Domů
Energetika v zahraničí
Před 20 lety byl ve Francii uzavřen poslední uhelný důl
Černé uhlí
Zdroj: Alexander G / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Před 20 lety byl ve Francii uzavřen poslední uhelný důl

Těžba uhlí měla ve Francii tradici dlouhou 300 let. Hornické povolání ale muselo postupem času ustoupit kvůli prodělečnosti odvětví a nástupu nových energií, zvláště jaderné. Poslední francouzský uhelný důl La Houve byl 23. dubna 2004 uzavřen v Creutzwaldu u německých hranic.

První ložisko uhlí ve Francii bylo objeveno již v první polovině 18. století. Rozmach těžby uhlí byl zaznamenán v období průmyslové revoluce a k rekordním hodnotám se dostal po druhé světové válce.

Úpadek těžby uhlí začal ve Francii už v roce 1963, ze kdy se také datuje poslední velká hornická stávka, a definitivně o dvacet let později. V následujících letech se odbory soustřeďovaly hlavně na to, aby byly propouštěným horníkům zajištěny sociální výhody. Poslední zákon o zárukách pro bývalé horníky přijal parlament v lednu 2004.

Nakladání uhlí. Autor: Peabody Energy, Inc.
Ilustrační foto

V roce 2002, kdy ještě působily tři doly, se ve Francii vytěžilo 1,6 milionu tun uhlí, zatímco v rekordním roce 1960 to bylo skoro 60 milionů tun. Podle důlního podniku Charbonnage de France přišlo v roce 2003 vytěžení jedné tuny uhlí na 150 eur (asi 5000 korun), zatímco například v Austrálii to bylo jen 40 eur. Francouzské uhlí tudíž nebylo konkurenceschopné, i když produktivita jednoho horníka byla v poslední době třikrát vyšší než v roce 1950.

Francie by chtěla definitivně přestat využívat energii z uhlí do roku 2030. V zemi v současnosti zbývají dvě uhelné elektrárny, a to v Cordemais poblíž Nantes a Saint-Avold na severovýchodě země, které mohou být v případě potřeby znovu uvedeny do provozu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(33)
Pravoslav Motyčka
22. duben 2024, 20:21

Francie je příkladem země s dobrou energetickou politikou. Ale mají velké rezervy například často topí přímo elektřinou místo tepelnými čerpadly.

Baton David
23. duben 2024, 10:15

Francie má obrovský rozdíl mezi spotřebou v létě a v zimě, někdo by mohl namítnout že je ekonomický nesmysl provozovat jadernou elektrárnu jen v zimě ale na tuto eventualitu jsou ve Francii vybavení - jednodušší elektrárny chlazené průtokem řeky se v létě neprovozují, protože jednak není potřeba energie a druhak nemají řeky dostatečný průtok pro chlazení, výroba je tak celkem vyvážená a Francie si nepotřebuje hyzdit krajinu a energetiku slunečníčky a větrníčky

Petr prochaska
23. duben 2024, 12:16

Větrníky i soláry samozřejmě ve Francii rostou, a když hodně vyrábí, tak se omezuje produkce z JE. Francie má hodně staré JE, plánuje sice výstavbu nových JE, ale ty budou sloužit jen jako náhrada části těch starých, které se vyřadí.

Jirka Líska
23. duben 2024, 12:37

@Baton David 23. duben 2024, 10:15

Francie každoročně musí odstavovat některé JE z důvodu nadměrného ohřívání řek při chlazení, dokonce museli i žádat o výjimky.

Což s růstem globálních teplot může být do budoucna dost problém a řešení není jednoduché.

A pak stačí pár problémů jako v roce 2022 a musí EE dovážet, to jen k té "vyváženosti".

A FVE a VTE tam mají, takže si krajinu hyzdí také:-)

Emil
23. duben 2024, 12:48

"Každoročně musí odstavovat některé JE z důvodu nadměrného ohřívání řek při chlazení?" Nepovídejte, na to jste přišel jak? Žádám toto tvrzení doložit relevantním zdrojem. Které to jsou konkrétně? Je to totiž nesmysl.

Emil
23. duben 2024, 15:42

Tady se nic o každoročním odstavování nepíše, milý Petře. Četl jste to vůbec?

Bob
23. duben 2024, 14:14

Francie má už dávno vysoký podíl elektrického vytápění a to z nízkoemisních zdrojů. I v tomto je daleko před Německem.

Staví tam levné domy s nízkou spotřebou energie s vnitřním zateplením a elektrickými přímotopy. Dům se rychle natopí až po příchodu obyvatel ze zaměstnání/školy. Díky velmi dobrému zateplení a levné elektřině je spotřeba energie nízká a provoz ekonomicky zajímavý. Za těchto podmínek nedává TČ smysl.

Jirka Líska
23. duben 2024, 13:08

@Emil 23. duben 2024, 12:48

Ano, omluva.

Nejedná se o odstavení, ale "pouze" o snížení výroby na polovinu.

Byly to např. elektrárny Bugey a Saint Alban.

V roce 2022 bylo odstaveno 32 bloků z 56 z důvodu údržby a technických problémů a ne kvůli chlazení.

Emil
23. duben 2024, 13:24

... a ještě k tomu se ani nejedná o každoroční snížení výroby, jak jste tvrdil původně, jste zapomněl dodat.

Jirka Líska
23. duben 2024, 15:14

@Emil 23. duben 2024, 13:24

Dobře, upřesním, od roku 2022 každoroční.

Emil
23. duben 2024, 15:26

@Líska: Od roku 2022 "každoročně" do roku 2023, takže na tom ve skutečnosti vůbec nic každoročního není.

Jirka Líska
23. duben 2024, 15:46

@Emil 23. duben 2024, 15:26

Od roku 2022 každoroční, co na tom nechápete?:-D

Emil
23. duben 2024, 15:51

@Líska: Od roku 2022 "každoročně" do roku 2023. V roce 2024 ještě k žádnému snižování výroby nedošlo, natož v letech 2025 a dalších, které ještě ani nezačaly, takže na tom ve skutečnosti vůbec nic každoročního není. Co na tom nechápete?

Jirka Líska
23. duben 2024, 16:03

@Emil 23. duben 2024, 15:51

Ale dojde, on totiž rok 2024 ještě neskončil a ani 2025 a ani ty další:-D

Emil
23. duben 2024, 16:58

@Líska: Aha, takže další věštec. To samozřejmě nemůžete vědět, že v tomto natož ve všech dalších letech k omezování výrobě kvůli chlazení dojde, zvlášť když data od roku 2000 žádný rostoucí trend neukazují. Nejhorší rok z tohoto pohledu byl např. už v roce 2003.

Antonín Mikeš
23. duben 2024, 17:13

Psal jste, Emile, že snížení výroby kvůli problémem s chlazením ve Francii je asi o 0,5% za rok? Mám pocit, že roční snížení výroby FVE v důsledku nedostatečného chlazení je mnohem významnější a hroutí se z toho někdo? Má někdo data kolik by vyrobila FVE kdybychom ji drželi na "ideální dosažitelné" teplotě třeba 25C?

"Což s růstem globálních teplot může být do budoucna dost problém a řešení není jednoduché."

Řešení je úplně jednoduché, postavit k JE chladicí věž, že to není ekonomické řešení a je lepší výrobu utlumit je věc jiná. Francie má JE u mnohem větších řek než my a přesto my problémy s chlazením nemáme - díky věžím.

Emil
23. duben 2024, 17:28

Je to tak, jen 4× od roku 2000 to bylo více než 0,5 % roční výroby - v letech 2003, 2005, 2018 a 2020. Navíc v době, kdy je elektřiny dost a její cena i spotřeba relativně nízká.

Jirka Líska
23. duben 2024, 19:56

@Emil 23. duben 2024, 16:58

Já to vím a vy to naopak nemůžete nijak vyvrátit:-)

---

A díky moc za připomenutí 2003, ten byl zajímavý rok a nejen ve Francii.

Už mi to nějak vypadlo.

Francouzská vláda tenkrát na krizovém zasedání rozhodla o snížení výkonu nejkritičtějších JE, protože byli varováni, že při těch teplotách přestává být provoz reaktorů stoprocentně bezpečný.

Emil
23. duben 2024, 20:46

@Líska: Ne, nevíte to a vědět to ani nemůžete, můžete si jedině myslet že to víte. Ale s tou svou představou, že vyšší teplota v terciálním okruhu má vliv na jadernou bezpečnost, jste mě docela pobavil. Jak si to konkrétně představujete?

Antonín Mikeš
23. duben 2024, 21:27

No jistě a ještě o tom rozhoduje vláda :-D a ne úřad pro jadernou bezpečnost. Ještě bych rozumněl, kdyby rozhodlo vedení společnosti no ale i to by bylo divné.. Navíc bloky jsou schopné pracovat jen pro vlastní spotřebu, typicky kolem 8% výkonu a nijak jim to neškodí.

Jirka Líska
23. duben 2024, 22:02

@Emil 23. duben 2024, 20:46

Omyl, to není moje představa:-)

Za pobavení můžete poděkovat do Francie:-D

novinky. cz/clanek/zahranicni-horko-francie-omezi-jaderne-elektrarny-papez-se-modli-za-dest-266127

Jirka Líska
23. duben 2024, 22:04

@Antonín Mikeš 23. duben 2024, 21:27

Můžete si stěžovat ve Francii společně s p. Emilem:-D

Viz odkaz pro něho

Emil
23. duben 2024, 22:11

Takže žádnou konkrétní představu, jaký by ten vliv konkrétně měl být, nemáte, ale musí to být pravda, když to psali v novin(k)ách...

Jirka Líska
24. duben 2024, 07:44

@Emil 23. duben 2024, 22:11

Často a rád vyžadujete zaslat zdroje, tak ho máte.

Jestli myslíte, že novinky lžou, nic vám nebrání poslat "důvěryhodnější" zdroj, kde budou informace, že žádné problémy nebyly, rád si je přečtu:-)

Emil
24. duben 2024, 08:09

@Líska: A co si asi tak představujete, že ten důvěryhodnější zdroj bude říkat? Že se to nestalo? To asi těžko, že...

Kdybyste měl aspoň základní představu o principu fungování jaderné elektrárny, tak by vám bylo jasné, že je to nesmysl. Novináři obvykle nechápou ani rozdíl mezi MW a MWh (čest výjimkám), takže to že něco napsali v roce 2003 na Novinkách neznamená že je to pravda. Každá jaderná elektrárna se musí umět vypořádat i s úplnou ztrátou terciálního okruhu, má k tomu zásobu tzv. technické vody důležité právě pro chlazení technologických zařízení důležitých pro jadernou bezpečnost, v několika nezávislých okruzích, takže o pár stupňů teplejší voda v řece pro ni žádný bezpečnostní problém neznamená. Např. se několikrát stalo, že přívod chladicí vody ucpaly medúzy, blok se normálně odstaví a dochladí náhradními prostředky.

Jirka Líska
24. duben 2024, 08:33

@Emil 24. duben 2024, 08:09

Souhlas, těžko budete zdrojovat, že se to nestalo, když se to stalo:-)

Emil
24. duben 2024, 08:53

@Líska: Souhlas s kým konkrétně? Psal jsem něco úplně jiného, takže se mnou určitě ne, a navíc jsem uvedl argumenty, proč se to ani stát nemohlo. Ty jste úplně ignoroval, zjevně na to nemáte co říct.

Jirka Líska
24. duben 2024, 10:06

@Emil 24. duben 2024, 08:53

No s tím vašim "To asi těžko, že...":-)

Ale možná to psal nějaký jiný Emil:-D

Vy jste označil můj zdroj za lživý a ignoroval ho (a fakt to nebyl typ záměny MW a MWh).

A jako nezlomný důkaz o lži předložíte své argumenty a ty jsem ignoroval zase já:-D

Emil
24. duben 2024, 10:15

@Líska: Takže souhlasíte s něčím úplně jiným než jsem psal, protože "To asi těžko" se vztahovalo k úplně jinému tvrzení než jaké jste tvrdil vy, ale u vás mě to ani nepřekvapuje.

Já jsem neoznačil váš zdroj za lživý, to jste si taky vymyslel, pouze jsem napsal, že když "něco napsali v roce 2003 na Novinkách neznamená že je to pravda", nebyl by to zdaleka jediný případ. Zdroj jsem neignoroval, naopak jsem předložil argumenty, které to tvrzení vyvrací, a které vy ignorujete. Fakta si klidně ignorujte dál, na jejich platnosti to nic nezmění.

Jirka Líska
24. duben 2024, 10:46

@Emil 24. duben 2024, 10:15

Tak to zkusíme jinak.

To tvrzení z Novinek považujete za pravdu nebo lež?

Prosím o jednoznačnou a stručnou odpověd.

Díky

Emil
24. duben 2024, 10:53

Jednoznačná a stručná odpověď: tvrzení nepovažuji ani za pravdu ani za lež, je prostě jen nepravdivé.

Jirka Líska
24. duben 2024, 11:59

@Emil 24. duben 2024, 10:53

Díky.

Dobře, podle vašeho názoru je tedy jen nepravdivé.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se