Domů
Životní prostředí
Slovensko přechází z Naturalu 95 na palivo s vyšším obsahem biosložky
Čerpací stanice BP. Zdroj BP
Čerpací stanice BP. Zdroj BP

Slovensko přechází z Naturalu 95 na palivo s vyšším obsahem biosložky

Od ledna nahradí palivo s téměř dvojnásobným podílem biosložky na slovenských čerpacích stanicích nejprodávanější benzin Natural 95. Nové palivo má Slovákům pomoci při plnění cíle snižování emisí CO2 v dopravě. V České republice má zavádění benzinu E10 začít až v průběhu příštího roku.

Natural 95 je v EU označován za palivo E5, což označuje podíl biosložky v něm obsažené. E10 má tak tento podíl dvojnásobný (obsahuje téměř 10 % biosložky). Především starší auta ale mohou mít s dlouhodobým užíváním tohoto paliva problémy, především pak ta vyrobená před rokem 2005. Průměrné stáří vozového parku na Slovensku je přitom 13,4 let. Benzín s větším množstvím bioetanolu má mít také negativní efekt na výkon a spotřebu vozidla.

Slovensko tímto reaguje na evropskou legislativu předepisující cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů v dopravě. Do roku 2020 mají členské státy dosáhnout snížení o 6 % v porovnání s rokem 2010. Česká republika nyní cíl plní, Naturalu 95 se tak prozatím nezbavuje.

Legislativa EU ale striktně nestanovuje, jak mají státy cílů dosáhnout. Další cestou by mohlo být obecné větší rozšíření alternativních paliv jako LPG, CNG, bioplynu či elektřiny.  Na začátku tohoto roku také Evropský parlament schválil závazek států snížit emise CO2 u nových osobních automobilů o 37,5 % do roku 2030. Povinnost budou muset plnit výrobci automobilů.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Bizon
28. listopad 2019, 13:12

Nikdy bych neřekl že to bude při jízdě znatelné, ale před pár lety ve Francii jsem si všiml že jde auto hůř za plynem, horší odezva, nižší akcelerace a vyšší spotřeba. Opravdu jsem se začínal bát že je něco trochu špatně s motorem. Když jsem pak ale natankoval jinde tak to zmizelo, a pár dnů nato jsem si všiml že u všech dálničních benzinek mají to E10 (10% ethanolu).

Ethanol má sice vyšší oktanové číslo, ale to motor bez turba nevyužije, zato se projeví nižší spalné teplo. Trochu míň výkonu by mi nevadilo, ale ta vyšší spotřeba je docela na pováženou, že něco co se tam přidává z ekologických důvodů zvyšuje exhalace.

Ale co se divím, stejná pohádka jako biopaliva první generace, které spotřebovaly víc ropných paliv na svoji výrobu než bylo výsledného "bio" paliva...

Dušan
28. listopad 2019, 16:21

Pokiaľ viem tak do prémiových vysokoaditivaných palív sa žiadny ethanol nepridáva ....

Predpokladám, že u nás vzrastie predaj týchto palív - ja tiež väčšinou tankujem také.

frank
28. listopad 2019, 14:08

mě vždycky baví, jak se ve Švýcarsku a Německu shánějí seznamy paliv / pump s co nejnižší biosložkou :)

Martin Pácalt
28. listopad 2019, 21:08

Pokud vím, tak v Česku je jediným prodejcem čistě fosilních paliv EuroOil, protože prodává i E85 a tak nadežene potřebná procenta biosložek v celkovém hodnocení prodaných paliv.

Osobně tankuju Shell Racing, ale to jen proto, aby mi to palivo bez úhony vydrželo v nádrži 3000km než natankuju znovu, protože dominantně jezdím na LPG.

Nahánět pár procent v biosložkách do benzínu, kde je těch 10% stejně strop, je jen krátkodobé řešení, dlouhodobě se vyplatí šetřit škodliviny propagací plynových, hybridních a elektrických pohonů.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se