Domů
Elektřina
Bloomberg: Indie letos plánuje nejvíce nových uhelných elektráren za deset let
Uhelná elektrárna, Ilustrační foto
hard coal power plant

Bloomberg: Indie letos plánuje nejvíce nových uhelných elektráren za deset let

Elektřina
27 komentářů
19. červen 2024, 16:35
ČTK

V Indii letos přibude nejvíce nových uhelných elektráren za téměř deset let. Země totiž potřebuje rychle zvýšit výrobu elektřiny, aby uspokojila rostoucí poptávku. Očekává se, že ve fiskálním roce do konce března 2025 se kapacita uhelných elektráren zvýší o 15,4 gigawattu (GW), což je nejvyšší přírůstek za devět let. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Bloomberg.

Indie má ambiciózní cíle v oblasti čisté energie, ale rychlý hospodářský růst prodloužil závislost země na uhlí, které je považováno za nejšpinavější fosilní palivo. Situaci zhoršuje sílící vlna veder, která každoročně zvyšuje spotřebu elektřiny na nové rekordy. Uhlí má na výrobě elektřiny v zemi nyní podíl tři čtvrtiny a vláda předpokládá, že zůstane hlavním palivem nejméně po další desetiletí.

Za posledních deset let se Indii podařilo zvýšit kapacitu obnovitelných zdrojů energie o více než 100 gigawattů. Rozvoji obnovitelných zdrojů však brání nedostatečné kapacity skladování elektřiny.

Černé uhlí
Ilustrační foto

Bateriové úložiště je na konkurenčním indickém trhu s elektřinou stále nedostupnou záležitostí a většina projektů přečerpávacích vodních elektráren, které jsou alternativní technologií skladování, je stále v počáteční fázi. Dalšími nízkouhlíkovými možnostmi jsou velké přehrady a jaderné elektrárny, ty se ale také rozvíjejí pomalu.

Indie loni uvedla, že do roku 2030 plánuje zvýšit kapacitu uhelných elektráren téměř o 90 GW. V současnosti jsou ve výstavbě uhelné elektrárny s celkovou kapacitou 28,5 GW a v příštích třech letech má být podle zdrojů zadána výstavba uhelných elektráren s kapacitou 50 GW.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(27)
Petr Turek
19. červen 2024, 18:21

Obsah tohoto článku jasně demonstruje nesmyslnost konání SRN, ČR a celé EU v omezování výroby elektrické energie z fosilních zdrojů. To co se v EU odstaví, to jen Indie zase přidá. Výsledkem bude postupný ekonomický růst Indie a rychlý úpadek EU...

Ten kdo tuto cestu likvidace klasické energetiky v EU vymyslel, by zasloužil doživotí...

Martin Hausenblas
19. červen 2024, 20:40

jasne po vás potopa. Kazdy at si zamete pred vlstnim prahem. Infie startuje z jine urovne nez my a zmeny probihaji agresivneji nez u nas. Takove konzervy jako vy muzou za to, ze base energetika vypada jak za krále klacka.

Baton David
20. červen 2024, 14:10

Indie buduje uhelné zdroje ve velkém protože potřebuje levnou disponabilní energii pro svůj rychlý rozvoj, samozřejmě bude tlak na čistší zdroje až bude ta prvotní poptávka po energii nasycena, Indie má předpoklady na vývoj a provoz reaktorů na thorium

Jan Veselý
19. červen 2024, 23:08

Viděl jste plány Indů s OZE? 480+ GW do roku 2030. Jedou v tom stejně jako EU, USA, Čína a vlastně skoro všichni ostatní.

Vladimír Šťastný
20. červen 2024, 09:57

Pokud staví také zdroje na fosily, tak nejedou.

Petr Hariprasad Hajič
21. červen 2024, 06:08

Ale jedou. Mají jen zpoždění a s tím prostě musíte počítat.

Petr Hariprasad Hajič
21. červen 2024, 06:11

Pláčcte nesmysly. Víte, že Indie má emisní povolenky a dekarbonizační plán? Ty elektrárny přejdou po pár letech do režimu regulace flexibility, vy doživotí. Vůbec si nic nezjistíte a vypouštíte nesmysly.

Richard Vacek
19. červen 2024, 19:33

Kdyby se v Indii dozvěděli, že v Evropě se funkční zdroje zavírají aby se namísto nich otevřely zdroje nestabilní, tak by si klepali na čelo.

Baton David
20. červen 2024, 14:12

tak někdo musí být špatným příkladem a prošlapávačem slepých uliček, ale překvapuje že to jsou Němci

Pavel
19. červen 2024, 20:39

Tak v Indii mají už asi měsíc odpoledne každý den mezi 45 a 50 teplo a hezky si tam ještě přiloží pod kotlem. Problém je, že hodně lidí nežije ale chce žít ve stejném standardu jako lidi minimálně v Číně ale docílit toho, znamená ještě několika násobek současných uhelných elektráren.

Čím větší teplo tím víc klimatizací tím větší spotřeba. Začarovaný kruh ze kterého není úniku vyjma emigrace a že už těch Indů začíná být v Praze vidět požehnaně! Praha je pro ně luxusní destinace.

Pravoslav Motyčka
19. červen 2024, 20:47

Indie v minulých letech investovala velké prostředky do kompletní elektrifikace země a zelektrifikovala také téměř úplně vlakovou dopravu to samozřejmě vede k růstu spotřeby elektřiny. A ta zase k růstu počtu uhelných el. Na druhou stranu podmínky pro využití FV panelů má Indie v podstatě ideální dříve nebo později budou tyto zdroje v Indii velmi významné.

Jan Veselý
19. červen 2024, 23:04

OZE mají v Indii cca 23% podíl na výrobě elektřiny. Ve fiskálním roce 2025 očekávají uvedení do provozu 30-35 GW výkonu v OZE, do roku 2030 chtějí mít 500 GW instalovaného výkonu celkem v OZE + jádru, takže v reálu 485-490 GW v OZE, 3x více než dnes.

Jan Veselý
19. červen 2024, 22:59

Otázkou je, jestli těch 15 GW je náhodný výkyv, protože například se sešlo vícero dokončení uhelných elektráren najednou, elektráren, kde výstavba začala bůhvíkdy v minulosti. Nebo je to nový trend?

Jen ze zvědavosti jsem se podíval na Global Coal Plant Tracker, abych měl nějakou statistiku a srovnání. Podle nich se v Indii od roku 2010 odpískaly projekty na uhelné elektrárny v úhrném výkonu ~587 GW, ve výstavbě bylo letos v lednu 30 GW. Pokud se z toho půlka v krátké době dostaví, bude jen záležet na počtu zahájených staveb, jestli je to poslední hurá nebo něco jiného.

hellokitty
20. červen 2024, 09:43

clanok popisuje ze sa nieco ocakava a planuje, nie ze sa to tak stalo, podobne ako ked sa pise, ze sa bude stavat nejaka nova atomova elektraren a nasledne sa citaju clanky o tom ako sa povodne plany menia

Petr Hariprasad Hajič
21. červen 2024, 06:06

Obsah tohoto článku jasně ukazuje sílu dezinformační interpretace. Indie současně staví asi 130GW v obnovitelných zrojích a do roku 2030 chce mít 500 GW v nízkoemisních zdrojích. Současně, jako Čína, staví i uhelné elektrárny, protože potřebuje udržovat síť stabilní. Budou to opět za jen backupu, které budou pokrývat spičky a nerovnoměrnosti. Panika kolem uhelných eklráren je o to směšnější, že Indie nemá oproti Číně dostatek fosilních paliv. Asi čtvrtinu dováží.

Emil
21. červen 2024, 07:10

Já tu tedy vidím "dezinformačně interpretovat" fakta jedině vás. Článek popisuje to co se v Indii skutečně děje a nikoliv co Indie "chce" nebo nějaké vaše věštby co v Indii údajně bude. Podstatné je to, že v Indii emise z uhlí stále rostou, horší je z tohoto pohledu už jen Čína, nikdo další se jim v tomto ohledu ani neblíží. To co Evropa na emisích CO2 z uhlí loni ušetřila (136 Mt), to za ni Indie vypustila navíc (148 Mt). Zatím to tedy na žádný backup nevypadá. Viz např. zde:

iea.org/reports/co2-emissions-in-2023/coal-demand-in-emerging-market-and-developing-economies-was-the-biggest-driver-in-global-emissions-growth

Petr Hariprasad Hajič
21. červen 2024, 19:45

V Indii se děje to, že chce postavit a staví asi 15GW UE (do 2025) a současně má rozestavěné asi 130 GW v OZE (cca 85GW má rozestavěné, cca 45GW je v tendru). V roce 2023 přidala asi 30GW v OZE, do roku 2025 chtějí přidat dalších 45GW v OZE. Chcete to zpochybnit? Jsou to prostá data.

Emil
21. červen 2024, 20:33

Fakta nejsou že někdo něco chce, až jestli se to skutečně stane, pak to teprve mohou být fakta. A hlavně je to celkem vedlejší, když zároveň roste i spotřeba uhlí větším tempem než Evropa stíhá snižovat.

Jan Veselý
21. červen 2024, 21:34

"Fakta nejsou že někdo něco chce, až jestli se to skutečně stane, pak to teprve mohou být fakta."

Na tuhle větu si vždycky vzpomenu, až Emil Novák a jiní začnou vyjmenovávat seznamy zemí, kde už, už se budou možná stavět jaderné elektrárny. Nebo až se bude odvolávat na jaderné memorandum z COP28.

Emil
21. červen 2024, 21:47

Tahle věta se totiž výborně hodí na poměrně časté situace, kdy Jan Veselý a tvrdí opak, tedy že je někdo stavět nechce. Zde ale nikdo netvrdí že Indie stavět nechce, snad chápete ten "drobný" rozdíl.

Petr Hariprasad Hajič
22. červen 2024, 03:54

Ano, Indie chce vystavět do roku 2025 asi 15 GW UE. Jestli se tak skutečně stane, to nikdo nezaručí, ani Emil. :-) Ale je to pravděpodobné, stejně, jako že současně staví velké množství obnovitelných zdrojů.

Nemůžete asymetricky vyzdvihovat jednu skutečnost a potlačovat jinou bez toho abyste ztratil objektivitu případně se nestal šiřitelem dezinformací.

Emil
22. červen 2024, 06:59

Já jsem ale tím co Indie chce na rozdíl od vás vůbec neargumentoval. Argumentoval jsem pouze tím, co Indie skutečně dělá, a jak se to negativně projevilo na emisích, takže nic asymetricky nevyzdvihuji a jestli tu někdo šíří dezinformace, tak stále jen vy.

Petr Hariprasad Hajič
22. červen 2024, 07:44

Ano, píšu o tom, co Indie dělá celou dobu. A jestli to nechápete, pak postrádáte schopnost kritického uvažování.

Emil
22. červen 2024, 08:55

Ne, schopnost kritického uvažování postrádáte vy, oháníte se tu tím co Indie chce a co údajně v Indii bude, a na základě toho se snažíte tvrdit, že "obsah tohoto článku jasně ukazuje sílu dezinformační interpretace", ačkoliv to co vy tvrdíte že bude se nijak nevylučuje s tím co se píše v článku, i kdyby to co tvrdíte skutečně nastalo, což nevíme. Navíc se mi snažíte podsouvat něco co jsem vůbec nepsal. Já jsem psal pouze o tom, co už skutečně v Indii nastalo a co tedy můžeme ověřit, a to je zatím pravý opak než tvrdíte vy - výrazný nárůst spotřeby uhlí.

Petr Hariprasad Hajič
23. červen 2024, 17:40

O nárůstu emisí se nebavím. Indie má svůj dekarbonizační plán nějak nastavený a to, že bude navyšovat spotřebu fosilních paliv ještě asi dekádu, nepopírám, jenomže jste jako obyčejně odběhl od tématu a vytrhnul jeden údaj z kontextu. Indie by, pokud by se rozhodla jít fosilní cestou, navýšila několikanásobně víc delta CO2, než vypouští.

Takže ještě jednou. Indie buduje jak fosilní zdoje, tak i zdroje obnovitelné. Má přitom dekarbonizační plán podobně jako Evropa včetně emisních povolenek a to znamená, že fosilní zdroje jsou už teď odsouzené k postupnému útlumu a k ekonomické nekonkurenceschopnosti v určitém časovém horizontu. Jeden milník je v roce 2050 a do roku 2070 chce mít hotovo.

Emil
23. červen 2024, 20:25

"O nárůstu emisí se nebavíte", ale ten je právě na tom celém daleko podstatnější než co Indie chce nebo jaký má údajně "plán". Od žádného tématu jsem neodběhl, jestli tu někdo odběhl od tématu tak vy, když jste u článku o nových uhelných elektrárnách a navyšování spotřeby v Indii začal vykřikovat nesmysly o "dezinformační interpretaci", protože prý staví taky obnovitelné zdroje. Což je sice hezké, ale na faktu, že Indie pořád zvyšuje emise víc, než kolik stačí Evropa snížit, to vůbec nic nemění. Fosilní zdroje zatím k ničemu odsouzené nejsou.

Milan Vaněček
23. červen 2024, 20:59

Indie staví především fotovoltaiku. Indové vědí, co je pro ně nejvýhodnější (=nejrychlejší, nejlevnější, nejvíce odpovídající tomu, že Indové potřebují hodně elektřiny na chlazení).

Současně, jako Čína, dohánějí (ale nedohoní) to, kolik fosilu naše euroatlantická civilizace propálila v posledních 200 letech.

Tož tak je to.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se