horizontu energetickou politiku země,“ uvedl v diskusi k barometru ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). „Stát musí tvrdě bránit české zájmy a postavit se doporučením úředníků v Bruselu,“ doplnil prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Nová vláda musí podle něj okamžitě pokračovat v tendru na jádro, notifikaci obnovitelných zdrojů a prosadit uznání plynu jako zeleného zdroje energie.

Zelená dohoda pro Evropu představuje plán Evropské komise na ochranu klimatu. Ministři životního prostředí zemí Evropské se loni v prosinci mimo jiné shodli na podrobnostech takzvaného klimatického zákona, který EU zavazuje k výraznějším omezením emisí skleníkových plynů, než dosud plánovala. O konečné podobě normy, která počítá s redukcí zplodin do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990, začnou státy od letoška vyjednávat s Evropským parlamentem.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(25)
energetik
12. září 2021, 18:15

Riziko to bude hlavně pro ty co to budou sabotovat, tak jako tomu bylo v ČR dosud. Solární tunel je také záměrná sabotáž dohodnutých závazků.

A ten kdo se bude spoléhat na to, že se možná někdy v budoucnu nebezpečné, drahé a emisní jádro přidá k čistým, bezpečným a bezemisním zdrojům (jak je slibováno už nějakých 70 let a přitom škody stále překonávají užitek), ten ztratí konkurenceschopnost.

Josef
12. září 2021, 19:08

Ano Green Deal je určitě velká příležitost, pro různé úředníky a dotační podnikatele jak si přihrávat malé domů.... ( Ivánku kamaráde chceš povolenky zdarma.... )

Milan
13. září 2021, 12:34

Takže když nesouhlasím s bojem proti změnám klimatu, tak jsem sabotér?

pr
14. září 2021, 09:42

Binárně jste si vybral slovíčko, ale o tom není smysl příspěvku. Smysl je, že takoví jdou do rizika. A to se všemi nectnostmi,které nedostatek času na přípravu a realizaci zbývá. Ve výsledku se budou dělat opatření draze, ve spěchu, polovičatě s následným vystřízlivěním takže zase bude na co nadávat.

Nestačí pohled na Škodovku, která místo rozvoje elektromobility vsadila na kompletaci fosilních plechovek i od Faultcvágnu? Kdo z pracovníků jednotlivých fabrik v koncernu bude za sedm let plakat? Můj tip je, že Češi.

JD
12. září 2021, 18:49

Při vší úctě (bez ironie), pan Singer také v jednom z dílů Fokusu Václava Moravce zmiňoval disrupci, takže bude vědět, co to je.

Technologická změna se odehraje beztak, a to buď s námi, nebo bez nás (i proto příležitost a riziko). Druhá varianta je přinejmenším dost znepokojující, a záleží pouze na ČR, zda dokáže změnit své (lineární) uvažování, a zajišťovat svojí konkurenceschopnost do budoucna.

Jakákoliv přílišná politická snaha o nereálné cíle se beztak setká s neúspěchem, a politikové budou muset chápat svojí roli v celém procesu. Pokud budou cíle EGD sladěny s příslušnými akcelerujícími trendy, a vhodné nástroje se použijí správně, pak by to mohlo rámcově vyjít. O něčem takovém mluvil prezident Barack Obama v dokumentu Before Flood. Převratné změny přichází i bez EGD.

Například současná předvolební agitka o návrhu zákazu spalovacích motorů v roce 2035 je naprosto bezpředmětná. I kdyby byl návrh zamítnut, většina automobilek už takové plány má, a některé i s dřívějšími daty. Rozhodují si o tom samy. Musí reagovat na konkurenci, nové technologie, trendy a demografický vývoj. Názor politiků je pouze jedna strana věci.

Ale jinak souhlas, že česká politická reprezentace o celém problému rozhodně nemá jasno.

I proto je lepší nekomentovat marketingovou rétoriku pana ministra Havlíčka.

Jan Veselý
12. září 2021, 19:44

Ona ta politická stránka věci má také svou důležitost. Automobilky se pouštějí na hodně nejistou půdu, protože fakticky musí komplet překopat velkou část svého know-how pryč od spalovacích motorů. Deklarované politické cíle jednak zvyšují vnitřní jistotu u vedení těch koncernů, že se tahle velká změna neobrátí proti nim, druhak posiluje pozice těch, kteří v těch koncernech chtějí něco změnit ve vnitřních třenicích se zapřísáhlými petrolheady. Je společným zájmem politiků a autokoncernů, aby jednou neskončily jako Kodak a Nokia.

Josef
12. září 2021, 21:04

Automobilky udělaly plány na přechod jen proto ,že jim EU udělala plán pokut za emise CO2. Pokud nejlevnější auto bude stát 600k a dobré přes milion korun poklesne poptávka po nových autech a ta stávající se logicky budou provozovat mnohem déle, to povede v první fázi k velkému propadu prodejů což bude ještě umocněno zákazem vývozu aut s rokem výroby 2011 a starších z EU. Elektromobil sám o sobě má velké fixní náklady kvůli omezené časové životnosti baterie, bude navíc časem zdražen kvůli daním které státu budu chybět za PHM. To je jen malý důvod k poklesu životní úrovně lidí. Další jsou neefektivní využívání energetických zdrojů. Když totiž opustíme fosilní zdroje , pak zdraží veškerá naše produkce zboží, tím bude muset poklesnout cena měny znehodnotí se úspory lidí i firem. A jen hlupák si může myslet že to zachrání nějaké uhlíkové clo. Státy uvalí na EU cla recipročně takže hodnota měny poklesne ještě více. Důvodem zavedení cel je jednoduché zdanění lidí aby unie měla více peněz a tím i více moci.

energetik
12. září 2021, 21:25

To je nesmysl. Velká Británie v EU není a zvolila si dřívější termín odstavení hlučných fosilních smradů. Podobně i automobilky které v EU nejsou. Čína se snaží vyvážet elektromobily kudy to jen jde, přesto jí žádné pokuty od EU nehrozí.

Ono se to ještě ale může změnit v případě že se více rozjedenou syntetická paliva, potom se koloběh uhlíku uzavře a bude to uhlíkově bezemisní i se stávajícími motory.

Ivan Novák
12. září 2021, 21:40

Británie opouští jen uhlí (žádné levné domácí nemá) a nikoli plyn.

energetik
12. září 2021, 22:08

V roce 2017 oznámila vláda Velké Británie strategii, podle které chtěla zakázat spalovací motory od roku 2040. Nyní se ale rozhodla celý proces uspíšit, nové auto s benzinovým a naftovým motorem v osobním a lehkém užitkovém vozidle nekoupíte již od roku 2030. Překvapivě se to týká i tzv. full-hybridů.

Josef
13. září 2021, 12:38

UK je to ostrov v severním moři s mírnými zimami a nejlepšími podmínkami pro využití větrné energie v EU. Přesto s uhlím nekončí, ale naopak zahajují jeho domácí těžbu byť v omezeném rozsahu.

Nefi
12. září 2021, 20:35

Zákon 180/2005 nyní přezdíván solární tunel.

Připomínky, které svázaly ERÚ ruce a znemožnily snižovat výkupní ceny, od poslankyně Ivy Šedivé (ČSSD). Schválen hlasy ČSSD 57, KSČM 22, KDU-ČSL 17, US-DEU 6, Nezařazení 1.

Ani nová Topolánkova vláda (2006) nic neudělala. Silná varování, že je třeba zákon změnit, již v 2008. Ani Fischerova vláda 2009 nic neudělala. OZE tím byly poškozeny a stalo se z nich sprosté slovo. Český legislativní šlendrián byl odůvodňován obvyklou větou, že Evropská unie to po nás chce. Energetika 70. a 80. let si brání pozice dodnes.

OZE, Green Deal a Fit for 55 je obrovská příležitost. Ale Josef Švejk ji těžko uskuteční.

PetrV
12. září 2021, 21:08

To není jen oze tunel. To je celý greendeal, který likviduje eu nespolehlivymi technologiemi. Obdoba maova velkého skoku v Číně.

energetik
12. září 2021, 21:12

Odkláněcí ministr Kocourek (ODS) také v roce 2011 zdůvodňoval elektroměrový podvod (vyhláška 82/2011 v §6, odst.6.) tím, že to po nás chce EU, ale přidat k podvodu jen další lež už byla pro takového šmejda maličkost. Takže jsme jediná země která měří toky energie u tří fází na NN jinak než zbytek světa a než je to fyzikálně správně.

Vinkler
13. září 2021, 07:37

Jak víte, ono fyzikální zákony a maximalizace zisku nemusí jít ruku v ruce. Zákony zisku nejsou na fyziku navázané.

Milan
13. září 2021, 12:41

Nesvádějte to jen na legislativu. Kdyby neby tlak z EU na procenta v OZE, tak k ničemu nedošlo. Celý greed deal je jeden velký tunel.

Josef
13. září 2021, 12:56

Energetický přechod to jako myslíte z uhlí na plyn ? Putin by z Vás měl radost... Ale jinak s tou energetikou 70 a 80 tých let máte pravdu - ono totiž ty jaderné a uhelné elektrárny nic nepřekonalo a to že je státy EU likvidují z politických důvodů aniž by měli náhradu jinou než plyn nemá s ekologií nic společného snad jen to ,že to životní prostředí se ničí jinde. Nedávno jsem četl pozici Číny, která se také hlásí k energetickému přechodu na fosilní substituce, ale bylo jasně řečeno, že zavírání každého zdroje může být uskutečněno teprve poté co za něj existuje náhrada a to se zatím v Číně neděje, protože roste poptávka po el. energii díky bohatnutí obyvatel a růstu podílu el. energie na celkové spotřebě. My naplánujeme odstavení elektráren a nemáme za ně náhradu.

Nefi
13. září 2021, 16:51

Zkusil jsem vygooglovat, kolikrát jsem na oenergetice použil slovo přechod a zjistil jsem, že ani jednou. Podsouváte mi, co jsem neřekl, aby jste mě mohl obvinit z podpory Putina.

Můj postoj k zemnímu plynu:

17. květen 2021, 11:38 píši: "Uhlí se nezavře, protože to někdo nařídí, ale protože se to nevyplatí. Totéž bude platit o pár let později pro klasický zemní plyn."

22. březen 2021, 17:23: "A kdo bude stavět ten údajný paroplyn nebo plynovky, co má to uhlí nahradit? Nikdo."

6. srpen 2021, 09:17:"Až si bude Evropa vyrábět obrovská množství zeleného plynu, zasadí to naopak Rusku ránu, bude to strategická změna."

Michal K.
12. září 2021, 21:34

zaregistroval som sa, ale stale musim vyplnat formular ako neregitrovany.

Som myslel, ze uz to funguje.

Arimatejský
13. září 2021, 09:40

Zase páni Dlouhý, Havlíček a spol. říkají jen co se jim hodí a spoléhají na dezorientovanost voličů. Cíle pro redukci skleníkových plynů pro roky 2030 a 2050 jsou schválené a hlasovalo pro ně i Česko. Green Deal na jeho jednotlivé součásti od Farm to fork po Fit for 55 bude projednávat jak Rada ministrů, tak Evropský parlament. Česko by tak, pokud by je chtělo torpedovat, jednak muselo přesvědčit dostatek dalších států, aby byly proti, a druhak by muselo přijít s alternativním návrhem, jak tedy schváleného snížení emisí dosáhnout. Opravdu chceme říkat, že nezvládneme ani to co Rumuni nebo Bulhaři? Opravdu chceme dosáhnout blokační většiny, když u většiny návrhů se neshodneme na stejné pozici ani v rámci V4? Opravdu budeme doufat, že Evropský parlament přistoupí na naší hru mrtvého brouka?

Jan Veselý
13. září 2021, 10:02

Z dnešního tisku: lidovky . cz/byznys/k-nejistote-z-bruselu-pridavame-unikatni-ceskou-nejistotu-rika-investor-doporucuje-jadro-nebo-stresn.A210912_212727_ln_ekonomika_lros

Josef
13. září 2021, 12:59

Česká republika nemůže být za 30 let uhlíkově neutrální. Původně se počítalo s poklesem emisí k roku 2050 někam na polovinu roku 2005.

Arimatejský
13. září 2021, 13:44

S čím se původně počítalo dnes nikoho nezajímá. Česko schválilo závazek EU být do roku 2050 klimaticky neutrální, tzn. že bude samo do 29 let vykazovat nulové emise, nebo zaplatí za povolenky někomu, kdo bude mít emise záporné, pokud takový stát v EU bude.

pr
14. září 2021, 10:01

Na ČR se vykašlete. Chcete-li, starejte se o to abyste Vy byl což možné je. Ostatní Vám třeba vytřou zrak, když se jim to podaří dříve než Vám. Vysmíváním se jim, ani lkaním za bývalými technologiemi byste v dnešním stavu cesty k uhlíkové neutralitě už nic nevyřešil. Povoz už je v pohybu. Teď už můžete pouze minimalizovat své náklady přechodu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se