Evropa by díky belgické dohodě s Chile mohla získat přístup k levnému zelenému vodíku
Belgické přístavy v Antverpách a Zeebrugge by se mohly díky nově podepsané dohodě stát vstupním bodem pro chilský zelený vodík do západní Evropy. Pozadu nezůstává ani Německo, jehož ambice v oblasti mezinárodního obchodu s vodíkem jsou taktéž vysoké.
Belgické Antverpy mají snahu stát se jedním z hlavních přístavů mezinárodního obchodu s vodíkem. Spolu s přístavem Zeebrugge a ministerstvem energetiky v Chile podepsaly dohodu o spolupráci, která zavazuje všechny tři subjekty k rozvoji obchodu se zeleným vodíkem mezi Chile a západní Evropou. Tato dohoda by mohla pomoci Evropě získávat zelený vodík za 1,10 EUR/kg.
Se svým významným solárním a větrným potenciálem patří Chile mezi země, u nichž se očekává, že budou vyvážet velké objemy obnovitelného vodíku.
"Zelený vodík je nejlepší způsob, jak uchovat energii z obnovitelných zdrojů a distribuovat ji po celém světě. Pro umožnění mezinárodního obchodu s vodíkem je však nejdříve potřeba vybudovat infrastrukturu, jako například nové přístavy, a logistiku," uvedl Juan Carlos Jobet, chilský ministr energetiky na konferenci COP26.
Německé ambice
Německo má v oblasti obchodu s vodíkem také velké ambice. Pro Německo není podpora mezinárodního vodíkového hospodářství jen otázkou zajištění přístupu k uhlíkově neutrálním zdrojům energie, ale také příležitostí stát se v tomto rozvíjejícím se globálním řetězci klíčovým hráčem.
Na začátku tohoto měsíce představilo společnou pracovní skupinu se Spojenými arabskými emiráty, která bude usilovat o podporu spolupráce mezi oběma zeměmi v oblasti výroby zeleného vodíku.
"Spojené arabské emiráty mají velký potenciál pro obnovitelnou energii, a jsou proto dobrým partnerem pro spolupráci v oblasti zeleného vodíku a vodíkových technologií," vysvětlil Andreas Feicht z německého ministerstva hospodářství a energetiky, který vystoupil na slavnostním podpisu.Spojené arabské emiráty jsou přitom již nyní na dobré cestě splnit svou ambici stát se globálním lídrem v oblasti nízkouhlíkového vodíku. S více než sedmi projekty, které již probíhají, by měly pokrýt 25 procent celkového globálního exportu vodíku. To zahrnuje zejména export do Japonska, Jižní Koreje, Německa a Indie. Dále pak potenciální vývoz do dalších států Evropy a východní Asie.
Mohlo by vás zajímat:
V zeleném vodíku obecně je budoucnost energetiky. Jako médium na uchování enrgie při výkyvech výroby z OZE je ideální. Při velkosériové výrobě navíc výrazně poklesnou ceny. Je to poslední hřebíček do rakve jaderné energetiky.
sudruh Kefalin, co si predstavujete pod vyrazom idealni? Energeticku hustotu, skladovatelnost, bezpecnost, efektivnost? Pretoze pre tieto vlastnosti sa pouziva v pripade vodika antonymum.
Veledrahý Miro Nováku, když vezmeme v úvahu, že při výrobě vodíku z přebytků OZE nevzniknou žádné skleníkové plyny, ani sto tisíc let smrtící jaderné palivo a o to nám jde především, tak je to ideální.
jaderne palivo je rovnako smrtiace, ako vodik, ktory ti napustim do miestnosti a vytlacim vodikom kyslik, vojak Kefalin. Inak, pri vyrobe zeleneho vodiku vznika kyslik. Co myslis, co sa s tebou stane, ked v miestnosti budes mat iba kyslik?
Pán velkomožný, v místnosti, kde se vyrábí vodík nic pohledávat nebudu. Radioaktivní látky, jako je jaderné palivo působí dlouhodobě, velmi silně a radiace se z nich šíří do velkých vzdáleností. Od diskutéra na tomto webu bych očekával trochu víc. To není společenská sociální síť.
A v místnosti, kde se zpracovává vyhořelé palivo, budete pohledávat co, Karásku? Radiace z vyhořelého paliva se na žádné velké vzdálenosti nešíří, buď o tom nic nevíte, nebo normálně lžete.
nezlobte se, ale Karasek nikdy nelze.
Karásku a kalkulačku máte?
Pokud by nejen Chile, ale naprosto celý svět použil nejen přebytky, ale úplně celou výrobní kapacitu 800 TWh ročně vyrobených ve FVE pro generování vodíku pro Evropu, tento vodík by se zkapalnil a tankery spalujícími mazut se přepravil do Evropy, tak bychom získali naprosto bezvýznamných 200 TWh nejdražší a nejméně ekologické elektřiny, kterou si lze představit a to vše proto, aby celý svět mohl těchto 800 TWh nahradit fosilními zdroji.
Tak teď trochu zpět na zem - pokud by přebytky (20 %) ze čtvrtiny (200 TWh) světové výroby FVE byly použity na výrobu vodíku pro Evropu, měli bychom potenciál (25% účinnost) vygenerovat z něj 10 TWh elektřiny ročně. Jeden ušmudlaný blok JE, nebo také 0,3 % pro ekonomiku produkující bezmála 3000 TWh EE ročně.
Nikdo nepsal, že to musí být z Jižní Ameriky. Fotovoltaika roste celosvětově každý rok o 12 procent. Instalace nových elektráren je tvořena z devadesáti procent OZE. A pro Emila : z jaderných testů a havárií se radiace rozšířila do celého světa.
Milý poslední hřebíčku, rád bych vám připomněl, že řeč je o jaderném palivu a ne o jaderných testech a haváriích, tak je do toho nemotejte, protože s vyhořelým jaderným palivem a jeho "nebezpečností" vůbec nijak nesouvisí.
Jen tě Jirko opravím, v roce 2020 byla celosvětová výroba z FVE už 860 TWh, v roce 2021 dosáhne výroba už cca 1100 TWh.
Odhad v roce 2030 FVE už bude vyrábět 3000-4000 TWh/rok.
Hlavně je H2 absolutní nezbytnost i pro Německo, vzhledem k plánovanému výkonu FVE v roce 2030 = 100-130 GW + 75 GW VTE to bude znamenat, že od dubna do září budou FVE+VTE generovat přes den velké přebytky energie, které bude potřeba někde uskladnit. Během poledne bude jen FVE pokrývat veškerou spotřebu Německa.
Ona je ta "absolutní nezbytnost" velmi rychle přejde, až se pokusí, pokud vůbec, to začít realizovat. Případné vybudované "vodíkové konvertory" dost těžko budou moci efektivně pracovat jen ve dne, případně pokud bude dostatečně foukat vítr. To platí i pro skladování a transport velmi neposedného vodíku na místo spotřeby. Nevidím to jako reálné.
Pokusy už jsou, tak se na to můžeme podívat:
Francouzská Guayana (tedy ideální slunce prakticky celý rok 12 hodin denně) a největší vodíková elektrárna na světě:
55 MW solárních panelů, 16 MW elektrolyzér, 3 MW palivový článek, 20 MW/38 MWh baterií.
Cena 170 mil. € = 4,3 mld. Kč za elektrárnu dodávající 10 MW ve dne a 3 MW v noci.
Vynásobme to 1000, tedy za 4,3 bil. Kč mám elektrárny dodávající 10 GW ve dne a 3 GW v noci, jenže jsme v Čechách, ne u rovníku, takže to máme zhruba 6-7 GW ve dne. Pro české potřeby je tedy třeba ještě zdvojnásobení:
Za 8,6 bilionu korun bychom měli potřebný denní výkon 13 GW při životnosti elektrárny 20 let (možná že panely 30 let dají, ale elektrolyzér a palivový článek se ani těch 20 let nedožijí, baterie bude ráda za 60 % zbytkové kapacity), tedy 430 miliard ročně!
Takže znovu pro dalšího kdo nemá kalkulačku:
100 GWp FVE = 80 TWh/rok + přebytky 20 TWh -> cyklus ee-vodík-ee 25% účinnost -> 5TWh -> celkem 85 TWh z FVE+vodíku za náklady téměř dvojnásobné oproti 80 TWh z FVE a těch 5 % vyrobit třeba z plynu.
Stavět OZE s vysokými přebytky je naprostý nesmysl, ekonomický i ekologický proti jakémukoli jinému představitelnému zdroji.
Zelený vodík znaměná 3/4 energetické ztráty a je cestou do chudoby.
Dobrý den,
To jsou zase stachanovské závazky. Přitom každému středoškolákovy s mat. fyz. tabulkami musí být jasné, že to je neskutečné plýtvání které nemá reálnou šanci se uživit.
K výrobě 1kg vodíku elektrolýzou je potřeba asi 9 l vody a 216 MJ elektrické energie. Spalné teplo ale bude jen 141,9 MJ, takže i v nejlepším případě je hned na začátku účinnost 66%.
Takže když na elektrolýzu je potřeba 216 MJ/kg, tak řekněme pro 1 tunu vodíku za hodinu by byl potřeba kontinuální příkon 60 MW - a to je jen na elektrolýzu. Není započítáno vodní hospodářství - odsolení, čištění, filtrace - to sice nebude nijak závratná spotřeba, ale něco to také sebere. Na následné skladování a transport je kvůli velkým objemům potřeba zkapalňovat, což je také velmi energeticky náročné, to také nějakou tu MW na 1t/h sebere. Další energeticky náročné je udržování v kapalném stavu po delší dobu při skladování a transportu (případně chladit odparem, ale pak jsou zase veliké ztráty objemu/hmoty). O únicích při dlouhodobém skladování nemluvě. Další energie je nutná k transportu.
Takže vyrábět vodík z větrných elektráren, kde kolísá výkon a roční koef. využití je jen cca 40% v nejlepším případě, vozit ho přes půl světa, to znamená skladovat ho zkapalněný po dlouhou dobu, pohon tankeru, pak ho přetankovávat a tlačit do potrubí. Účinnost elektřina v Argentině -> spalné teplo u zákazníka jestli bude ve finále 15-20%, tak to bude úspěch. Nepravidelnost dodávek vlivem nepravidelnosti větrné energie a vlivu dopravy přes půl světa z Argentiny do Evropy nemluvě.
A s tím ruku v ruce půjde cena. To prostě okecat nelze.
Kupředu zelená, zpátky ni krok!
Heil Gréta!
Oprava: Chile, ne Argentina. Ne že už by to byl až takový rozdíl, byť ta Chile je pro Evropu ještě dál a tankery ještě hůře dostupná.
Jde o přebytky vyrobéné energie z OZE, tak proč tak plameně soudruhu :)
Soudruhu, my v EU si říkáme soudruhu naprosto běžně. Problém je v tom, že v současné době přebytky z OZE nejsou. U nás i v létě běží uhelné elektrárny a JE lze přizpůsobit tak, aby výměna paliva probíhala v létě, takže přebytky z OZE ještě minimálně 10 let, spíše déle, nebudou.
Z přebytku se nedá živit spotřeba ani pro desetinu Evropy.
Tz „přebztkz" jsou/vznikají pouze proto, že nemají okamžitý odbyt. Pokud pojede elektrolýza, bude odběr a výrobce vodíku se zařadí mezi velké odběratele. A zaplatí za EE jako každý jiný. Navíc jistě nebude chtít vyráběj jenom někdy, ale kontinuálně. A pokud bude pouštět kyslík do okolí, tak ho Ekos zničí žalobami.
přebytky ... psal jsem to na cizím počítači a zapomněl na nastavení klávesnice.... a potom přehlédl :-(
To je úplně normální programátorský překlep, to není tak hrozného nic.
Ještě bych k tomu přidal náklady na zabezpečení. Hlášené větší či menší havárie ropných tankerů a úniky ropy jsou asi 100x ročně.
Neumíme si poradit ani s jednou blbou lodí u Nového Zélandu.
Výbuch LNG tankeru, 170 zraněných a 20 mrtvých už máme taky za sebou.
Pokud by došlo k výbuchu vodíkového tankeru v přístavu, tak těch mrtvých budou klidně desetitisíce.
První LH2 tanker co jsem našel má objem nádrže 1250 m3 * 71 = skoro 90 tun vodíku. Na stejné množství využitelné energie je tedy potřeba 10x víc tankerů než při převozu ropy! To je ekologie jak svině.
Ještě poznámka k dopravě . Jak byl zablokovaný ten suez tankerem , tak některé lodě s kapalným plynem CNG obeplouvali afriku a uvádělo se že díky tomu uteklo 10% objemu plynu . Jednoduše řečeno ani neumíme utěsnit CNG a tady už se obchoduje s vodíkem , který má ještě větší problém se skladovatelností.
Vypadá to na těžkou srážku s realitou :-) . Na papíře vše vypadá jednoduše .
A ty tankery přepravující vodík budou mít jaký pohon? Plachetnice to určete nebudou.
pohon vodíkem
Super, litr těžké vody se prodává za 50 tisíc Kč.
A kolik že se spotřebuje litrů těžké vody na výrobu megawatthodiny elektřiny, aby to nebylo porovnávání hrušek a jablek? To je asi stejný nesmysl jako porovnávat cenu kila benzínu a kila lithiové baterie.
Navíc těch 50 tisíc je cena, když si tu těžkou vodu koupíte v lékárně v půllitrových lahvích. Ve velkých objemech, když už to úplně nesmyslně porovnáváte s velkoobjemovým vodíkem, je její cena mnohem nižší.
Těžká voda je používína jakomoderátor štěpné reakce. Zpomaluje neutrony. Moc jí neubývá....
Těžká voda je vlastně "odpad" který zůstane po elektrolýze vody, protože se hůře rozkládá, více viz Vemork kde vodík spotřebovávali na výrobu chemikálií - hnojiv a těžká voda byla "odpadem" než se toho zmocnili Němci.
K článku, Chilané tak budou moci prodávat nejen vodík a kyslík, ale kdyby vylévali těžkou vodu do odpadu tak by byly hloupí. Je možné že se při větším rozšiřování elektrolýzy vody, zhroutí trh s těžkou vodu a stane se "odpadem". Co by byla možné dobrá zpráva pro provozovatele těžkovodních reaktorů až na to že by jim to znehodnotilo stávající zásoby v reaktorech.
Osobně si ale myslím že u samotného vodíku Chilané dlouho nezůstanou a brzy budou vyrábět další chemikálie s vyšší přidanou hodnotu.
To se ještě prodává v lékárně? Na co se to používá? (Předpokládám že si doma člověk nestaví reaktor)
Používá se při nukleární magnetické rezonanci.
Emile, těžká voda je to, co zbyde po elektrolýze vody, protože se hůře rozkládá než normální voda. Více hledej Vemork. A Chilané by byly nerozumní kdyby tento "odpad" neprodali a vylili do kanálu.
Až na to že po běžné elektrolýze nezbyde těžká voda v potřebné koncentraci. Ten proces jejího získání je podstatně složitější.
Na výstavbě solárního byznysu v Chile se bude podílet i česká firma.
Tolik jen pro skeptiky, že je to slepá ulička....
Do solárního byznysu v Chile vstupuje i česká firma.
Vodík nemá samozřejmě zatím vybudovanou infrastrukturu, bylo by však nelogické, kdyby se investiční skupiny ve světě včetně vlád ( Francie) angažovaly v něčem, co podle některých nemá z technických důvodů budoucnost. Takoví hlupáci to nejsou....
Zelený vodík je nejlepší způsob, jak uchovat energii z obnovitelných zdrojů a distribuovat ji po celém světě
Myslím by bylo o dost praktičtější jej konvertovat na methan a pak na methanol, s tím se dá mnohem lépe nakládat, ale konverze představují energetické ztráty. Nicméně cena 0.87 haléřů za kWh je zajímavá, i kdyby se konverzemi a dalšími operacemi jeho cena dostala na 1.7 Kč/kWh, je to velmi zajímavá cena. Minimálně pro dopravu. Aktuálně je cena za kWh v benzínu nebo naftě skoro dvojnásobná.
Cena benzínu 37Kč/l, bez DPH 30,6Kč/l, z toho spotřební daň 12,84, tedy bez DPH a bez spotřební daně 17,76Kč/l. Výhřevnost 8,89kWh/l. Cena bez daní je u pumpy cca 2Kč/kWh (tedy včetně všech nákladů na distribuci a prodej).
Na papíře to zní skvěle. Ale myslel někdo na to že ten vodík je tak trošku více výbušný? Nehledě na to že při jeho výrobě se spotřebuje ohromné množství energie.
To je fajn, pokud bude těžká voda za babku, tak by to šílené zlevnilo investice do reaktoru CANDU a jejich užití proliferaci jaderných materiálů. Jen pro ty nadšence vodíku, zařízení pro dopravu, ventily atd bude mnohonásobně dražší než pro zemní plyn.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se