Domů
Plynárenství
V Japonsku by část drahého plynu mohl nahradit topný olej, otázkou je však kapacita rafinérií
Japonská elektrárna Hirono, spalující mimo jiné topný olej
Zdroj: Σ64 / Creative Commons / CC-BY-4.0 (licence)

V Japonsku by část drahého plynu mohl nahradit topný olej, otázkou je však kapacita rafinérií

Rostoucí ceny zemního plynu na globálních trzích mají za následek pokles jeho konkurenceschopnosti, zejména v oblasti výroby elektrické energie, kde jej mohou nahradit jiná paliva. V případě Japonska by tak kromě uhlí mohlo dojít i na topný olej, jelikož země stále disponuje elektrárnami na toto palivo.

Situace na globálním trhu se zemním plynem je stále extrémně napjatá, což se projevuje především na cenách zkapalněného zemního plynu (LNG), o který se v poslední době přetahují obchodníci z Evropy a Asie. Růst cen plynu má za následek pokles jeho konkurenceschopnosti ve srovnání s jinými fosilními paliva, v případě Evropy zejména s uhlím, ale v jiných částech světa často i s topným olejem.

Příkladem může být Japonsko, které sice v posledních letech snížilo instalovaný výkon elektráren spalujících topný olej, nicméně stále těmito zdroji disponuje. Elektrárny spalující topný olej přitom hrály zásadní roli po postupném uzavření všech jaderných elektráren po havárii v elektrárně Fukušima Daiči, kdy jejich podíl na výrobě elektřiny v zemi dosahoval až 17 %.

„Pokud bude tento prudký nárůst pokračovat, půjde v oblasti výroby elektřiny pouze o porovnání nákladů mezi topným olejem, uhlím a LNG a zhodnocením toho, které zdroje jsou levné a které drahé,“ uvedl podle serveru S&P Global Platts Tsutomu Sugimori, prezident Japonské ropné asociace.

Podle Sugimoriho je zatím nejasné, jak vysoká by poptávka po topném oleji pro účely výroby elektřiny mohla být a jestli by tamní rafinérie byly schopny ji plně pokrýt.

Poptávka po topném oleji od výrobců elektřiny byla na vysoké úrovni již během letošního ledna, kdy v Japonsku rostla poptávka po elektrické energii kvůli mrazivým teplotám. Silná poptávka po fosilních palivech byla patrná i z rekordních cen LNG, za které byli tamní obchodníci ochotni zaplatit v přepočtu až bezmála 100 EUR/MWh.

Situaci na globálním trhu dále zkomplikoval výpadek exportního terminálu v USA

Již velmi napjatou situaci na trhu s LNG, kdy poptávka v letošním roce převyšuje nabídku, během tohoto týdne ještě víc zkomplikoval hurikán Nicholas, který zasáhl jižní pobřeží Spojených států. Hurikán vyřadili z provozu exportní terminál Freeport LNG, který na rozdíl od zbylých amerických terminálů využívá pro svůj provoz externí napájení z elektrizační soustavy.

Freeport LNG je přitom se svou roční kapacitou 15 milionů tun LNG jedním z největších v zemi a zatím není jasné, kdy obnoví svůj provoz.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Loud
16. září 2021, 14:38

Tak by mě zajímalo, zda třeba v Temelíně jak je ten dieselové generátor zda je možné ho spustit při enormně vysokých cenách energie a dodávat ee do sítě. Vím že je to jako pojistka ale možná pokud by se to vyplatilo a dalo by se to brát jako zkouška provozuschopnosti...

Jan Veselý
16. září 2021, 14:43

Jasně, že by to šlo, stejně jako ve všech možných nemocnicích, fabrikách, obchoďácích a bůhvíkde ještě. Jen by to musel někdo chtít zorganizovat, domluvit a kasírovat a rozdělit se.

Kdysi jsem četl, že tohle se takhle podařilo někomu rozjet v Indii a v konečném důsledku extrémně stoupla spolehlivost dodávek elektřiny. Dieselagregáty pořízené kvůli výpadkům sítě následně přispěly k její spolehlivosti.

Ivan Novák
16. září 2021, 14:59

Dieselgenerátory JE jsou dokonce snadno fyzicky připojitelné k distribuční soustavě a pravidelně se zkouší jejich provoz včetně zátěže. Ale jsou určeny k jiné funkci, kterou by při trvalém provozu nemohly plnit, nemají výrobní licenci ani, tuším, odpovídající IPPC povolení. A emitují CO2.

Martin Svoboda
16. září 2021, 15:43
Josef
16. září 2021, 19:29

Pamatujete si, jak u nás chtěli zrušit projekt Temelín a elektrárnu přestavět na plynovku..... měli by se k tomu přihlásit Kužvart z KDU ČSL a další....

PetrV
16. září 2021, 23:01

Kužvart, to je ten vyderač přes ekologický právní servis?

Jan Veselý
17. září 2021, 17:32

Ne, jeho bratr.

Josef
18. září 2021, 13:24

Povedená rodinka....

Martin P
17. září 2021, 06:54

Asi jste si chtěl kopnout do Lidovců, ale nevychází vám to. Jdete na to jako typický volič ANO. Miloš Kužvart byl ministrem životního prostředí za ČSSD v letech 1998- 2002 v Zemanově vládě držené Opoziční smlouvou, popř. komunisty, se kterými měla tehdy ČSSD přes 110 mandátů v poslanecké sněmovně.

Josef
18. září 2021, 13:39

Ale jo tak já odcituji Václava Havela ten si při spuštění JETE vyčítá, že propásl šanci zabránit dostavbě této elektrárny. Podle jeho slov zbývá jen věřit, že je Temelín bezpečný a že je to zároveň poslední jaderná elektrárna v zemi. V Českém rozhlase prezident připustil, že měl proti Temelínu rázněji vystoupit už před deseti lety. Jinak dnešní KDU ČSL mi nevadí, protože už fakticky neexistuje.... stejně jako ČSSD jejich pohrobci jsou dnešní pravdoláskaři Bartoš , Fiala, Adamová nebo jak se jmenuje.

Jan Veselý
18. září 2021, 16:09

Uhýbáš Pepíku, uhýbáš.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se