Ropný gigant Saudi Aramco patří do pětice nejhodnotnějších světových podniků
Společnost Saudi Aramco, která vznikla před 90 lety, 29. května 1933, je největší ropnou společností světa. Patří do pětice nejhodnotnějších světových podniků, společně s firmami Apple, Microsoft, Alphabet a Amazon. Zajišťuje zhruba deset procent světové produkce ropy. Tato firma, již vlastní saúdskoarabský stát, má v posledních letech rekordní zisky, i díky vyšším cenám energií a lepší marži u rafinovaných produktů. Loni zvýšila čistý zisk o téměř 50 procent na rekordních 161,1 miliardy dolarů (3,5 bilionu Kč), což je nejvyšší roční zisk, který kdy vykázala nějaká ropná a plynárenská společnost. Saudi Aramco takto zajišťuje velkou část rozpočtu Saúdské Arábie
Saudi Aramco vznikla jako California-Arabian Standard Oil Company, což byla dceřiná společnost americké Standard Oil of California, která získala koncesi na průzkum a těžbu ropy v Saúdské Arábii. V roce 1936 získala polovinu koncese společnost Texas Oil Company, klíčovou událostí byl o dva roky později objev ropy v Saúdské Arábii v lokalitě Dammám. V roce 1944 se společnost přejmenovala na Arabian American Oil Company (arabsko-americká ropná společnost, zkráceně Aramco). V roce 1948 se dalšími akcionáři společnosti staly firmy Standard Oil of New Jersey a Socony-Vacuum. V roce 1948 se její sídlo přesunulo z New Yorku do Zahránu, kde společnost sídlí dodnes. V roce 1973 koupil stát 25 procent akcií této společnosti a o rok později svůj podíl zvýšil na 60 procent. Celou firmu pak získala Saúdská Arábie, která je největším producentem ropy na světě, v roce 1980 se zpětnou platností od roku 1976. Vlastnické změny byly důsledkem ropných šoků a mezinárodní situace.
Dnes Saudi Aramco zaměstnává zhruba 70.000 lidí (z toho 55.000 ve své zemi) a provozuje asi 220 vrtných souprav. Pobočky má v Číně, Egyptě, Japonsku, Indii, Nizozemsku, Jižní Koreji, Singapuru, Británii a v USA. Dvě procenta firmy se od roku 2019 obchodují na burze v Rijádu. Její primární nabídka akcií byla největší na světě.
V loňském roce Saudi Aramco oznámila partnerství s korejskou automobilkou Hyundai Motor. Firmy se společně zabývají pokročilými palivy, která by se mohla využívat v hybridních motorech, čímž by se snížily emise uhlíku. A letos v březnu podepsala se svými čínskými partnery smlouvu o výstavbě rafinérského a petrochemického komplexu na severovýchodě Číny za 83,7 miliardy jüanů (267,6 miliardy Kč), která má zahájit činnost v roce 2026. V témže měsíci Saudi Aramco také oznámila, že se zapojí do společného podniku francouzské automobilky Renault a čínské společnosti Geely Automobile Holdings na pohonné jednotky.
jb ped
Mohlo by vás zajímat:
takto oslavovat fosilnu firmu totalitneho statu so ziadostou o vstup do BRICS smerujucu k dedolarizacii?
Cena ropy byla skutečně vysoká otázka je jaká je prognóza ? Dnes už přicházejí na trh elektromobily , které nejsou o tolik dražší než auta se spalovacím motorem v roce 2027 bude polovina světových prodejů EV. Spotřeba ropy dosáhne svého vrcholu mezi roky 2026 -2030. Strmost poklesu bude jen o ceně ropy , takže čím bude dražší ropa tím rychleji bude klesat poptávka po ní. S tím budou klesat i zisky. Ropy bude obecný nadbytek. Z fosilních paliv to bude příštích 15 let právě ropa , která bude nejvíce nahrazována. Tato kombinace povede k nižším cenám a tím k výrazně nižším ziskům. už okolo roku 2040 budou mít ropné státy velké problémy. Elektromobilita bude totiž je jedna část problému další bude nahrazování ropy v chemickém průmyslu a syntetická paliva ta se patrně uplatní zejména v letecké dopravě. Podíl paliva v ceně letenky je asi 20% takže i když bude syntetické palivo o polovinu dražší než ropné stoupne cena letenky jen o 1/10
Protože z ropy se vyrábí jen palivo, že?
Viděl jste někdy analýzy toho, co s cenou ropy umí udělat pokles poptávky? Poptávka klesne to o 5-10% a cena je najednou poloviční, nebo i menší. A marže jsou úplně v háji.
auto. pravda. sk/magazin/clanok/667545-briti-nestihnu-prechod-k-elektromobilom-predaje-rastu-bolestne-pomaly/
Nejprodávanější automobilem nejev v Evropě ale i ve světě za 1Q 2023 je elektromobil:
Tesla Y
to neviem, take statistiky som este nepozeral. kazdopadne, na transformaciu na osobnu elektro dopravu, potrebujete vysoke predajne cisla celkovo, nielen jedneho modelu. a cisla nielen z Britanie ukazuju, ze pokial nie su dotacie, tak zaujem opadava.
Statistiky prodejů EV za 1Q 2023 Evropa = 670.000 ks (1Q 2022 = 550.000 ks)
a co sa tyka Tesly:
autoforum. cz/predstaveni/obri-unik-internich-dat-odhalil-jak-se-tesla-chova-k-zakaznikum-je-to-jako-z-filmu-vyvolavac-deste/
Statistika prodejů elektroaut Velká Británie za období 1-4/2023 = 137. 000 ks podíl 23% (1-4/2022 = 108.000 ks)
Proberte se. Asie bude růst a automobilismus otevírá obrovské možnosti k ekonomickému rozvoji. Teprve jsou na začátku. Ty miliardy lidí budou chtit byt také spotřebiteli a cestovat.
A co tím chcete naznačit? Že tihle budou úplně hrozně toužit po ropných palivech? O tom dost pochybuju, tihle budou kupovat elektrokola, elektro skútry a EV, ty nejlevnější varianty.
V Číně koupíte EV v přepočtu za 250 000 s dojezdem 400km. Do roku 2030 bude mít Čína dokončenou elektrifikaci železnic. V roce 2035 už nebude v Číně jezdit žádná jiná hromadná městská doprava než elektrifikovaná a zbytek Asie půjde stejnou cestou. Po roce 2030 už se u nás bude prodávat jen málo automobilů se spalovacím motorem. A i když vozový park se bude měnit pomalu , pak dopravní výkony v elektromobilitě se budou zvyšovat velmi rychle. U spalovacích motorů zůstanou nakonec převážně ti , co jezdí velmi málo.
clanok ako pre vas :-)
autoforum. cz/zivot-ridice/expert-spocital-kolik-dobijecich-stanic-by-realne-nahradilo-jednu-benzinku-elektricka-revoluce-je-utopii/
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se