Domácnosti se možná budou podílet na stabilitě sítě, ČEPS to úspěšně otestoval
České domácnosti se možná ještě letos budou moci za úplatu aktivně podílet na udržování stability tuzemské elektrizační sítě. Provozovatel přenosové soustavy státní podnik ČEPS úspěšně provedl ve spolupráci s energetickou firmou Delta Green první test zapojení domácností do služeb výkonové rovnováhy v Česku. V případě zpřístupnění možnosti by zapojení do systému mohlo zúčastněným domácnostem podle odhadů vynést vyšší tisíce korun ročně. ČTK to dnes sdělila společnost ČEPS.
Test se uskutečnil v závěru loňského roku. Společnost Delta Green podle pokynů ČEPS k zvýšení odběru nebo dodávek elektřiny ve třech po sobě navazujících nocích na vybraném vzorku svých zákazníků testovala jejich schopnost cíleně měnit výrobní výkon či odběr elektřiny v domácnostech. To vše za účelem poskytování služeb výkonové rovnováhy v síti.
„Na dálku jsme v domácnostech řídili spotřebu a dodávku elektřiny do sítě, podle povelů ČEPS. Ovládali jsme baterie fotovoltaik, ale do budoucna chceme přidat i nabíjení elektromobilů, tepelná čerpadla nebo bojlery,“ popsal ředitel Delta Green Jan Hicl.
Podle něj byl test velmi úspěšný. „Z celkem sedmi regulačních bloků jsme bez chyby prošli pěti. Výsledky předčily naše očekávání a ještě letos bychom chtěli službu spustit v ostrém provozu,” doplnil Hicl.
Pozitivně hodnotila výsledky testu i státní společnost. „Představují jeden z dalších milníků v rozvoji agregačních bloků a zapojení nejmenších zařízení do řízení elektrizační soustavy ČR,” uvedl ředitel sekce Energetický trh ČEPS Martin Kašák.
Zapojení domácností do služeb výkonové rovnováhy bude možná umožněno ještě letos. Nutností bude chytrý elektroměr. Lidé podle firem přitom nebudou nijak omezeni ve využívání svých spotřebičů. „Řídíme spotřebiče v předem domluvených intervalech a vždy tak, aby to nijak nenarušilo chod domácnosti a zároveň na tom lidé vydělali co nejvíce. Nemůže se stát, že ráno nebude teplá voda, nebo nabitý elektromobil,“ dodal Hicl.
Služby výkonové rovnováhy jsou důležité pro udržení stability elektrizační sítě. Poskytují je mimo jiné takzvaní agregátoři flexibility. To jsou subjekty, které využívají flexibilitu od většího počtu výrobců nebo spotřebitelů a přeměňují ji do standardních produktů, které nabízejí na různých trzích s elektřinou či službami výkonové rovnováhy.
V současnosti se do vyrovnávání sítě v Česku zapojují průmyslové zdroje. Podle Hicla je ale v domácnostech větší potenciál, protože nejsou limitovány průmyslovými procesy. Podle ČEPS zkušenosti ze západních trhů ukázaly, že agregátoři mohou nahradit fosilní elektrárny a umožňují přechod k digitální a udržitelné energetice.
Mohlo by vás zajímat:
Toto je budoucnost. Elektricke auto a domaci baterii bude mit kazdy. Vstoupi do toho umela inteligence, ktera to bude ridit.
Okolo roku 2030 si budeme tukat na celo pri predstave ceny za jaderny blok v castce cca 500 miliard. V te dobe bude elektrina of jara do podzimu v podstate zdarma a hlavne jiz nebudou platby na ten solarni tunel z roku 2010. Za tech ztracenych 20 let a cca 700 milirad co tam padlo jsme mohly mit dostaven Temelin s bloky 3 a 4 za par kacek a ne to resit ted, kdyz nejsou prachy.
Doufám, že už máte nebo plánujete zainvestovat FVE, abyste mi mohl posílat v létě energii zdarma.
A mohl byste něco i v zimě??
Jojo - elektricke auto a domaci baterii bude mit kazdy. Povinně.
A jezdit s tím autem bude každý podle toho, jak mu zrovna zbyla v baterce "šťáva". Po zimní bezvětrné noci, kdy ji síť vycucne do dna, bude dřepět doma a nebo se do práce projde.
Dobře vám tak!
Podívejte, sám tušíte, že to co píšete, že ji síť vycucne do dna, nebude asi pravda. Bavíme se tu o tom, že dáte k dispozici kolik, 10-20 % kapacity v LFP baterce. To není nic tragickýho, nic co Vás omezí, jenom Vám to dá příležitost si trochu vydělat.
Tak to nebude. Budou garantovat, že se voda ohřeje a auto nabije. Prostě se spustí plynovky na dobu kdy nefouká a nesvítí. Tady se jedná především o překlenutí den noc, kdy baterie má dejme tomu kapacitu 15GWh a je nabitá na 100% ve 20:00. Dlohodobým sledováním domácnosti se zjistí, že do rána domácnost potřebuje 4kWh, takže 8-10 kWh se odešle do sítě.
Nejsem si jistý, zda chci svoje baterie zbytečně nabíjet a vybíjet pro dobro společnosti jako ČEPS nebo distributorů a sanovat tak jejich neochotu nést náklady spojené s vlastnictvím baterií.
Vždyť je to směšné. Já abych si pořídil FV, baterii a střídač a za připojení do sítě, kterou budu stabilizovat budu ještě platit poplatek.
Zkuste se zamyslet zda je pro ulici o 20domech mít každý své vlastní panely, vlastní baterii a střídač, a nebo zda by bylo lepší, mít ten střídač - výkonově silnější - jen jeden...
Proč teda vlastně startujeme ty projekty komunitní energetiky? :D Vždyť je to zacyklené... Protože nejvyšší účinnost dostahují zdroje centrální.
Proč zbytečně? Bude to za peníze. A jinak pro tu ulici je lepší, když má každý svůj střídač a baterku. Když u nás v ulici vypadne proud, tak z těch 30 domů nás 10 v pohodě svítí, ovládá žaluzie, má internet apod. To je prostě výhoda lokálního zdroje.
Pro výrobce a dodavatele baterií určitě výhodnější....ale vzhledem k vyžší potřebě výroby elektřiny od podzimu do jara ale skoro stejných nákladech u velkých elektráren .,,.. nejde na jaře vypnout elektrárny poslat lidi domů a zapnout na podzim někdy nesvítí ani v létě.... takže provozní náklady s nižší spotřebou za méně uhlí,plynu ,uranu stejně musí někdo zaplatit .....to není jako když Němec odstaví elektrárnu úplně a v případě potřeby nakoupí levnější u nás ...proto je pro ně třeba i dobré zlikvidovat energeticky náročné výroby u nás aby zbyla pro ně a oni budou ,,čistí,,... také by to mohlo být možné....a slouhové ve vládě už konají .....
Já jsem si jistý, že Vy žádnou baterii nemáte.
Lidi si pořizují FVE a přebytky odesílají prakticky zdarma do sítě a taky jim to nevadí. Přitom mají FVE na své nemovitosti a ještě se musí o FVE starat. Tady dostanou ještě pár korun za prodej.
Nějaké sdílení střídačů je nesmysl. Jak by se pak elektřina mezi domky dělila? Nehledě na délku kabelů.
No a teď si představte, že jsou tací, kteří si k elektrickému autu a fotovoltaice na střeše pořídí ještě úložiště z použitých baterií z elektrických aut.
A teď si představte, že si takovou baterii kolem 100-200kWh pořídí nějaké společenství, které má na střeše 100kWp za řekněme asi tak 2-3 miliony.
Takže opět centralizujeme? :)
Počkám si teda raději na modulární reaktory - optimálně fúzní :)
Nejlépe sklepní 4kW výkonu?
Zatím se to rozhodně nevyplatí. Podívejte se jaký je rozdíl ceny mezi NT a VT, nebo denních spotových cen. Navíc, pokud byste chtěl nabíjet levnou elektřinou ze sítě, musel byste mít patřičně větší hlavní jistič a platit za něho paušální poplatek. To by bylo celkově dražší i kdybyste nezapočítal amortizaci akumulátorů a střídače.
Znám společnost, která si větší úložiště pořídila, ale hlavním důvodem nebylo, že by ušetřila na silové elektřině. Kromě PR bylo hlavním důvodem zálohování napájení pro robotické linky a taky optimalizace plateb za rezervovanou kapacitu. Nedovedete si představit, co udělá s příkonem najíždění vypalovací pece, nebo i sekundový výpadek napájení robotické linky.
Přesně.
Kdybych já chtěl domů nový zdroj neuhasitelného požáru...
Spíše bych cílil na příkon 3x10A a svou baterii měl jako svůj buffer pro stabilizaci spotřeby, než časovat kdy příjde ta "levná" elektřina...
Naštěstí není řízení sítě svěřeno anonymním Novákům, kteří si ani nepřečtou článek.
to Pavel : Budoucnost je ,že se postaví 4 jaderné bloky , dostanou pevnou cenu za dodávku el. energie a všechny ostatní zdroje o výkonu 4,8GW vytlačí z trhu. A tu cenu si budete platit v rámci distribuce. Spolu a dalšími 4GW aktuálního výkonu JE vytvoří tyto elektrárny páteř naší elektroenergetiky s roční výrobou 65TWh. Zbytek vyrobí OZE u nás zejména FVE - ty bude mít téměř každá budova. Stejně jako každý bude mít EV.
A to je podle Vás dobře a nebo špatně? Co byste udělal jinak?
Argument o zimni, bezvetrne noci jeste chvilku vydrzi. Vyvoj vseho jde silene vpred. Staci si vzpomenout co se v solarech delo v roce 2020 a o tri roky pozdeji. To uz nikdo nezastavi stejne jako vyvoj baterii a elektrickych / vodikovych aut a jaderne fuze.
Jenom Cina loni nainstalovala v solarech vic nez USA za celou dobu!!! V Australii budou mit za par let velky problem.
Pavel To už nikdo nezastaví? Seberte jim dotace a je po nich, okamžitě.
Ano - vývoj jde tak rychle kupředu, že zanedlouho budou slunečníky vyrábět i v noci a větrníky i za bezvětří. Stačí slunečníky přejmenovat na měsíčníky. A vývoj půjde ještě dál - měsíčníky nepochybně zvládnou vyrobit dostatek elektřiny i za novu!
"Argument o zimni, bezvetrne noci jeste chvilku vydrzi."
To jako v zimě bude za chvíli foukat a svítit slunce pořád?
Případně tak do 3-5 let (než zavřou uhelné elektrárny) budou kapacita instalovaných akumulátorů o několik řádů větší a jejich cena nižší? Ne, že by to vyřešilo zimu.
Nebo za 3-5 let jaderná fůze? Taky bych chtěl, ale troch reality!
to je chyba v desetinné čárce
Ne, ale podívejte se na to takhle. Baterka má dneska průměrnou kapacitu třeba 60 kWh. Vy dáte do oběhu třeba 10 kWh z tohohle, jako limit, co si může síť vzít. Máte LFP baterku, takže cykly tolik neřešíte. U nás se prodá ročně 200 000 aut. Tak střelíme od boku, začne se registrovat 20 000 takových aut. To máte 200 MWh, který třeba 1,5 hodiny můžou dodávat stabilitu síti. První rok to není tak zajímavý, ale prodeje budou narůstat a tím to bude zajímavější.
Jasně, nebude to za 3-5 let, ale vývoj jde do předu neskutečně rychle. Já mám EV z roku 2016, nyní je to pravěk. Plánuju koupit 2021 ročník a to už je mírně překonaná technologie.
Okej uznávám, že výkon by byl pravděpodobně menší a tím pádem by to vydrželo delší dobu.
To procházka:
Proč by:
"Nicméně v době, kdy budou velké přebytky, tak budou poplatky za distribuci nízké, aby se vůbec vyplatilo přebytečnou EE ukládat."
Pokud budou velké přebytky, které se budou posílat po síti, tak logicky v té době budou distribuční poplatky velké.
Vysoké zatížení sítě = vysoké poplatky za distribuci.
Můžete mít levnou distribuci (levnou síť), ale ta nebude schopna přenášet v jednom okamžiku velký výkon.
Nebo drahou a robustní distribuční síť. Ne levnou a výkonnou síť.
to Bob:
Musíte vše nastavit tak, aby se vyplatilo přebytky zpracovávat a v tuto dobu musí být elektřina levná. Takže nemůže platit, že vysoké zatížení sítě = vysoké poplatky za distribuci.
Cena za distribuci a cena za silovou elektřinu jsou dvě rozdílné věci
A když nezasluní a nezavětří týden? To je celkem běžné během zimních inverzí.
Dobrá - zapnou se plynové elektrárny. Ty jsou ovšem z těch řiditelných nejdražší. A myslíte, že je někdo bude provozovat tak, aby mu platili jen několik měsíců v roce? Třeba ano - ale pak si musí během těch několika měsíců vydělat na zbytek roku, kdy bude elektrárna stát v pozoru a připravena "nasednout" jak slovenští rytíři v Sitně. To budou tarify!...
Ano v tom případě naskočí plynovky anebo se využije silná kapacita přeshraničního přenosu, která se bude nutně muset postavit. A jo, nebude to levný, to nikdo netvrdí. Nicméně čím víc možností a zdrojů, tím pro nás lépe. Ty auta tu budou ať tak nebo tak, proč jich tedy navyužít.
To Petr prochaska 31. leden 2024, 17:02
Přání otcem myšlenky?
Pokud nechcete, aby v době vysokého výkonu (přetoků) FVE do sítě došlo ke kolapsu (a to nechcete), musíte ty přetoky omezit. To se dá udělat 2 způsoby:
1) Direktivně. Dálkově je vypnete. Do 100 kWp mají FVE povinně vypnutí pomocí HDO, nad 100 kWp plynulé snižování výkonu.
2)Tržně. V tu dobu zdražíte distribuci, tak aby výrobci sami omezili přetoky.
ad2) Je daleko vhodnější, kromě omezení zatížení od výroby FVE působí i na nadměrné odběry elektřiny, které jsou též nebezpečné.
V Německu budou platit plynovkám za to, že budou připraveny na zapnutí. Plynovky se musí postavit a vyjde to na kWh méně než platíme nyní solárním baronům.
Co se týče cen distribuce tak tyto poplatky se tam budou muset připočítat. Nicméně v době, kdy budou velké přebytky, tak budou poplatky za distribuci nízké, aby se vůbec vyplatilo přebytečnou EE ukládat. Takže v době kdy nesvítí a nefouká bude hodně drahá distribuce i silovka.
Ale jo, něco to pomůže i když zdaleka ne všichni svůj akumulátor, nebo elektromobil poskytnou.
Jenže pokud budeme závislí na FVE (a zatím se u nás nic jiného nerýsuje), tak i pro tu lepší (letní) část roku je 1,5 hod. akumulace žalostně málo. Typicky i pro ideálně jasný den budete potřebovat akumulaci (dle měsíce - času východu a západu slunce) pokrýt akumulací dobu od strmého poklesu výroby FVE před západem slunce, večerní odběrovou špičku, noc (s nízkým odběrem) a ještě ranní odběrovou špičku. Celkem průměrně cca 13 hodin. Pokud bude oblačnost, tak ještě více.
Jasně, může to být málo, ale na regulaci to může mít do budoucna dobrý potenciál. Navíc ty akumulace na kolech tady jezdit budou a jde jen o to, jim nabídnout slušný byznys model. Není důvod je nechat být.
Jen v ČR je asi 8,5 milionu automobilů. Kdyby to byl jen milion a šlo o 10kWh z každého vozu, tak je to 10 GWh. Nwení to pořád nic závratného při denní spotřebě asi 150GWh, ale na stabilizaci by to mohlo být docela dost. Pokud k tomu přidáme postupně i stacionární úložiště, může to být významný prvek pro stabilizaci. V krátkodobém horizontu jednoho dne klíčový.
Musíte počítat, že ještě minimálně 20 let pojedou všechny JE a spotřeba v noci je malá.
A investičně se Vám ten EV už vrátil?
Ekologicky se Vám přestěhoval výfuk do Chvaletic, nebo Mělník? :)
To že pokrok jde dopředu je skvělé a moc tomu fandím.
... pojdme se bavit o tom, co dává smysl teď. EV to nejsou.
Určitě za pár let svůj názor změním, stejně jako cena energie přesvědčila některé nahradit elektrokotel za tepelko.
Nooo hele investičně, podle aktuálního nájezdu mi zbývá do investiční návratnosti ještě 5 000 Kč, to je z těch 100 000 Kč původně už prkotina. A to jsem si jistý, že jízda adekvátním spalovákem by byla podstatně nudnější (výkon asi poloviční) a ze zkušenosti tuším, že by tam už byly opravy, který teď nepočítám.
Teď si plánuju v rámci obnovy vozového parku vyměnit dvě auta (ICE+EV) za jedno EV a tam už návratnost neřeším, prostě chci pohodlnější auto a nechci řešit nějaký tankování každej týden, když bude stačit to odpoledne hodit do zásuvky doma a na 450 km za den mi to bude stačit.
Tak a zrovna ted jde dalsich 10 milirad do solaru. Aktualni zprava.
A nepřijde vám to finanční postrkování podezřelé? Kdyby se jednalo o životaschopnou technologii, žádné další peníze by to nepotřebovalo.
Může mi někdo vysvětlit proč tu stabilizaci musí zajišťovat nezávislý stabilizátor? On pochopitelně kromě oprávněných nákladů bude chtít ještě maximální zisk.
Proč to nemůže dělat za režijní náklady třeba ĚPS?
Nebo sami obchodníci, kterým by mohlo stačit, nebudou (nebo ne tolik) platit za odchylku?
Protože z toho bude vývar a penězovod do vícera zúčastněných kapes, proto.
Samozřejmě. Představte si, že jste dlouhé roky monopolní stabilizátor sítě. Tečou vám z toho miliardy a najednou byste o takový krásný byznys dobrovolně přišel jen proto, že si lidi začali kupovat baterie?
Máme málo obchodníků, kteří by si konkurovali v nákladech na agregaci? Klidně bych do toho pustil i ČEPS. Taky budeme mít zúčtovací centrum, které bude mít dostupné potřebné informace. Nezávislý agregátor bude zjišťovat pro svou činnost to co vědí dodavatelé a zúčtovací centrum znovu.
Bobe, v domácnostech je aktuálně baterie uskladnit cca 2 GWh + EV cca 1,5 GWh. Do roku 2030 se to posune někam k 20-40 GWh.
Asi nevím zda bych chtěl, aby mi někdo vycucával baterie FVE. Ale dokážu si představit, že po ránu kdy je nedostatek elektřiny, tak přebytky nebudu ukládat do baterie, ale budu je za výhodných podmínek posílat do sítě. Baterie dobiji v poledne, když už je přebytek elektřiny.
Tak za to vycucávání dostanete peníze. Furt špatně?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se