Bateriové kovy pod tlakem: Goldman Sachs předpovídá další pokles cen
Dle americké banky Goldman Sachs ještě nelze očekávat vzestup cen materiálů pro výrobu baterií. Vyšší zásoby a zpomalení růstu v prodejích elektrických vozidel mohou udržet ceny na nižších úrovních po delší dobu. Dle analytiků mohou ceny klíčových kovů klesat v horizontu jednoho roku o 12 až 25 %.
Predikce Goldman Sachs se zaměřuje na kovy jako měď, nikl, kobalt nebo lithium. Banka mimo jiné varovala obchodníky před nesprávným výkladem nynějších růstových tendencí. Ceny lithia a niklu za poslední týden zaznamenaly oživení. Podle analytiků se nicméně jednalo pouze o aktivitu obchodníků, kteří zajišťovali své krátké pozice.„Navzdory výraznému poklesu cen kovů v bateriích, kdy ceny niklu, lithia a kobaltu klesly o 60 %, 80 % a 65 % oproti vrcholu cyklu, se domníváme, že je příliš brzy na to, abychom tyto příslušné medvědí trhy definitivně ukončili,“ napsali analytici Goldman Sachs v poznámce pro klienty. „Tlaky na marži vytvořily za poslední čtvrtletí významný stupeň přidělování dodávek.“
Přebytky lithia a niklu v roce 2024 mají být značné. Trhy s lithiem budou dle predikce banky v letošním roce v přebytku 150 000 tun a v roce 2025 v přebytku 336 000 tun. Roli sehraje i zpomalující poptávka po automobilech v západních zemích. V důsledku těchto vlivů banka momentálně předpovídá pokles o 12 % v případě kobaltu, 15 % pro nikl a 25 % pro uhličitan lithný v následujícím roce.
To znamená, že Goldman Sachs očekává, že ceny kobaltu se budou během následujících 12 měsíců obchodovat za 26 000 USD za tunu, nikl poklesne na 15 000 USD za tunu a uhličitan lithný klesne na 10 000 USD za tunu.
Nízké ceny kovů znamenají nižší náklady pro automobilky
Ceny uhličitanu lithného v Číně se v úterý obchodovaly za zhruba 108 500 juanů (15 071 USD). Ceny niklu na londýnské burze kovů (LME) se v úterý naposledy obchodovaly za 17 945 USD za tunu, zatímco ceny kobaltu na LME činily 28 550 USD za tunu.
Podobný výhled mají i konkurenční společnosti. "Řekl bych, že výhled zůstává poměrně depresivní, myslím, že zejména u lithia a niklu" řekl Tim Bush, analytik výzkumu baterií pro elektromobily v UBS, v pořadu CNBC v lednu tohoto roku. "Nyní to není nutně špatná věc, protože to znamená, že baterie budou pro automobilky levnější, takže to pomůže zmírnit bolest, kterou zažívají některé americké a evropské automobilky," doplnil.
Pokles je dlouhodobý, predikce nejisté
Na vliv vysokých zásob na cenu materiálů pro baterie poukazují analytici již delší dobu. Například ceny lithia se za poslední rok propadly o 85 %. S výjimkou krátkého období mezi dubnem a červnem 2023 přitom trvale klesají již od listopadu 2022.
Banka Goldman Sachs ve své zprávě publikované v červnu 2022 uvedla, že očekává, že trend růstu cen kovů pro baterie dosáhl vrcholu. A to i přesto, že kovy jako kobalt, lithium a nikl mají pohánět zelenou průmyslovou revoluci a čelí vlně poptávky srovnatelné s poptávkou po mědi a železné rudě během rychlého růstu Číny v roce 2000.
„Vzhledem k tomu, že změna klimatu je na prvním místě, investoři jsou si plně vědomi toho, že bateriové kovy budou hrát v globální ekonomice 21. století klíčovou roli, stejně jako před nimi kovy ve velkém a základní kovy,“ uvádí zpráva."I přes tento exponenciální profil poptávky považuje Goldman Sachs Research býčí trh bateriových kovů prozatím za ukončený," dodává.
Mohlo by vás zajímat:
Pokles cen lithia a všech odvozených produktů má další důvod, do značné míry oppomíjený. Je jím masivní náběh výroby sodíkových článků, které sice poskytují o něco menší poměr Wh/kg, nicméně díky levnějšímu vstupnímu materiálu konkurují cenou a menší choulostivostí, co se týče mrazu. Lithium má před sebou ještě pořádný cenový sešup.
Nikl a kobalt nejsou potřeba v LFP bateriích, které se čím dál více používají. Sodíkové baterie se zatím moc nevyrábí, ale na cenu mají vliv spekulanti a ti do lithia nejdou, když vidí, že za pár let může být nahrazeno sodíkem.
..Je jím masivní náběh výroby sodíkových článků,..
kde? .. zatial vsade nachadzam len informacie o tom ako zlepsit energeticku hustotu ci zivotnost .. taktiez aj odhady hovoria len o cca 1/4 nizsej cene ako Li baterky .. no stale su to len informacie z labakov (alebo PR firiem) - teda ziadna masova vyroba
Opravdu to tak je. Loni se objevilo hned několik výrobců Na-ion. Namátkou po paměti: Čína CATL, UK Faradion, Indie Faradion (kapitálová účast), KPIT, EU Nortvolt. Je to nová technologie. Kolik se to ho vyrábí zatím není známo. Taky čekám nějakou statistiku za loňský rok, kdy se to hezky rozeběhlo co se týče počtu firem a parametrů (hustoty energie).
Preaveze vsetci vymenovany len ohlasili, ze su pripraveny na vyrobu, ale bez dalsich informacii o skutocnom rozbehnuti vyroby ci predstaveni finalneho vyrobku s realnymi paremetrami .. teda vsetko to zatial evokuje skor papieroveho draka ako realny produkt..
Je to tak. Očekává se po ustálení zaváděcí ceny asi třetinová cena v porovnání s Li-ion.
co som doteraz nasiel, tak optimisticke odhady hovoria len o 1/4 lepsej cene (a aj to este pri vyssich cenach za Li ako je teraz) .. a zaroven pri cca 60%-tnej energetickej hustote a ledva stvrtinovej zivotnosti ... tak neviem ci toto je ten mega produkt, ktory zachrani OZE ..
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se