Domů
Jaderné elektrárny
Soud: Německý zákon pro odklon od jádra je protiústavní, vláda jej bude muset novelizovat
Jaderná elektrárna Brunsbuttel; Zdroj: Vattenfall

Soud: Německý zákon pro odklon od jádra je protiústavní, vláda jej bude muset novelizovat

Termín odstavení posledních jaderných bloků v Německu, který byl stanoven na konec roku 2022, se rychle blíží. Jelikož bloky budou odstaveny před koncem jejich plánované životnosti, bude ušlý výdělek jejich provozovatelům kompenzován. To měla zajistit potřebná legislativa, kterou musela německá vláda na základě rozhodnutí soudu již jednou přepracovat. Ani novela však neuspokojila ústavní soud, který zákon opět shledal jako protiústavní.

Nedávný rozsudek německého Spolkového ústavního soudu je dalším dílem do mozaiky mnoha soudních pří mezi provozovateli jaderných elektráren a německou vládou.

Zákon, který zastřešuje proces odstavení německých jaderných bloků a kompenzace pro jejich provozovatele, již dříve u ústavního soudu úspěšně napadly Vattenfall, RWE i E.ON, a německá vláda jej tak musela přepracovat. Výsledkem byla novela z roku 2018, kterou však podle serveru Clean Energy Wire (CLEW) Spolkový ústavní soud opět shledal jako protiústavní.

Rozhodnutí německého Spolkového ústavního soudu, který vyhověl žalobě společnosti Vattenfall, se nicméně nijak netýká samotného nuceného odstavení jaderných bloků a jeho harmonogramu, podle kterého poslední jaderné bloky v zemi ukončí provoz ke konci roku 2022.

Soud se věnoval pouze podmínkám náhrad pro provozovatele, které dle jeho názoru nejsou zcela jasné, a zákon tak není dostatečnou nápravou narušení základního práva provozovatelů na vlastnictví. Podle soudců může výklad některých části zákona vést ke dvojitému snížení náhrad.

Německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzová, jejíž rezort má příslušnou legislativu v gesci, uvedla, že ministerstvo urychleně připraví potřebnou úpravu, která bude v souladu s požadavky ústavního soudu.

„Je jasné, že se dnešní rozsudek netýká vyřazení jaderných zdrojů jako takového, což bylo potvrzeno Spolkovým ústavním soudem již v roce 2016. Jde o marginální záležitosti: pravidlech pro nějaké hypotetické žádosti provozovatelů jaderných elektráren o kompenzace,“ uvedla podle severu CLEW německá ministryně.

Společnost Vattenfall rozhodnutí soudu uvítala s tím, že novelizace zákona by měla zajistit, že obdrží adekvátní náhrady za objem elektrické energie, který nebude moct vzhledem k předčasnému ukončení provozu svých jaderných bloků prodat na volném trhu.

Úvodní fotografie: Jaderná elektrárna Brunsbüttel, jejíž provoz byl na základě rozhodnutí německé vlády trvale ukončen v roce 2011 po havárii v japonské jaderné elektrárně Fukušima Daiči. Zdroj: Vattenfall

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(62)
PetrV
17. listopad 2020, 09:48

A nakonec helmuti JE neodstaví. Protože by to bylo protiústavní a proti tomu nepůjdou aní zelení ekofašouni. Investice v posledních 10 ti letech na minimu, takže bezpečnost prudce poklesla.

Hlavní důvod je ale, že by měli na jihu německa velmi častý blackout, protože vedení sever jih nemají a přihlouplé slunečníky a větrníky jsou hlavně na severu. Česko, Francie, které to drží nemusí ee dát, když jim samotným hrozí blackout. Poslední a správný hit, přečerpávací elektrárny naráží na nesmyslný odpor místních. Těch míst, kde se dá přečerpávačka postavit a je tam dost vody není moc.

Helmuti se svou AI se dostali na jihu německa do zelené pasti. Angličani jakbysmet, ti alespoň pytlíkují Hickley point.

Emil
17. listopad 2020, 10:31

Nemějte obavy, na parkovišti vyřazené JE Biblis už se připravuje výstavba nové plynové elektrárny. Další budou následovat.

Jan Veselý
17. listopad 2020, 10:47

Jo, jo. Něco těch posledních 20% výroby pokrýt musí a jaderky na to stejně vhodné nejsou.

Emil
17. listopad 2020, 11:16

Ten byl dobrý.

Jan Veselý
17. listopad 2020, 11:27

Děkuji za pochvalu. Jaderné elektrárny opravdu nejsou vhodné na to, aby se používaly jako špičkový nebo sezónní zdroj.

Emil
17. listopad 2020, 11:39

Nikdo ani netvrdil že jsou.

Jan Veselý
17. listopad 2020, 15:23

Vidíte jak se shodneme.

Emil
17. listopad 2020, 16:55

To nevím na čem. Nikdo ani netvrdil že nejsou.

Jaroslav Studnička
17. listopad 2020, 13:23

Jj, na podobné vtipy se pak podívám na agorameter, třeba na letošní 5. - 15. listopad :-).

Jan Veselý
17. listopad 2020, 17:28

Zopakuju to: "Něco těch posledních 20% výroby pokrýt musí a jaderky na to stejně vhodné nejsou. " Hádejte, co bude v těch posledních 20%.

Jan Veselý
17. listopad 2020, 10:47

Klidně ty nesmysly zopakujte třeba 1000x, pravda to být nezačne.

Heap
17. listopad 2020, 11:52

Teď mluvíte sám k sobě?

Jan Veselý
17. listopad 2020, 17:30

Ne, k PetrV, že by Česko a Francie v Německu něco "držely" je jen jeho utkvělá představa v rozporu s reálnými daty.

petr
17. listopad 2020, 11:06

Nejhorší vždy je, když do odborné věci vstoupí neodborný politik a s PR poradcem v duchu co jako lidé chtějí slyšet...... a nebo co se za co vymění pro politické hlasy... viz Hesensko

Pak vzniknou rozhodnutí, která jsou nesmyslná a stojí ty pomatené co chtějí u piva či u jointu nesmysl, neb tomu nerozumí, velké peníze, ale to se již nikdo k tomuto špatnému rozhodnutí nepřizná a řekne se: to oni tenkrát...

Hezký sváteční den všem

Jan Veselý
17. listopad 2020, 11:26

Aha, takže vy vůbec netušíte, že na téma Energiewende proběhla a probíhá odborná diskuze už někdy od roku 1985. Včetně podrobného modelování různých scénářů vývoje.

Emil
17. listopad 2020, 11:49

Modelování proběhla, ovšem ty modely postupně berou za své, jak je vidět např. z nedávného zdvojnásobení stropu pro fotovoltaiku, která má nárok na feed-in-tarif, nebo z toho, že původně dvacetileté období s garantovanou cenou elektřiny se teď bude v tichosti prodlužovat, protože by jinak hrozil v příštích letech pokles instalované kapacity OZE místo plánovaného růstu. Nebo z faktu, že příspěvky na OZE doslova prorazily střechu a horečně se vymýšlí, kde jinde než v kapsách spotřebitelů ještě vzít další prostředky na jejich financování.

Ivan Novák
17. listopad 2020, 12:13

Ohledně modelů přikládám poslední, ideově klimaneutrální ale metodicky poctivý produkt z dílny Fraunhoferů. Bohužel jen německy, ale rozumět podstatným obrázkům se dá. https://www.ise.fraunhofer.de/content/dam/ise/de/documents/publications/studies/Fraunhofer-ISE-Studie-Wege-zu-einem-klimaneutralen-Energiesystem.pdf

Pozornosti doporučuji zejm. obr.10 na s.31 (dubnový týden r. 2050, referenční scénář. "Residuallast" je nevyužitý výkon, tj. potenciální výroba VtE+FVE, která v té které hodině nebude uplatnitelná. V říjnu by to mělo být v rámci týdne jakžtakž vyrovnatelné, viz obr.11. Složení zdrojů schopných vyrábět na výzvu je na obr.7, s.27). Prostě, každý špás něco stojí, a energiewende je legrace obzvlášť vypečená.

Petr Poruban
17. listopad 2020, 16:51

Jenže ty modely mají politické ne odborné zadání. To zřejmě netušíte zase vy.

Udělejte to bez jaderných elektráren, musí to jít za každou cenu. S JE by to bylo příliš jednoduché...

Jan Veselý
17. listopad 2020, 17:34

"S JE by to bylo příliš jednoduché." Jo, to je pro každého troubu inženýra ve skriptech. Stejní troubové to potom jenom papouškují a myslí si, že to jinak nejde.

A ono "ať to stojí, co to stojí" si teď Slováci v Mochovcích užívají plnými doušky.

Emil
17. listopad 2020, 17:53

Kam se však Slováci s tím "ať to stojí, co to stojí" hrabou na Němce, že ano...

Jaroslav Studnička
17. listopad 2020, 18:51

Ať se vám to líbí nebo ne, tak po uvedení do provozu dostavovaných bloků se Slovensko velmi přiblíží nízkoemisní energetice...

Petr Poruban
17. listopad 2020, 19:45

O směřování německé energetiky rozhodla ulice, ne odborníci. Viz. např.:

https://www.nytimes.com/2020/01/08/opinion/nuclear-power-germany.html

https://www.wired.com/story/germany-rejected-nuclear-power-and-deadly-emissions-spiked/

z tohohle si dovolím kousek přeložit:

Výzkumníci z Berkeley spolu s dalšími pomocí modelu na datech z let 2011-2017 analyzovali, jak se Německu daří s odstavováním JE. Uvádí že "studie zjistila, že jaderná energie byla z většiny nahrazena energií z uhelných elektráren, což vedlo k uvolnění 36 milionů tun dalších emisí CO2 ročně, což odpovídá 5-ti procentnímu navýšení. Znepokojivější ale je, že podle modelu, spálení více uhlí vedlo k místnímu zvýšení množství prachových částic a oxidu siřičitého a pravděpodobně zabilo 1,100 lidí ročně na respirační a kardiovaskulární onemocnění.

Výzkumníci spočítali, že celkem emise uhlíku a úmrtí způsobená místním znečištěním vzduchu dosáhly celospolečenské škody přibližně 12 miliard dolarů ročně. Studie zjistila, že tyto efekty zastínily cenu ponechání jaderných elektráren v provozu o miliardy dolarů, dokonce i když se vezmou v úvahu záležitosti jako roztavení reaktoru a cena úložiště jaderného odpadu. “Lidé přeceňují nebezpečí škod z jaderných havárií” tvrdí ekonom Akshaya Jha autor studie. “Je rovněž jasné, že si lidé neuvědomují dopady místního znečištění vzduchu, které jsou opravdu značné. Znečištění vzduchu je tichý zabiják.”

Jinak ta studie, na kterou odkazuje pan Novák je i v angličtině:

https://www.ise.fraunhofer.de/content/dam/ise/en/documents/publications/studies/Fraunhofer-ISE-Study-Paths-to-a-Climate-Neutral-Energy-System.pdf

Jan Veselý
17. listopad 2020, 21:20

ad Studnička) S min. 8-letým zpožděním, několikanásobným překročením rozpočtu se to, možná, snad, někdy, dokončí. Dokončí se to "ať to stojí, co to stojí".

Jaroslav Studnička
17. listopad 2020, 21:46

Ad Veselý) Vaše nezaujatost je kouzelná :-). Předpokládám, že stejně kritický budete ke Green deal, nebo Energiewende, protože tam to bude taky: dokončí se to "ať to stojí, co to stojí"

Ivan Novák
17. listopad 2020, 23:12

Rozhodující slovenský problém u EMO34 se jmenuje ENEL. Finančně motivovaný jen odsávat hotovost. Dokončit stavbu technicky a organizačně nejen nemotivovaný, ale i neschopný.

pr
18. listopad 2020, 10:06

pro Jaroslava Studničku:

Slováci budou mít tak nízkoemisní elektřinu až jim budou mezi zuby chroupat pelety vyhořelého jaderného paliva přimíchávaného do hnojení plodin na poli. Nebo již staví něco kde se jaderný odpad nějak smysluplně využije? Že by disponovali trvalým úložištěm mi také není známo.

Jaroslav Studnička
18. listopad 2020, 17:18

Pro Pr: Asi jste si nevšiml, co je celosvětovým nepřítelem? Fosilní zdoje a CO2.

JE spolu s OZE jsou řešení. Slováci budou mít téměř splňeno narozdíl např od Německa, kterému to bude trvat tak dalších 20 - 30 let

Petr
17. listopad 2020, 17:33

A kde v těch super modelech měli, že musí náhle krizově zavést strop na dotace a okamžitě to začít doplňovat miliardami ze státního rozpočtu?

Josef
17. listopad 2020, 22:19

zelená revoluce a oborná diskuse, pane Veselý to snad nemyslíte Váže vždyť jsou to jen zelené žvásty. Napadlo Vás třeba že pokud dnes platí Němec 9,5kč / KWh el. energii a plyn ho stojí ku příkladu 1kč kWh , pak při 15% podílu el. energie na jeho spotřebě je průměrná cena za 1kWh 2,2kč ? Co se ale stane když by chtěl ty fosilní zdroje opustit a dle Energiewende přejít plně na el. energii ? Takže si koupí tepelné čerpadlo za 10 000 eur a náklady za energie mu vzrostou z 2,2kč kWh na 3,55kč kWh tedy o 60% a 10 000 eur je pryč. Energiewende je z odborného hlediska nesmysl. Pokud by okolo roku 2000 začli se silným jaderným programem a k tomu podporovali tepelná čerpadla pak by dnes měli poloviční emise CO2 než mají. Ví to každý kdo rozumí energetice.

Energiewende je výplod zelené ideologie což je výkladní skříň EU a jeden z proudů moderní levice - které jste stoupencem.

pr
18. listopad 2020, 10:24

Co ví každý kdo rozumí energetice určitě není tak jasné jak se nám snažíte naznačit. Mnoho z nich totiž ktomě toho, že rozumí energetice má také pět po hromadě a ví, že tuny vyhořelého jaderného odpadu jsou dosud neřešený problém pro živé organismy na této planetě. A protože nemají binární uvažování, tak hledají jak věci zorganizovat tak aby fungovaly. No a těm rádobyenergetickým rozumbradům, kteří chtějí vše i nadále dělat tak aby nemuseli nic chápat či promýšlet, ničemu dalšímu se nemuseli učit a nedejBože aby náhodou v práci nemuseli při regulaci sítě jako dosud nic dělat holt zvoní hrana.

Holt celá známá evoluce je založena na pokroku a přizpůsobení se novým podmínkám. Ale nesouhlasit s evolucí (aktuálně v energetice) spolu s Cimrmanem můžete. To Vám neberu. To je však jediné co proti ní zmůžete.

Lumír
17. listopad 2020, 14:35

To se němcům hodí. Takhle se jim posune odklon od jádra o několik let a budou mít více času na přechod.

Ivan Novák
17. listopad 2020, 16:59

Stěžovatelky (energetické společnosti) neusilují o prodloužení lhůty, to by, s ohledem na postoj veřejnosti, která je zčásti militantně protijaderně zaujatá a většinově ochotná platit klid a mír, a na investovaný politický kapitál všech partají, přineslo nové nerentabilní obtíže. Chtějí větší finanční kompenzaci. Soud vzal ohled na předchozí řádné dohody z let 2000-2010, s nimiž byl nyní zrušený 16. dodatek německého atomového zákona v rozporu ("atomkonsens", každá dohoda je lepší než rozsudek, slyšel jsem kdysi říkat do rádia P. Rychetského. Podle Wikipedie je počínajíc 13. dodatkem z r. 2010 ústavnost novel toho zákona problematická. Pastva pro advokáty). Je asi možné, že dojde na přerozdělení nevyrobené energie, zejména z JE Krümmel, tak, aby všechny nynější bloky mohly bez právních rizik pracovat do zákonného limitu 31.12.2021, resp. 2022 (to je potřebné např. pro JE Isar), ale na prolomení toho data nevěřím.

Jan Veselý
17. listopad 2020, 17:35

Souhlas, není to nic víc než tahanice o prachy, víc ze tím není.

Milan Vaněček
17. listopad 2020, 18:56

Z celosvětového vývoje je zřejmé, že jaderná energetika nesplnila očekávání do ní před 60 lety (=perioda Kondratěvova cyklu) vkládané.

Hlavní jaderné mocnosti (USA, Čína, Rusko) neusilují o to aby jaderná energetika dávala více než 20% výroby elektrické energie.

Francie vidí důležitost vlastní jaderné cesty (je to nyní jediná jaderná velmoc v EU), ale též nesmyslnost dominance výroby elektřiny jadernou cestou, už bude výrobu elektřiny z jádra jen snižovat (nejprve ze 75% na 50%, pak i níže).

Indie už pochopila, že pro ni, vzhledem k přírodním podmínkám, je nejlepší zdroj elektřiny fotovoltaika.

Jedině bývalé země RVHP (a pak státy co se snaží získat jaderné technologie s cílem vyvíjet i své jaderné zbraně) pokračují v upadající, neperspektivní jaderné cestě.

Otázka pro tyto bývalé RVHP státy pouze zní: kdy už konečně pochopí vývoj energetiky ve světě (myslím že to se už stalo)

a kdy skončí setrvačná dominance starých struktur v energetice v těchto zemích (to je velký otazník).

blaha.p
17. listopad 2020, 19:57

já myslím, že Němci jsou narozdíl od místních odborníků v pohodě, zatím co se tady kluci dohadujete, posílám trochu reality. Porovnání růstu výroby z FVE a VTE rok 2019 a 2020 v Německu.

FVE: v roce 2020 = cca 52 TWh (rok 2019 to bylo 47,5 TWh) = + 4,5 TWh (na stejné množství energie potřebují Dukovany a Temelín 2 roky)

VTE: v roce 2020 = cca 135 Twh (rok 2019 to bylo 126 TWh) = + 9 TWh

(na stejné množství energie potřebují Dukovany a Temelín 5 let)

Závěr: VTE a FVE letos v Německu úplně v pohodě nahradily dohromady energii z JE nebo uhlí v množství 13,5 TWh = celoroční výroba Dukovan.

A takovéto množství Němci nahrazují každý rok, příští rok FVE vyrobí cca 55 TWh + cca 5 TWh samovýrobci, VTE se posune někam k cca 142 TWh. Tak si kluci diskutujte, jak jsou tyto zdroje nevýkonné, z pohledu reálných čísel je to docela zábavné...

PetrV
17. listopad 2020, 20:00

Všichni FVE a VTE baroni kalkulují, že jejich ee je nejlevnější. Bohužel je nestabilní a nespolehlivá.

Podívejte se na jeden scénář očima rizikového manažéra:

V roce 2025 dojde vlivem vzájemné konstelace Slunce a planet k zesílení sopečné činnosti na Zemi (Kalenda, Brown-Batygin). Země je jako vajíčko, jádro, magma, skořápka-zemská kůra.

Dojde k prasknutí skořápky v těžko předvídatelném místě na Zemi ale patrně na Islandu nebo v místě tichomořského ohňového kruhu.

Dojde k úniku sopečných plynů do atmosfery a prudkému ochlazení klimatu obdobně jako při otevření trhliny Laki: Erupce v roce 934, Erupce v roce 1783. Dojde k ochlazení klimatu jako se to stalo tehdy.

Máme FVE a VTE zdroje, které jsou v drtivé většině naprosto klimaticky nevhodné pro zimní mlhavé období a zároveň se prudce zvýší energetická potřeba. Příjde blackout a jeho následky budou pro současnou ekonomiku zničující.

JE jsou stavěny bytelně, aby vnější prostředí včetně tuhé zimy neohrozil chod elektrárny, zároveň je potřeba mít spolehlivou přenosovou soustavu. Spotřebitelé potřebu ee zvýší.

K čemu jsou nám nespolehlivé zdroje, které ničí svou nestabilitou přenosovou soustavu a zdroje spolehlivé?

Berte to jako scénář, který může nastat s vysokou pravděpodobností.

Mimochodem, pojišťovny přestávají pojišťovat FVE a VTE pro jejich klimatickou nestabilitu.

blaha.p
17. listopad 2020, 20:11

PetrV trochu vás poučím o fungování VTE a FVE, VTE nejvíce fungují v zimě, protože v těchto měsících fouká mnohem nejvíc, v Německu v prosinci (15,5 TWh, podíl 34%), lednu (16 TWh podíl 34%, únoru (20 TWh podíl 45%), březnu (14,5 TWh podíl 33%) je pro představu v letních měsících vyrobí cca 7 TWh s podílem cca 17%. A u FVE je to přesně naopak, že. Školení platit nemusíte stačí poděkovat : ).

PetrV
17. listopad 2020, 20:36

A co námraza při bezvětří? Jak se k tomu stavíte? A nestrkejte hlavu do písku. to umí každý...

blaha.p
18. listopad 2020, 07:14

a co námraza při bezvětří, jde vidět, že jste teoretický laik ohledně VTE. 13 let jsem žil u VTE, tak mám bohaté zkušenosti o jejich fungování, co se týče bezvětří a intenzity větru. Z okna jsme viděl přímo na vrtule, a prozradím vám jednu skutečnost, dnů kdy se větrníky vůbec netočily bylo cca 5-7 za rok. Hrozně mě baví představa lidí, že větrníky se půl roku vůbec netočí. I když bylo pocitově na zahradě bezvětří, tak vrtule o sto metrů výše se točily jak o závod, synovi jsem vysvětloval, že stačí u takto velkých větrníků, dvakrát otočení vrtule a větrník vyrobil EE pro jeden RD na celý den. Ohledně intenzity větru doporučuji odkaz níže, vpravo je pak možnost přepnout intenzitu větru do různých výšek, přepněte si se země na 100 m nad zemí, kde se točí vrtule a pochopíte mnohé

https://www.windy.com/?49.287,17.109,4

Ivan Novák
17. listopad 2020, 22:12

Vtip je v tom, že rovnost mezi výrobou a spotřebou elektřiny nestačí v nějakém úhrnu, ale nastává v každém okamžiku, ať chce kdo co chce. Když má být říjnový týden celý zelený a bez omezování odběru, vyjdou k tomu, ilustrováno na dubnu, investični nároky rozsáhlé. Vyžádá si to skutečné entuziasty.

pr
18. listopad 2020, 10:54

Fajn, čili je to možné. Jsem rád, že jste reálnost potvrdil. No a nyní je pokrok na Vámi zmíněných entuziastech. Tak je nechte vklidu ať ukážou co umí.

Stará garda obšlehávačů padesát let starých projektů holt půjde do zaslouženého důchodu. Nevím jaké to bylo za dob jejich mládí, ale od nyní by byli už jen brzdou.

Mám rád staré technologie a mnohdy mne udivuje co vše řešily jednoduchým způsobem, ale pokrok nezastavíš. A pokud jde o návrat k decentralizaci v energetice aby se každý staral za své, tak tomu tleskám.´Tím se vytřídí funkční řešení a ne jako ten moloch dnes ve kterém Bába Dymáková platí aby Světlík, indiáni z Indie které dnes již nikdo ani po jméně nezná a jim podobná podnikavecká verbež měli levné energie. Za své soudruzi kapitalisté!

Ivan Novák
18. listopad 2020, 13:45

Aby nebyla mýlka, je to možné asi stejně jako komunismus. Teoreticky žádný problém.

Milan Vaněček
17. listopad 2020, 20:20

Je zbytečné diskutovat Vaše fantasmagorie, jen si prosím uvědomte, že FVE v případě přírodních katastrof nezničí okolí a nezamoří je radioaktivitou,

kdežto jaderné elektrárny ano, nechci uvádět příklad z Japonska....

A větrné elektrárny budou fungovat neustále....

Jaderné elektrárny nikdo nepřestal pojišťovat, jsou totiž totálně nepojistitelné.

PetrV
17. listopad 2020, 20:47

Pane Vaněček, co budete dělat, až přestane fungovat infrastruktura z důvodu blackoutu? Viz velmi rychlý scénář klimatické změny viz výše?

Drbete se za uchem? Drbejte...

Dokážete vůbec posoudit dosah blackoutu skrz solární mamon?

1 JE postavená na špatném místě není X dalších spolehlivých.

Teprve nedávno jsem se dozvěděl, že u Fukušimy došlo k fatálnímu zaplavení pohonů čerpadel primárního okruhu pod reaktory. Byly nízko Navíc spláchnutí nádrží s naftou.

Japonci a potažmo Amíci porušili nejdůležitější pravidla návrhu jaderné elektrárny s ohledem na místo.

Ivan Novák
17. listopad 2020, 21:49

K té Fukušimě, Japonci převzali standardní americký design, který s cunami v USA nepočítá oprávněné. Rozdíl mezi know-how a know-why.

pr
18. listopad 2020, 11:06

Infrastruktura nepřestane z důvodu černého výstupu fungovat. A že to postihne ty nepřipravené? Nemohoucím pomůžeme, ale pokud ziskuchtivá rychlokvaška tluče pěstičkou že jí byl zbořen hrad z písku (viz. dnes: nájem místo vlastnictví, bez rezervy, nepřečetli si definici podnikatele ".... na vlastní riziko ....", jedou bezhlavě ve ztrátě a ještě se tím chlubí ...), tak ji musíme s pochopením nechat se vyvztekat. Třeba se pro příště poučí a zařídí bytelněji. A pokud ne, nezbývá než být trpělivý.

Artur
17. listopad 2020, 22:46

Je zbytečné diskutovat Vaše fantasmagorie, jen si prosím uvědomte, že FVE a VTE už dávno zničily a zamořily místa pro těžbu surovin na jejich výrobu a místa jejich "recyklace".

petr
17. listopad 2020, 23:15

Pane Vaněčku, ve Fukušimě zemřeli jen 2 lidé a to v důsledku utonutí a pádu z výšky, nikoliv na ozáření.

V SRN v důsledku rušení JE se zvýšila výroba na DDRónských hnědouhelkách a emise znečišťujících látek přivodily úmrtí viz vlákno výše cca 1 100 lidem. Já osobně mám zničené průdušky z teplárny Veleslavín která byla na hnědé uhlí... mám osobní zkušenost...

Rušit měli v SRN uhelky ne jaderky ale to asi vám nevysvětlím...

T
18. listopad 2020, 15:45

Tedy pripoustite,ze zemska skorapka muze ,,prasknout,,i v mistech kde stoji JE po celem svete.Covid 19 nam ukazal,kolik EE je potreba k zivotu a to se EE houha zatim ve velkem.Az zavrou nektere uhelky ,bude situace mozna jina... Zatim nic nenuti lidi premyslet nad sebou...Ja na to mam ,tak si koupim,ale jak dlouho...

Jaroslav Novák
18. listopad 2020, 00:34

Strategické odvětví zapleveleno totálními amatéry a politiky, jak dál? Faleš a pokrytectví ekologistů nezná mezí, jenom političtí hlupáci se mezi ně zařazují, pirátka Balcarová a spol. dokládá, že politikům na skutečných a věrohodných důkazech nezáleží, hlavně že vyvolají zbytečnou krizi k rozpadu EPS a EE i ekonomiky+společnosti a států!!! Vzorem je jim Antifa??? Politici krize milují!!! Proto vedou energetiku do totální krize!!! Záchrana odvětví EE a EPS bude velmi drahá=plynová!!!

Jan Veselý
18. listopad 2020, 11:54

Souhlasím, co mají do tak vrcholně ekonomického problému co kecat takový ekonomičtí analfabeti jako je biochemik Pačes a jaderný fyzik Wagner.

Carlos
18. listopad 2020, 19:08

:D palec, kdyby to šlo.

On to ale J.N. myslel tak že by tomu měli velet generálové, pokud si dobře pamatuješ, je to fanoušek (nejen) energetické ču-čche.

luboš
18. listopad 2020, 06:35

Politici, kteří odstavují funkční elektrárny, jsou loutky ovládané zájmovými skupinami. Tyto skupiny potřebují například dostat cenu silové elektřiny na trojnásobek dnešní ceny, potřebují poskytovat úvěry . Na planetě a obyvatelstvu nikomu nezáleží.

Jan Veselý
18. listopad 2020, 11:53

V německém případě se ta zájmová skupina jmenovala voliči. Fuj, to je hnusný koncept, co? Poslouchat voliče. Blééé!

PetrV
18. listopad 2020, 07:15

Škoda, že Vaněček zametá výše popsaný klimatický scénář pod koberec. Přitom je velmi pravděpodobný a ví se o něm mezi malou částí vědecké komunity dlouho.

Bohužel posledních 40 let byla tato vědecká komunita šikanována, protože to nepodporuje hlavní ekologistický proud. Chybí kritické vědecké myšlení a dohlédnout dál nežli za první roh.

Geologická historie Země hovoří o prudkých sníženích teplot a následných obrovských změnách ve společnosti.

A k tomu máme zaplácané pole a moře nespolehlivýmí zdroji ee, které nejsou klimaticky odolné.

Hlavně dochází ke zneužívání ekologismu pro osobní zájmy zbohatlých zlodějů a vrahů, kteří chápou jen mamon a osobní blahobyt.

Přesně tito zloději způsobují nepřipravenost lidstva na dalekosáhlé negativní změny klimatu, které čekají Zemi vlivem obrovských vesmírných sil. Pod rouškou ekologistické ideologie trpí lidé.

Jaroslav Novák
18. listopad 2020, 09:32

ČR má obrovskou smůlu na vedení státu po r. 2000, kdy jsme vlastní technickou inteligencí byli schopni ve velmi úzké spolupráci s RF vyrobit+smotnovat+uvést do provozu I.O i celou JE ETE12 - nejsložitějšího investičního celku světa. Dokonce jsme pomáhali i v zahraničí Paks Kozloduj Greiswald Rovno (celá Ukrajina 11xVVER 1000),....dnes naše přednosti v ENERGETICE úplně odumírají věkem odborníků a zločinným spolčením českých politiků, kteří zcela ignorují Bezpečnostní Strategií ČR!!!............ Jejich vlastizrada je kryta mediálně vlastizrádnými novináři, (viz Covid-19 a jiné (volby v USA)).

pr
18. listopad 2020, 11:25

Tak jste nám krásně popsal svou neschopnost. Když Vy jste neschopen zabránit úpadku ČR (a to jakýmkoli myslitelným legálním postupem), pak jsou Vaše výkřiky popisující zmar k ničemu. Nikdo jiný než Vy úpadku ČR nezabrání. Vzchopte se chlape! Je to na Vás.

Jan Veselý
18. listopad 2020, 11:51

A co vy, Jaroslave? Umíte komplet obstarat koně a poorat s ním pole? Ne? Tak to je už naprostý úpadek, před 100 lety jsme to uměli a dneska ...

... dneska je to schopnost dobrá tak leda do skanzenu, děti to prakticky nikdo neučí. Lidi schopní zorganizovat složité a technicky náročné věci už taky dnes neztrácejí čas s jadernou energetikou, dělají něco jiného.

Ivan Novák
18. listopad 2020, 13:03

Hodilo by se vyjasnit, kdo jsou to ti "my". Já jsem s koňmi nikdy neuměl, a přesto se s ČR identifikuju. Jde o to, že před 100 lety to místní sedláci uměli líp, než většina jiných jinde. Marně vzpomínám, které netradiční složité, technicky náročné a komerčně životaschopné věci tu v posledních letech nějací lidi zorganizovali a platí tu daně z nikomu jinému nepodřízených příjmů. V tomhle sektoru je globálně průběžně obsazeno stejně, jako bylo s těmi koňmi. Nechat toho, čemu aspoň rozumíme, potěší konkurenci, ale naše děti sotva.

Jan Veselý
18. listopad 2020, 20:19

To je právě to, ty věci totiž nepotřebují takové politické haló. Víte jakým fenomenálním úspěchem je třeba takové natažení desítek tisíc kilometrů optických datových linek. A většinu zvládly české firmy, protože svého času Telekom na rozvoj internetu prděl, tak to celé vzniklo fakticky živelně a odspoda. Česko je taky překvapivě úspěšné v sektoru navrhování a sestavování průmyslových výrobních linek, ale tím si mediální slávu nevybudujete, že?

T
18. listopad 2020, 15:54

Jinak pole mame zaplacane REPKOU a CHEMII na RAKOVINU a nikdo vas nenuti byt pripojen k rozvodne siti...

Jaroslav Novák
18. listopad 2020, 13:55

V každém politicky zhrouceném státu (ČR) se do strategických odvětví prosadí zkázonosné koncepce, aby úpadek byl nevyhnutelný, doufám že BIS sleduje zdejší názory a vidí, kolik nepřátel spolehlivá energetika má. KI je dle BS strategický zájem náležitě chráněný. Nejen bezletová zóna nad JE, ale i zkázonosné rozhodovací procesy musí být zastaveny, včetně snahy a postojů ekologistů k uhlí!!! Energetika SRN své krize EE zaplatí, ČR na 1MWh za 108 000,-Kč (13.9.2020 za 7GWh) peníze nemá!!! Ekologové chtějí bankrot ČR urychlit!!! K tomu cíli je Západ platí!!!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se