Domů
Rychlé zprávy
Americká PG&E navrhla výstavbu téměř 1 600 MW v nových bateriových systémech
Bateriové úložiště Avista
Zdroj: Governor Jay & First Lady Trudi Inslee, Flikr

Americká PG&E navrhla výstavbu téměř 1 600 MW v nových bateriových systémech

Kalifornská energetická společnost PG&E v pondělí oznámila svůj úmysl integrovat 9 nových projektů bateriových úložišť do své sítě. Jejich realizací by do roku 2024 vzrostl instalovaný výkon v bateriových úložištích, které má PG&E zasmluvněné, na více jak 3 330 MW.

Vybudování nových bateriových úložišť je podle PG&E součástí její strategie a snahy o posílení elektrické soustavy, zvýšení její spolehlivosti a umožnění další integrace obnovitelných zdrojů energie. Realizace navrhovaných projektů bude ještě záviset na schválení Kalifornskou komisí pro veřejné služby (CPUC).

Navrhované projekty velkokapacitních bateriových úložišť se mají účastnit trhů Kalifornského nezávislého systémového operátora (CAISO) a mají sloužit pro dodávky energie a poskytování podpůrných služeb.

„Během celoroční práce na posilování naší elektrické sítě zároveň souběžně v nebývalém rozsahu plánujeme, projektujeme a budujeme elektrickou síť budoucnosti. Jsme odhodláni bezpečně dodávat spolehlivou a čistou elektrickou energii způsobem, který přináší nejvyšší hodnoty pro zákazníky. Zároveň ale víme, že na to nestačíme sami. Vítáme proto pokračující partnerství s těmi nejlepšími a nejchytřejšími, abychom mohli zajistit budoucnost čisté energie v Kalifornii,“ tvrdí Joe Bentley, senior viceprezident pro elektrotechniku v PG&E.

Zajištění nových zdrojů vyžaduje Kalifornská komise pro veřejné služby

Devět navrhovaných projektů vzešlo z výsledků výběrového řízení, které PG&E zahájila za účelem zajištění zdrojů vyžádaných v rozhodnutí  CPUC z července minulého roku. Toto rozhodnutí nařídilo všem Kalifornským energetickým společnostem, včetně společností vlastněných soukromými investory, jako je právě PG&E, aby společně realizovaly 11,5 gigawattů (GW) nových zdrojů elektřiny.

Požadavky komise na nový instalovaný výkon  zdrojů jsou stanoveny pro každý rok. Do roku 2023 jsou tak společnosti povinny zajistit 2000 MW v nových zdrojích, dalších 6000 MW do roku 2024, 1500 MW do roku 2025 a nakonec 2000 MW do roku 2026. PG&E je zodpovědná za nákup nejméně 2 302 MW, a ještě letos chce vyhlásit další výběrové řízení na zdroje, které budou realizovány v období do 1. června 2025 a 1. června 2026.

Zajištění nových zdrojů je nutné pro podpoření kalifornských cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů. Zároveň ale mají sloužit jako náhrada zdrojů, které by měly být během tohoto období vyřazeny – několika elektráren na zemní plyn v Jižní Kalifornii, a zejména také Jaderné elektrárny Diablo Canyon. Podle PG&E je jenom pro nahrazení výroby z Diablo Canyon bez zvýšení emisí skleníkových plynů zapotřebí alespoň 2 500 MW z 11,5 GW požadovaných CPUC.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(54)
PetrB
1. únor 2022, 11:43

Pánové, kdyby Vám před 30-ti lety někdo ukázal, že budete mít v kapse 100g krabičku se kterou můžete komunikovat po celé planetě zvukem mi obrazem, vést konference, sledovat svůj dům, nahlížet do encyklopedií, mít online překladače... bylo by to scifi, jak vyšité.

A ono není.

Při trošce fantazie se dá připustit, že když bude prioritou omezit exhalace, že za 30 let bude vypadat svět jinak než si umíme představit.

Pokud si tu fantazii ve svých plánech nedopřejeme, bude dozajista vypadat tak, jak si nikdo nepřeje.

A nakonec i Putin nám jde napřed a pomáhá nám vymanit se ze závislosti na fosilních palivech. No kdo by to čekal? Jen je třeba využít příležitosti.

Bolet to bude, ale rabovat uhlí a ropu a tvářit se, že ty díry a smrad po nich nejsou, to nejde do nekonečna.

Petr prochaska
31. leden 2022, 11:08

V Kalifornii taková baterka smysl dává. FVE panel tam vyrobí o 100% více elektřiny než u nás a rozdíl ve výkonu mezi zimou a létem není tak velký.

hlpb
31. leden 2022, 11:21

Tak ona dává smysl i v Německu a ČR, v Německu od roku cca 2026 při splnění plánů bude na jaře a v létě většinu dní FVE produkovat v poledne více jak 100% spotřeby Německa, tzn. že bez ukládání přebytečné EE do baterií nebo H2 to rozhodně nepůjde, po roce 2030 pak budou tyto přebytky představovat stovky GWh denně.

miro novak
31. leden 2022, 11:52

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

hlpb, pochybujem, ze poznas vyznam slova “smysl”.
.

hlpb
31. leden 2022, 12:14

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

miro, je mi tě upřímně líto, a ctím, že psychicky postiženým se nenadává a nesměje.
.

Antonín Mikeš
31. leden 2022, 12:18

"že bez ukládání přebytečné EE do baterií nebo H2 to rozhodně nepůjde"

A proč by to nešlo? Prostě se bude část FVE vypínat, jako dnes větrníky, samozřejmě se jim bude platit za nevýrobu, celý systém to jen prodraží.

hlpb
31. leden 2022, 12:30

Mikeši, možná jsi to ještě nepochopil, ale celý svět počítá s tím, že vodík postupně nahradí zemní plyn a částečně i ropu. Nikdo FVE a VTE v budoucnu vypínat nebude naopak bude se vypínat při jeho produkci vše ostatní (uhlí, plyn, JE) představa že někdo vypne jednoznačně nejlevnější zdroj energie (např. ve španělsku dnes vyrábí nové FVE EE za cca 20 €/MWh, nová JE ji bude vyrábět za cca 100-150€/MWh) nemusíš být ekonom, aby jsi pochopil, že vypneš raději přes léto JE. A proto se budou budovat podobná bateriová úložiště, která jsou uřčená na denní ukládání, H2 pak bude určen na ukládání na týdny a měsíce, tak jak se vozí dnes ropa a zemní plyn, bude se v budoucnu vozit do Evropy H2 většinou zkapalněný na čpavek. V Evropě se přemění na H2 a bude se pálit v elektrárnách a teplárnách + bude sloužit palivo v automobilech.

nikdo
1. únor 2022, 00:24

Amoniak (čpavek, NH3) má velké množství technických aplikací, proto je široce používanou nebezpečnou

chemickou látkou. Je toxický, hořlavý i výbušný – z těchto

vlastností je bezpochyby nejdůležitější jeho toxicita.

Klinické projevy otravy amoniakem jsou charakteristické − od podráždění dýchacích cest při mírném postižení

až po závažné pulmonální potíže včetně akutní dechové

nedostatečnosti. Mechanismus otravy se vysvětluje vysokou rozpustností amoniaku ve vodě, čímž vzniká hydroxid

amonný, který současně se značným místním tepelným

účinkem (vlivem chemické reakce) působí destrukci sliznic a poleptání. Kontakt může působit popáleniny kůže

a vezikace, podráždění očí, zánět spojivek a hrtanu. Amoniak je absorbován horním dýchacím traktem, ale postižení

silně koncentrovaným plynem nebo dlouhodobá expozice

může způsobit tracheobronchiální nebo pulmonální zánětlivou reakci.

Co když unikne při nehodě?

Jaké budou při této dvojité přeměně ztráty?

Turby
31. leden 2022, 14:16

plany ekomaniaku zhati az se vodik z nadrzi ztrati :-)

hellokitty
31. leden 2022, 16:10

ako sa ten vodik vo forme kvapalneho cpavku strati z nadrze? bude tam nejaky Turby chodit vrtat male dierky, aby im to vytekalo?

Rostislav Pavelka
31. leden 2022, 23:25

To jsou zhovadile lži!!!! Nejlevnejsi je jadro. Nezapocital jste obrovske rozlohy poli a luk a moře co musi fv a vetrnik zastavit a kolik materialu se musi vytezit a vyrobit. Vyroba fve a vetrniku je 50x drazsi!!!

Petr prochaska
31. leden 2022, 13:07

Je sice hezké, že v Německu v létě bude po roce 2026 FVE+vítr produkovat ve většině dnů přes 100%, ale proč ukladát do vodíku s minimální účinností, když elektřinu lze poslat do Polska nebo ČR, kde stačí vypnout uhelnou ulektrárnu.

Jan Veselý
31. leden 2022, 13:25

V ČR? To by samozřejmě teoreticky šlo. Prakticky je tu problém. Stačí si přečíst něco, co zde i jinde píší Wagneři a jiní. Jsou to lidé s ekonomickými představami na úrovni 17. století (merkantilismus a ču-čche) a s politickými představami zaseknutými někde v roce 1935.

Pro uskutečnění vaší ideje by v ČR bylo nutné přestat považovat tyhle vlny levné energie za hrozbu pro ty "naše" krásné elektrárny, ale vidět v tom příležitost jak si Němci nechat zaplatit levnou elektřinu. A taky by bylo nutné jít tomu naproti. Třeba, aby stát kopl do zadnice vedení státního podniku ČEPS, aby co nejrychleji vyjednalo a postavilo nová nebo zesílilo existující přeshraniční vedení VVN do Polska, Německa a Rakouska.

Ale víte, co? Nevěřím tomu.

Milan
1. únor 2022, 12:38

@Jan Vesely,

je typicke pro vsechny OZE aktivisty jako jste vy, ze kromě OZE neuznávají nic jiného. Panu Wagnerovi nesaháte ani po kotníky. A protože na nej nemáte argumentacne, tak se uchylujete k trapnému nálepkování.

hlpb
31. leden 2022, 14:18

jen vás doplním, pan Wagner je tělem a duší atomový vědec, jde spíš o atomové náboženství, kterému obětoval celý profesní život a před odchodem do důchodu zjistil, že svět místo jeho milované JE preferuje OZE, asi je pochopitelné, že je z toho rozladěný. Ale o ekonomii to rozhodně není ani náhodou, tam je u těchto lidí vidět, že jsou v tomto oboru nepolíbení.

Petr Hariprasad Hajič
31. leden 2022, 16:55

No, po těch asi 20 letech ignorance nejrůznějších vlád v ČR... Upřímně, taky ne. Vzpamatujeme se až když se nové reaktory alespoň 3x prodraží a doba výstavby se povleče do nekonečna. Ale to už tu bude nová generace.

Pavka
31. leden 2022, 21:20

Jako obviňování našich vlád je vždycky snadné, ale v konkrétním případě jádra mám pro jejich počítání i pochopení. U čehokoliv co je enormně drahé, potenciálně enormně nebezpečné a především je u toho naprosto klíčový parametr koeficient využití, je obecně také enormně rizikové takovou věc pořizovat pouze na základě parametrů z katalogového listu (a AP-1000 či EPR-1750 mají katalogové parametry opravdu hezké). Opravdu je u něčeho, co v tom listu slibuje životnost 60 let, tak velký problém žádat jako referenci koeficient využití za alespoň 5 let v nějaké, našim bezpečnostním standardům blízké, zemi? V ČR i ve světě už takových veřejných zakázek postavených na katalogovém listu bylo spoustu a v mnoha případech opravdu skončily tragicky. Já bych do takového podniku bez takovéto reference určitě nešel. To že takovou referenci asi může dnes dát pouze Rusko je ale problém právě těch ostatních dodavatelů jaderných bloků.

Rostislav Pavelka
31. leden 2022, 23:28

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

To je lež! Za vseuze zasrany zeleny Buh EU nasilim despoticky protlacovany filosoficky bez ohledu na nazory a ekonomiku. Nebyt pobidek, nikdy by se neudrzelo. Je to ekonomicke silenstvi, ktere ozebraci lidi. Nejhorsi jsou emisni zebracenky a euroburza energii!! Ty lidi kdo to vymysleli a prosazuji zaslouzi jen mrskat metlami zeleznymi napustene v soli!
.

hlpb
31. leden 2022, 14:07

To se samozřejmě bude dít, ale postupně to nebude stačit, protože těch přebytků budou stovky GWh/den, navíc v průběhu cca 6 hodin. Navíc postupně ty přebytky budou i v dalších zemích, např. i Rakousko bude po roce 2030 přebytkové ve spoustě dnů a bude posílat EE dokonce k nám. Celý jih (Řecko, Itálie, Portugalsko, Španělsko, Francie atd.) bude obrovsky přebytkový v létě, na příkladu Španělska to vidíme už dnes, kdy i v lednu FVE v poledne zajišťuje 30% španělské spotřeby. Jen letos má v Evropě být připojeno 1,2 milionů nových střešních FVE, do roku 2030 je odhadováno, že vznikne 15-30 mil. střešních FVE. A samozřejmě Německo bude ten vodík spalovat v elektrárnách v noci, kdy nesvítí.

Rostislav Pavelka
31. leden 2022, 23:22

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Jenže to je lidem k hovnu! Teplo potřebují v zim3 a na podzim. To solary nevyresi. Jedine jadro, vodik, precerpavaci elektrarny.
.

Jan Veselý
31. leden 2022, 11:54

Musím říct, že mě to nepřekvapuje. Celé to vychází ze zjištění, které už před časem v Kalifornii učinili, bateriová akumulace už je tam dnes levnější než používání drahých špičkových elektráren na zemní plyn.

Navíc to osvobozuje síť od zdrojů, které "musí" jet kvůli frekvenční regulaci. A vzhledem k rychlosti modulace výkonu u baterií je nějaká kachní křivka k smíchu.

Milan
1. únor 2022, 12:41

@Jan Vesely,

Máte nějaké relevantní informace jak "levná" je ta bateriová akumulace, nebo je to jen vas dojem?

Antonín Mikeš
31. leden 2022, 12:22

No nevím jestli je možné se těchto zdrojů jednoduše zbavit, minimálně v Německu to tak jednoduché není.

https://oenergetice. cz/nemecko/dve-vyrazene-uhelne-elektrarny-budou-i-nadale-stabilizovat-nemeckou-soustavu

Jan Veselý
31. leden 2022, 16:55

A četl jste vůbec ten článek? Z elektráren mají zůstat jen turbíny jako kompenzátory jaloviny, uhlí pálit netřeba. A je otázkou jak dlouho jim tenhle byznys vydrží.

Vojtěch Mališ
31. leden 2022, 15:36

Mi se na tom nelíbí ta závislost na počasí. Co se bude dít například po nějaké silnější sopečné erupci kdy se dostane do atmosféry velké množství prachu která omezí dopad slunečního záření? Opravdu můžeme spoléhat na to že počasí s námi bude spolupracovat tak jak bude potřebovat naše energetika? Víme co udělá s počasím ta stále předkládaná změna klimatu? Myslím že záložní zdroje (třeba plynové elektrárny) by měly být vždy nedílnou součásti OZE. A ukládání do vodíku? To je prostě nestabilní médium a to prostě žádné ekologické nadšení nezmění.

Jan Veselý
31. leden 2022, 16:16

Však plynové elektrárny jim nikdo nebere. Jen to nebudou prosté plynové turbíny s rychlým náběhem a mizernou účinností, ale paroplynovky, o kterých víte 1-3 dny dopředu, že je budete potřebovat a zhruba na jak dlouho.

A připomínám, že Kalifornie je napojená na obří vodní elektrárny v Oregonu a Washingtonu.

A s vodíkem pláčete na špatném hrobě. O tom já nic nepsal.

Rostislav Pavelka
31. leden 2022, 23:34

Zadna zmena klimatu kvuli cloveka neni. Drive byli na zemi teplejsi jindy studenejsi podminky. A zilo tu triliony druhu. Vedci lzou na popud politiku.

Neni jediny dukaz ze otepleni je lidmi zpusobeny! Jen se otepluje a nevime zda lidsky. Co2 nema barvu ani znacku. Zvysujici se aktivita sopek je pricinou a jsme v zemskem cyklu otepleni. Nic vic. Nezmenime to - doufam ze vzyvaci za 20 let vse zaplati z vlastni kapsy, kdyz se oteplovani nezastavi!

Milan
1. únor 2022, 12:44

Ovšem, že lidmi zpusobené oteplení je spíše téma do diskuze než fakt. Ale je to už tak rozjetý kšeft, že ho zastaví až náraz na dno. Ale vezmou sebou všechny ostatní.

Milan Vaněček
31. leden 2022, 12:57

Jak zde neustále píši, bateriová akumulace nastupuje do GW měřítek, už to není žádná hračka,

už nelze stále opakovat: to néééjde.

Vidíme GW akumulaci

1) při náhradě starých elektráren pomocí FVE a VtE a bateriové akumulace

2) v úhrnu baterií elektromobilů

3) v milionech domácích malých instalací spolu FVE na střechách

4) v mnoha utility projektech na FVE a VtE, akumulace jako součást těchto projektů.

Tyto 4 proudy se slévají do obrovské akumulační kapacity v síti, plně to pocítíme už na konci této dekády. Po roce 2030 už bude nová energetika viditelná všude.

A to nemluvím o vodíkové energetice z OZE a s ním spojeném průmyslu a dalších aplikacích....

Milan
1. únor 2022, 12:49

@pan néééjde to,

téměř všechno jde, když se chce. Je to jen otázka peněz a na tom nakonec celý greendeal dojede. Pro vas je zase nepredstavitelne, ale jde to (a né, že néééjde to), koexistence JE + OZE.

miro novak
31. leden 2022, 13:44

precital som si, co ste pisal pred desiatimi rokmi, Dikobraz je nudna beletria.

hlpb
31. leden 2022, 14:10

přesně tak, tak jak dobu bronzovou nahradila doba železná, tak postupně skončí doba založená na fosilních palivech a nahradí ji doba OZE a vodíku, doba elektrická

Milan Vaněček
31. leden 2022, 14:36

Ještě bych k tomu dodal to co celou tu elektřinu ovládá: to jsou moje milované polovodiče.

To jsou počitače, mobily, informační a desinformační technologie, automatizovaná a robotizovaná výroba v továrnách, mobilita, .....

Ales Vobornik
31. leden 2022, 15:43

A ted by to chtelo nejakou ekononickou rozvahu, staci odhad ceny FVE elektraren a nutnych ulozist. Abychom to mohli porovnat se zaostalymi JE.

Zatim jsme videli jen tunel za 800mld.

Jan Veselý
31. leden 2022, 16:40

Ano, žádná investiční akce, jen tunel.

Vojtěch Mališ
31. leden 2022, 15:38

V úhrnu baterií elektromobilů? Jako že při nestabilitě sítě nařídíte majitelům vozidel nikam nejezdit a napájet rozvodnou síť z baterií automobilů?

Milan Vaněček
31. leden 2022, 16:50

Proč by stát to měl nařizovat? Naopak, dostanete od "utilities" výhodnou smlouvu, že když baterie Vašeho auta bude k disposici, za definovaných podmínek z obou stran, tak že z toho budete mít finanční příjem

výhodný pro obě strany.

Jinak se to řešit nedá.

Jan Stehlik
31. leden 2022, 19:07

Takže si pořídíte dvě baterie . Jednu na doma , která bude k dispozice elektrárnám a jedno auto , aby jste mohl se dopravovat do práce. Juj. To budou číňani nadšeni .

Rostislav Pavelka
31. leden 2022, 23:37

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Ty voe to je de bilita?!? Vselijak pokrivit trh a pak hledat reseni v nesmyslnych baterkach.
.

Rostislav Pavelka
31. leden 2022, 23:36

A kde seberete kovy na baterky?! Co az dozijou? Umite plne recyklovat?! Co to obrovske uzemi zastavene baterkama?! Neni lepsi jaderne elektrarny v pidzemi na setinove plose a na zemi sazet stromy, kere a budovat hraze, rybniky, jezirka, mocaly?!

energetik
1. únor 2022, 08:01

Ano ty jaderné jezírka vidíme v Ralsku, Mydlovary, v Rusku - Karačaj dále pak v Kyrgyzstánu, Tádžikistánu a Uzbekistánu ...... Vidět a zemřít.

Richard Vacek
31. leden 2022, 15:30

Nebýt OZE, není nic podobného potřeba. A přitom to neřeší ani přenos den/noc a tím méně sezónu zima/léto.

miro novak
31. leden 2022, 15:39

Pan Vacek, mate v sebe pramalo revolucniho nadseni, mistni uderka vam to spocita.

Jan Veselý
31. leden 2022, 16:19

Něco mi říká, že tenhle Slovák, co umí do diskuse přispívat jenom sprosťárnami, tady bude pravidelně promazáván.

xoor
31. leden 2022, 17:00

Nechci rejpat, ale zatím tu v počtu smazaných komentářů s přehledem vede jistý pan bláha.

Rostislav Pavelka
31. leden 2022, 23:38

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Na revoluce jim seru pane Khon. Luza z ulice neprinesla nic dobreho!
.

Petr Hariprasad Hajič
31. leden 2022, 17:01

PG&E? To je ta slavná firma na kterou se hodí citát: Darebák či hrdina, my jsme jedna rodina...

Polský Turów, hexavalentní chrom ve spodním vodãch v Kalifornii. Hoši to tlačí přes peníze. Nic jiného je nezajímá.

Jan Veselý
31. leden 2022, 17:22

Jo, taky jsem o nich poprvé slyšel ve filmu Erin Brockovich.

hellokitty
31. leden 2022, 17:24

PG&E v Kali a PGE v Polsku su 2 odlisne firmy

Petr Hariprasad Hajič
2. únor 2022, 09:31

Jé, vážně. To je náhodička. Pacific gas and electric - Polska Grupa Energetyczna. Ale že se trefili, ne? Jaký vzor (pán) takový výsledek (kmán). :-)

TechnikTom
31. leden 2022, 20:01

Přijde mi, že spousta zdejších diskutujících by si klidně vyměnila místo například s maníkem, co stojí na nejvyšší plošině mrakodrapu, v náručí drží velkou plachtu, klubko provázků a nějaký popruh, za pasem nůžky, špulky s nití, nějaké ty jehly a chystá se skočit s tím, že cestou dolů si přeci nějaký ten padák spíchne.

Stejně věří, že i v tom Německu při čtyř až pětinásobném zvýšení současného instalovaného výkonu OZE, někdo občas (dost často) dodá do sítě okolo 60GW výkonu, který někde vezme.

Stejně tak nevadí, že přebytky takto vyrobené energie z OZE nebudou stačit na dostatečnou akumulaci ani pro vykrytí výroby el. energie, natož na něco jiného.

Další milovník polovodičů nevidí vůbec žádný problém ve využívání baterií doma zaparkovaných elektromobilů.

Komunikace těchto vozů a nabíječek s nějakým dispečinkem není problém, nabíjecí stanice je vlastně úplně stejná s tou, která by sloužila jen pro nabíjení atp.

Zdroje pro samotnou výrobu potřebných OZE nejsou problém, zdroje pro výrobu akumulace nejsou problém...

Cena energií není problém, protože majitelé výroben OZE přeci v době přebytků budou nám všem ostatním platit za to, že si tu energii vezmeme a tyto poplatky hravě zaplatí všechnu tu šaškárnu potřebnou pro fungování tohohle systému.

Problém jsou vlastně jen ti hlupáci, co křičí, že to néééjde.

Jenže oni ve skutečnosti křičí, že to nejde tak rychle, nepromyšleně a možná v tak velkém měřítku to ani není ekonomicky a technicky výhodné.

Milan
1. únor 2022, 12:52

@TechnikTom,

to zcela vystihuje současnou situaci.

miro novak
31. leden 2022, 20:55

pouzil ste velmi vela odstavcov na to, co sa da vyjadrit jednou vetou.

Maly Jarda
31. leden 2022, 22:50

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

ve finále to není ani tak otázka jejich názorů ale IQ .. a ten změnit nejde, takže budou produkovat pořád stejně "geniální" ideje dokud je někdo nepošle "do pryč" nebo dokud nezničí celou Evropskou energetiku, ekonomiku ,civilizaci a společnost
.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se