Domů
Elektromobilita
V Česku do roku 2025 vznikne 3000 dobíjecích míst pro elektromobily
převzato z theguardian
Photograph: Ed Robinson/Shell

V Česku do roku 2025 vznikne 3000 dobíjecích míst pro elektromobily

Elektromobilita
58 komentářů
12. říjen 2021, 09:23
ČTK

V Česku by do roku 2025 mohlo vzniknout 3000 dobíjecích míst pro elektromobily. Vyplývá to z Memoranda o spolupráci v rozvoji elektromobility v ČR, které dnes podepsali zástupci ministerstva dopravy, ministerstva průmyslu a obchodu, správců infrastruktury, společnosti ČEZ a společnosti Škoda Auto. ČTK to řekla mluvčí ministerstva průmyslu Štěpánka Filipová.

Automobilový průmysl je v ČR podle náměstka ministra průmyslu Eduarda Muřického základním pilířem průmyslu a ekonomiky, tvoří zhruba desetinu HDP a 20 procent vývozu. „Očekáváme, že podle Národního akčního plánu čistá mobilita bude u nás do roku 2030 jezdit až 500.000 plně elektrických vozidel. Do té doby by také mělo vzniknout 35.000 dobíjecích bodů, zejména těch rychlonabíjecích,“ dodal.

Dobíjecí stanice mají být podle Škody Auto zřízeny na nádražích a podél hlavních silničních tahů a napájeny uhlíkově neutrální elektřinou od společnosti ČEZ. Výstavba dobíjecí infrastruktury má výrazně urychlit přechod k elektromobilitě a tím i dekarbonizaci země. Rozmístění dobíjecích stanic bude určeno ve spolupráci se společnostmi Škoda Auto a Elli, koncernovou dceřinou společností pro řešení otázek dobíjení. Rozhodovat se bude mimo jiné podle dat o nejfrekventovanějších silničních tazích.

Podpis memoranda se uskutečnil v rámci schůzky ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) s předsedou představenstva koncernu Volkswagen Herbertem Diessem. Ten měl původně přijet do Prahy hlavně kvůli možné výstavbě továrny na autobaterie v Česku, rozhodnutí o výběru lokace ale koncern posunul o půl roku na pololetí roku 2022. Havlíček se s Diessem o tzv. gigafactory bavil. Pro umístění záměru Česko vytipovalo lokality Prunéřov, Sokolov/Staré Sedlo a Cheb a nabízí i navázání na těžbu lithia. Vzniknout by mohlo až 7000 nových pracovních míst s předpokládaným startem výroby v roce 2027.

Podle Havlíčka Česko pracuje na dekarbonizaci a jednou z možných cest je právě výstavba velké továrny na výrobu autobaterií v ČR a podpora elektromobility. „Vzhledem k energetickému mixu, struktuře ekonomiky a průmyslu i kupní síle obyvatelstva jsou závazky z Green Dealu pro ČR násobně náročnější než pro Německo nebo jiné země. Dlouhodobě investujeme do snižování závislosti na uhlí, posilování jaderné energetiky, zelené energie i energie z obnovitelných zdrojů. ČR deklarovala, že v letech 2021 až 2030 podpoří čistou mobilitu 16,5 miliardy Kč. Včetně investic do dekarbonizace veřejné dopravy jde celkem o 33 miliard Kč,“ dodal.

Představitelé Škody dnes s Havlíčkem řešili také situaci kolem nedostatku čipů, kvůli čemuž Škoda Auto do konce roku výrazně omezí či zastaví výrobu aut. „Shodli jsme se na tom, že vzhledem k tomu, že jsou výpadky čipů způsobené další vlnou pandemie koronaviru v jihovýchodní Asii, tak by bylo možné využít prodloužení programu Antivirus, který platí do konce tohoto roku,“ řekl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. V příštím týdnu má tripartita projednat podrobnosti.

Národní plán obnovy počítá s podporou čisté mobility v objemu 4,8 miliardy Kč. Nejprve budou moci žádat podnikatelé, pro které je vyčleněno 940 milionů pro nákup vozidel a 300 milionů korun na dobíjecí stanice. Majitelé domů pak budou moci žádat o dotace na pořízení dobíjecí stanice z balíku 144 milionů Kč a pro obce a kraje je v NPO připraveno 600 milionů Kč.

jsa bns jw

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(58)
Josef
12. říjen 2021, 10:54

No tak pokud bude nejlevnější cena el. energie 5kč /kWh a tyto stanice budou dobíjet 8-10kč pak při spotřebě okolo 18kWh/100km to máme 1,8kč km. Škoda Octavia TDI jezdí o něco levněji a stojí polovinu co EV.... a má dvojnásobnou životnost stačí tankovat 5 minut 1x za 1000km. EV musí nejdříve zlevnit a to hled tak nebude proto není třeba s budováním nabíječek pospíchat....

Jimi
12. říjen 2021, 11:15

Moje škoda octavia 1.9TDi při nových cenách nafty jezdí za cca 2kč/km a to po dálnici jezdím 110km/h. Navíc na rychlonabíječkách se má dobíjet jen výjimečně - když někdo opravdu spěchá a jede daleko (takže třeba 25% všech jízd)

hlpb
12. říjen 2021, 11:47

minimální počet nabíječek je už spočítaný, na jednu nabíječku by mělo připadat 8-10 EV, tzn. že těchto 3000 nabíječek = obsluha 24-30 tis. EV, aktuálně je v ČR cca 5000 elektromobilů a cca 10000 plug-in hybridů

Jiří
12. říjen 2021, 11:57

Spíš tak 50-100. Při průměrném nájezdu se spotřeba vejde do 10 kWh na auto na den, pokud polovina nabíjení bude soukromá (doma, v práci), tak je to 50 kWh/10 aut/den a průměrná obsazenost 50 kW nabíječky pouze hodinu denně. Provoz takové nabíječky by se nikdy nezaplatil.

Pokud se rozšíří auta a nabíječky schopné nabíjet 350 kW, pak bude potřeba jedna na 500 aut, takže 10 tisíc na celý vozový park. To se ale samozřejmě bavíme tak o roku 2040.

Jiří
12. říjen 2021, 11:48

U Čezu ceny nabíjení s nejnižším tarifem jsou nyní 5,5 Kč/kWh, zdražení se dá očekávat do 2 Kč, tedy na 7,5 Kč/kWh (1,4 Kč/km). Uvedená Octavia dle spritmonitoru a aktuálních cen jezdí za 2 Kč/km.

I kdyby jezdili za stejno, tak polovina obyvatel nemusí řešit nabíjecí stanice vůbec, protože si nabije doma.

A EV nemusí zlevnit, když poptávka je mnohem větší než výroba i za tyto ceny. To že na to vy ani já nemáme to moc nezmění.

Josef
12. říjen 2021, 15:24

Nejde o to jestli na to máte nebo ne , jde o to ,že celá elektromobilita je zatím neekonomická

CarlosEV
17. říjen 2021, 00:23

Nejlevnější tarif u ČEZu je za 3.50 Kč s DPH ;)

Jiří Kelnar
12. říjen 2021, 13:03

Jenže Josefe, právě většina lidí si to bude nabíjet doma. Na veřejné stanice zajede jen občas. Já mám doma kWh aktuálně za 1,88 Kč. No a většina lidí to bude mít i tak levnější, než těch 5 Kč i po tom zdražení. EV se může slušně vyplatit. Mám to spočítaný oproti Octavii (teda v benzínu, ale menší motor) a EV se opravdu vrátí při rozdílu 250 000 Kč za nějakých 5 let a zhruba 140 000 km.

feliz navidad
12. říjen 2021, 16:43

Octavia 1.0 TSI Ambition stojí 560000Kč. Který elektromobil velikosti octavie stojí 810000Kč?

J
12. říjen 2021, 18:44

Podobné auto nižší střední třídy třeba Nissan Leaf od 779 tisíc, jinak všichni teď dělaj v elektrice pomalu jen crossovery, tak je těžké pak porovnávat.

feliz navidad
12. říjen 2021, 22:51

Leaf není podobný oktávce, to je o půl třídy menší auto.

Jiří
13. říjen 2021, 10:35

To není pravda, je to auto stejné třídy s téměř stejnými rozměry (a to proti nové Octavii, loňská je o něco menší)

rozměr: Octavia | Leaf | rozdíl

rozvor: 2,686 m | 2,7 m | +1,4 cm

šířka: 1,829 m | 1,788 m | -4,1 cm

výška: 1,47 m | 1,54 m | +7 cm

zavaz. prostor: 400 l | 370 l | -30 l

Neříkám, že Leaf je nějaká pecka, nekoupil bych ho ani za 500 tisíc (už jenom kvůli absenci tepelného managementu baterie nebo CHAdeMO konektoru) a stejně tak Octavii v tomto osekaném základu, ale chtěl jste porovnání, tak tady ho máte.

Lepší by bylo porovnat alespoň stejnou značku, třeba Kodiaq od 820 tisíc vs. Enyaq od 1,08 mil., rozdíl 260 tisíc.

Pokud někdo chce automat a lepší výbavu, rozdíl se většinou smrskne pod 200 tisíc.

feliz navidad
13. říjen 2021, 22:38

Vnitřní rozměry:

rozměr / Octavia / Leaf / rozdíl:

místo v interiéru podélné: 153cm / 143cm / -10cm

šířka ve 2. řadě: 147cm / 142cm / -5cm

šířka vpředu: 150cm / 145cm / -5cm

objem kufru: 600l / 435l /-165l

rozměr / Fabia / Leaf / rozdíl:

místo v interiéru podélné: 148cm / 143cm / -5cm

šířka ve 2. řadě: 143cm / 142cm / -1cm

šířka vpředu: 148cm / 145cm / -3cm

objem kufru: 380l / 435l / +55l

Leaf není o půl třídy menší auto, je to o třídu menší auto.

Jiří Kelnar
13. říjen 2021, 10:35

Velikost Octavie zatím není k dispozici (blíží se jí trochu Ioniq), proto mám pořád tu Octavii. Bral jsem ji, jako referenci z hlediska spotřeby, bere si zhruba 5,1 l/100 km. To je spíš podprůměr. Ale je pravda, že jsem to napsal trochu kostrbatě. Ty auta máme dvě a kvůli rodině jsou dvě potřeba, jedno s užitkovými vlastnostmi Octavie a druhé, kde vlastně stačí jen 4 sedačky a volant, když to zjednoduším.

EV mám na cesty do práce. Kdybych měl porovnávat ho s užitkově adekvátním autem se stejným stářím, tak mi vychází na bazarech Citigo v benzínu za cca. 150 000 Kč. Pak je ten rozdíl v ceně jen lehce přes 100 000 Kč a návratnost je zhruba 3 roky.

Jiří Kelnar
13. říjen 2021, 10:39

Je pravda, že Leaf je menší, Ioniq je menší a podobně. Octavie je obecně naprosto specifické a přerostlé auto v rámci své třídy. Fakt doufám, že časem elektrifikace přijde i tam, když už jsou elektrifikovaná SUV a pomalu i ludospace, jako Berlingo.

Kamil Kubů
12. říjen 2021, 19:01

Přiznejte si, pane Kelnare, že jste trochu anomálie a že "většina lidí" si prostě doma nabíjet nemůže. Pokud tedy nemyslíte většinu lidí z těch, co si to BEV koupí. Většina lidí totiž nebydlí v rodinném domě s parkováním uvnitř objektu, kde je možné bez problémů domácí nabíjení realizovat. Hodně lidí stále bydlí na sídlištích, v blokových domech uvnitř městské zástavby či rodinných domech bez parkování na pozemku. Ti všichni jsou odkázáni na nějakou formu veřejné služby, kterou ale nikdo nebude poskytovat zadarmo.

Rovněž z hlediska využití pravděpodobně budete také patřit spíše k menšině, než většině. Nemyslím, že většina obyvatel dojíždí do práce denně cca 50 km tam a zase zpátky. A velká část raději volí i na delší vzdálenosti hromadnou dopravu kvůli dostupnosti, pohodlí i ceně.

Souhrnně vzato, vysoký počet veřejných nabíjecích stanic zlepší komfort těch, kteří se rozhodnou si BEV koupit, ale nebude rozhodující pro nástup masové elektromobility, protože nabíjení z veřejné stanice není životaschopným scénářem pro realistické využívání BEV. Domácí nabíjení je výhodné pouze pro omezenou skupinu lidí, kteří k tomu mají ideální podmínky. Pro všechny ostatní je elektromobilita noční můrou.

Michal Veselý
13. říjen 2021, 04:25

A zase ta lež o většině lidí co nebydlí v RD. Máte naprosto mylnou představu co znamená většina.

Jen papouškujete stáje ty stejné lži.

Kdybyste si dal tu práci a podívali se na fakta tak byste zjistil že ta vaše většina je ve skutečnosti skoro přesná polovina.

V ČR bydlí cca 50% v RD a 50% v bytech.

Většina je například 85% nebo 90%, ale nic z toho se aktuální situaci v Česku ani zahájena neblíží.

Jinými slovy polovina lidí v ČR má pohodlný přístup k nabíjení elektromobilu z domácí zásuvky. A přitom neberte mne za slovo že ne každý RD na garáž. To je ještě hloupější argument než ta většina...

Druhá polovina lidí co bydlí v paneláku, jako já má většinou do práce daleko blíž než ti co bydlí v RD. Takže já používám už rok Citigo, které kupodivu všem nepotřebuji nabíjet před panelakem, jak si někteří myslí, že to není možné a že je potřeba vybudovat nabíječky od paneláky. To je nesmysl.

Dnešní elektromobily mají už tak velkou baterii že pohodlné mi to auto vydá na 14 dní ježdění do práce. Kdybych nenabídl průběžně vůbec.

Ale já nabízím když jedu jednou za týden na nákup, když stojí auto na parkovišti když jsem v kině, nebo občas v práci ale tam to nejde.

A kupodivu s tím není žádný problém dráty před panelakem vůbec nepotřebuji. A nepotřebuji ani nijak superrychlé nabíjení stačí i pomalé 230V, nebo 3f. Tedy to levné na nabíječkách.

Ale to byste si někdy musel nějaký elektromobil půjčit a alespoň týden v něm jezdit aby jste pochopil co to vůbec elektromobil je.

Protože je evidentní, že o tom jen hloupě mluvíte aniž byste v nějakém elektromobilu vůbec někdy seděl. Vůbec netušíš co to je, ale na 100% víte že je to špatný, protože jste si přečetl nějaký fašistický článek na autoforu....

Vladimír Šťastný
13. říjen 2021, 12:26

Hm, a kolik lidí z těch 50% bydlících v RD se elektromobil opravdu hodí? Spousta lidí bydlí třeba na horách a potřebuje auťák, se kterým mohou vjet do lesa pro dřevo, potřebují auto ,které lze provozovat celoročně i v hodně těžkých podmínkách. Na to současné EV skutečně nejsou.

Kamil Kubů
13. říjen 2021, 12:51

Pane Veselý, obvykle jsou Vaše komentáře celkem věcně střízlivé, ale tady jsem se zřejmě nevědomky dotkl citlivého bodu, když jste se dokázal tak vytočit.

Nebudu se s Vámi přít o definici většiny. Zejména proto, že jste si vybral z mého argumentu pouze "rodinný dům" a kompletně vynechal "s parkováním uvnitř objektu, kde je možné bez problémů domácí nabíjení realizovat". A rovnou říkám, že tím nemyslím garáž. Ale i já například bydlím v rodinném domě, ale parkovat musím na ulici a rozhodně nehodlám tahat nabíjecí kabel od svého domu přes ulici na místo kde parkuji. A podobně je na tom bratru takových padesát domů v mém nejbližším okolí.

Zbytečně mě obviňujete, navíc velmi osobním způsobem, z odsuzování BEV jako takového. Nikdy jsem neřekl, že je to úplný nesmysl. Pro pana Kelnara nebo pro Vás má zcela evidentně takovou užitnou hodnotu ve Vašich podmínkách, že jste se rozhodli si jej pořídit. Já jen poukazuji na to, že vaše situace není aplikovatelná na dostatečnou většinu obyvatel ČR, aby došlo k masovému nahrazení současných vozidel pomocí BEV. A ještě k tomu dodám v krátkodobém horizontu, jako jsou termíny pro dekarbonizaci v řádu deseti - patnácti let.

Vaše hodnocení článků na Autoforu ponechám stranou. Již delší dobu tento web nečtu a ani předtím jsem ho nijak nehltal. Zcela sebevědomě tvrdím, že bych mohl klidně číst i opravdu fašistický článek aniž by ovlivnil moje kritické myšlení.

Filip
13. říjen 2021, 15:46

Myslím že to pane Veselý trochu hrotíte. BEV jsou v některých oblastech použití skvělá a v jiných jsou k uzoufání neefektivní. z hlediska běžného člověka, který dojíždí pár km do zaměstnání, občas ten nákup, výlet, dovolená, tak pokud se pomine vysoká cena (většina lidí si jako soukromý vůz pořizuje něco za 80-400 tis.) je to skvělá věc. Z praktického hlediska je vyřazena většina lidí co nemají vyhrazené parkovací stání s možností el. zásuvky.

Je tu jedno velké ale: 90% přepravních výkonů dělá firemní klientela. Je jasné, že domácí nabíjení je v tu chvíli složité pokud je uživatel zaměstnancem, protože to nebude při dnešní drahotě platit ze svého, firma na své provozovně má omezenou kapacitu el. sítě (což při počtu služebních aut je většina provozoven) zejména pokud se jedná o vozy s vysokými proběhy.

Již jsme to na firmě řešili, jestli se dá v současnosti nahradit dodávky VW Caddy v long verzi s proběhy kolem 70-100 tisíc ročně, kde uživatelé (servisní technici) dali jasně na srozuměnou, že doma nabíjet za své nebudou a pauza na nabíjení musí být součástí placené pracovní doby, ale zároveň jsou také extrémně vytížení, jezdí dlouhé štreky na plný plyn, kdy by aktuálně dodávané BEV museli nabíjet co 150km na rychlonabíječkách, kvůli vysoké spotřebě a malé baterii. Jinak se na to vykašlou a firmu opustí. Zkušený servisní technik v jakémkoliv oboru má větší cenu než 10 úředníků na magistrátu. Nemá to rozumné řešení. Navíc řešení bude muset být nalezeno rychle, protože pokud vstoupí v platnost EURO 7 v roce 2025 tak spalovací motory skončí v roce 2024, což je fakt.

feliz navidad
13. říjen 2021, 23:05

Citigo iV má WLTP dojezd 252km. V praxi bude nižší, ale budiž. Pokud to stačí na 14 dní, je průměrný denní nájezd max. 18km, roční 6570km.

Nejlevnější jeté Cígo iV stojí 459kKč, srovnatelné benzínové 259kKč (ceny ze skodaplus). Rozdíl 200kKč se při nájezdu 6570km/rok nikdy nevrátí.

Jiří Kelnar
13. říjen 2021, 10:42

Máte pravdu, tím nájezdem jsem specifický, ale myslím si, že většina lidí, co parkuje u RD, má možnost si tam dodělat sloupek k nabíjení apod. Chápu, taková Hanspaulka bude problém.

Ano, část lidí bydlí v bytovkách a tam se holt musí počkat, až začnou stavět nabíjecí sloupky, které bude mít ve správě třeba město a bude se platit za nabíjení městu a tam by to nemusely být o tolik vyšší částky.

Kamil Kubů
13. říjen 2021, 13:31

A nájezd je to, oč tu běží.

Když bude jezdit málo, hlavní výhoda levného provozu se majiteli vyplatí za velmi dlouhou dobu, kdy veškeré zisky požere inflace, pravidelný servis a degradace baterky.

Když bude jezdit hodně, peníze se vrátí rychleji, ale zhuntuje nejdražší součástku auta před skončením její životnosti a ekonomika dostane na frak kvůli obměně baterie. Útěchou může být pro některé alespoň to, že pokud nabíjí BEV pouze z vlastní FVE, tak při dostatečném nájezdu skutečně pokoří hranici nižších emisí CO2 za životní cyklus vozu a mohou tak o sobě hrdě prohlašovat, že zachraňují životní prostředí. Ti, co nabíjí ze sítě, tuto hranici nikdy nepokoří a ve skutečnosti mají svůj výfuk v komínu nejbližší uhelné elektrárny.

hellokitty
13. říjen 2021, 14:31

co je to ten pravidelny servis u elektromobilu? dolievanie kapaliny do ostrikovacov?

u fosilu je to kontrola remenu, vymena oleja a olejoveho filtru, kontrola chladiacej kapaliny, svicky, kontrola emisii a vyfukoveho systemu... s ev maju spolocne mozno tak kontrolu brzd, vymenu pneumatik, podvozok, rozhodne je tam menej komponent na kontrolu

pr
14. říjen 2021, 11:32

Nejen ti co bydlí v RD, ale i mnohá BD vlastní "kus pozemku" kolem domu. A proč by v rámci "energetického družstva" nemohli stavět kolem domu pomalé sloupky? Je to o tom chtít. Předpokládám, že ani na radnici nejsou padlí na hlavičku aby odmítali iniciativu BD. To by se jim nemuselo v delší perspektivě v příštích volbách vyplatit.

jozka
14. říjen 2021, 12:26

Tady nekdo nevi o cem mluvi...

CarlosEV
17. říjen 2021, 00:28

osobně znám dost lidí co mají svoje nabíjení a bydlí v bytech ... takže ta vaše většina je nesmysl !!!

Josef Novák
12. říjen 2021, 22:46

Za 1,88 Kč / kWh elektřinu nemáte. Velkoryse opomíjíte distribuční náklady.

Jiří Kelnar
13. říjen 2021, 10:55

Máte pravdu, 1,88 Kč je cena za silovku a distribuci, tedy věci, které se počítají od kWh. Hapruje tam POZE, které se liší v závislosti na velikosti jističe a spotřeby v daném období. Teď přes jaro až podzim je to těch 0,59 Kč k tomu. Takže 2,47 Kč.

Kamil Kubů
13. říjen 2021, 21:35

Přičtěte si pěkných pár desetníků za cenu domácí nabíjecí infrastruktury. Pochybuji že Vám bude stačit doma udělaný pětizilovy kabel. Mám pocit, ze rovněž vynechavate DPH, ale třeba máte opravdu levného dodavatele. Za běžné situace se návratnost cenového rozdílu 250000 bude blížit spíše ke 200 tis. kilometrů. A to už je zase o pěkný kousek dál, respektive o pár roků ježdění více.

pr
14. říjen 2021, 11:40

shop gwl eu/Electric-Cars/EVSE-kit-for-EV-charging-station-cable.html

shop gwl eu/Electric-Cars/EVSE-Plug-Type2-Menekes-IEC62196-2-32Amp-7m.html

shop gwl eu/Electric-Cars/EVSE-AC-Relay-4x40A.html

shop gwl eu/Electric-Cars/EVSE-Mounting-Box-Scame.html

Doufám, že proudový chránič doma máte, pokud ne, tak si jej tam připočtěte.

Kamil Kubů
14. říjen 2021, 13:02

No, i poštovným a balným cca 8000. To je 0,4 Kč na každou kWh při objemu 20 MWh, což je asi ten objem energie o kterém se tady bavíme. Při 15 kWh na 100 km to pak vychází už na nějakých 60 haléřů za kilometr celkem při domácím nabíjení.

Já jezdím se svou oktáfkou za 5,5l/100, při ceně 30 Kč/l je to 1,65 Kč/km. Při rozdílu 1,05/km by se mi 250k rozdíl v pořizovací ceně vrátil za 238 tis. km. A to už je o hodně víc než uvádí pan Kelnar. A to při jeho nájezdu. Můj je podstatně menší, takže bych na své peníze dostal za nějakých 15 a více let. Za tu dobu mi bude končit životnost druhé baterky, takže reálná návratnost bude ještě delší a zároveň budu řešit co s tím krámem mám dělat, jestli koupit novou baterku nebo ho poslat do šrotu.

A to pořád nikdo neuvažuje se spotřební daní z PHM, kterou stát zcela jistě zavede, jakmile používání elektřiny jako PHM dosáhne mír dostatečně velké.

Josef
12. říjen 2021, 23:23

Dnes je běžná cena 4.8kč KWh včetně DPH a poplatku z OZE takže budete jezdit asi za 1kč. Těch Vašich 250 000 se Vám vrátí po nájezdu 250 000 km , proti škodě Octavii i když já jsem jezdil s Octávkou 5 litrů /na 100 takže proti mě za 416 000 km. Já si nějak neumím představit , že bych si běžná rodina koupila auto za 800 k. a vydrželo by jen 10 let kvůli životnosti baterie je to 80 tisíc ročně jen na odpisy. Lidé si kupují 6-10 letá auta za 100-200 tisíc a pak s nimi jezdí dalších 10 let takže mají odpisy 10-20 tisíc ročně. Navíc pokud bych chtěl ušetřit na dopravě tak si přece nekoupím auto za 800k, ale menší auto se slabším motorem a nechám to předělat na LPG a pokud je to rodina má 2 auta pak druhý vůz může být něco velikosti Citiga je to při koupi levnější a tato auta žerou okolo 6l LPG to už jsme i provozně pod cenou EV. Samozřejmě to beru s ohledem na službu, kterou auto poskytuje to je doprava do vzdálenosti 200km, nehledím na luxus nebo auto jako symbol společenské prestiže pak samozřejmě vítězí drahé vozy se silnými motory nebo EV.

Jiří
13. říjen 2021, 10:45

Nedivil bych se při pohledu na současný vývoj, že bude příští rok vycházet LPG/CNG na kilometr úplně stejně jako benzín.

Jiří Kelnar
13. říjen 2021, 11:01

No jo, ale Citigo s LPG, to máte sice za pěknou cenu, ale skoro se 100 % jistotou, že to auto jezdilo pro pizzerku a má nalítáno přes 100 000 km. Díval jsem se na ně dřív.

Rodrigo
12. říjen 2021, 13:27

Cena el. v NT je aktuálně kolem 2,7Kč/kWh.

hellokitty
13. říjen 2021, 11:01

tak to mate dobre Josefe, ze ta vasa octavia tdi jazdi iba na naftu, moja benzinova atmosfera si este papne napr. motorovy olej, niekedy tam treba opravit prasklu hydrauliku na spojke, niekedy casovanie ventilov... take tie veci ktore v elektroaute nie su

jozka
13. říjen 2021, 15:04

Tzhle blbost tvrdi spousta lidi. A kdyz vidi statistiky, tak se divi. Zkuste si dat vyhledat

nejcastejsi-zavady-v-cr-oblibenych-automobilu

(nemuzu davat odkazy, protoze prej spam)

Miloslav Černý
12. říjen 2021, 11:28

jak si okolnosti vynutí vzhledem ekologie k nějakému znevýhodnění fosilních paliv k čemuž to směřuje, vyjdou Vám počty jinak.

Josef
12. říjen 2021, 11:42

Jenže na fosilních palivech je závislá ekonomika i příjmy státu ono lidé jaksi nemohou platit 100k za vytápění rodinného domku ani jezdit EV, protože na to prostě nemají stejně jako jádro našeho průmyslu. Nejdříve se musí postavit alternativní zdroje tedy především jaderné elektrárny a teplovody z nich, pak teprve lze zásadním způsobem snížit používání fosilních paliv opačně to jaksi není možné a u nás tento proces ještě ani nezačal a FV elektrárny na léto to opravdu nevytrhnou...

hlpb
12. říjen 2021, 12:07

FVE čeká nejen v ČR obrovský rozmach, bez ohledu na to co si přeje stát, nebo ČEZ budou firmy, obce, obytné domy, jednotlivci ve velkém budovat střešní FVE s bateriemi, protože ušetří obrovské peníze a budou se chtít chovat ekologicky, do roku 2030 to budou statisíce instalací. Ty u RD zajistí soběstačnost od března do září, u firem, obytných domů a obcí významně sníží závislost na veřejně síti. Tzn. že v tomto období bude obrovský pokles poptávky po EE z velkých zdrojů. Budovat velký podíl JE jako zdroj EE na půl roku nedává moc smysl.

jozka
12. říjen 2021, 13:12

Takze si domacnosti za tezke love postavi zdroj na pul roku (haha) a za dalsi tezke penize si budou vydrzovat verejnou sit provozovanou tu druhou polovinu roku?

To dava smysl.

hlpb
13. říjen 2021, 06:13

Díval jste se někdy na fakturu cena silové elektřiny není rozhodně ta největší částka. Ten kdo bude mít střešní FVE na RD nebude v období od března do září, platit nic, naopak přebytky od něho budou firmy jako ČEZ vykupovat, o tuto částku se mu sníží náklady v zimě. Jen pro představu i v říjnu vyrobí střešní FVE cca 30% EE domu, nejmíň je to v lednu a prosinci cca 15%.

Emil
13. říjen 2021, 07:21

Stačí se do té faktury skutečně podívat, např. platba za příkon podle hodnoty hl. jističe před elektroměrem vůbec nezávisí na množství odebrané elektřiny, takže není pravdivé tvrzení, že "ten kdo bude mít střešní FVE na RD nebude v období od března do září, platit nic". Dá se očekávat, že platba za jistič do budoucna výrazně vzroste. A jestliže budou přebytky firmy jako ČEZ vykupovat, tak i z nich bude nutné platit distribuční poplatky.

energetik
13. říjen 2021, 08:06

Emil

distribuční poplatky platí spotřebitel který vykoupenou elektřinu koupí pokud ji tedy nekoupí přečerpávací elektrárna, protože ty staré přečerpávačky mají výjimku a platí pouze silovinu bez DPH. Až se ty tržní podmínky srovnají s ostatními akumulačními systémy, tak tam nevydělají ani na tvrdý chleba vzhledem k lepší efektivitě a ceně nových akumulačních systémů.

Ale souhlasil bych s tím, kdy se o distribuční náklady dělili spotřebitelé a výrobci na půl, podle rezervovaných příkonů a výkonů, bylo by to spravedlivější.

Jinak se také může stát že většina majitelů FVE s akumulací skončí s jističem 2B/1 a zvláště v případě že nebude ani zajímavá výkupní cena která by pokryla alespoň náklady na vyšší jistič a s nabíječkou 450W budou po ty 3-4 měsíce kdy není dost sluníčka trvale udržovat nabitý akumulátor pomocí záložní distribuční sítě. Akumulátor jim pokryje odběrové špičky a srovná odběr se záložní distribuční sítě třeba jen na 450W trvale.

V dohledné době neočekávám, že by se zdeformované tržní podmínky maloodběratelů a malovýrobců srovnali s velkoodběrateli a i maloodběratelé by si mohli také operativně měnit na každý měsíc hodnotu rezervovaného příkonu/výkonu a tím i optimalizovat poplatky. Takže pokud v tomto směru pro malovýrobce nastane něco nepříjemného a ani výkup vyrobené energie nebude zajímavý, budou se snižovat hodnoty jističů. Nikdo nebude dobrovolně dotovat distribuci a sníží si kapacitu na kolik skutečně potřebuje.

hellokitty
13. říjen 2021, 11:04

hm, mne aj v prosinci pokryje elektrarna cca 20% spotreby, v rijnu skoro 80%

Josef
12. říjen 2021, 15:37

jak se postaví dostatek FV panelů pak v době , kdy bude svítit tedy zejména v létě bude cena silové elektřiny nízká a naopak. Takže reálná úspora bude mnohem nižší než počítáte za pár let nás čekají dynamické tarify - cena el. energie se bude měnit během dne po hodinách budou povinné pro všechny majitele FV elektráren. Myslím, že nejvíce na tom vydělají ti, co si FV el. nepořídí a naučí se využívat levnou el. energii v konkrétních hodinách třeba inteligentními regulátory. Naopak majitelé FV EL. vydělají méně než počítají a mnozí nevydělají vůbec nic.

hlpb
13. říjen 2021, 06:23

Máte zajímavou teorii, ale ono to bude trochu jinak, ti co nebudou mít FVE budou mít sice levnější EE, ale budou platit víc za distribuci. Jinak aktuální data od kamaráda, který chystá střešní FVE na svojí firmu. Před zdražením mu instalační firma spočítala návratnost na 7-8 let, po zdražení to vychází na 5 let. Myslím, že se mohou v brzké době snížit dotace, návratnost už je moc rychlá. Další info z firemního sektoru, zahraniční firmy, chtějí po českých pobočkách, aby si instalovaly na své výrobní závody střešní FVE. Dá se očekávat, že příští rok bude v ČR nainstalování 20-30 tis. střešních FVE.

Jiří Kelnar
12. říjen 2021, 13:07

Ale nemůžeme čekat 20-25 let na to, až se postaví jaderka. To budeme tady takový roky jen stát a čekat, až nám ujede vlak?

PETRIK
12. říjen 2021, 13:43

Cekat nemusite,ale naucte se nosit dva kbeliky pitne vody /vcetne nakupu/ do 11.patra bez funkniho vytahu.Nekdo sliboval ,ze bude lip,ale to uz bylo...

Zbyněk Poisl
12. říjen 2021, 15:30

A u každé nabíječky bude klika, aby bylo možné nabíjet i v noci a při bezvětří.

Josef
13. říjen 2021, 10:18

Jen bych chtěl upozornit na ceny baterií pokud 13kwH baterie stojí 200 000 a má životnost 1500 cyklů při 90% vybití pak Vám dokáže zakumulovat asi 17,5MWh za svojí životnost, při ceně 200 000 je to 11,4kč kWh - jen cena akumulace. Jestli tady někdo tvrdí jak se budou domácnosti a firmy po většinu roku prakticky odpojovat od sítě a budou využívat FV el. a akumulovat a vydělají na tom , pak je to čirý nesmysl totální utopie. Akumulovat energii z FV elektrárny do baterií je při současných cenách nesmysl.

hellokitty
13. říjen 2021, 11:07

to kde su take drahe baterky? lifepo vychadza cca 10000/kWh kapacity aj s de pe ha a ta zivotnost sa zvysuje s tym ako sa znizuje hlbka vybijania, tych 80% DoD v lete nastava malokedy, to skor teraz v zime, samozrejme cim vyssia kapacita, tym nizsi vybijaci cyklus a tym dlhsia zivotnost

CarlosEV
17. říjen 2021, 00:50

Ty vaše údaje jsou úplný nesmysl ... dneska je kWh už za 7500 Kč, zvládne 2-3000 cyklů do 80% kapacity (tzn. 20% degradace) a funguje dál, takže cena kWh akumulace je kolem 3 Kč

energetik
13. říjen 2021, 11:05

Velké kliky budou u reaktorů aby v něm celá směna mohla míchat vodu při výpadku. U nabíječek stačí tyče a liščí ohony.

Stanislav Mikeska
12. říjen 2021, 17:11

Klidně může být milion nabíječek a dobíjet za minutu, ale pokud nebude zajištěna kapacita a elektřina, tak...

pr
14. říjen 2021, 11:52

... si každý nabije doma ze své FVE.

Mrazik
14. říjen 2021, 13:14

V zime to bude nabijet az do jara.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se