Domů
Jaderné elektrárny
Americká studie odhaduje náklady německého odchodu od jádra 
Německá uhelná elektrárna Jänschwalde. Zdroj: LEAG
Zdroj: LEAG

Americká studie odhaduje náklady německého odchodu od jádra 

Německé vyřazení jaderných elektráren z energetického mixu a s tím spojené navýšení spotřeby fosilních paliv může vést až k  1100 předčasným úmrtím ročně v důsledku zvýšeného znečištění ovzduší. Tvrdí to studie ekonomů z University of California v Santa Barbaře, University of California v Berkeley a Carnegie Mellon University

Studie nazvaná „Vnitřní a vnější náklady německého odklonu od jádra“ rovněž zjistila, že ceny elektřiny v Německu jsou vyšší kvůli odchodu od jaderné energetiky, což má za následek navýšení zisku většiny výrobců elektřiny, ale také zvýšení nákladů německých spotřebitelů. 

Německá jaderná elektrárna Gundremmingen B+C
Německá jaderná elektrárna Gundremmingen B+C; Zdroj: www.wdr.de

Vypracovaný materiál tvrdí, že je „nezbytné, aby politici a akademičtí pracovníci komunikovali sveřejností nepřímé náklady spojené se změnou klimatu a změnu kvality ovzduší, versus rizika jaderné havárie a likvidace jaderného odpadu.“ 

Chybějící elektřinu nahradily uhelné elektrárny a import

Autoři studie – Stephen Jarvis z univerzity v Berkeley, Olivier Deschenes z univerzity Santa Barbara a Akshaya Jha z univerzity Carnegie Mellon  využili hodinová data z provozu elektráren a novou metodu strojového učení“ pro stanovení odhadu, jak odlišně by byly provozovány stávající elektrárny, kdyby nedošlo k odstavení německých jaderných elektráren. Došli k závěru, že chybějící elektřina z jaderných elektráren byla primárně nahrazena výrobou vuhelných elektrárnách a dovozem elektřiny ze zahraničí. 

Nejvyšší náklady jsou dle studie způsobené znečištěním ovzduší

Akademická studie, která byla minulý čtvrtek (2. 1. 2020) rozeslána Národním úřadem pro ekonomický výzkum a citována americkým konzervativním týdeníkem Washington Examiner uvádí, že tato úmrtí lze přičítat uhelným elektrárnám, které převážně nahradily uzavřené jaderné elektrárny a vedly ke zvýšení místního znečištění ovzduší o 12 %. Tento nárůst znečištění ovzduší sám o sobě vytváří dodatečné náklady ve výši 8,7 miliard dolarů ročně, což je více než 70 % z celkových ročních nákladů (12,2 miliardy dolarů) pro odchod země od jaderné energie. 

Odstavené a provozované jaderné elektrárny v Německu. Zdroj: energiewende-global.com, upraveno

Dokonce i nejdražší scénáře snížení rizik jaderné havárie (aplikace bezpečnostních opatření) a likvidace jaderného odpadu, důvody kvůli kterým se Německo rozhodlo pro uzavření jaderných elektráren, jsou daleko levnější než 12 miliard dolarů, tvrdí studie. 

Zdroj úvodní fotografie: LEAG

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(41)
petr
11. leden 2020, 13:52

Na nesmyslnost odchodu od jádra v SRN není potřeba žádných studií. Mám-li k dispozici zdroj JE, který nemusím stavět a je funkční, tak v podstatě vyrábí elektrickou energii pouze za cenu paliva, obsluhy a běžné údržby

a to je za pakatel....

Pokud funkční zdroj odstavím, tak jej musím něčím nahradit a to něco bude plynová elektrárna z dovezeného plynu a to za úplně jiných celkových nákladů. Výsledkem je zdražení elektřiny, růst produkce CO2 a ostatních znečišťujících látek významně - NOx, minoritně SO2 apod.

Prostě až toto se dozví ta malá záškolačka ze SWE tak jistě bude křičet, že ji Merková vzala dětství...

Ten závěr byla legrace ...

hezkou sobotu

Asd
4. březen 2020, 17:07

Svatou pravdu bratře díš. Bohužel některé elementární věci nejdou některým vysvětlit.

Energetik 007
11. leden 2020, 14:59

Není to poprvé v historii co si to Němci špatně spočítali, naposled taky přecenili svoje zdroje a skončilo to rozvalinama Berlína.

Richard Vacek
11. leden 2020, 16:40

Obávám se, že modely, ze kterých se počítají ti mrtví, jsou lineární a bezprahové - tedy předpokládají, že poloviční koncentrace vede k polovině mrtvých. Což samozřejmě neplatí.

To ale nemění nic na tom, že zavírání funkčních bezemisních zdrojů (jaderných elektráren) je nesmysl.

Emil
11. leden 2020, 17:34

Taky si myslím, na druhou stranu bych řekl, že nejraději takto počítají oběti právě různé zelené organizace, které mají na německém odchodu od jádra lví podíl, takže neuškodí, když jednou ochutnají vlastní medicínu.

novakj
12. leden 2020, 14:01

Bohužel ji ochutnáme i my.

Ornyl
12. leden 2020, 10:04

Jaderné zdroje - bezemisní zrdoje? To snad nemyslíte vážně - musíte počítat i ty statisíce tun betonu jehož výroba byla emisní a také dopravu těmi tisíci nákladních aut - rovnež produkujících emise nejen CO2.

novakj
12. leden 2020, 14:05

Zatímco větrníky a solání panely k nám difundovaly z jiné gakaxie a bezemisně se ukotvilly v krajině?

Bizon
12. leden 2020, 14:50

Jaderné zdroje byly vskutku nedávno oficiálně označeny jako bezemisní. Máte sice pravdu, ale emise související s výrobou materiálu a dopravou mají uplně všechny věci, i OZE.

josef šlajchrt
12. leden 2020, 21:44

a u klasických elektráren je to jiný. ten beton atd

Samuel
13. leden 2020, 01:40

Ano lebo veterniky su stavané z bezemisneho betonu, bezemisnej ocele a bezemisných kompozitov. A FV panely su vyrabane pomocou energie z bezemisneho Čínskeho a Austrálseko uhlia... FVE a VTE sú pre rovnaký výkon na spotrebu materiálu 2-4 násobne horšie.

Milan Vaněček
13. leden 2020, 09:36

Samueli už existují velké firmy v Číně i USA které umisťují výrobu FV panelů k velkým vodním elektrárnám a pracují s recyklačním schematem "cradle to cradle", (od kolébky ke kolébce) což znamená že z téměř úplně recyklovaných panelů je opět čistá surovina pro výrobu nových.

Za pár desítek let už bude nejen výroba elektřiny ve FVE ale i samotná výroba komponent elektráren zcela obnovitelná a udržitelná.

FVE budou významnou částí světové energetiky, ale ne jedinnou.

Pavel Novák
14. leden 2020, 23:38

Vzhledem k tomu, že vody je míň a Míň, je množství takto vyrobených FV panelů max. 1% z produkce, ale energie z Vámi zmiňovaných vodních zdrojů použitá k výrobě panelů je nahrazena v síti energií z uhlí a olynu… Ergo kladívko pokud započítám vytěžení surovin, žádná výhra to není. 5kW FVE vyrobí energii potřebnou k výrobě kabelu ze střechy k měniči za 5 let a to se vyplatí....:-)))) Údaj od zelených ...

energetik II
11. leden 2020, 17:39

Také si myslím, že Švýcarský a Švédský odchod od jádra je mnohem lepší řešení, tedy nechat "doběhnout" zdroje do limitu životnosti. Zdroje bez emisí CO2 tak Němci nahradí plynem ,který má sice o 50 % menší emise CO2 něž uhlí, ovšem daleko větší jak jádro, to má nulu. Pokud nejsou vyřešeny bateriové systémy k akumulaci přebytků ze soláru a větru, není možné se obejít bez záložních plynových zdrojů. Švýcaři se chystají provozovat jádro do roku 2050 , bylo by proto zajímavé spočítat, kolik CO2 navíc Němci vypustí do ovzduší proti Švýcarům v období 2023-2050 /27 let/ , kdy Švýcaři ještě pojedou na jádro a Němci už na plyn. Švýcaři tak můžou v klídku sledovat, jak se Němci popasují se zavřením všech svých jaderných i uhelných elektráren a vyhodnotit si, zda o pro ně bude také schůdná cesta.

Martin Pácalt
11. leden 2020, 21:16

"švýcarský" a "švédský" se píše s malými písmeny na začátku, pane propagátore ČLR. A emise CO2 z zemního plynu jsou cca 490g/kWh a uhlí 820g/kWh, takže těch 50% máte taky blbě.

energetik II
11. leden 2020, 21:52

TO : Pácalt

Vážený pane "chytrý", pokud platí vaše čísla o emisích, pak tím hůře pro Němce ! Není to totiž jen 50 %, ale rovnou 60. Ovšem to mne až tolik nezajímá, spalují se totiž různé druhy uhlí v různě moderních elektrárnách, takže i ta vaše čísla platí - "jen někde a někdy ".

A pokud jde o tu moji "propagaci ČLR" , jak už jsem mnohokrát uváděl, já sleduji jen a pouze jen suchá ekonomická čísla a nepřihlížím k tupým ideologickým blábolům, které mají tyto výkony za každou cenu snížit. Asi jako skvělé výkony sprintera Bolta ,který deklasoval Američany na LOH Peking 2008. I v tomto případě mne zajímají jen časy a zase časy ,vy se ovšem především budete zaobírat tím , zda snad Bolt na základní škole neosahával spolužačky, jestli jeho táta nebyl v KSČ, zda neměl na tričku zakázanou reklamu, že se v jakémsi rozhovoru pro noviny vyjádřil pochvalně o Kim Čong- unovi,...atd. atd. Prostě za každou cenu "snížit a zdiskreditovat" jeho skvělý sportovní výkon. Já k takovým blábolům nepřihlížím, mne zajímají jen fakta a čísla. Podobně je to třeba s "nahlodáváním" vítězství SSSR ve II SV. Fakt se nedá zpochybnit a tak alespoň čteme : Sovět. generálové se chovali brutálně k svým vojákům, SSSR zvítězil díky dodávkám západ. techniky, sovětští vojáci znásilňovali v Německu, Rudá armáda zvítězila jen díky početní převaze, bahno a mráz SSSR vyhrály válku....... a cíl ? Nahlodat holý dějinný fakt , když už ho nedokážeme změnit. K tomu se já nesnižuji, je to ubohé.

Ornyl
12. leden 2020, 10:06

A další blbost pan energeetik píše o bezemisním jaderném zdroji - není bezemisní při jeho výstavbě ani při jeho likvidaci, viz můj příspěvek výše..

Pavel Novák
15. leden 2020, 00:14

No pane kolego při Vaší logice tedy nejsou bezemisní ani FWE zdroje ani VE ani větrníky, tedy když logika, tak logika. Pokud spočítáte emise na celý životní cyklus včetně surovin a jejich vytěžení, zohledníme recyklovatelnost, vztáhneme to na množství vyrobené energie je jádro zase o mnoho řádů lepší. Prostě to je technika, není to diskusní disciplína, a filosofové a bohužel ani zelení nemají znalosti k posouzení (mají pouze prořízlou pusu a touhu bezpracně získávat protestováním kačky....)

Na debatě ohledně Temelína diskutující zelení ubožáci ani nebyli schopní porozumět pojmům uvedeným v diskutovaném projektu, ale jejich funkcionáři brali údajně 25 000 šilinků měsíčně a to se pak to protestování vyplatí...

Vladimir Wagner
15. leden 2020, 10:10

Pane Ornyle, tohleto je absolutně nesmyslná diskuze. Máte pravdu, že místo bezemisní zdroje by bylo vhodnější použít pojem nízkoemisní. Třeba já v diskuzích o energetice používám právě tento pojem. Na druhé straně právě zelené aktivity do právních (i dalších) diskuzí zavedly pro zdroje, které nespalují fosilní paliva a emise produkují pouze nepřímo při své stavbě, výrobě komponent a službami, které potřebují, označení bezemisní. Tento pojem se tak třeba ve směrnic EU používá a proto byl použit i ve vztahu k jaderným zdrojů. Jak už bylo zmíněno jinými diskutujícími, jsou v tomto směru jaderné zdroje více nízkoemisní než větrné nebo fotovoltaické. A už vůbec je to diametrální rozdíl oproti spalování biomasy, kde emise jsou, jen se často pouze papírově předpokládá, že je ruší nově narostlé rostlinstvo. Takže si za bezemisní, dosaďte nízkoemisní. Při srovnávání jednotlivých zdrojů je jedno, jestli používáte slůvko bezemisní nebo nízkoemisní. Prostě jsou nízkoemisní (bezemisní) zdroje jako jádro, hydroelektrárny, geotermální, solární a větrné na jedné straně a zdroje spalující fosilní paliva na straně druhé. O zařazení spalování biomasy bych si alespoň já dovolil pochybovat, ale právě zelené aktivity je řadí k bezemisním. Takové diskuze o slovíčkách, jako tu předvádíte nejen Vy jsou právě těmi, které z diskuze zde často dělají pouhopouhé trollování a jsou opravdu zbytečné.

Milan Vaněček
15. leden 2020, 12:28

Ano pane Wagner, ty diskuze emisní-nízkoemisni-bezemisní jsou opravdu zbytečné.

Podstatné je pouze: obnovitelná či neobnovitelná energetika,

čistá energetika nebo energetika emitující zdravotní škodliviny a zanechávající nebezpečný odpad.

Diskuse o emisích CO2 pouze účelově zatemňují problém udržitelného rozvoje který je v souladu s lidmi i přírodou.

Vladimir Wagner
15. leden 2020, 20:49

Troll zase vystartoval :-)

Milan Vaněček
15. leden 2020, 21:39

Potrefená husa zakejhala ????????

Petr
11. leden 2020, 18:00

Němci to v pohodě zvládnou.Mají totiž za sousedy telata v ČR,kteří jim prodávají 1 kwh za 1,2 kč a Němci ji svým občanům prodávají za 7,4 kč/kwh.Němci budou brát ze svých solárů a větrníků,pokud tyto zdroje nebudou dodávat tak budou brát elektřinu z ČR.Tak budeme muset kvůli Němcům posílit přenosovou soustavu,dostavit aspoň jeden blok jaderné elektrárny(Češi to rádi ze svých daní zasponzorují),na oplátku nám Němcu budou pouštět v televizi Kobru 11 až do zblbnutí.

Kalfa
11. leden 2020, 18:33

Likvidovat jakýkoliv stojící a fungující systém pouze z ideologických důvodů dokáže jen zaslepený a nedovzdělaný hlupák.

energetik II
11. leden 2020, 18:58

Ano, pokud bych měl mít k německému chování nějaký příměr, pak třeba českého řidiče, který si koupí roku 2020 nový Škoda Kodiaq 2 za 1 milion Kč s 5 letou zárukou a pak náhle - "objeví" - už r.2022 , že se na trhu prodává nějaké "Ekologické elektroauto" , které "nesmrdí jako jeho naftový Kodiaq" a v náhlém "ekologickém zápalu" odveze svého skoro nového Kodiaqa nikoli do prodejny ojetin, ale rovnou ho nechá sešrotovat na šrotišti ,aby "ochránil to naše ovzduší" a sám si rychle koupí elektroauto. A bude se cítit vítězem. Nechal sice sešrotovat skoro nového Kodiaqa se zbytkovou cenou 500 000 a koupil si nové elektro za 800 000. Přišel tak o 1 300 000 , ale je "vítězem." Slečna Greta Thurbergová by mu připjala na hruď metál : "Řád zeleného idiota Prvního stupně".

petr
11. leden 2020, 22:43

o jak výstižné, akorát v energetice je to o stovkách miliard eur...

a naši SRN sousedi budou platit doma 1 kWh klidně za 0,6 euro...

PE
12. leden 2020, 00:08

U nas se deje s JE pravy opak ,nez v Nemecku a k vuli tomu nam zdrazuji elektrinu ,,blbakov,, Do ktere kapsy jdou ty preplatky? Aniz se neco deje....CEZ vydelava a prodava....

Milan Vaněček
12. leden 2020, 08:36

Je to smutné, je to drahé, povzbuzuje to CO2 hysterii, to vše lze říci o předčasném uzavírání jaderných elektráren v Německu. A jen málokdo zde si uvědomí pozadí celého konání: podceňování jaderné bezpečnosti a lidské chyby obsluhy JE.

Nebýt zbytečné havarie Fukušimy II (po zaplavení sousední Fukušimy I se obsluze podařilo hrdinně obnovit dodávku elektřiny a reaktory zachránit), německe JE by běžely dál až do své plánované životnosti, která by nebyla neustále prodlužována.

Pak by Německo následovalo rozumný přístup Švýcarska a Švédska, nechat JE dožít a mohli bychom čekat zda OZE je úspěšně nahradí (to si myslím třeba já) nebo zda za několik desítek let nastoupí lepší, bezpečnější jaderné technologie či jaderná fůze (ale tomu moc nevěřím, zatím v tom není vědecký a technologický pokrok dostatečný).

Ornyl
12. leden 2020, 10:09

A opět je zde jaderná fúze. V 8O. letech nám tvrdili, že bude využitelná za destíkyh let, po 40 letech o tom čtu zase. Fantas magorie...

petr
12. leden 2020, 21:37

Po velmi dlouhé době s vámi pane Vaněčku souhlasím.

Při tom šíleném zemětřesení v Japonsku zemřelo v důsledku právě zemětřesení asi 10000 lidí, ve Fukošimě jen 2 lidé , jeden se utopil a druhý pád z výšky.

Média ale prezentovala jen tu elektrárnu - prostě novináři tíhnoucí k senzaci...

Paní Merklová asi měla nějakého poradce na PR co byl zaplacen Moskvou, no a je to tady...

Největší neštěstí je, když o velice odborných věcech rozhodují vesměs nevzdělaní politici obklopení ještě hloupějšími a korumpovanými poradci.

Je velice smutné když pak 13 -leté nemocné děvče je zneužito podprůměrnými rádoby politiky...

Mějte se fotovoltaicky...

Carlos
13. leden 2020, 01:06

Rozhodnutí paní Merkelové nemusí být tak iracionální, málo se ví že v Německu je vulkanicky aktivní oblast, součást systému, který zasahuje až k nám do podkrušnohoří. Nevím jak moc to může být akutní/aktuální, ale pod/u jezera Laach by se mohlo stát něco nepěkného. Nejsem geolog, ani nemám přehled o četnosti velkých zemětřesení v Evropě v minulosti, ale klidně to v tom mohlo hrát roli v rozhodování.

Ano, rusové se pletou do čeho je jim... ale nemůžeme je vidět za vším, někdy to ty lidi napadne samotné, na takovou věc nepotřebujete zrovna rozvědčíky FSB, abyste si spočítal že to přinese politické body.

Ne, to že o "vysoce odborných" věcech rozhodují politici není neštěstí, ale naopak štěstí, protože tak existuje alespoň minimální kontrola veřejnosti, nad stavem státu a jeho vývojem. Nechat rozhodovat odborníky by mohlo skončit peklem na zemi. Ne že by to k nějakému nesměřovalo, ale přece jenom peklo, kde se lidi navzájem řežou hlava nehlava je možná k většímu (pře)žití než to ve kterém je život do posledního detailu regulován odborníky a počítačovými algoritmy. Technokrati mají nepříjemnou tendenci všechno podřizovat výpočtům a dosažení optimálního stavu bez ohledu na okolní dopady.

Mladé Thurnbergové je myslím 16, nebo 17, ne 13. To že je nemocná hraje roli, ale právě v tom že si s tím kusem papíru šla někam stoupnout. Myslím že ani jeden z nás neví co jí šlo před pár lety hlavou, podle toho co se píše snad na rok ztratila řeč, takže dopad na psychiku tam byl. Jsem si jistý že každý z nás máme nějaký spouštěč, který vyvolá stejnou reakci jako v případě ohrožení (tedy boj/útěk), přitom to může být pár slov a vyplavení příslušných hormonů, jenže se z toho během minut až hodin otřepeme, u ní to asi mělo účinek jako menší atomovka. Ona na to prostě zareagovala jak zareagovala. To že máme politiky a lidi co ji tahají tak jako to dělají, je věc jiná a něco to říká o společnosti.

Stejně je to ale pitomé, půl světa se vzteká na holku, místo toho aby se vztekala na politiky a začala od nich požadovat minimální činnost, z politiky je estráda a místo státníků máme klauny.

Asi jsme byli na vrcholu a teď musíme znovu sestoupit do temnot podsvětí abychom z nich mohli znovu ke světlu, nebo se v nich ztratili navěky věků.

Carlos
13. leden 2020, 00:26

Máte tam drobnou chybu, vybuchla Fukušima I, u dvojky obnovili napájení.

Milan Vaněček
15. leden 2020, 12:30

Ano.

Dušan
12. leden 2020, 12:47

Uzatváranie funkčných jadrových elektrární z "ekologických dôvodov" je principiálny nezmysel. Pokračovanie prevádzky prináša len malý nárast jadrového odpadu a samozrejme istého rizika havárie ..... na druhej strane však nie sú žiadne rýchle ekologické alternatívy, len populizmus a zbožné priania ...

Zána
13. leden 2020, 00:26

S tím plynem to tak hrozné nebude, je to jen na přechodné období. Obnovitelné zdroje jsou na vzestupu, v kombinaci s inteligentními sítěmi a vodíkem, který využije přebytky v síti je to bez větších problémů. Nejedná se jen o Německo, ale taky např. Španělsko, Dánsko a další státy, kde jsou obnovitelné zdroje v rozmachu. V ČR díky silné jaderné mafii a taky silné uhelné mafii, např Tykačově zaostáváme. Bohužel je v ČR velmi silná placená propaganda proti obnovitelným zdrojům, proto hodně lidí podporuje jadernou energetiku. Největší strach z obnovitelných zdrojů má Putin, protože nás nebude moci ovládat přes plyn, ropu, jaderné reaktory a jaderné palivo a hodně našich papalášů mu posluhuje.

energetik II
13. leden 2020, 09:18

TO : Zána

V nejbližších 10, 20 letech bude mít plyn o spotřebu vystaráno. Nespaluje se totiž jen v elektrárnách. Můj švagr a tchán mají každý svůj rodinný dům na vesnici, oba v zimě topí na plyn a velmi si to pochvalují, cenově přijatelné, obsluha jako pro děti. A také se na plynu vaří , náš bytový dům má 48 bytů , z toho má 40 zaveden plyn kvůli vaření. A pokud jde o ty elektrárny, jsem zvědav na to "vodíkové hospodářství" a také na ty bateriové systémy, které když v Severním moři nebude 10 dní foukat , tak například budou po těch 10 dní v kuse dodávat výkon třeba 60 GW. Za kolik bude taková "Baterka " ?? Rovněž jsem zvědav na převedení kamionové dopravy na elektřinu = baterky ?? Třeba kamion, který veze 15 tunový náklad z bulharské Sofie do Londýna a po cestě navíc stráví ve frontách na dálnicích celkem 10 hodin pomalým popojížděním ? Jak to bude s jeho baterkama ?

Pavel Valeš
13. leden 2020, 07:03

Kdyz dojde Nemci elektrina tak sahne do cech pro levnou elekriku za Kacku kilowat a nedej boze aby nam v cechach chybel proud to si ho za smesnou castku 7,5kc/kilowat od nemcka koupime zpet ,nemec vydela za kazdou cenu ale cech to cele zacaluje.Vydim to na svem rocnim vyuctovani za El elektriny ,ackoliv jsem usetril cca20% oproti roku 2018 stejne zaplatim vic. Lidi musime to zaplatit vsem solarnim baronum a vlade toho statu za eko dan.Za rok 2018 jsem zaplatil prispevek za odebranou el. z eko 5000kc + 5000kc za ne-eko. Samozrejme plus odebrana el.

Milan Vaněček
15. leden 2020, 12:32

Pletete si holky a vdolky. Vy nevíte v jakých cenách se obchoduje (a obchod je obousměrný).

pave69
13. leden 2020, 10:35

Ještě Němcům poděkujeme, až začne další doba ledová a budeme vděční za každý kilogram CO2 v atmosféře, který bude pokles teplot tlumit - což může být tak do 40 let.

Jsou borci, že do toho jsou i s takovými náklady a oběťmi na životech.

petr
13. leden 2020, 22:35

Dobrý večer, mám tam pár známých, oni jsou spíš zvyklí moc neprotestovat a věřit politikům je to jejich národní a hloupá vlastnost - taky je to stálo před více jak 70 lety miliony ztracených životů za - ismus.

doma potichu jako našinci před rokem 1989 na to nadávají, ale veřejně se bojí říci že ta politika energiewende je kravina...

Arnošt
15. leden 2020, 07:57

Pan Petr 11.1. píše:

"Němci to v pohodě zvládnou.Mají totiž za sousedy telata v ČR,kteří jim prodávají 1 kwh za 1,2 kč a Němci ji svým občanům prodávají za 7,4 kč/kwh.Němci budou brát ze svých solárů a větrníků,pokud tyto zdroje nebudou dodávat tak budou brát elektřinu z ČR.Tak budeme muset kvůli Němcům posílit přenosovou soustavu,dostavit aspoň jeden blok jaderné elektrárny(Češi to rádi ze svých daní zasponzorují),na oplátku nám Němcu budou pouštět v televizi Kobru 11 až do zblbnutí."

Dodávám:

Neprivatizovat tříčtvrtěstátní ČEZ (stát vlastní 66 %, to je blíž k 75 % než k 50) a to ani jednu elektrárnu. Jinak bude výhodnější prodávat elektřinu do Německa a my pak budeme mít jejich ceny za naše třetinové platy. Navíc stát může díry v rozpočtu zalepovat ze zisků ČEZu, jak to dělají všechny naše vlády.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se