Zástupce německého ministerstva hospodářství a energetiky označil výstavbu vedení za tragédii
Pouze jeden německý projekt zaměřený na potřebný rozvoj přenosové soustavy běží podle plánu, jelikož pokračující lokální protesty brání pokroku v distribuci rostoucího podílu obnovitelných zdrojů. Uvedl to Thorsten Herdan, který je zodpovědný za energetiku na německém ministerstvu hospodářství.
I přes sílící snahu a rostoucí potřebu propojení v rámci přenosových soustav se Německu nadále nedaří urychlit výstavbu přenosových vedení. Nedostatečné propojení v rámci Německa má přitom značný vliv na náklady na řízení soustavy.
Za poslední tři roky se přenosové soustavy v Německu rozrostly v průměru o pouhých 133 kilometrů ročně. V plánu jsou přitom tisícovky dalších kilometrů, ale hlavním problémem je odpor místních obyvatel k výstavbě vedení v blízkosti jejich obydlí.
„Je zde pouze jeden projekt, který jde podle plánu, v oblasti elektrické infrastruktury – a to je Nordlink,“ uvedl ve čtvrtek v Oslu podle zahraničního serveru Montel Thorsten Herdan.
Herdan dodal, že zbylé projekty v Německu jsou tragédie, jelikož si každý stěžuje.
Vedení Nordlink je 623 km dlouhé HVDC vedení, přičemž 516 km mají tvořit podmořské kabely. Přenosová kapacita prvního přímého propoje mezi Německem a Norskem, kterým by měla elektřina začít proudit v roce 2020, bude 1 400 MW.
Současný termín spuštění vedení Suedlink, které bývá často označováno za páteř německé energetické politiky Energiewende, do roku 2025 je podle nedávného vyjádření zástupce TenneT extrémně ambiciózní.
Projekt čelil minulý týden další vlně protestů od dotčených farmářů, kteří požadují kompenzace za využití jejich půdy pro pokládku podzemních kabelů a zároveň upozorňují na obavy ohledně dopadu na kvalitu půdy.
„Rozvoj přenosové soustavy je přitom klíčovým prvkem při snaze o splnění nastavených klimatických cílů Německa, jako je 65 % podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů a 55% snížení emisí CO2 do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990,“ dodal Herdan.
Mohlo by vás zajímat:
Původní projekt Suedlink počítal s nadzemními vedeními, tedy variantou nejlevnější a nejjednodušší na údržbu. Kvůli protestům místních Němců byl projekt v mnoha místech předělán na vedení tažené podzemními kabely, které sice nejsou při provozu vidět, ale jejich výstavba je dražší a jejich údržba je mnohem náročnější. No a teď místní Němci protestují i proti těm podzemním kabelům … co na to říct?
No co na to říct, že asi není trasování zvoleno zrovna nejrozumněji.
Jinak by možná udělali lépe nějakými konverzemi na HVDC, Například přestavbou vedení 2x220kV z Emden/Ost přes Conneforde, Landesbergen, Lehrte do Sandershausenu by mohli přenést celkem slušný výkon dolů na jih, rozhodně větší než to vedení zvládá dneska. Pro zajímavost se bavíme asi o trojnásobné kapacitě.
Praxe v Německu ukázala, že konverze vedení na vyšší přenosovou kapacitu si žádá prakticky úplně stejný legislativní proces jako vedení nové :)
:-) Pán je znalec. Ale nedochází mu, že to HVDC vedení potřebuje i HVDC další infrastrukturu a nejde ho zapojit do stávající sítě 220kV. Je to asi jako byste řekl - tady jsou dvě okresky, tak je rozšiřte na každou stranu o metr a nemusíme stavět dálnici do Lince.
Ano, bude k tomu třeba ještě vybudovat koncové měnírny, eventuálně nějaké po cestě, to bude záležet na tom jak se to přesně navrhne. Toto vedení navíc začíná u pobřeží v rozvodně odkud, mimo jiné, vedou i 400kV vedení a poněkud značnou část trasy sleduje 400kV vedení, tím pádem bych se moc nebál problémů s dodávkou proudu. Nicméně to hlavní, tedy koridor přes větší část Německa, existuje a je-li problém s novým vedením, tak by konverze mohla být celkem zajímavou alternativou.
legislativa to ovšem vnímá stejně jako úplně nové vedení a většina místních jako generační šanci do toho kecat :)
Franku, tím jste mě pobavil :-)
A co takhlen posílit vedení na české straně (pomoct jim dejme tomu s čtvrtinou nebo třetinou přenosové kapacity) a domluvit si s Němci minimálně většinovou participaci na nákladech ? Zapojit do toho české uhelky a tlumit je v době, kdy sem poteče "větrný" proud do Bavor + k nám s tím, že to zaplatí tak jak se to děje na burzách v době přebytku? Zkrátka zavřít pusu tamním Zeleným a vytěžit z toho pro sebe maximum...
Podle mne by bylo optimální z Německa táhnout 2x HVDC po současné trase dvojitého vedení, tím se kapacita může minimálně zdvojnásobit. Pak by mohlo, nebo spíš mělo jít, jedno nové vedení z Hradce-Východu k lince z Hradce-Západu s spolu s ní jako minimálně dvojité směrem na Etzenricht, kde by někde u Stráže začínalo trojité vedení. Možná by pak stálo za úvahu to vedení ještě přetrasovat úplně podél D5 mimo CHKO. Jestli by z Hradce Východu mělo jít stejnosměrné, nebo střídavé vedení je otázka.
Jenomže to by musel u nás nesměli přemýšlet jako za studené války.
Při pohledu na tohle - "upocené německé snažení" - uvedu jedno srovnání z Číny. UHVDC +,- 1.110 KV elektrické vedení Changji- Guoquan , délka = 3.293 km, doba stavby Od 10.1.2016 do 31.12.2018 = necelé 3 roky, přenos výkonu = 12 GW , roční přenos elektřiny = 66 TWh, cena = 6,24 mld. USD, použitý transformátor Siemens/ABB má délku 32 metrů a hmotnost 823 tun. Ano jistě, v totalitním režimu asi není tak velký prostor pro nekonečné diskuze s vlastníky pozemků / u nás paní Havránková zastavila stavbu dálnice Praha -Hradec na 20 let/. Bohužel bušit se do prsou, že máme u nás báječnou demokracii nám příliš nepomůže, když nám totalitní soupeři takto unikají. Němci postaví své vedení sice " plně demokraticky", ale bude jim to trvat 20 let. Čína sice nestavěla "demokraticky", ale vedení měla už za 3 roky. Minimálně k zamyšlení tento příklad je.
Havránková je chyba úředníků kdy jí z pole prvně udělali stavební parcelu a pak nabídli absolutně směšnou částku, takže její konání bylo naprosto pochopitelné a jediné správné, podobných případů úředních pochybení napočítáte desítky a obecně dochází k závěrům soudů že právo NENÍ na straně státu.
Každé vedení v nové trase bude problematické, ale problematické je i pokud si stát, respektive rozvodné závody, tlačí to své a neposlouchají. Roky se řeší nové vedení do Šluknovského výběžku, současné přestává stačit a záložní nedostačuje. Místní X krát řekli svůj názor a co je pro ně akceptovatelné, přesto se snaží elektrárny stál protlačit neakceptovatelnou verzi vedení, přestože i z Evropy je dost příkladů kdy se 110kV vede na relativně bezkonfliktních stožárech a nikoliv na poněkud rozměrných a nevzhledných soudcích.
Tak nějak. Kdyby ŘSD nejednalo s paní Havránkovou arogantně stylem tady máte peníze a držte hubu, tak by D11 kolem Hradce Králové už mohla dávno stát a být podstatně levnější.
Přesně tak, je potřeba v rámci národních zájmů jako výstavba těchto sítí, či stavba dálnic postupovat rázněji... prvně vycházet vstřícně s výkupem pozemků či nahrazení jinými... při neochotě jednat ale prostě vyvlastnit za tržní cenu... Není možné aby lidé úmyslně blokovali stavbu, např. i nákupem pozemku a stavbou domu v místě kde je projektovaná v územním plánu liniová stavba..
TO : Jan Skoupý
S tím plně souhlasím. U nás je problém legislativa, nikoli vlastní stavba. 20 let se řeší legislativa a pak je za rok postaveno. Stejné i s dálnicemi. Když projekční kancelář vyprojektuje trasu dálnice , tak bych dal archeologům 1 rok, ať si tam vykopou co potřebují , ekologům 3 měsíce na podání námitek , třeba že tam žije nějaká důležitá žába , bobr nebo sysel , ovšem také do 1 roku věc u soudů definitivně uzavřít !! a rozhodnout . Pokud jde o majitele pozemků, tak bych jim oznámil, že nabízíme na výkupu cenu obvyklou v místě + 20 % /jako bonus za to, že neprodávají dobrovolně a sami/ k tomu a že mají čas 1 rok prodat , jinak, že je vyvlastníme za použití policie ČR a pak ovšem dostanou peníze bez těch 20 % navíc. Nechápu, jak to, že se taková věc nestihne za 1 rok. Co to tu máme za zákony ?
Ještě bych doplnil že kdo nechce peníze tak by měl mít nárok na jiný pozemek či dům v dané lokalitě. Cena domů či jiných objektů by měla být za novostavbu, aby se člověk mohl bez problémů přestěhovat.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se