Domů
Obnovitelné zdroje
BDEW: Mnoho dosluhujících větrných elektráren nemůže být nahrazeno novými. Ohroženy jsou klimatické cíle Německa
Větrný park Havelland v Německu. Zdroj: Mainova
Zdroj: Mainova

BDEW: Mnoho dosluhujících větrných elektráren nemůže být nahrazeno novými. Ohroženy jsou klimatické cíle Německa

Regulatorní překážky v Německu stojí v mnoha případech v cestě nahrazení dosluhujících větrných elektráren novými výkonnějšími modely, což ohrožuje dosažení cílů v oblasti rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Ve svém pozičním dokumentu na to již opětovně upozorňuje německý svaz energetického a vodohospodářského průmyslu (BDEW), který nyní přikládá soubor návrhů, jak situaci řešit.

„V budoucnu vypadne mnoho 20 let starých větrných elektráren z EEG podpory. Místo toho, aby pokračovaly v provozu nebo byly dokonce odstaveny, měly by být tyto lokality nadále využívány výkonnějšími systémy,“ říká Kerstin Andreaeová, předsedkyně BDEW, která je toho názoru, že provozovatelé by měli být schopni pokračovat ve výrobě obnovitelné energie pomocí nových větrných elektráren na stejném místě.

Dle německé Agentury pro větrnou energii na pevnině, FA Wind (Fachagentur Windenergie an Land), skončí na konci letošního roku podpora pro elektrárny o instalovaném výkonu zhruba 4 GW, v dalších letech to bude průměrně 2,4 GW ročně.

Instalovaný výkon větrných elektráren, kterým ke konci daného roku vyprší podpora. Zdroj: ÜNB, FA Wind

Největší překážkou při nahrazování dosluhujících elektráren je skutečnost, že se situace ohledně získávání povolení postupem času změnila. Mnoho lokalit tak sice v minulosti splňovalo podmínky pro stavbu větrné elektrárny, ale dnes by povolení k nové výstavbě nedostalo, i kdyby měl nový systém méně nepříznivých vlivů na obyvatele, divokou zvěř nebo krajinu než ten stávající.

„Zatímco na jiných místech špatné větrné podmínky nebo protesty obyvatel brání výstavbě nových elektráren, zde máme lokality, které stejně jako předtím disponují dobrými větrnými podmínkami a jsou obyvateli akceptovány. Plýtváme velkým potenciálem, pokud tato místa přestaneme používat. Abychom dosáhli cílů v oblasti klimatu, musíme veškerou plochu dostupnou pro pevninské větrné elektrárny optimálně využít,“ uvádí Andreaeová.

Repowering jako důležitý faktor pro dosažení klimatických cílů Německa

Repowering větrných elektráren je považován za zásadní opatření k zajištění toho, aby Německo dosáhlo svého cíle 65% podílu obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny do roku 2030 a souvisejících cílů snižování emisí.

„Je nepochopitelné, proč může být 20 let starý systém v dané lokalitě nadále provozován, ale nemůže být nahrazen efektivnějším a ekologičtějším. Zde je naléhavě nutné jednat. Je třeba zachovat stávající lokality, usnadnit repowering, a posílit tak investice do rozvoje větrných elektráren na pevnině,“ dodává Andreaeová.

Ministerstvo hospodářství uvedlo, že bude usilovat o to, aby lokality se staršími větrnými elektrárnami mohly být nadále využity, a to odstraněním překážek pro provedení modernizace elektráren a usnadněním dohod o přímém nákupu energie mezi provozovateli elektráren a společnostmi.

Dle průzkumu FA Wind provedeného v roce 2019 by u téměř poloviny instalovaného výkonu elektráren dotazovaných provozovatelů, kterým má v letech 2021 a 2022 skončit nárok na podporu, nemůže být nahrazeno novými elektrárnami.

Podíl v instalovaném výkonu elektráren, u kterých není možný repowering. Dotazována byla pouze část provozovatelů. Zdroj: FA Wind

Zároveň zhruba polovina z provozovatelů nepředpokládá po ukončení nároku na podporu provoz svých větrných elektráren delší než 5 let.

Podíl a počet dotazovaných na základě délky provozu větrných elektráren po ukončení nároku na podporu. Zdroj FA Wind

Úvodní fotografie: Větrný park Havelland v Německu. Zdroj: Mainova

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(30)
Martin Hajek
1. prosinec 2020, 04:33

Z toho bude ještě v Německu velké mrzení, až budou krajinu zdobit torza rozpadajících se větrníků, které bude odstraňovat stát za peníze daňových poplatníků. Majitelé těch elektráren totiž nemuseli tvořit žádnou rezervu na jejich likvidaci. Mnozí vyždímají co půjde a pak prostě firma skončí a státe postarej se.

Energetik 007
1. prosinec 2020, 07:37

Plán energiewende je horší než plán Barbarosa a německu a celé EU způsobí minimálně stejné škody.

Martin Hajek
1. prosinec 2020, 13:38

Vzhledem k tomu, že operace Barbarossa se ze současné EU týkala pouze Pobaltí bych si troufl tvrdit, že materiální škody budou podstatně větší.

Rostislav Žídek
1. prosinec 2020, 23:51

S Barbarosou se da s trochou nadsazky rict, ze to posral Ital.

... ale tady si Nemci kopou hrob sami.

Blbe je to, ze nase ekonomika je navazana na tu nemeckou tak silne, ze az to koupi oni, pujdeme i my...

Josef
30. listopad 2020, 09:44

Kdyby si nechali JE nemuseli mít zničenou polovinu Německa instalací VTE.... a co se týče obnovy VTE, pak to rozhodně nemá s nějakým klimatickým cílem nic společného - je to jen lobing majitelů cíle lze dosáhnout instalací VTE na moři jako to dělá UK.

PetrV
30. listopad 2020, 11:09

Josefe, souhlas. Jen bych doplnil, že Bavorsko moře nemá a je v pytlíkově. Němci sosají evropské dotace 40 mio € na podzemní vedení sever-jih. Ale ta vzdálenost do Bavorska, jen od severního moře do Norimberka 450 km. Ještě kabel pod vodou.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nordsee-Ost_offshore_wind_farm

Co si tím helmuti dokazují?

https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99enosov%C3%A9_ztr%C3%A1ty

Takže větrné parky vyrobí na moři, dopraví do Bavorska. Kolik kluci ztratí na výkonu?

Jsou to brouci pytlíci...

Martin Bartoš
30. listopad 2020, 19:18

Pořídit si JE je jako pořídit si byt bez záchodu, exkrementy postupně plnit jednotlivé místnosti a řešení tohoto problému ponechat na budoucím majiteli. Jinak řečeno naše generace si užije a fakturu za ten energetický mejdan pošle budoucím generacím. Nejsem sobec, takže jsem proti JE.

Červ
30. listopad 2020, 21:24

Jedna hloupost vedle druhé ... a, v nákladech na elektřinu z JE je i částka na uskladnění vyhořelého paliva a na likvidaci JE (v ceně elektřiny z větrné elektrárny nic podobného není, naopak je dotovaná). b, množství odpadu z JE je nepatrné, za celou dobu provozu je to objemově cca první stovka m3. c, v budoucnosti se dá předpokládat buď definitivní likvidace transmutací pomocí urychlovačů. Řeknu to asi tak ... radši budu mít nedaleko baráku JE, než les větrných elektráren.

Bizon
30. listopad 2020, 21:44

Masivní chemické laguny, zničené ekosystémy, toxické exhalace a lidi žijící prakticky v otroctví jsou v pohodě, ale pár tun naprosto lokalizovaného a kontrolovaného odpadu je problém? Nemůžu soudit jestli jste sobec, ale pokrytec jste každopádně.

Emil
30. listopad 2020, 21:58

Nebo je prostě jen zelený...

Jiří
30. listopad 2020, 21:40

Je to tak. Novodobí soudruzi zase chtějí poroučet větru, dešti.

sase
30. listopad 2020, 11:01

Větrníková krajina je opravdu hnusná. Nechtěl bych tam žít a to žiju asi 15 km od uhelky.

PetrV
30. listopad 2020, 11:10

Kdo chce kam, pomozme mu tam...helmuti nás budou chtít obrat, jak to umí přes greendealy.

Hawkie
30. listopad 2020, 13:23

A ono to ani není moc ekologické- množství pobitých ptáků není zanedbatelné, v některých případech je může hluk rušit při lovu (sovy detekují kořist převážně sluchem). Cesta do pekel je dlážděna...

PetrV
30. listopad 2020, 16:00

Helmuti se zahřejí svou vírou ve vše zelené. A my je ve štychu nenecháme, pošleme jim ee z uhelek.

My je máme rádi, naše nekonečné šmouly...

Franta
30. listopad 2020, 16:10

Zaujala mě informace o tom, že majitelé větrníků přestávají mít zájem do další provozoz, pokud skončí dotace. A je to venku..

Pavel Medek
30. listopad 2020, 17:37

Už víc než dva roky je spolehlivě vidět, že Německo svůj šílený plán na výstavbu dalších a dalších větrníků prostě tragicky nestíhá. Nejen výrobně, ale ani rychlostí výkupu pozemků. Jsou výhledově se soběstačností na výrobu elektřiny tragicky v pytli a jejich ekoklika si to stále ječtě odmítá přiznat. Ještě rádi znovu rozjedou jaderné elektrárny stejně jako se to teď děje v Holandsku, které taky muselo projít procitnutím z horečnatého snu plného nesmyslů.

Milan Štrupl
30. listopad 2020, 17:53

S Němci je to takhle - když jde o kvalitní výrobek, tak je na ně spoleh, ale jakmile začnou vymýšlet ideologii a diktovat druhým jak a co mají dělat, tak to špatně dopadne. Jakoby nestačil nacismus - teď udělali zrůdnou ideologii i z humanity a ekologie...

Milan Štrupl
30. listopad 2020, 17:54

Jak jde o ideologii, tak Němci podělají na co sáhnou....

Jan Veselý
30. listopad 2020, 18:24

Tím se vysvětluje to, že si žijou tak špatně, že? A my tady v Čechystánu jsme nejchytřejší a nejbohatší národ na světě. :-)

Josef Novák
30. listopad 2020, 23:19

A co když ano? Sebemrskačství je jak vidno v módě..:)) Počkejte, jak s ekologií zatočí mustafové, když legálně přehlasují původní obyvatelstvo : ))) Pak zbydou osamělé výkřiky jinověrců v moři té jediné pravé víry, které nikdo nebude brát vážně a budou umlčeny. Už to nebude tak dlouho trvat.. Jak píše kolega, (normální) cizinci nás oceňuje české "pohodářství", bezpečí, smysl pro humor a nadhled, toleranci a liberální názory (takové to "žij a nech žít"). Jeden Holanďan řekl, že Češi jsou dokonalí hobiti. Mají rádi dobré jídlo a pití, zábavu s kamarády, nemají závažné spory, nejdou si po krku. Je škoda, že my sami si tohle mnohdy neuvědomujeme, a musí nám to říct cizinci. Tahle zemička totiž může být báječným místem pro život.

Rostislav Žídek
1. prosinec 2020, 23:43

Tato zemicka bezesporu je bajecnym mistem pro zivot.

Jen je treba davat bacha na to do jakeho tunelu nebo vladniho/mezinarodniho nesmyslu jdou penize nas vsech... a aby to nebylo ve finale velmi velmi drahe...

obecne... ted nemyslim ani tendr na jaderku ani zruseni superhrube mzdy...

Carlos
2. prosinec 2020, 01:43

No to dřív přehlasují muslimové Rusy v Rusku než Němce v Německu.

Jenom počkejte jak s Araby zatočí přechod na elektřinu ev. vodík. Ono nebudou-li peníze za ropu, nebude terorismu ani fanatismum neuživí se to. A druhá věc je že by to chtělo nějaký ten jejich bohoslovecký obor na Evropské univerzitě kde to bude pod kontrolou.

Jo Hobbiti, no ano, od kdy pak hobiti kšeftují s kvéry a zbraně dodávají oběma stranám (Vietnam) a řeší světovou politiku? No nevím.

Problém trošku je že Češi jsou mnohdy tolerantní jenom dokud nejsou konfrontováni s něčím co je proti nějakému nesmyslnému přesvědčení. To pak z hobbita je Šmak.

Druhá věc je že nás to tu zavádí pak, to hobittování do míst kam bychom tak úplně asi nechtěli. Ono to že jsou lidi "fajn pohodoví a nic moc neřeší", se pak projevuje i jinde, třeba ve stavu státu, infrastruktury, podnikání a tak.

P.S. A co je nejhorší je hraní si s panslavismem.

jáity
30. listopad 2020, 18:13

No oni budou mít problém a my díky jejich problému budem svítit loučema ... neb cena eletriky se zvedne a díky své kupní síle ji vykoupí

Rostislav Žídek
1. prosinec 2020, 23:46

Nase EE pujde do nemecka, slovenska pujde k nam, ukrajinska k slovakum, ruska do ukrajiny... a rusove si budou mastit kapsy ze dodavaji tam...

to známe...

Milan Vaněček
30. listopad 2020, 19:15

Díval se někdo vůbec na ten poslední koláčový graf? Vždyť 52% vlastníků předpokládá, že bude pokračovat v provozu dalších 6 a více let,

nikdo nechce skončit po 20 letém dotačním období.

Ty kecy o 20leté životnosti starých VtE jsou tedy jen kecy, a ty nové budou fungovat ještě mnohem déle. Mnohem déle, podobně jako FVE budou fungovat mnohem déle (odhad dříve postavených velkých FVE v USA - 33 let, nejmodernější současné, s dlouhými garancemi (25 let záruky) pak ještě déle).

Samozřejmě, místní lobbysté by chtěli dotace neustále, ale doufám že s tím Němci už skončí. Jaderky stejně vypnou a jestli uhelné el. ukončí 2030 nebo 2038, to je jedno, z hlediska zeměkoule rozhoduje Čína, Indie a USA.

Ondra
30. listopad 2020, 19:46

5% provozovatelů chce provoz ukončit do 2 let (není specifikovaný jestli 1 den nebo 23 měsíců) ---> "nikdo nechce ukončit provoz po 20 letech dotací" - pane Vaněčku nebuďte směšnej jako bejvalej vědec si opakovaně děláte pěknou ostudu.

Navic se podívejte kolik elektráren staví Němci teď a jak vypadaj aukce takže ani v několika následujicích letech to neporoste nijak extra. A to bude těch 3-5 let kde by jich mělo vypadnout už hodně. Ale to neznamená že to nakonec zavřou protože německá vláda vymyslí něco aby je udržela při životě - takovou ostudu si nemůžou dovolit.

Milan Vaněček
30. listopad 2020, 20:01

Ondro, protože rozdíl mezi časem průzkumu a časem doběhu dotace

jsou 2 roky, tak u těch 5% máte pravdu Vy, to jsem přehlédl (ale hodnotil bych to jako lobbysmus těch 5ti% o další dotace).

U těch 95% mám pravdu já jen 6 a více let nahraďte 4 a více let.

U velkých fotovoltaických instalacích je to ještě výraznější. Tam nemáte (s výjimkou trackingu) žádné mechanické pohyblivé části, jen vyměníte střídače a jedete 10-20 let navíc nad 20 let.

Martin Hajek
1. prosinec 2020, 04:30

Pane Vaněčku, uniklo Vám, že článek je o příspěvku těch starých elektráren k plnění ambiciózních cílů německé Energiewende k roku 2030. Takže můžete započítat pouze ty elektrárny z let 2021 a 2022, které hodlají vydržet více než 8 let a to je 34 %.

Ondra
1. prosinec 2020, 10:33

Pane Vaněčku pořád to máte špatně. Rozdil mezi časem průzkumu a doběhu dotace je nepodstatnej - v tom průzkumu se podle článku ptali za jak dlouho po skončení dotace to plánujou vypnout a ne za jak dlouho od průzkumu. Pak tam máte blbě 4 protože to má být 3 protože prvni kategorie je do 2 let.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se