Finský Fortum začne s velkoobjemovou recyklací baterií, zpět má získávat až 80 % materiálu
Finská energetická společnost Fortum zahajuje svoji činnost v oblasti recyklace lithium-iontových baterií. Proces recyklace, který byl vyvinut společností CRSOLTEQ, by měl pro opětovné využití získat zpět přes 80 % materiálu obsaženého v bateriích.
Recyklace využívaná Fortumem je založena na hydrometalurgických procesech. Nejprve dochází k separaci plastů, mědi a hliníku a následné recyklaci samostatnými procesy. Chemické a minerální komponenty baterie vytvoří hmotu, která se většinou skládá z kobaltu, manganu, lithia a niklu. Chemickou precipitací je možno tyto materiály recyklovat a opět dodat výrobcům baterií k jejich dalšímu využití. V současné době dosahují recyklační metody účinnosti okolo 50 %.
„V současnosti je velmi málo fungujících, ekonomicky životaschopných technologií pro recyklaci materiálů z lithium-iontových baterií. V tomto jsme viděli výzvu, která ještě nebyla vyřešena a vyvinuli jsme škálovatelné řešení pro recyklaci baterií ze všech odvětví, která je používají,“ uvedl viceprezident Fortum Recycling and Waste Kalle Saarimaa.
Recyklací se zabývají rovněž Volskwagen nebo Umicore
V únoru tohoto roku oznámil Volkswagen pilotní zařízení na recyklaci baterií v Salzgiterru, které bude schopné zpracovávat 1 200 tun ročně. Toto množství by odpovídalo zhruba 3000 baterií, přičemž v budoucnu je plánován nárůst kapacity tohoto recyklačního zařízení. Volkswagen uvádí, že jeho dlouhodobým cílem je využít recyklací až 97 % všech materiálů využitých v bateriích.
Belgická společnost Umicore má v současné době kapacitu na recyklaci baterií zhruba ze 150-200 tisíc elektromobilů ročně.
Problematickými jsou zejména náklady na recyklaci, v současné době vychází produkce lithia a kobaltu stále levněji než jejich zpětné získávání recyklací. Fortum odhaduje, že celosvětový trh s recyklací baterií by mohl okolo roku 2025 dosahovat hodnoty zhruba 20 miliard euro ročně.
Zdroj úvodního obrázku: Tennen-Gas, CC BY 3.0, Wikimedia Commons
Mohlo by vás zajímat:
No pěkné procento, ale tipuji, že to ještě dalších klidně 20 let nebude dostatečně ziskové. Teď teprve začíná desetiletí masového nasazení baterií v dopravě, a potom bude ještě příští desetiletí, kdy se začnou dávat hromadně jeté baterky do stacionárních energetických úložišť.
Cit. "Problematickými jsou zejména náklady na recyklaci, v současné době vychází produkce lithia a kobaltu stále levněji než jejich zpětné získávání recyklací."
Ttoto tvrzení je také dost problematické. Bude záležet na tom, odkud se těží, jaké jsou těžební podmínky ap. Kromě toho lze očekávat, že cena se postupně se zlevňováním a licencováním technologie bude snižovat, zatímco u těžby je tomu spíše naopak. Musela by se objevit nová a bohatá naleziště, což je stále méně pravděpodobné.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se