Domů
Větrné elektrárny
Větrný boom pokračuje, letos bude zprovozněno 106 GW těchto zdrojů
Výstavba větrné elektrárny. Zdroj: WindEurope
Zdroj: WindEurope

Větrný boom pokračuje, letos bude zprovozněno 106 GW těchto zdrojů

Větrná energetika by měla hrát klíčovou roli při plánech jednotlivých států na dosažení uhlíkové neutrality. Podle analytiků z BloombergNEF (BNEF) bude letos ve světě poprvé instalováno více než 100 GW nového výkonu, konkrétně 106 GW, z čehož 13,4 GW budou tvořit zdroje umístěné na moři. 

Analytici z BNEF odhadují, že díky ambiciózním dekarbonizačním plánům Číny a rychle rostoucímu sektoru offshore větrných elektráren bude do konce této dekády uvedeno každý rok do provozu více než 100 GW nového výkonu větrných elektráren.

Aktuální výhled je přitom výrazně optimističtější než prosincová verze, kdy hlavní příčinou je oznámený cíl Evropské unie zaměřený na zrychlení rozvoje větrných elektráren, které mají pomoci snížit závislost na ruském zemním plynu.

Historie a výhled nového instalovaného výkonu větrných elektráren. Zdroj: BNEF

Čína by měla podle BNEF dominovat jak na poli větrných elektráren umístěných na pevnině s 54% podílem na novém instalovaném výkonu v období 2022-2030, tak na poli offshore větrných elektráren.

Právě v oblasti elektráren umístěných na moři očekává BNEF v následujících letech prudký růst celkového instalovaného výkonu, který by se měl do roku 2035 dostat přes hranici 500 GW. To je zhruba desetinásobek stávajícího globálního instalovaného výkonu těchto zdrojů.

Výhled celkového instalovaného výkonu offshore větrných elektráren. Zdroj: BNEF

Výhled celkového instalovaného výkonu offshore větrných elektráren. Zdroj: BNEF

"Mnoho zemí zvýšilo letos své ambice v oblasti offshore větrných elektráren, aby snížilo závislost na dovozu energie a podpořilo dosažení klimatických závazků. Překlopení těchto zvýšených cílů do reality bude nicméně záviset na eliminaci úzkých míst, jakými jsou například protahující se povolovací procesy," dodal BNEF.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(54)
Peter Zachara
2. červenec 2022, 14:26

s linearnym myslenim dokazete predpovedat hocico. Aj navrat Elvisa.

Pavel
2. červenec 2022, 16:31

Rozvoj VTE je pro mě docela zklamání, neroste tak jak by bylo možné a potřebné. Naštěstí dynamika FVE je úplně jinde a přebírá hlavní roli v dekarbonizaci.

Turby
2. červenec 2022, 17:01

Dekarbonizace lidstva? To jako ze nas zeleni nazenou do dekarbonizacnich peci a co2 ulozi do zeme?

Chapu spravne konecne reseni dekarbonizace?

Milan Vaněček
2. červenec 2022, 17:38

VtE porostou v 2022 o více než 100 GW a solární FVE o více než 200 GW, což dá zhruba stejný počet TWh z větru i ze slunce, navíc během roku se výroba v nich výborně doplňuje.

Je zapotřebí rozvoj obojího, VtE a FVE a samozřejmě dle možností i rozvoj ostatních, 24/7/365 vyrábějících OZE (voda, bioplyn, biomasa).

Ladislav Novák
2. červenec 2022, 18:35

A foukat do vrtulí, když vítr stávkuje, a svítit na fotovoltaiku v noci odrazem přes Měsíc pokrytý silně odrazivou fólií... aby aspoň něco málo.

Však peněz se dá natisknout nekonečné množství, že? :-P

Zbyněk Poisl
3. červenec 2022, 11:08

A pořád to je a v budoucnu i bude málo! Což je nevratný důkaz, že "zázračné" a zadarmo vyrábějící Občasné Zdroje Energie téměř žádnou energii nevyrábějí a cena z nich reálně přesahuje stovky Euro za MWh! Němci mají v OZE nainstalováno už několik desítek našich Temelínů a pořád mají elektřiny málo a musejí ju dovážet a vyrábět z uhlí a plynu. To o něčem svědčí..... Hokus pokus s fofrníky a slunečníky je hodně dlouhá slepá ulička, která ovšem dobře vydělává zeleným magnátům!

Jan Veselý
3. červenec 2022, 14:56

Jasně, že žádnou energii nevyrábějí, ony totiž "jen" přeměňují energii prostředí na energii elektrickou. A jde jim to celkem dobře, FVE+VtE už produkují více elektřiny než elektrárny jaderné a utěšeně dále rostou, viz třeba tento článek.

Zbyněk Poisl
3. červenec 2022, 15:49

Tak proč mají Němci elektřiny stále nedostatek?

Jan Veselý
3. červenec 2022, 16:39

Jenom ve vaší hlavě. V reálu jsou Němci jedni z největších exportérů elektřiny v Evropě.

Ladislav Novák
3. červenec 2022, 18:43

Německo největší exportér? To jako když náhodou zafouká dva dny silný vítr a oni si neví rady, co s tou elektřinou z fofrníků dělat, tak ji nechali téct do Česka a málem vyvolali blackout? To jsou ty přebytky? Nebo ty polední špičky z fotovoltaiky? Kdo to od nich nakupuje? :-D

Proto muselo Česko investovat miliardy do fázově řízených transformátorů, aby zastavilo divoké přetoky německého energetického odpadu přes naše rozvodné sítě?

Tady je výroba elektřiny v Německu od 15. června 2022 do dneška, a z grafu je dobře vidět, že Německo má i v létě elektřiny nedostatek a když nesvítí a nefouká, musí dovážet ze zahraniči... Navzdory obrovské výrobě v uhelných elektrárnách.

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/15.06.2022/04.07.2022/today/

Petr Zedníček
4. červenec 2022, 19:02

Ale jen když fouká a svítí.

Rejpal
4. červenec 2022, 21:39

OZE nejsou z principu špatné zdroje , jenže oni mají své výhody a nevýhody, problém je v jejich inteligentním využití, podle zelené doktríny to mají být jediné povolené zdroje no a tím jsou využívány i tam , kde se nehodí tedy za každou cenu , to vede ke zdevastování životní úrovně obyvatel a v dlouhodobém kontextu k zastávání za dynamicky se rozvíjejícím světem. Stačí se podívat do Číny , která svojí energetiku staví na OZE uhlí a jádru. Tedy na domácích zdrojích . Kdežto EU postavila svojí energetiku jen na OZE a dovozech , protože zdevastovala všechny domácí zdroje energie , takže Číně OZE posloužili k rozvoji kdežto tady posloužili OZE k úpadku. Ale za to OZE nemohou za to mohou politici a hlupáci co je volí.

Jan Veselý
3. červenec 2022, 07:49

VtE byly nějaký čas zaseknuté na cca 60GW/rok instalovaného výkonu. Jsem rád, že se to pohnulo výrazně nahoru.

Martin Svarovsky
3. červenec 2022, 23:35

Ano pohnulo, ale stale to nic nedela :-)

Instalovanej a realnej vykon jsou dve uplne jine veci.

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/30.06.2022/03.07.2022/today/

Miloslav Černý
3. červenec 2022, 14:52

Rozhodně hluk z občasné vzdálenější VE by bylo podstatně menší hlukové zatížení, jak současně rozšířená dopravní .infrastruktura, bez které se neobejdeme. Při poklesu spalovacích hlučnějších motorů ani zdaleka nemohou toto snížení hlukové zátěže tyto větráky nahradit. Navíc v zimě se lidé moc venku nezdržují a okna zůstávají většinou zavřená. Ve výsledku to znamená, že přínos z rozšíření VE převládá nad nedostatky, aniž bychom do toho zahrnuli důsledky selhání ruské společnosti, která dává rozvoji OZ ještě větší smysl při pohledu do našich peněženek. Navíc to nemusí být na stálo, neboť se ukazují už další šetrnější a efektivněší způsoby výroby energie. Vycházíme li z této současné reality, tak je to vynucená nejmeně škodlivá v současnosti volba zasluhující prioritnější pozornosti.

Miloslav Černý
2. červenec 2022, 18:01

Doufejme jenom, že si nakonec nebudeme muset energii z větru taky dovážet jako fosilní zdroje. To už by bylo neodpustitelné selhání v tomto současném pro nás neutěšeném resortu. Věčným hašteřením si můžeme jenom situaci zkomplikoval a následně za ty chyby zaplatit. Snesitelné rezervy máme dostatrčně velké a jenom čekají na využití.

Miloslav Černý
2. červenec 2022, 19:04

Plánováním dostavby JEDU je pouze hledání alibi současných politických představitelů na řešení kritické situace. Kdyby měli dostatek odvahy se podívat pravdě do očí, nemuseli by vytvářet další podmínky budoucímu tunelování eráru, které je naší společnosti dostatečně známé a dokáže je vždycky nějak se skřípěním zubů překonat.

Emil
2. červenec 2022, 19:19

No zatím to je přesně naopak, jaderné elektrárny tu vyrábějí obrovské množsví čisté a levné elektřiny bez tunelování, a erár tunelují ty vaše "OZ", což musíme se skřipěním zubů nějak překonat, a budeme to překonávat ještě deset let.

hellokitty
2. červenec 2022, 19:57

"Zároveň vláda v rámci pomoci podnikům i domácnostem schválila, že jim budou odpuštěny poplatky za obnovitelné zdroje energie."

Emil
2. červenec 2022, 20:33

Což, milá Kitty, znamená, že občané ty poplatky zaplatí stejně, jen to nebude na účtech za elektřinu ale ze svých daní, víte?

hellokitty
2. červenec 2022, 22:33

jo, akurat dane platia na rozdiel od odberatelov energii uplne vsetci, napr. aj vladni uradnici

ja uz stejne tych POZE moc neplatim, lebo sa to odvija od mnozstva spotrebovanej elektriny od distributora a tu mam tak tretinovu odkedy mam vlastnu elektraren, ktora v noci a v zime nefunguje

dane platim velke aj tak a nenariekam ako niekto, kto ich plati oproti mne ovela mensie

Emil
3. červenec 2022, 17:35

A odběratelé energie neplatí za elektřinu všichni, nebo co jste tím chtěl říci? Na faktu toho zmiňovaného tunelování eráru to nic nemění, ať se sahá do kterékoliv kapsy.

hellokitty
4. červenec 2022, 17:33

odberatelov energie je celkovo menej nez platcov dane, mozno nejaka jazykova bariera

Miloslav Černý
2. červenec 2022, 20:29

Jenom jsem čekal jak dlouho budu čekat na očekávanou protismyslnou odpověď. Čas byl docela uspokojivý. Pravděpodobně se díváté zakalenýma očima do zaprášené věštecké koule, kterou jako jediný vlastníte. Situace za 20 let lze těžko předpokládat, ale z nastoleného současnéhoe celosvětového vývoje, který by měl zrychleným tempem pokračovat tak to s Vaším úsudkem moc nekorospenduje.

Emil
2. červenec 2022, 20:36

No zatím jediný, kdo se tu snaží věštit budoucnost, jste vy. A když, jak sám uvádíte, "situace za 20 let lze těžko předpokládat", tak kde jste vzal to své budoucí "tunelování eráru"?

Ladislav Novák
2. červenec 2022, 20:42

Z nastoleného celosvětového vývoje vyplývá, že energetická krize vyvolaná nesmyslnými astronomickými dotacemi do Občasných Zdrojů Energie, jak na ni upozorňovali s několikaletým předstihem vzdělaní a znalí specialisté, už je realitou. :-)

Takže co zelení fanatici věští do budoucnosti, je určitě jen další fantasmagorie.

Jan Veselý
3. červenec 2022, 15:00

Opakuj si ty urážky a nesmysly kolikrát chceš, pravda se z toho nestane.

Jan Veselý
3. červenec 2022, 15:00

Opakuj si ty urážky a nesmysly kolikrát chceš, pravda se z toho nestane.

Peter Zachara
3. červenec 2022, 01:00

Reci Milu Cerneho mi pripominaju reci kovanych komunistov, ktori videli jasnu buducnost bolsevickych myslienok.

Dobre rano, stara mama.

Jan Veselý
3. červenec 2022, 15:10

Jaderné elektrárny jsou patrně nejdotovanější technologie výroby elektřiny ze všech. I v Čechystánu platí, že jediná naděje na jejich výstavbu je, když jim stát umetá cestičky jak zběsilý a cinká před nimi měšcem. Ani ani to není žádná jistota.

A po 158. připomínám, že erár tunelovali a tunelují političtí šíbři a zloději, OZE na to byly zneužity, stejně jako policie, armáda, zdravotnictví, MHD, ... Nechtěl bych viděl, kdyby stejná garnitura pasená Rittigem a Janouškem začala s výstavbou nové JE. Jinde to dopadlo jinak a budoucnosti OZE věří a Čechystán dále zůstane pro globální trendy irelevantní.

Emil
3. červenec 2022, 15:26

A na tuhle hloupost jste přišel jak konkrétně? Např. materiály EU uvádějí něco úplně jiného, přestože je jádro v EU největší zdroj elektřiny, dotace dostávají na rozdíl od OZE zcela minimální, viz str. 262: ec. europa. eu/energy/sites/ener/files/documents/energy_prices_and_costs_-final_report-v12.3. pdf

I v "Čechystánu" dostávají stále OZE úplně běžně podporu ve výši 50 % uznatelných investičních nákladů a objem dotací stále roste. Jaderné elektrárny tu nedostávají dotace žádné, naopak se vážně uvažuje o jejich zdanění, protože jsou to slepice snášející zlatá vejce, na které politici v čele s Piráty dostali chuť. O provozních nákladech v desítkách miliard Kč ročně ani nemluvě, výmluvy na Rittiga s Janouškem jsou směšné, fakt že jsou OZE obrovským způsobem dotovány to nijak změnit nemůže.

Slavomil Vinkler
3. červenec 2022, 19:13

Evropa spotřebuje asi 3500TWh za rok. Při odstavení plynu a uhlí a JE a elektrifikaci aut bude potřebovat Evropa tak řádově 35000TWh Jestliže větrníky a slunečníky mají faktor 30% (a to nemají) pak se musí instalovat asi 10 TW výkonu OZE. Z toho je 100GW dost málo, chtělo by to nejméně 20x více., abychom nějak překlepali cca 2-3 roky.

Slavomil Vinkler
3. červenec 2022, 19:15

Ukládání energie k tomu jako investice vyvolaná.

Ladislav Novák
3. červenec 2022, 19:31

Ukládat není do čeho (s rozumnou účinností a pořizovací cenou).

Jan Veselý
4. červenec 2022, 13:40

Předpokládám, že těch 3500 TWh má být spotřeba elektřiny. Co vás vede k tomu šíleně přestřelenému odhadů budoucnosti?

Slavomil Vinkler
4. červenec 2022, 16:31

Pane Veselý žádná šílenost, ale dolní odhad. Jde o odstavení plynu, uhlí, jádra a náhrada plynu vodíkem a potřeba dlouhodobé akumulace v bateriích a vodíku. Jako okrajová a počáteční podmínka je zachování dnešní spotřeby a dnešní životní úrovně.

Milan Vaněček
4. červenec 2022, 17:24

Pane Vinkler, ty TW výkonu fotovoltaiky už jsou tady, v roce 2022 už bylo dosaženi 1 TW instalovaného výkonu FVE, u větru si ještě pár let počkáme (ale na TW výkonu VtE musí být fotovoltaika už na 2 TW a počítejte že bude na 4 TW do konce této dekády).

To je celosvětově, ale EU společně s Čínou a USA jsou lídři ve FVE a VtE.

A ta elektromobilita, to je obrovská pomoc s akumulací fotovoltaickým a větrným elektrárnám (jen Vy v tom vidíte problém).

Ale v energetice je nejdůležitější současnost, a ta je nejhorší v ČR. I když máme nadbytek elektřiny z Vašich oblíbených zdrojů-jádro a uhlí, tak máme nejdražší elektřinu, měřeno v kupní síle obyvatel, v Evropě. Ano, a jak dobíhají staré smlouvy tak to pocítí každý občan.

A hned po tom je důležité, co můžeme dělat v blízké budoucnosti=v této dekádě. Uhlí musí zůstat, udržet v provozu staré jádro (nové nikdo nevybuduje ani v této dekádě ani v příští), aby to nedopadlo jako ve Francii (půlka jaderných elektráren stála).

Takže OZE, a ještě jednou všechny druhy OZE a VW prosazená elektromobilita. Nic lepšího dělat nemůžeme.

Milan Vaněček
4. červenec 2022, 20:35

Bohužel realita pro občany ČR je následující: I když máme nadbytek elektřiny z jádra a uhlí, tak máme nejdražší elektřinu v Evropě, měřeno v kupní síle obyvatel. A jak dobíhají staré smlouvy s dodavateli, tak to pocítí každý občan.

Milan Vaněček
4. červenec 2022, 20:38

to patřilo pod Emila, 2. červ. 19:19

nikdo
16. srpen 2022, 02:02

Milan Vaněček:

cituji: Ale jinak všechna jeho výroba jede nyní naplno, pro export, pro spotový trh.

Až na to že veškerá výroba neběžela, 4. blok Dukovan byl od 3.6 do 28.7. v odstávce.

Emil
4. červenec 2022, 21:06

A na to jste přišel jak, Vaněčku? Zase jen vaše dojmy? Podle posledních dat Eurostatu má nejdražší elektřinu Rumunsko, následované Tureckem. Cena elektřiny podle kupní síly spíš vypovídá o nízké kupní síle než o vysoké ceně elektřiny, takže obvyklá demagogie. Vyjádřeno v Eurech máme opět podle posledních dat Eurostatu cenu elektřiny pod průměrem EU. A hlavně cena elektřiny nic nemění na tom co jsem psal, tj. "jaderné elektrárny tu vyrábějí obrovské množsví čisté a levné elektřiny bez tunelování". Že na nich, díky tomu jak funguje trh s elektřinu v Evropě, ČEZ a tím pádem i český stát bezvadně vydělává, není chyba jaderných elektráren ale naopak jejich přednost.

Milan Vaněček
4. červenec 2022, 21:56

Přečetl jsem si to dnes na seriozním zdroji:

novinky.cz/komentare/clanek/komentar-fiasko-fialovy-vlady-alexander-tomsky-40402046

2) měl by jste vědět, že v ekonomii se používá dvoje srovnání: v absolutních cenách v USD a v paritě kupní síly. Parita kupní síly - to je to nejdůležitější srovnání pro občany toho kterého státu. To se dotýká jejich peněženky. Takže jako obvykle, snažíte se utéci k demagogii.

3) proč by to mělo něco měnit na tom, co jste psal? Dodává to jen důležitou informaci k té informaci Vaší. O tom je diskuse, chápete?

4) Jestli český stát "bezva vydělává", jak píšete (na tom že jeho občané platí nejvyšší ceny za elektřinu počítáno v paritě kupní síly), tak podle mne to bezva není. Cca třetina těch "bezva výdělků" jde zahraničním akcionářům ČEZu.

Tak už jsem Vám snad vysvětlil, jak jsem na to přišel, snad jste to pochopil.

Emil
4. červenec 2022, 22:34

Ad 1) Odkdy je nějaký názor politologa seriózní zdroj dat z energetiky? Asi od té doby, co se tento názor Vaněčkovi hodí do krámu. Eurostat totiž říká úplně něco jiného, takže to spíš vypovídá o tom, že ten zdroj dat až tak seriózní nebude.

Ad 2) K demagogii se tu jako obvykle snažíte utéct jedině vy, kupní síla nic nevypovídá o tom, jak máme drahou elektřinu, ale kolik si té elektřiny můžeme ze svých výdělků dovolit. A jestli tu něco prodražuje elektřinu oproti jiným státům, tak je to hlavně solární tunel. Jaderné elektrárny, o kterých byla řeč, než jste se jako obvykle pokusil odvést řeč úplně jinam, jsou naopak významný zdroj příjmů státního rozpočtu.

Ad 3) S tím o čem byla řeč, tj. o "tunelování eráru", to vůbec nijak nesouvisí, takže jde jen o tradiční vaněčkovský úkrok stranou.

Ad 4) Další tradiční vaněčkovská demagogie a překrucování, nikde jsem nepsal že stát "bezva vydělává" "na tom že jeho občané platí nejvyšší ceny za elektřinu počítáno v paritě kupní síly", a další nepravdivé trvzení je " Cca třetina těch "bezva výdělků" jde zahraničním akcionářům ČEZu". Zahraniční akcionáři drží podle údajů z Centrálního depozitáře cenných papírů 28 % akcií, mají tedy právo na 28 % dividend, z těch ovšem ještě zaplatí srážkovou daň ve výši 15 %, takže ve výsledku to není třetina jak píše Vaněček, ale jen necelá čtvrtina. A to ještě nepočítám, že dividendy se rozdělují na základě čistého zisku, tj. zisku po zdanění, takže si ještě další významnou část toho zisku stát ukousne touto formou. Suma sumárum, Vaněček opět "vysvětlil" jen to, jakým způsobem on překrucuje fakta.

Milan Vaněček
5. červenec 2022, 08:01

ad 1) Od kdy je názor nějakého anonyma emila seriozní zdroj z energetiky? Eurostat říká něco o něčem jiném než co já jsem psal.

ad 2) Ano, podstatné pro každého obyvatele daného státu je "kolik si té elektřiny můžeme ze svých výdělků dovolit"

ad 3), 4) emil se pěkně "odkopal". Ještě prosím pokračujte...

Emil
5. červenec 2022, 08:18

Ad 1) Takže vesele pokračujeme v překrucování a demagogiích. Emil tu žádný svůj názor na ceny elektřiny neprezentoval, Emil pouze prezentuje poslední oficiální data Eurostatu (naposledy aktualizovaná 27.06.2022), ze kterých všechny skutečně seriózní zdroje data přebírají. Eurostat neříká nic jiného, Eurostat nebízí srovnání cen elektřiny evropských států mj. i podle parity kupní síly, ze kterých vyplývá, že tu Vaněček šíří dezinformace.

Ad 2) Nikdo netvrdil že není, jen to nic nevypovídá o tom, jak drahá elektřina v daném státě je. O kupní síle, než se do diskuse vlomil Vaněček a začal odvádět řeč jinam, diskuse absolutně nebyla. Teď ještě vymyslet jak do diskuse jako obvykle zamotat Fukušimu a můžeme pomalu směřovat ke konci tohoto vlákna...

Ad 3), 4) Nemám důvod pokračovat, bohatě mi stačí vyvrátit nesmysly, které tu neustále šíříte.

Milan Vaněček
5. červenec 2022, 09:03

Obvyklá demagogie Emila Anonyma. Statistické údaje Eurostatu či Českého statistického úřadu jsou VŽDY o minulosti (statisticky vyhodnocená data).

Náš (až na Emila A.) zajímá přítomnost a (zatím) nezvratná budoucnost (=ceny za které ČEZ prodává na burzu pro dodávky na 2023, ... a pak zase účtuje/bude účtovat nám, spotřebitelům v ČR, podle toho zda nám už došly nebo letos dojdou staré smlouvy o odběru elektřiny).

O tom psal pan Tomský, o tom píši já, to se snaží zamaskovat E.A.

Ceny se tedy v průměru průběžně silně zvyšují, jak lidem a podnikům docházejí smlouvy staré a musí uzavírat smlouvy na nové, budoucí dodávky. Toto nemůže zachytit žádný Eurostat, zanechte Emile své demagogie a zapojte selský rozum.... Nekličkujte, nezastírejte realitu v ČR.

Jen na naší vládě záleží, zda se bude chovat jako drtivá většina vlád v EU, které situaci řeší...

Emil
5. červenec 2022, 09:48

Aha, takže poslední data Eurostatu jsou podle Vaněčka demagogie, ale jím vybájená "nezvratná budoucnost" už nikoliv. Mohl rovnou na začátku napsat, že nejde o fakta ale o jeho tradiční ničím nepodložené věštby a mohli jsme si oba ušetřit psaní.

Přítomnost a "nezvratná budoucnost" ukazuje, že ČEZ má k 31.3. prodáno na rok 2022 92 % své předpokládané produkce za 83 EUR/MWh a na rok 2023 61 % své předpokládané produkce za průměrnou realizační cenu dokonce jen 70,9 €/MWh. Vaněček se tu ovšem ohání údajně "seriózním" zdrojem, který uvádí, že má být elektřina "u nás momentálně okolo 210 eur", přitom největší výrobce v zemi prodal naprostou většinu své výroby na letošní i příští rok daleko levněji.

Vaněček tu dále demagogicky píše, že ceny se v průměru průběžně silně zvyšují, ale už zamlčuje, že se ceny průběžně zvyšují i v ostatních zemích, takže o tom jak se to projeví v žebříčku zemí podle parity kupní síly to nevypovídá vůbec nic.

Situaci řeší každá vláda a ne jen "drtivá většina vlád v EU".

Milan Vaněček
5. červenec 2022, 10:10

Poslední data Eurostatu jsou opravdu data o minulosti, diskutující zde ví jak se dělá statistika a sběr dat.

Jestli ČEZ opravdu nasmlouval na 2023 dodávky jak píšete, tak to by ho minoritní akcionáři měli zažalovat (to je vtip).

Ale jinak všechna jeho výroba jede nyní naplno, pro export, pro spotový trh.

Bohužel, E.A. realitu cen elektřiny pro spotřebitele v ČR okecat nemůže, to každý vidí resp. uvidí až mu dojdou staré smlouvy. Mě ještě trvají, na plyn i napřesrok, ale používám selský rozum a vidím vývoj. Ani E.A. nemá smlouvu na víc než 3 roky za staré ceny.

Emil
5. červenec 2022, 10:21

1) Tak pořád lepší poslední data, než Vaněčkovy věštby. Diskutují zde ví, jak takové Vaněčkovy věštby vypadají.

2) Vtip (stejně špatný) je celé vaše působení v této diskusi, která byla původně o něčem úplně jiném, než jste tu začal šířit své zcela nesouvisející dojmy.

Slavomil Vinkler
5. červenec 2022, 10:49

Pokud se vrátím k předchozímu jde o váš pověstný úkrok stranou. Já se nebavil o celosvětové nýbrž evropské výrobě EE. A zde bychom potřebovali co nevidět těch 10TW výkonu. Ale vím, že je to verneovka, a výkon nebude ani za x let..

Milan Vaněček
5. červenec 2022, 11:36

Pane Vinkler, pro Evropu 10 TW výkonu v OZE je nesmysl, stačí míň. To by znamenalo plýtvání elektřinou po značnou část roku. A navím Evropa nepůjde na 100% OZE, proč, nedává to smysl.

Slavomil Vinkler
5. červenec 2022, 15:58

Ale vůbec ne, vyrábělo by to z těch přebytků H2 a syntézní plyn, a ještě by asi chybělo.

Michal K.
3. červenec 2022, 17:43

sefka ECB o OZE

echo24. cz/a/SqSSv/green-deal-povede-k-dalsimu-zvysovani-cen-energii-a-surovin-priznala-sefka-ecb-lagardeova

Martin Svarovsky
3. červenec 2022, 23:43

Me by zajimalo, kdo plati pana Veseleho za naprosto zrejme lhani. Napr, ze nemecko je nejvetsi exporter energie. Pokud neco vyvazi , je to to v dobe kdy je energie dostatek v cele Evrope. Naopak v noci jsou v DE bezne az 10GW minus a dotuji to okolni staty ze stabilnich zdroju. Proc asi nedavno byla rano odstavka nakladni eletrifikovane zeleznicni dopravy :-) Nedostatek energie v trakci a muselo se to odstavit aby jim nelehla sit. Tak uz dost lzi.

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_import_export/01.06.2022/03.07.2022/today/

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se