Domů
Energetika v zahraničí
Grangemouth: Klíčová skotská rafinérie s nejistou budoucností
Zdroj: Pixabay. Rafinerie
Zdroj: Pixabay

Grangemouth: Klíčová skotská rafinérie s nejistou budoucností

Více než stoletá historie ropné rafinérie Grangemouth se blíží ke konci. Vlastnická společnost Petroineos má v úmyslu ukončit provoz v ropných závodech k roku 2025, nicméně v poslední době se ozývá stále více hlasů volajících po záchraně tradičního podniku. Jaká bude budoucnost Grangemouth, jedné vůbec z prvních rafinérií ve Spojeném království?

Komplex Grangemouth, ležící u ústí řeky Forth, je dominantou středního Skotska. Zároveň se jedná o jednu z posledních šesti velkých rafinérií na Ostrovech. První ropné aktivity se zde datují do roku 1919, samotná rafinérie vznikla o pět let později pod hlavičkou BP. V současnosti je podnik schopný zpracovávat 150 000 barelů ropy každý den.

To však není jediný účel, který komplex plní. Své zastoupení má v rozlehlém areálu i petrochemický závod, který zde byl umístěn dva roky po druhé světové válce. Poválečné období v Grangemouth bylo charakteristické výrazným rozvojem, na který v 70. letech navázalo propojení s ropovodem Forties.

Nové tisíciletí zastihlo tento komplex v transakci, kterou uskutečnila společnost Ineos. Společnost vlastněná Jimem Ratcliffem, jedním z nejbohatších mužů v UK, získala Grangemouth v roce 2005 za 5 miliard liber. Samotná rafinérie se poté stala společným podnikem Petroineos, spoluvlastněným čínskou PetroChina.

Možné scénáře budoucího vývoje?

Rafinérie by měla do roku 2025 ukončit provoz, proti čemuž však vystupují skotští labouristé. Těm totiž nejsou lhostejní ohrožení zaměstnanci, přičemž se udává, že uzavření by mělo za následek ztrátu až 500 pracovních míst.

„Grangemouth je jedním z klíčových strategických aktiv Skotska, ale zdá se, že ani jedna ze skotských vlád nemyslí vážně ochranu své budoucnosti. Obě naše vlády se musí sejít kolem stolu a prodiskutovat jak naléhavou akci, tak skutečný dlouhodobý plán, jak udržet Grangemouth v práci,“ uvedl Daniel Johnson, skotský labouristický politik.

Možnosti budoucího vývoje jsou tak v podstatě dvojí. Společnost Petroineos již dříve iniciovala, že v areálu vznikne terminál pro dovoz paliv, skrze který by byl do Skotska dovážen benzín, nafta, letecké palivo či petrolej. Svým způsobem by tak nahradil současnou funkci, neboť rafinérie je hlavním dodavatelem leteckého paliva pro skotská letiště nebo benzínu a nafty pro skotské čerpací stanice. Otázkou zůstává, zda se vlastní produkce dále vyplatí.

Labouristé mají oproti tomu v úmyslu přetvořit Grangemouth na „domov průmyslu budoucnosti“. Hovoří se o vybudování dekarbonizačního centra a souběžného projektu na zachycování a ukládání uhlíku. V rámci jednání vytvořili i pracovní skupinu, která pracuje na sladění iniciativ veřejného prostoru. Podporu dělníkům vyslovili i odbory. Budoucnost Grangemouth tak bude klíčová pro směřování skotského spravedlivého přechodu (Just Transition).

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Vítězslav Novák
10. květen 2024, 11:26

Britové se zjevně nepoučili ze zkušeností 2. světové války, kdy byla Británie (tehdy dosud Velká) závislá na dovozu úplně všeho včetně potravin.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se