Domů
Teplárenství
Vattenfall a Siemens Energy otestují v Berlíně obří tepelné čerpadlo pro dálkové vytápění
Berlín, Postupimské náměstí. Zdroj: mini_malist (off is new on), Flickr, CC BY-ND 2.0
Zdroj: mini_malist (off is new on) / Flickr / CC BY-ND 2.0

Vattenfall a Siemens Energy otestují v Berlíně obří tepelné čerpadlo pro dálkové vytápění

Vattenfall a Siemens Energy v Berlíně společně v rámci demonstračního projektu otestují využití vysokoteplotního tepelného čerpadla pro dálkové vytápění. K výrobě tepla bude využito odpadní teplo z výroby chladu a elektřina z obnovitelných zdrojů energie. Propojení výroby elektřiny, tepla a chladu zajistí udržitelné využívání zdrojů a úsporu emisí oxidu uhličitého.

Berlínská teplárenská společnost Vattenfall Wärme Berlin a Siemens Energy minulý týden podepsaly smlouvu o testování nového vysokovýkonného a vysokoteplotního tepelného čerpadla v Berlíně. V rámci projektu Qwark³ obě společnosti otestují využití této nové technologie na Postupimském náměstí. Tepelné čerpadlo za využití odpadního tepla a elektřiny z obnovitelných zdrojů energie bude dodávat vyrobené teplo do soustavy dálkového vytápění v Berlíně.

Projekt je financován německým Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky v rámci 7. programu energetického výzkumu. Cílem pilotního projektu je získat spolehlivé údaje o technickém a ekonomickém potenciálu výroby tepla pomocí velkých vysokoteplotních tepelných čerpadel.

Tepelné čerpadlo bude využívat odpadní teplo produkované tzv. chladicí centrálou, která chladem zásobuje přibližně 12 000 kanceláří, 1 000 bytů a kulturní instituce v okolí Postupimského náměstí. Dosud bylo toto odpadní teplo odváděno chladicími věžemi do okolí.

Chladicí centrála společnosti Vattenfall Wärme Berlin. Zdroj: Vattenfall Wärme Berlin

Propojení výroby elektřiny, tepla a chladu umožní účinnější využívání zdrojů a výrazně sníží množství tepla, které se spotřebuje na vytápění. Inovativní vysokoteplotní tepelné čerpadlo s tepelným výkonem 8 MW může v závislosti na okolních podmínkách dodávat do sítě dálkového vytápění teplo v rozmezí od 85 °C do cca 120 °C. Ročně má vyrobit cca 55 GWh tepelné energie a uspořit tak přibližně 6 500 tun CO2 a 120 000 m³ chladicí vody.

„Pokud chceme dosáhnout Energiewende ve městech a stále více přecházet na obnovitelný potenciál, musíme se na vytápění, chlazení a dodávky energie dívat jako na celek. Jen tak můžeme co nejlépe využít dostupné zdroje,“ vysvětluje Tanja Wielgoßová, generální ředitelka společnosti Vattenfall Wärme Berlin AG.

Kromě efektivnějšího propojení energetických zdrojů slouží projekt k prvnímu praktickému vyzkoušení takto velkého vysokoteplotního tepelného čerpadla v reálných podmínkách.

„Dekarbonizace dodávek tepla je považována za klíčový předpoklad pro úspěšné plnění cílů Pařížské klimatické dohody. Velká tepelná čerpadla mohou hrát důležitou roli ve střednědobé a dlouhodobé transformaci výroby tepla. Jsme rádi, že můžeme spolupracovat se společností Vattenfall na dalším rozvoji v Berlíně a poprvé vyzkoušet tuto potenciálně klíčovou technologii,“ tvrdí Jochen Eickholt, člen správní rady společnosti Siemens Energy.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(56)
Zbyněk Poisl
4. duben 2021, 14:14

Tak trochu nedomyšlené, jako všechno zelené! Fungovat to bude jenom v létě, když se chladí. Jenže, kde vezmou primární teplo v zimě, když se topí?

Carlos
4. duben 2021, 14:27

Tak nemusíte snad přes léto pálit plyn nebo co tam pálí. Brno taky přes léto jede taky skoro jenom na odpadky. Teplou vodu budete potřebovat celý rok.

Otázka je jaký to má topný faktor. Přece jenom je tam vysoký teplotní spád.

Zbyněk Poisl
4. duben 2021, 14:44

Když hodně, tak 3. Víc určitě ne!

Jan Veselý
4. duben 2021, 17:24

Moje tepelné čerpadlo dává 4 i když má zdroj tepla 0 °C. Tohle bude určitě lepší.

Josef
4. duben 2021, 18:33

Není jen otázka teploty , ale hustoty vzduch 0°C není solanka 0°C.

Zbyněk Poisl
4. duben 2021, 18:51

@Jan Veselý. Milej pane Veselý. Dovolil bych si to zpochybnit! COP 4 a větší mají TČ v případě, že čerpací teplota je alespoň +5st a kondenzační nepřesáhne 40st. Většinou se udává 35st pro COP 4,05! V tomto konkrétním případě bude sice v letním období čerpací teplota cca 50st ale kondenzační bude min. 120st. V takovém případě je maximální teoretický COP 4,66 a nikdy nemůže být větší! Jenže skutečný COP je přibližně polovina toho teoretického! Takže 3 je maximum možného maxima ať si myslíte cokoliv!

pr
4. duben 2021, 22:17

Rozdíl mezi Vámi Poisle a panem Veselým je, že na jeho podporu existují i sliby výrobce, které pravděpodobně lze soudně vymáhat. Což o Vašich výrocích říci nelze. Sorry redakci za porušení pravidel, ale svou leností a podceňováním možností dnes běžných technologií si o to řekl. www .tepelna-cerpadla-spirala .cz/downloads/dokumenty-2020/tech-par-bw-inverter-2020.pdf

Jan Veselý
5. duben 2021, 09:00

ad Josef + Poisl) Sorry pánové, ale já nejsem zodpovědný za vaše chybné předpoklady. Nejste Stopařův průvodce, tj. autoritativně nepřesní. U vás neplatí, že to je realita, kdo nemá pravdu.

Jiří John
5. duben 2021, 15:13

Celoročně se chladí např. servrovny počítačů.

St
4. duben 2021, 16:07

Proč něco dělat jednoduše, když to jde složitě.

Docela by mě zajímalo co budou dělat, když jim větrníky a soláry vytvoří málo EE. To budou mrznout?

Milan Vaněček
4. duben 2021, 17:33

To je stejně "chytrá" otázka jako co bude dělat JE když bude vyměňovat palivo. To budou bez proudu??

St
4. duben 2021, 18:08

Děkuji Vám pane Vaněček za Vaši otázku. V drtivé většině případů tyto výměny jsou dopředu plánované, probíhají v létě a vždy jen na jednom reaktoru. Takže když mátě JE o 4 blocích, tak periodicky vždy některý z těch bloků nefunguje.

Tím nechci říci, že se na JE nic nemůže pokazit a že JE jako takové nepotřebují žádnou zálohu.

Kozák
4. duben 2021, 18:44

St svého času jel v Dukovanuch jeden blok a před pár rokama v zimě nejel Temelín vůbec. Taky to bylo plánovaně?

Zbyněk Poisl
4. duben 2021, 18:56

Snažit se zpochybnit stabilitu klasických zdrojů je zoufalství! Samozřejmě, že každý zdroj může mít poruchu a nečekaný výpadek. Jenže Temelín má 2x1GW a Dukovany mají 4x0,5GW. Když kterýkoliv z těchto bloků vypadne, je to v rámci celoevropské energetické soustavy maličkost! Když ale Němcům zůstane stát 50GW fofrníků, tak to už maličkost není ani omylem!!!

Vinkler
4. duben 2021, 16:21

Zajímavé by byly investiční náklady a předpokládaná roční doba výroby tepla. Že to lze, to ví všichni energetici.

Zbyněk Poisl
4. duben 2021, 16:41

7000 hodin, což je ovšem nemožné.

Miloslav Černý
4. duben 2021, 19:05

V zimě to můžou posílit při vyšší teplotě vzduchem, dále si mohou nechat v rezervě při větších mrazech nějaké ty hlubší vrty a dále můžou mít v rezervě kogeneraci s max. využití zkapalněného kondenzátu. Jejich zájem o věc a vybalancování celého sytému je ta nejlepší cesta. My na rozdíl od nich volíme záchranu od nějakých rytířů nebo nějakého JEDU.

Zbyněk Poisl
4. duben 2021, 19:32

Jste srandovní pane Černý. 8MW ze vzduchu! Jste nekritický fantasta.

Miloslav Černý
4. duben 2021, 21:14

Když já srandista tak vy skeptik ohledně OZ, chybí tam trochu kreativity a konstruktivního řešení. Kdyby jste se trochu zamyslel, tak jsem se zmínil o vybalancování. Takže za určitých podmínek by se daly provozovat dokonce všechny zdroje. To znamená podle potřebného výkonu a optimální efektivity.

Miroslav
4. duben 2021, 21:50

Pane Černý, pan Poisl měl zřejmě na mysli, že takové 10 kW TČ vzduch-voda potřebuje v zimě až 3200 m3/h vzduchu na průtoku přes výparník, aby bylo schopné odebrat z prostředí dostatečné množství tepla. V případě 8MW je to pak 2 560 000 m3/h a to už bude docela fičák. Asi bych nechtěl bydlet v okruhu 10 km od tohoto TČ, protože ta akustika bude příšerná.

Miloslav Černý
4. duben 2021, 22:16

To já také ne. Muselo by to být podle snesitelnost do určitého výkonu. Dokonce se využívá někde i vzduch z větrání metra, právě pro tepelné čerpadla.

Miloslav Černý
4. duben 2021, 19:15

A když přijde na ty Brněnské odpadky, tak ty se můžou hodit více jako surovina v chemickém průmyslu než při očekávaném zdražování za emise za spalování.

Vinkler
4. duben 2021, 21:03

Ono jde o to, jaká je výsledná efektivita. Zatím není rozumná efektivní technologie zpracování v chemickém průmyslu. Na nic, snad s čistými pet lahvemi lze něco dělat.

Miloslav Černý
4. duben 2021, 21:24

Není to rozvinutý v potřebném rozsahu, to Vám musím dát bohužel za pravdu. Ten důvod lze snadno odvodit z doposud malé společenské poptávky. To se ale rychle mění a je třeba zacílit nadčasově, tím je charakteristická vyspělá společnost, do které se snažíme zařadit.

Vinkler
5. duben 2021, 07:01

Víte p. Černý, ono to je dáno hlavně cenou - jinak bohatstvím společnosti. Tj. jak postupuje efektivně. Pokud budeme vrážet peníze do neefektivních zdrojů energie, budeme chudnout, cena energie poroste a nakonec budeme vyhazovat odpadky na ulici jako v Indii, Egyptě atd.

Jan Veselý
5. duben 2021, 08:56

Ano, nemá smysl neefektivně plýtvat časem a penězi na sny jaderných strejců.

Miloslav Černý
5. duben 2021, 09:36

Tady s Vámi jenom souhlas. Aby se to dalo prosadit, musí to splňovat ekonomické požadavky. Co já vím, tak se na tom pracuje. Němci dokázali ze špinavého uhlí vyrábět ušlechtilá paliva, tak se současným pokrokem by to neměl být zas takový problém.

Josef
4. duben 2021, 22:56

Využití tepelných čerpadel pro CZT je jednou z cest snížení závislosti na fosilních palivech, ale má to jeden háček funguje to jen u nízkoteplotních CZT a ty nevím jak ve světě, ale u nás zatím nemáme. Legislativa tomuto přechodu navíc ani nepřeje.

pr
4. duben 2021, 23:17

Zajímala by mne efektivita. TČ si dnes může pořídit každý, je tam řekl bych brutální pokles ceny daný kusovostí. Jaká bude cena tepla z téměř kusové výroby článkem popisovaného TČ? Připočtěte k tomu náklady na údržbu CZT, náklady na administrativu, zisk provozovatele a jsem zvědav kolik lidí se na takováto CZT připojí. To by museli být jó technologičtí nadšenci.

Miloslav Černý
4. duben 2021, 23:50

Ne zřídka se stává, že tam kde někdo končí, druhý začíná. Odvážným zaslouženě štěstí přeje. Já bych ty starosti nechal na nich, měli by jsme se víc zaměřit na ty své a hlavně nadčasově. Velké JE nechme dosloužit a snažme se efektivně využívat a rozvíjet v max. možný míře OZ s co možná s min. dotacemi pro potřebný rozvoj, aby se nám to nevymklo s pod kontroly jako v minulosti.

Vinkler
5. duben 2021, 07:08

Na nízkoteplotní CTZ musíte mít postavený dům. Zatím je CTZ bytových domů na 90/70 nebo 120/90. A to vydrží aspoň 50 let. Myslím, že nízkoteplotní CTZ je protimluv. Nemá cenu dopravovat vodu 45/25 kilometry daleko , navíc co s tuv?

pr
5. duben 2021, 10:45

Obávám se Vinklere, že způsob stavby domu s teplotním spádem topení nesouvisí.

Jde pouze o to jaké tepelné ztráty dům má ( dodatečně lze dům zateplit) a jakým způsobem se majitel rozhodnul topit ( topení lze i dodatečně předělat na podlahové/stěnové/stropní). Takže celkově je to pouze o tom opravdu chtít. A to je vždy problém. Na běžného občana na to existuje nástroj a tím je ekonomika. Z úvahy vyjímám zásadové popírače kterých bude tak do 4% ;-) .

Vinkler
5. duben 2021, 11:34

Pane pr, teplotní spád je důležitý. Nejde jen o tepelné ztráty. Jde taky o způsob topení a TUV. 45/25 je dostačující na do stěn a podlah. Přestavba cihláku nebo paneláku z 60/80 let ? To je tak reálné na zateplení a výměnu oken, celková úplná rekonstrukce je nad možnosti psychiky i ekonomických možností obyvatel.

pr
5. duben 2021, 14:27

Nemáte pravdu. Při každém stěhovní partaje probíhá rekonstrukce a to jestli v rámci instalace plovoučky nainstalují podlahové topení je pouze kosmetická změna. Reálně protáhne rekonstrukci o tak týden. Nic z čeho by se sousedi hroutili.

Bob
5. duben 2021, 16:55

S teplotou topné vody V VZT stejně nemůžete jít pod cca 60°C. Musíte též ohřívat TV a to na 50°C.

A s dodatečnou instalací podlahového topení abyste počítal tak s 10 cm tepelné izolace + nejméně 5, ale spíše 8 cm na topení. Tj. předělat všechny dveře, pravděpodobně i okna budou příliš nízko a světlá výška místností už nejspíš nebude vyhovovat normě.

Jinak to bude topit velkou mírou do spodního podlaží, v přízemí to budou ztráty.

Bob
5. duben 2021, 16:56

teplotou topné vody v rozvodech CZT

pr
5. duben 2021, 21:11

Právě že nemusíte. Každý byt si může dělat TUV sám. Přinejmenším je to levnější.

Bob
6. duben 2021, 17:35

Pokud si TV bude dělat každý sám, tak ovšem to obří TČ úplně ztratí smysl. To je právě nejvhodnější na výrobu TV. S rozvodem tepla do obytných budov. V době, kdy jsou kancelářské budovy potřeba chladit. Bez obtěžování hlukem, záboru prostoru, kterého v bytových domech není nazbyt a bez potřeby posilování elektroinstalace.

Zbyněk Poisl
5. duben 2021, 09:08

Milej "pr." Tak až ty slibované parametry z toho výrobce soudně vymůžete, tak mi dejte vědět! Uváděné teploty a SCOP jsou totiž za hranicemi teoretického maxima, což popírá termodynamické zákony! Výrobce může slíbit cokoliv, otázka je, co dodrží! Snažíte se o TČ poučovat člověka, který patřil mezi první, kdo v této zemi TČ měl! (Vlastnoručně vyrobené.) Takže o parametreech a možnostech TČ už opravdu něco vím! On je totiž problém v tom, že málo který zákazník si umí doma COP změřit nebo vypočítat. Takže většinou věří tomu, co se píše! Slibovat COP 4 a více při rozdílu teplot 70st, je šílenství nebo spíš prolhanost!!!

Jan Veselý
5. duben 2021, 10:27

"Pokud je realita v rozporu s mými výpočty, je to realita, kdo nemá pravdu."

V reálu bych se vsadil, že výrobci kašlou na vaše chybné předpoklady.

Ivan Novák
5. duben 2021, 10:56

Schéma jsme nikdo neviděli, třeba je tam ještě výměník do vody Sprévy, který není zmíněn, neboť PR-nesexy. Pro specifické seskupení spotřebičů a zdrojů se ten nápad možná hodí, proč by ne. Co je špatně, jsou nevětratelné openspacy, nutnost soustavné klimatizace v klimatu Berlína je absurdní.

Kdysi Němci zkusili tepelné čerpadlo do chladicí vody elektrárny Arzberg, nerozšířilo se to, ekonomicky to asi moc nešlapalo.

Jan Veselý
5. duben 2021, 15:08

S těmi open spacy souhlasím. Osobně nechápu jak je tam vůbec někdo schopen provozovat nějakou intelektuální činnost.

Carlos
5. duben 2021, 15:21

Honzo, normálně, vezmeš si sluchátka, pustíš Sabatony, nebo nějaké Country, Čajkovského (doporučuji overture 1812 a nehodu s "náhodným" vytržením sluchátek ve správný moment ;)), jen občas hrozí náhodné zranění, nebo modřina.

Co se pak větrání týče, tak jak kde, některé budovy mají otevíratelná okna, ale to je takové na dvě věci a použitelné jenom na jaro a na podzim. Byť tedy Berlín může být na tom líp než Brno co se tepla týče.

pr
5. duben 2021, 10:28

Víte Poisle co člověku zvedne adrenalin? To, že někomu zamrzl mozek zrovna v době, kdy sám sobě v mládí něco dokázal a od té doby má neustálý pocit, že sežral moudrost světa, a že umět číst a chápat psaný text je přežitek.

Ten technický list jasně hovoří že COP je dle normy a za teplotních podmínek B0/W35 (SCOP ~5) a marketingově je přidán řádek B0/W55 (SCOP ~4). To že napsali, že venku kolem domu může být klidně -22 je dáno tím, že jde o tepelné čerpadlo země-voda. Země ve dvou metrech hloubky či ve vrtu při správném dimenzování tu nulu je schopna udržet.

To je totiž přesně situace kterou se dalo předpokládat u pana Veselého když uváděl jeho COP a za jakých podmínek.

Takže já rozhodně s Vaší argumentací do soudu s výrobcem nepůjdu, protože bych jej na plné čáře prohrál pět minut po zahájení líčení. Tak blbý ani naivní vůči Vám zase nejsem.

Zbyněk Poisl
5. duben 2021, 10:33

No výborně. Takže se můžeme vrátit na začátek, že reálný COP u v článku zmiňovaného čerpadla epřesáhne 3! A jsme tam, kde jsme byli!

pr
5. duben 2021, 10:48

Nejenže zamrznul, ale zacyklil se. Zde pšenka nepokvete.

Jimi
5. duben 2021, 10:52

Prominte, ale placate nesmysly. TC nema zadne teoreticke maximum COP. Kdyz mam vrt se 70C vodou a cerpam bez kompresoru na cilovou teplotu 35C tak jaky je COP? Klidne 10 nebo i 20

Zbyněk Poisl
5. duben 2021, 16:49

O TČ víte kulové. Tak se vzdělávejte....

pr
5. duben 2021, 21:19

Jimi má stejný občanský průkaz jako Vy. Vaše knížecí rady co má dělat jsou mu tedy u zadele. Až si nebude vědět rady, třeba Vás o radu požádá.

Josef
6. duben 2021, 13:01

teoretický COP je dán převráceným Carnotovým cyklem a je nedosažitelný. Příklad uvedený je nesmyslný, protože TČ je o čerpání tepla z nižší teploty na vyšší a ne naopak - tam to jde bez energie , kdo by to byl řekl, že teplo se šíří samovolně od vyšší teploty k nižší že .... Jen tak pro zajímavost tento jev definuje neudržitelnost života ve vesmíru nebo také to, že žádné obnovitelné zdroje neexistují...

Miloslav Černý
5. duben 2021, 17:42

Když do toho ty Němci jdou, tak budou vědět proč. S těmi zde uvedenými problémy jsou jistě seznámeny. Technicky na tom byli dobře i za války a v hodně věcech předběhli dobu. Že to bylo zneužito k politickým cílům je jiná věc, to spadá do jiných debat.

Vinkler
6. duben 2021, 07:37

Určitě to jde realizovat.

No víte za války technicky dobře, no, v hodně věcech ale taky bádali okultisticky. Ale politické zneužití bylo a je i zejména teď.

Miloslav Černý
6. duben 2021, 11:22

Okultismus je politickou záležitost. To s technikou nemíchejte. V technice platí fyzikální zákony, tvůrčí myšlení a ne zřídka pokus omyl. Jinak s tou politikou je naprostý souhlas.

Vinkler
6. duben 2021, 12:33

Ne vše co bádali, bylo technické, víte dobře. Například GLOCKE. To byl ten okultismus.

Carlos
6. duben 2021, 12:47

Nebyl Die Glocke ten létající talíř? Neplete si to s Novým Švábskem a Thule?

On v principu ten talíř mohli postavit, dokonce by to i létalo. Respektive, nevím jestli tak jak si to vybájili někteří, ale létající talíř se postavit dá. Akorát na tom není nic světoborného, prostě protiběžná dmychadla a něco na řízení. Dá se to buď úpravou proudění, nebo, co jsem viděl že si někdo udělal, ale to už bylo s moderní elektronikou, pomocí principu gyroskopu.

Miloslav Černý
6. duben 2021, 12:49

Tady se s Vámi nechci pouštět na tenký led, mohlo by to s námi oběma nedobře skončit. Rád v tomto případě přenechám své místo pověřenějším osobám v tomto oboru.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se