Dopravní společnost Maersk chce využívat zelená paliva pro námořní dopravu
Dánská logistická společnost Maersk ve čtvrtek oznámila uzavření strategického partnerství se 6 předními společnostmi s cílem zvýšit světovou výrobní kapacitu zeleného metanolu. Do roku 2025 chce Maersk využívat 730 000 tun tohoto paliva ročně.
Během posledních dvou desetiletí emise skleníkových plynů z odvětví námořní dopravy prudce vzrostly a v současnosti představují přibližně 2 % celosvětových emisí ze spalování fosilních paliv. V souvislosti s celosvětovým úsilím o snižování emisí je tak zapotřebí hledat řešení i pro toto odvětví. Tím by se měly stát zelená paliva.
Maersk (celým názvem A.P. Møller - Mærsk) je jednou z největších logistických společností zabývajících se přepravou kontejnerů na světě. Ve snaze snížit své emise z námořní dopravy si společnost objednala 12 nových kontejnerových lodí s kapacitou 16 000 kontejnerů a možností využívat pro pohon tzv. „zelený“ metanol. Lodě by měly zelený metaol začít využívat od roku 2024.
Ve snaze zajistit zdroje paliv pro tyto a další podobné lodě Maersk uzavřel partnerství se společnostmi CIMC ENRIC, European Energy, Green Technology Bank, Orsted, Proman, a WasteFuel. Partnerství má zajistit vznik výrobních kapacit, které by nejpozději do roku 2025 měly pokrýt celkovou spotřebu prvních 12 lodí.
„Pro přechod na dekarbonizaci potřebujeme značně a včas urychlit výrobu ekologických paliv. V současné době je zelený metanol jediným na trhu dostupným a škálovatelným řešením pro námořní dopravu. Je zapotřebí navýšit výrobu tohoto paliva spoluprací v rámci celého ekosystému po celém světě. To je důvod, proč jsou tato uzavřená partnerství důležitým milníkem v přechodu k zeleným palivům,“ uvedla Henriette Hallberg Thygesenová, výkonná ředitelka v Maersk pro flotilu a strategické značky.
Výroba paliv by měla být situovaná převážně v Číně a Severní a Jižní Americe
Projekty na výrobu metanolu v Číně má v rámci partnerství zajišťovat CIMC ENRIC a Green Technology Bank. CIMC ENRIC má v první fázi zajistit roční výrobu 50 000 tun zeleného metanolu od roku 2024. Druhá fáze projektu má produkční kapacitu navýšit o 200 000 tun, zatím však nebylo stanoveno datum zahájení výroby.
Výchozí surovinou pro výrobu bio-metanolu budou zemědělské zbytky. Čínská Green Technology Bank má rovněž podporovat rozvoj výroby, její první projekt má mít kapacitu 50 tisíc tun od roku 2024, v plánu je také druhá fáze s kapacitou 300 000 tun ročně.
V USA má výrobu paliv zajistit například společnost Orsted. Ta má v USA rozvinout projekt výroby e-metanolu, který má od roku 2025 dosáhnout výrobní kapacity 300 000 tun ročně. I zde Maersk hodlá vyrobený objem paliv kompletně odebírat.
„Světový námořní průmysl se potýká s výzvou „slepice či vejce“, kdy se poptávka a nabídka po zelených palivech musí rozvíjet souběžně, aby bylo dosaženo udržitelného rozvoje bezemisních paliv. Společnost Orsted je nadšena, že může být partnerem společnosti Maersk při řešení této výzvy tím, že společně s předním námořním přepravcem rozšíří výrobu zelených paliv,“ tvrdí Martin Neuber, zástupce generálního ředitele a obchodní ředitel společnosti Orsted
Mohlo by vás zajímat:
Nebezpečnost využívání všech různých energetických světových zdrojů, které mají negativní vliv a ohrožují budoucí život na této planetě, by mělo být prioritou k jejích max. možnému omezení. A jde především o důslednost než pominou důvody. I v obloženém Leningradě za války pěstovali v parcích možnou zeleninu, tak je možné dočasně snést i více vrtulí na vhodných místech dokud se předpovědi energetické chudoby nezmění. Vždycky platilo, aby mohlo být lépe, musí být nejprve hůře.
Držím jim palce, syntetická paliva za rozumnou cenu by teprve všem fosilům udělala vrásky na čele.
rostliny na výrobu tzv."zeleného metanolu" se pěstují především v Brazílii kde dochází k rekordnímu ničení milionů hektarů deštného pralesa aby se udělalo místo pro expanzi produkce tohoto ekologického zvěrstva (přičemž miliony kubíků dřeva z brazilských deštných pralesů jsou exportovány do Holandska a páleny v tamějších teplárnách jakožto tzv ekopalivo)
... existuje vůbec někdo kdo ničí přírodu víc než tihle tzv ekologisté ?
Otázka je z čeho se ta paliva vyrobí? ony ty zemědělské zbytky můžou být již dnes nějak využívány pokud se začnou využívat pro pohon lodí tak budou chybět třeba jinde.
Pomalu by mě přišlo lepší kdyby se námořní lodě vrátili aspoň částečně k pohonu pomocí větru.
lodninoviny.cz/Cruising/nakladni-plachetnice-na-severnim-mori
Mno ono by se dalo na ty kontejnery co vozí na vrchu montovat i nemalé množství solárních panelů. Které za ty měsíce co se tohybuje na moři mohou nějakou tu MWh vyrobit.
A otázka je zda plachty nebo větrníky :) pokud to správně natočí mohl by je větrník jak posouvat nějakým směrem jako plachta, tak vyrábět nějakou tu elektřinu... do baterek k pohonu šroubu.
Jinak z elektřiny vyráběná paliva jsou asi ok, pokud to bude z nějkaého OZE nebo JE zdroje.
K těm palivům z jakékoliv zemědělské produkce jsem skeptický, nepochybně je tam cesta k využití, ale jak se to začne dělat ve velkém (což lodní doprava potřebuje) bývá z toho většinou spíš likvidace než záchrana přírody...
Problém u lodi s větrnou elektrárnou bude když poplujete proti větru, pak vás bude elektrárna brzdit.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se