Čína uvedla do provozu svou první přepravní loď pro použité jaderné palivo
První čínská loď pro přepravu použitého jaderného paliva byla dodána společnosti China National Nuclear Corporation (CNNC). Nezávisle vyrobené plavidlo s dvojitým trupem splňuje normy INF-3 (Irradiated Nuclear Fuel). Norma je stanovena Mezinárodní námořní organizací (International Maritime Organisation).
Stavba lodi s názvem Xin An Ji Xiang začala v září 2019 a na vodu byla spuštěna v červnu tohoto roku. Námořní zkoušky byly ukončeny na konci listopadu. V půlce prosince se konal slavnostní obřad u příležitosti předání lodi od výrobce do CNNC.
Loď je vybavena dvojitým trupem s několika vodotěsnými příčnými přepážkami a vyztuženou konstrukci pro boční nárazy. Je poháněna dvěma hlavními motory, dvěma šrouby, dvěma motory pro řízení a má dvě nezávislé kabiny. Pro ochranu před zářením kombinuje konstrukce lodi těžký beton, polyetylén a vodní stínění. Je také vybavena velkokapacitním nezávislým chladicím systémem nákladních prostor, vícekanálovým komunikačním systémem a pokročilým systémem detekce a zabezpečení narušení.
„Loď bude sloužit k přepravě použitého paliva v čínských jaderných elektrárnách, přispěje k bezpečnosti přepravy použitého paliva, bude sloužit k rozvoji jaderné energie a dále upevní schopnost Číny zaručit přepravu použitého paliva. Čína se stala jednou z mála zemí s touto technologií a schopnostmi,“ uvedla CNNC.
Čína se stala čtvrtým v pořadí uživatelů lodí INF-3
Třída INF-3 představuje nejvyšší úroveň bezpečnosti pro přepravu radioaktivních materiálů na světě a umožňuje takovým plavidlům přepravovat použité jaderné palivo, vysoce aktivní odpad a plutonium bez omezení maximální souhrnné radioaktivity přepravovaných materiálů.
V současné době existuje nejméně pět malých lodí s celkovou nosností v rozmezí od 1250 do 2200 tun a čtyři lodě v rozmezí od 3800 do 5000 tun, které odpovídají třídě INF-3.
Tři největší lodě patří britské společnosti Pacific Nuclear Transport Ltd (PNTL), dceřinné společnosti International Nuclear Services Ltd. Tři plavidla PNTL, která jsou v současné době v provozu, Pacific Heron, Pacific Egret a Pacific Grebe, byly spuštěny na vodu v Japonsku v letech 2008, 2010 a 2010. Každá ze 104 metrů dlouhých lodí s celkovou nosností 4916 tun může nést 20 až 24 sudů. Pacific Grebe přepravuje hlavně odpady, zatímco další dva obvykle přepravují zásilky paliva. Dřívější lodě ve flotile PNTL převážely do Evropy na přepracování hlavně japonské palivo.
V roce 2013 uvedla švédská SKB do provozu loď Sigrid, což je o něco větší náhrada za jeho loď Sigyn z roku 1982. Slouží k přesunu použitého paliva z reaktorů do meziskladu CLAB. Sigrid je vybaven dvojitým trupem, čtyřmi motory a redundantními systémy pro bezpečnost a zabezpečení. Je dlouhý 99,5 metrů, široký 18,6 metru a s celkovou nosností 1600 tun je schopen nést 12 sudů s jaderným odpadem.
Ruský Rosatomflot provozuje loď Rossita o nosnosti 1620 tun. Loď byla postavena v Itálii a byla dokončena v roce 2011. Je určena k přepravě použitého jaderného paliva a materiálů vyřazených jaderných ponorek ze základen ruského námořnictva v severozápadním Rusku. Rosatomflot také provozuje lodě Serebryanka (nosnost 1625 tun, 102 metrů dlouhá, rok výroby 1974) a Imandra (nosnost 2186 tun, 130 metrů dlouhá, rok výroby 1980).
Zdroj úvodní fotografie: CNNC
Mohlo by vás zajímat:
Číňani používají dál použité palivo. Doufám, že se toho dočkáme i my ve formě TEPLATORU.
Vynikající nápad. Doufám, že realizace nebude trvat dlouho.
To je loď "pro" použité palivo. Bude ho jen převážet. Nebude jím poháněná.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se