Emise CO2 z nových aut stoupají, výrobci se bojí pokut
Evropští výrobci automobilů informovali, že je poměrně pravděpodobné, že v příštích dvou letech nebudou moci plnit náročné cíle EU v oblasti snižování emisí z dopravy. Reagovali tak na zprávu Evropské agentury pro životní prostředí (EEA), která uvádí, že emise CO2 z nových automobilů vzrostly již druhý rok po sobě.
Automobilky by mohly kvůli nesplňování regulí pro emise z nových automobilů čelit vysokým pokutám. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) tuto zprávu zveřejnilo v odpovědi na informaci EEA týkající se toho, že v roce 2018 emise CO2 z nových automobilů opět stouply. V porovnání s rokem 2017 EEA zaznamenala 1,6% nárůst, v průměru tak automobil vypustí 120,4 g skleníkového plynu na kilometr. Jak uvedla EEA, výrobci tak budou muset v letošním roce podstatně zapracovat na snižování těchto emisí, aby dostáli cíle stanoveného pro rok 2021 – v průměru 95 g CO2 na kilometr. U dodávek je cíl stanoven na 147 g již v roce 2020.
Průmysl se nyní obává sankcí, které mohou po nesplnění náročných cílů následovat. Dle agentury Moody mohou výrobci čelit finančním sankcím ve výši až 10,69 miliard eur. Nedodržení cílů pro rok 2021 a 2020 by navíc předznamenávalo, že automobilky nebudou schopny dosáhnout ani cílů stanovených na léta 2025 a 2030. Dle ACEA výrobci sice masivně investují do nových technologií, cíle jsou ale poměrně přísné.
Větší zájem o benzinové automobily
ACEA rovněž uvedla, že rok 2018 byl druhým rokem po sobě, kdy bylo prodáno více benzinových než dieselových aut (8,5 milionu nových registrací). Ekvivalentní dieselová auta přitom vypustí méně CO2 na kilometr než podobné auto s benzinovým pohonem. Elektromobilů se prodalo téměř 302 tisíc.
EEA viní za vzrůst emisí především rostoucí tržní podíl vozů typu SUV, které většinou mají benzinový pohon a obecně znečišťují více než menší osobní automobily. ACEA na tuto informaci odpovídá, že výrobci pouze sledují poptávku ze strany zákazníků. Ti nejsou v mnoha zemích motivováni ke koupi elektromobilů, například kvůli nedostatku dobíjecích míst.
Zdroj úvodního obrázku: flickr
Mohlo by vás zajímat:
Tak snad to konečně v Evropě ukončí z USA multikulturně zavlečenou primitivní módu velkých kol na všechno a i ta zbytečná největší SUV hlavně benzínová.
Uvital bych radeji ukonceni z USA zavleceneho idiotskeho boje s emisemi CO2. S cim by pak ale Brusel bojoval za lepsi zitrky, ze....
4 Petr
Nevím čím jezdíte, ale co máte proti SUV a velkým kolům. Krom toho,že si je nemůžete dovolit?
Mám dle Vás primitivní velké SUV a denně jezdím mít něco s 1,0 a XXX turby tak bych měl tak páté auto. Jaká by byla eko zátěž jejich likvidace oproti 5l /100 benzinu?
Děkuji
Nejenže jsou velká kola dražší a dražší, a nutí lidi na změnu letních za zimní použít vždy servisy, pak v sezónách pokaždé přeplněné, ale hlavně s nárůstem čím dál víc zvedají spotřebu. Přitom jde o typický prázdný znak otroků jak dlužních vychloubačných nebo přímo původem, jak dokazuje, že si na něm nejvíc na Západě od začátku zakládali černoští autotuzeři.
Kupříkladu mě se některá SUV líbila a líbí, ale vzhledem k tomu, jak píšeš, toho moc nenajedeš, nebo vyděláváš (tvůj zaměstnavatel) pěknej balík. Zkoušeli jsme porovnávat spotřeby MB-E s GLE, podobně u BMW a vždy jsme s SUV na tom hůř. Dále je tu vnitřní prostor, který má SUV menší (ale to by se dalo přežít). Dále bezpečnost, kdy robustní nízké auto udělá vždy lepší a hlavně jistější úhybný manévr popř dobrzdí, než nějaké SUV. A v neposlední řadě je tu zůstatková hodnota, která je u SUV povětšinou nižší.
Při nájezdu 20k km bychom to neřešili, ale při dvojnásobku až trojnásobku je tam celkem rozdíl.
A i tak, vždy byl a bude daleko elegantnější nízký sedan či kombi (třeba CLS, Arteon) než obtloustlé SUV.
Kdyby české silnice byly O.K. a já nemusel jezdit i na venkov, nechtěl bych SUV, ale jinak nic jiného nehci!
Tak pokud nemáš LC, Hilux nebo třeba Amaroka tak dost pochybuju a větší kvalitě podvozku oproti jiným autům.
Růst emisí z aut ve skutečnosti neexistuje. Je to opět pouze fikce dříve se pro spotřebu používala norma NEDC, která jí papírově snižovala a tím i emise CO2. Loni na podzim se přešlo na normu WLTP , který je realištější , takže najednou všechna auta více žerou a tím mají i větší emise CO2. Preference zákazníků směrem k SUV a tím nemají nic společného - tedy samozřejmě mají, ale ten posun nastal už před 10 lety. V každém případě motory proti současnosti už o moc úpornější nebudou automobilky nemají z dlouhodobého hlediska jinou možnost než elektrifikaci. Problém je v tom ,že současná čistě elektrická auta nejsou příliš použitelná pro cestování na dlouhé vzdálenosti v dálničním provozu a když pak jsou cenově nedostupná a hybridy , které by ujely na elektřinu alespoň 200km a pak pokračovaly na benzín zatím neexistují.
Po praktické stránce vám stačí hybridní vůz, který vás v elektrickém režimu vyveze z města ( s rezervou pro zajetí na nákup a podobně) a dále pokračujete se spalovacím motorem po okreskách nebo na dálnici. Tzn. kolem 50km v elektrice . Jakmile budou baterie lehčí a s vyšší hustotou uložené energie, spalovák už nebude třeba vůbec. Mimochodem, nový Superb s 2.0TSi motorem je horší než hybrid 1.5. TSi + elektřina (lepší kroutící moment). Takže auta pouze se spalovacím motorem se stávají nadbytečnými již už teď.
Spousta lidí ale auto "dimenzuje" na štreku do Chorvatska, přitom drtivou většinu jízd realizují na chalupu a zpátky a kolem města. Tyhle věci by se ale měli realizovat rychlovlaky a autem naloženým někde vzadu na nákladní části soupravy, resp. na jiné soupravě. Cestování letadlem může být také přežitek (kromě ostrovních destinací a transkontinentálních letů).
A kde budou podle Vás dobíjet elektromobily lidi ze sídlišť. Koukněte jak dopadli Norové. Infrastruktura zaspala. Na druhou stranu většina energie z vody. To je u nás nereálné
Umím si představit, že postupnou modernizací pouličního osvětlení bude na sídlištích osazeno i vedení a nabíječky. A ano, pokud zaspí infrastruktura, půjde to pomaleji než by to mohlo jít.
Takhle to ale není. Ano, nové homologace probíhají dle WLTP, kde emise CO2 vycházejí o dost vyšší. Ale pro posuzování emisí CO2 v rámci evropské legislativy se provádí přepočet CO2 dle WLTP na CO2 dle NEDC. Guláš je to o to větší, že přepočtené NEDC hodnoty nejsou plně porovnatelné s dříve naměřenými NEDC hodnotami. Ale ano, v průměru dává tento guláš o pár gramů CO2 navíc. Obecně lze říci, že růst CO2 je způsobem několika souběžnými faktory: guláš WLTP-NEDC, nárůst popularity SUV, nárůst popularity automatických a robotizovaných převodovek (WLTP jim nedává výhody vůči obecně efektivnějším manuálním převodovkám), pokles podílu dieselů, pokles alternativních paliv s nižším obsahem uhlíku (LPG+CNG).
V čem je 2.0 TSI horší? Má lepší zrychlení, vyšší maximální rychlost, pohon 4x4. Horší má spotřebu.
Moment je dobrý na utahování šroubů. O autu toho moc neříká. Můžete mít třeba elektromotor s momentem větším než má průměrný motor v autě, ale pokud bude pomaloběžný, jeho výkon v řádech wattů bude schopen maximálně posouvat okénko ve dveřích řidiče.
Moment potřebujete např k rozjezdu auta. Elektromotor má skoro maximální točivý moment v nule otáček. Spalovací motor má v nule otáček nula točivý moment.
Proto elektroauto nepotřebuje spojku a převodovku, spalovací motor bez toho nerozjedete.
I s tou elektrikou je to jen o lobování. Nezapomeňte kolik emisí se vyprodukuje než se takový elektromobil nabije a jak pak co se potřebuje na likvidaci nepotřebných baterií z těchto aut.
elektromobil škodí životnímu prostředí víc než ostatní
ty škodíš víc než ostatní :) nějaký fakta k tvému argumentu by nebyli ?
Tak za 1) Fakta nebyly s y. Za 2) Výroba baterií, těžba potřebných vzácných kovů ve třetím světě a následná likvidace baterií jsou pro životní prostředí větší zátěž, než celý provoz auta se spalovacím motorem. Ovšem to se nezdůrazňuje. Nejsme zatím technicky schopni vyrobit ekologičtější náhradu automobilů se spalovacím motorem. Podpora a glorifikace elektromobilů je politicky motivovaný švindl. Ale stokrát opakovaná lež se stává pravdou, že.
Tak za:
1) fakta nebyla (to faktum, střední rod)
2):
a) Jakou používáte metriku pro srovnání elektromobilu s autem se spalovacím motorem? Chci vzorce, matematické vztahy, vstupní hodnoty.
b) Jakou strašnou zátěží je likvidace Li-ion baterií?
c) Jak měříte ekologičnost?
Aby mělo elektroauto menší emice CO2 než běžný spalovací motor, musí ujet přes 500 tis. kilometrů. Toho se jich většina vůbec nedožije.
Nechci se Vám do toho plést, ale ten nick mám zabraný už pár let já.
Přeji příjemný zbytek dne.
Carlos
Celé vedení EU by potřebovalo vyměnit. Osobbní automobily patří k tomu nejmenšímu zlu a nejvíc po nich šlapou. Lodní, letecká a nákladní doprava je mnohonásobně horší. O tomt se ale vůbec nemluví.
Zapomel jste na male a nejlevnejsi firmy, co vysoutezi zakazky, ti se bez starych Tater, LIAZ proste neobejdou,vcetne dalsich stroju,ve MESTECH je jich cela rada, obyvatele nenadelaji nic.....
Jděte tedy demonstrovat za 4 koleje mezi Třebovou a Chocní aby nemuselo jezdit tolik kamionů, jděte demonstrovat za II. hlavní tah Praha-Kolín-Havlbord-Znojmo-Břeclav ze stejného důvodu...
Pokud si spočtete kolik energie by bylo třeba k tu aby se zboží z Číny, jdoucí po vodě přehodilo na Transsib a prostřílelo se z Moskvy až na LHS, kde to kdesi ve Slawkově přehodí na normálněrozchodné vagony, tak budete dost možná na jednotku nákladu nad tím co spotřebuje loď.
Správným krokem by bylo naučit se pouzivat opět veřejnou dopravu. Za studentských let sem běžně tak jezdil a neměl jsem s tím problém. Teď auto využívám hlavně k podnikání, ale pokud bych teď jezdil jen do práce a z prace raději bych volil MHD než abych si mohl o deset minut déle pospat a pak se stresovat v kolonách.
Doprava, kdy na přesun 50-60km potřebuji půl dne je dost málo použitelná i pro pensisty, natož pro ty, co mají minutový harmonogram.
Jel jste v poslední době vlakem někam dál? Já dojíždím do práce denně vlakem 40 km a povím Vám, že po populistických zásazích do cen jízdného pana premiéra Řepky, pardon Babiše to není žádný med. Dráhy pouze brečí, že více vagónů už nemají a spoje jsou přelidněné neuvěřitelným způsobem.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se