Domů
Emise CO2
Ceny emisních povolenek zaznamenaly nová maxima, přibližují se 40 EUR/t CO2
Emise CO2 v EU
Zdroj: Pixabay

Ceny emisních povolenek zaznamenaly nová maxima, přibližují se 40 EUR/t CO2

Ceny emisních povolenek v tomto týdnu zažily prudký růst, když od pondělí vzrostly o zhruba 15 % a aktuálně se pohybují nad 37,5 EUR/t CO2. Ve čtvrtek ráno dokonce prolomily hranici 38 EUR/t CO2 a zaznamenaly rekordní hodnotu 38,25 EUR/t CO2.

Švédská banka SEB v komentáři věnovaném růstu cen emisních povolenek v posledních měsících uvedla, že tento růst není spekulativní a že je podpořen tržními fundamenty.

„Změny cen emisních povolenek v posledních měsících, stejně jako v posledním půl roce, jsou podpořeny fundamenty a nejsou dle našeho názoru spekulativní. Spekulanti jsou nicméně nyní stále více přitahováni na trh a mohou potenciálně vyhnat ceny mnohem výše a mnohem dříve, než jak dříve většina analytiků očekávala,“ uvedla banka.

Vývoj ceny futures kontraktu na dodávku emisních povolenek v prosinci 2021 za poslední 3 měsíce. Zdroj: ICE
Vývoj ceny futures kontraktu na dodávku emisních povolenek v prosinci 2021 za poslední 3 měsíce. Zdroj: ICE

Jak připomněl zahraniční server Platts, evropští legislativci by měli v červnu letošního roku přijít s návrhem revize systému EU ETS, která by měla reagovat na navržený vyšší cíl snížení emisí CO2 ze současných 40 % na 55 % do roku 2030. Vyšší cíl bude mimo jiné znamenat přísnější roční limity pro celkový objem vypuštěných emisí CO2 ze zařízení zařazených v EU ETS.

„Zákonodárci by dále měli navrhnout rozšíření trhu tak, aby pokrýval emise CO2 z lodní dopravy, či zavedení uhlíkového cla, které by srovnalo podmínky na trhu pro evropská emisně náročná průmyslová odvětví,“ uvedl Platts.

Platts ve svém posledním výhledu z poloviny ledna uvedl, že cena emisních povolenek by v letošním roce měla být v průměru 29,1 EUR/t CO2. V dlouhodobém horizontu poté očekává dosažení 48 EUR/t CO2 v roce 2030. Růst ceny emisních povolenek by dle Platts měl být podpořen na jedné straně klesajícím množstvím emisních povolenek uvolňovaných na trh a dále pokračujícím fungováním tzv. Rezervy tržní stability.

Zdroj úvodní fotografie: Pixabay

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(73)
PetrV
5. únor 2021, 09:43

Rudozelení komouši kradou kde se dá. Zavřít je za podvody na Evropě.

Chemik
5. únor 2021, 15:59

Chybí mi tam ještě hnědá modrá a oranžová.

Jan Veselý
5. únor 2021, 17:04

Však tohle trumfne jen pravolevá úchylka jak za Koby Stalina.

Juan
6. únor 2021, 01:06

Úchylka jsi akorát ty, ty zrůdo

PetrV
6. únor 2021, 14:17

Dej si 10 dřepů zlodějský hňupe.

Jedou v tom progresivisté - socani, zelení, top, stan, piráti. Má pravdu, Stalin byl obdoba této špíny.

Miloslav Černý
5. únor 2021, 09:52

Jestliže má dojít k potřebnému pro lidstvo aspoň omezení narůstání dlouhodobých průměrných teplot je to jedna ze správných i když nepopulárních (jak kdo to bere) cest, která ale nemusí zdaleka stačit. Naštěstí má lidstvo další použitelné trumfy.

Ondrej
5. únor 2021, 10:00

Ovšem z důvodu zachování soutěže by měli být uvaleny na všechny emise. Ne jen na některé producenty.

blaha.p
5. únor 2021, 10:03

v blízké budoucnosti bude zavedena uhlíková daň, která bude nutit firmy chovat se ekologicky a samozřejmě investovat do snižování spotřeby a do střešních FVE a nákupu energie z OZE

T
5. únor 2021, 10:41

A bude hur,ne BUDE LIP ! Cte to vubec nekdo odpovedny z vlady ,MPO,ERU,atd...!!!!Uhelnou komisi bychom asi timto vydesili,zatim se venuji kauze ,,Becva,,...a to je hrozne nadlouho...

PetrV
6. únor 2021, 14:23

Kauza Bečva je vyřešena, jen progresivističtí zloději to nevědí. Bečvu otrávily 2 firmy přes potrubí z Tesly rožnov.

První, co vypouštěla niklové soli a druhá, co tam nalila kyanid. DEZA nic nevypustila- vzkaz blbečky gazdíka, kalouska, čunka, kyanida promopro tlustého vondru.

Připravte si peníze.

Milan
5. únor 2021, 12:38

Další z těch co naletěli na bolševické "poručíme větru, dešti", akorát v jiném kabátě. Jak uvádí níže luboš, byla spuštěna válka o peníze a moc pomocí emisí CO2.O nic jiného nejde.

pr
5. únor 2021, 15:09

A my, kteří jsme se již zařídili vidíme, že to není naše válka. Bojujte, ale plaťte. O nic jiného nejde.

Bob
6. únor 2021, 17:58

Klidně si bojujte za Vaše oblíbené FVE.

Ostatně ve specifických případech (třeba na letní chlazení) jsou vhodné.

Ale plaťte si za to, že pro Vás (i kdyby to měl být jen jeden den za rok) musí být připraven záložní zdroj a vedení od něho až k Vám pro dobu, kdy nesvítí a Váš případný akumulátor už bude vybitý. Pokud chcete odebírat sice málo, ale stále, připlaťte si za to, že chcete odebírat i ve špičce odběru (zhruba od 8-21 hod).

Naopak je potřeba zvýhodnit odběr v době nadbytku EE.

Z dnešního pohledu se to poněkud primitivně dělá HDO (ale ve své době byl tento náš systém pokrokový), lepe to bude možno dělat pomocí smart měřidel a rozdílné ceny EE.

pr
6. únor 2021, 19:06

Vše co uvádíte platím. Takže mezi mnou a důchodkyní není žádný rozdíl. S tím, že má FVE slouží osmi lidem. Pokud nás fotovoltaiky budou chtít potrestat za to že si sami vyrábíme, budou to mít těžké. Jakýkoli zásah jako první dopadne na tu důchodkyni.

pr
6. únor 2021, 19:12

A k tomu boji za FVE - nemusím, lidi nejsou blbí. A ti, kteří si koupí elektromobil těm to dojde velice rychle. A zájem mezi ženami o elektromobily je (viz předváděcí akce). Jen jim zatím připadne drahý. Někteří s FVE sice naletí na sliby dcery majitele distributora, ale to je jejich boj. Ty elektrárny totiž neslouží majiteli, který je platil ale distributorovi.

Bob
6. únor 2021, 22:24

Zrovna nedávno jste si stěžoval na platbu za distribuci, že byste ji měl mít s FVE nižší.

Skutečně mezi Vámi a důchodkyní Dymákovou není rozdíl?

Nebo jen využíváte nedokonalosti dnešního rozdělování nákladů na regulované platby i odběr EE v čase?

Spořivá důchodkyně Dymáková, která odebírá převážně v době nízkého tarifu 8 hod v době dostatku EE a nízkého zatížení sítě (ohřev TV v bojleru, odložený start myčky, pračky, apod.) a tak také stabilizuje soustavu a snižuje náklady na výrobu a distribuci EE nyní platí více, než Vy. Tím spíše, že odbírá v průběhu roku cca stejně, takže vyrovnávací elektrárny si na sebe provozem vydělají.

Zatímco Vy odebíráte pořád stejně, tedy v době špičky více, než ona a tak zvyšujete náklady a navíc kvůli Vám a "několika dnům za rok" musí být drženy zálohy, které většinu času nevydělávají a budou chtít podporu.

Vy přece obhajujete pomocí domácích akumulátorů stálý malý odběr po celý den ("nízký jistič"). Jak se to bude realizovat v síti, kde podstatná část výroby bude realizovaná FVE? To jako distributor bude mít megaakumulátory, aby vy jste mohl kontinuálně (i když nesvítí, nebo je odběrová špička) nabíjet svůj domácí akumulátor? Nebylo by náhodou lepší jednu sadu akumulátorů (buď u distributora, nebo u Vás) vynechat?

Navíc pro distributora, který odpovídá za stabilitu sítě budou odběratelé s FVE + akumulátory velmi problematičtí a nevyzpytatelní. Zatímco výroba FVE se dá alespoň nějak dopředu predikovat, kdy dojde kapacita akumulátoru takového odběratele a tedy pro něho bude nutno zajistit dodávku na minuty přesně prakticky nejde dopředu určit.

Samozřejmě "netrestat" za FVE, ale za nepravidelný a špatně predikovatelný odběr zvláště ve špičkách nechat pořádně zaplatit.

Bob
6. únor 2021, 22:31

Pan Pr odebírá v průběhu dne pořád stejně, když odebírá ze sítě. A to kvůli tomu, aby minimalizoval regulované platby (za jistič). Prakticky vůbec neodebírá přes léto. Naopak odebírá pouze v zimě, když nevyrábí jeho FVE a nejsou už ani akumulované přebytky EE z FVE. To znamená odebírá v době odběrových špiček.

energetik
6. únor 2021, 23:42

Pane pr

Jestli máte i akumulátory a obchodníka bezDodavatele tak za půl hodinky můžete spustit nabíjení na plné kule a zapnout přímotopy co jistič dovolí. Cena silové energie bude až do 8 hodin rána skoro nulová. Tak je potřeba té síti pomoct a společně se sousedy i otestovat jestli ten rezervovaný příkon který platíte měsíčně distributorovi tak vám ho skutečně rezervuje a neplatíte za nic. Uvidíme jestli to trafačka dá.

Škoda jen že za tuto službu sítě nedostane zaplaceno tak jako přečerpávací "elektrárny" a také na rozdíl od nich vy ještě za pomoc síti zaplatíte za distribuci a to jak přenos tak paušál. A do tohoto ještě budete distributorovi zdarma poskytovat systémové služby v podobě povinných funkcí Q(u), P(u), P(f) za což také na rozdíl od těch velkých nad 50MW.

Bohužel na to aby jste se vyhnul těmto distribučním poplatkům u akumulačního systému, tak potřebujete licenci a tu ERÚ už nikomu nedá. Právě z toho důvodu aby tento trh chránila pro státem vydržovaný ČEZ který jediný může.

To je ten důvod proč je tady neustále blokovaná akumulace a je povolená jen u stávajících rotačních zdrojů které již mají smlouvy na dodávku systémových služeb.

Tak by si totiž každý s akumulačním systémem mohl pořídit licenci a nemusel by platit distribuční a regulované platby, tak jako to dělá ČEZ u přečerpávaček.

energetik
6. únor 2021, 23:58

Bobe píšete nesmysly. Na základě těchto domněnek už byly zavedeny kategorie zdrojů 1. a 2. 1. kategorie zvýhodňuje zdroje oproti samovýrobcům kteří jsou v druhé kategorii. Požadavky na 1. kategorii jsou vytvořené tak, aby se tam dostali i jaderné elektrárny ze svými odstávkami a vysokou vlastní spotřebou. Vyhledejte si to.

Vzhledem k tomu že 1. blok Dukovanského JEDU stojí už skoro tři měsíce, tak být to samostatná elektrárna tak už přišla o licenci. A byl by to také zdroj 2. kategorie, tedy provozovatele by platil za rezervovaný příkon, distribuci a regulační poplatky na všech svých přípojkách do sítě, žádná technologická spotřeba. Ochutnali by vlastní medicínu kterou zde namíchali.

Jinak já jsem pro, aby se špatně regulovaná, předražená a státem ochraňovaná monopolní distribuce rozdělila s náklady na polovinu mezi spotřebitele a všechny výrobce. Obě skupiny potřebují tu energii přenést stejně.

pr
7. únor 2021, 09:40

Lžete Bobe. Nic takového "že bych ji (cenu distribuce) měl mít s FVE nižsí" jsem nenapsal. Dejte odkaz abychom si mohli ověřit jak dokážete překrucovat fakta lháři.

pr
7. únor 2021, 09:46

Opakuji, že mezi mnou a bábou Dymákovou tak jak jste ji vylíčil není rozdíl. To co jste si v hlavě vysnil o spotřebiteli s FVE je pouze Vaše fantazie, která s realitou nemá nic společného.

pr
7. únor 2021, 10:05

to víte energetiku, že využívám mnoho z toho co je u akumulace možné na minimalizaci nákladů. Jako mnozí jiní. A změna dodavatele mne pro těch pár stovek kWh ročně možná nestojí za námahu, ale díky za tip prostuduji.

Pro vysvětlení Bob míchá dnešní stav u mne o kterém ví prd se stavem který on sám navrhuje nebo přebírá za své kdo ví odkud (distribuce). Zřejmě navazuje na změny po zprovoznění jaderného tunelu v Dukovanech, lépe řečeno po změnách tarifikace jak si ji on osvojil. Ano tam jsem měl z hlediska udržení co nejmenšího zatížení přenosové soustavy a predikovatelné spotřeby v čase návrh na férové zavedení poplatku i za menší jistič než dnešních 1x25A. Toť vše. Nebude-li můj problém to nebude a zdejší osazenstvo strašící černými výstupy bude mít možnost pořád mlít své.

blaha.p
5. únor 2021, 09:55

tak hlavně, že uhelná komise předpokládal při svých výpočtech pro ukončení uhlí, že cena povolenek vzroste v roce 2030 na 30€/t, to se borci přepočítali už dnes máme 38 €/t, reálně bude cena povolenky v roce 2030 = cca 120 €/t, to jsem zvědavej na ekonomiku uhelných elektráren v roce 2038 to bude cena cca 200 €/t, není nad to, když v komisi sedí 15 vynikajících odborníků, kteří umí předvídat a skvěle počítat, to hned člověku dá důvěru v jejich rozhodnutí : )))).

Honza
5. únor 2021, 11:07

a ekonomiku plynových elektráren vydíte při Vaší predikci v roce 2030 jak? Jakou byste predikoval cenu elektřiny při 120 eurech za tunu?

Petr Závodský
5. únor 2021, 13:39

Tak polovina z ceny povolenky + plyn + elektrárna ... já bych to viděl (při ceně 120€ za povolenku) na cca 100€ MWh. To už pak 60€/MWh z nového jaderného zdroje vypadá jinak.

Jaroslav Studnička
5. únor 2021, 14:04

Ano, to budeme za nové JE ještě rádi :-)

Miloslav Černý
5. únor 2021, 15:53

Jádro bohužel nemusí být to pravé ořechové, neboť se podílí na tvorbě energie nad rámec dlouhodobého průměru přijmu od slunce i jeho pomalým přirozeným rozkladem. Ten rozdíl je jenom v ne produkci skleníkových plynů (fosilní paliva). Bohužel to bude platit i pro slučování jader, v které jsou vkládány pro budoucnost velké naděje. Připravenost je ale na místě, právě pro výrazné ochlazení, ale ne v době prokazatelně zrychlujícího oteplování zaviněné člověkem. Pak už nemusí zbývat mnoho k pádu nějaké pomyslné kostky toho složitého domina a případná panika může dokonat svoje. Jenom blázen přikládá do kotle při stále se zrychlujícího zvyšování teploty.

PetrV
7. únor 2021, 19:40

Černý, proč jste tak blbý? Spočtěte si celkovou energii dopadající na Zemi ze Slunce a pak si sečtěte ceelkovou energetikou produkci lidstva. Ta je proti Slunci jen upšouknutí. Navíc Země sama hřeje díky žhavému jádru.

Nehulte tolik trávu.

Carlos
7. únor 2021, 20:02

PetrV,

proč musíte být pořád tak sprostý a chovat se jako hovado?

Jan Veselý
5. únor 2021, 14:26

Tak to asi váš zaměstnavatel nepotřebuje ty obrovské miliardy ze státního na novou jaderku, co? Honem to řekněte Benešovi. Šup, šup, ať už se staví.

pr
5. únor 2021, 15:14

Vida, další, který vidí smysl v jaderkách. Jaderní baroni, máte dalšího investora, který je schopen své úspory přetavit do lukrativních akcií nového jaderného zdroje.

Konečně je možno snížit daně a poplatky bábě Dymákové.

Emil
5. únor 2021, 15:17

To je roztomilé jak "pr" zase vůbec netuší na koho reaguje. :-D

Vladimír Wagner
5. únor 2021, 17:10

To je obrovská tragédie diskuze zde. Místo odborníků, kteří v oboru pracují, ví o něm hodně a dozvím se od nich spoustu zajímavého (ať už s jejich názory souhlasím nebo ne) a laiků, kteří se o obor opravdu zajímají a chtějí se dozvědět něco nového, se tu nahrnuli a zaplácali to zde trollové, jako je pan pr. Byly doby, kdy se zde odborníci, jako je Petr Závodský, objevovali často a člověk se v diskuzi s nimi mohl dozvědět zajímavosti z první ruky (ať s jejich názory souhlasil nebo ne). Pročíst diskuzi pak byl požitek a inspirace pro přemýšlení. Teď jsou zde diskuze žumpou trollů a lidé kteří chtějí o energetice přemýšlet a diskutovat o ní byli vytlačení.

pr
5. únor 2021, 17:46

Víte pane Wagnere, natahali jste si nás sem sami. Tím, že zde diskutujete jak za cizí peníze potřebujete postavit další Cventndorf jak zakonzervovat co se dá. Když si své sny budete financovat sami, tak si zde za své budete moci rozvíjet energetiku třeba počátku 20. století. Hlavně do svých představ netahejte daňového poplatníka a nechte nás, kteří jsme se již uskrovnili a neposíláme Vám nic do té Vaší energetické soustavy, pěkně v klidu a nevytrubujte zde blbosti o tom jak Vám ničíme (OZE) Vaše zámky z písku. Ale co jsem čekal, člověk který plánuje za cizí peníze asi nebude pokorný. Věřte tomu, že když si zřídíte diskuzní web na téma jaderná energie za své a vlastními silami, tak Vám tam lozit nebudeme.

Zde dáváme příspěvky proto, že přenosová a distribuční soustavy není jenom Vaše, ale ovlivňuje i nás ostatní, kteří ji platíme. Tak proto pane Wagnere.

pr
5. únor 2021, 18:08

a Vám Emile můžu jen odpovědět, že žádný výkvět ten na kterého reaguji nebude. První část příspěvku klobouk dolů, šel s kůží na trh a vyjádřil názor který byl poptáván. Druhá část je za prvé manipulace, protože těch 60 Éček není nikde mezi státem a ČEZem smluvně zakotveno a za druhé - vzhledem k cenám jaderných elektráren budovaných v civilizované části Evropy je slušně řečeno mimo.

Takže z mé strany pan Závodský pouze také trolluje ať už tím jménem píše kdokoli.

Emil
6. únor 2021, 09:29

Milé "pr", když vás tak baví dávat na odiv vlastní neznalost, místo abyste to jméno prostě během pár vteřin zadal do googlu, vaše volba.

Těch plus mínus 60 € bude smluvně zakotveno ve chvíli, kdy bude známa nabídková cena dodavatele a kdy bude definitivně potvrzeno, s jakým úrokem, jakou část prostředků a na jak dlouho stát ČEZu půjčí. Ve Finsku i Maďarsku se brzo začnou stavět JE s podobnou cenou, snad to jsou pro vás dostatečně civilizované země.

Emil
6. únor 2021, 13:21

Emile ty si evidentně nepochopil že zde může kdokoliv cokoliv psát pod jakýmkoliv jménem.

pr
6. únor 2021, 13:53

Jsem dost starý na to abych se částce 60Éček zasmál. Pokud jak Vy tvrdíte, že tato částka bude uvedena ve smlouvě, tak já tvrdím, že toto ustanovení bude nevymahatelné a co hůř bude obejitelné dalšími ustanoveními smlouvy. V sice extrémním případě, ale u ČEZu zcela běžnou praktikou může být přepočet těch Éček na cenovou úroveň roku 1968. Takže budoucí čas nechme být a až některá z těch elektráren kterými operujete bude kompletně dostavena a v komerčním provozu, tak se teprve uvidí ty částky. A i kdyby to bylo dnešních 60Éček tak se koukněte jaká je cena na burze a kolik tedy bude bába Dymáková na jaderný tunel doplácet.

Emil
6. únor 2021, 14:00

Je úplně jedno jaká je cena na burze teď. Podstatné je jaká cena bude na burze ve chvíli, kdy bude elektrárna v provozu, a je úplně jasné že do té doby se energetika dost zásadně změní a s ní i cena na burze.

pr
6. únor 2021, 19:20

Sám dobře víte, že narážím na to, že za deset let se začne operovat s tím, že 60Éček byla cena v roce 1968 kdy se o Dukovanech začalo spekulovat a že od té doby se inflací změnila cena peněz a že to je nutno započítat a že to sedí a že všichni jsou debili, jen ČEZ je letadlo.

Nebylo by to poprvé, viz. výrok Havla o obelhání a víře.

Emil
6. únor 2021, 19:40

Narážejte si na co chcete, s realitou to nic společného nemá.

pr
7. únor 2021, 11:16

Aha, a ona ani neexistuje realita, že ČEZ mediálně sliboval odstavení uhelných elektráren za možnost dostavět Tunelín načež do odstavených započítal ty již před mediálním slibem odstavené a s dostavbou Tunelína nesouvisející. ČEZ je prachsprostý manipulátor.

Tak a kterou verzi se dozvíme nyní?

Josef
5. únor 2021, 11:33

Cena povolenky může , ale nemusí mít na těžbu uhlí a uhelné el. vliv, ty peníze totiž vybírá stát a když je elektrárnám zase vrátí tak nebude problém. Povolenka je samozřejmě podvod je to jen další daň a pokud je do této daně zapojena asi polovina našich emisí , pak při 10t na obyvatele je polovina 200eur tedy 800 eur na 4 člennou rodinu. To je samozřejmě cena, kterou člověk zaplatí většinou v ceně zboží a služeb. Ty peníze pak stát rozdá různým solárním baronům a na dotace, které ve skutečnosti firmy nebo různí projektanti, kteří by jinak nebyly potřeba, ale zachraňujeme planetu.... že..

Přitom podle předpovědí stojíme na pokraji další malé doby ledové a do konce života většiny z nás už bude jen chladněji.

Chemik
5. únor 2021, 11:53

Ta malá doba ledová má ale zpoždění díky člověku a máme jistotu, že ta následující očekávaná nebude mít taky.

PetrV
6. únor 2021, 14:39

Chemiku, nemá zpoždění. Okolo roku 2150 v česku budou bydlet jen lovci a drsoni. Možná nás zachrání Jaderky. S uhlím je potíž ve velkých mrazech.

Vychází to kosmické mechaniky a jejího vlivu na klima.

Převrácení magnetických polů na Zemi probíhá. Bohužel vliv to má na rotaci Země. Nastuduj si Džanibekovův efekt. A představ si jej u jádra Země. To budou sopky soptit.

Naposledy došlo k převrácení cca 41 tisíc let zpátky:

en.wikipedia org/wiki/Laschamp_event

Pak následovala neméně výrazná událost:

en.wikipedia org/wiki/Phlegraean_Fields

Předtím byla Tobská katastrofa.

Bohužel nejhorší je Yellowstone, také má teď svůj čas.

en.wikipedia org/wiki/Yellowstone_Caldera

Původce poslední doby ledové.

Při Tobské katastrofe přežilo lidstvo jen v několika málo kusech, při Campi Fregrei vymřeli neandrtálci a denisované.

Možná proto chce Musk letět na Mars.

Chemik
6. únor 2021, 18:33

S tím se dá jenom souhlasit. Já bych to jádro taky nezatracoval, ale jeho příležitost bych nechal právě na tu dobu mrazu. Bohužel vycházíme ze současných změn a to je to stále zrychlující se oteplování, které ještě částečně tlumí tání ledovců. Tím se odpařuje více vody (ještě účinnější skleníkový plyn) a stále dokola. Jenže na scénu vstoupil člověk a jeho razantní vliv, který tu nikdy nebyl. Malé chladnější doby způsobené tou vyšší mocí to nám může pomoci, ale těch velkých může být horizont 1000 let. Takže babo raď.

Josef
7. únor 2021, 02:03

No to myslím nehrozí, magnetické pole země je vcelku stabilní slábne velmi pomalu. Krom toho co se týče výbuchů sopek, pak ano sopky bouchají v období slunečního minima to je pravda jenže to je implikace a ne ekvivalence, takže ano výbuch velké sopky se stane pravděpodobně ve slunečním minimu ( je to téměř jistota), ale samotné sluneční minimum neznamená, že musí bouchnout velká sopka. Navíc dnes nemáme žádný velký vulkán ve fázi , kdy by se dal očekávat jeho výbuch aby to bylo alespoň jako Tambora, která bouchla v Daltonově minimu a způsobila slavný rok bez léta, navíc neumíme to dost dobře předvídat. V Každém případě by se mělo díky poklesu sluneční aktivity u nás ochladit u nás o max 2°C což se už podle historických záznamů při slabé sluneční aktivitě stalo, takže máme zkušenost že země takto reaguje předpovědi o výbuchu sopky nemají žádný vědecký základ, jsou to jen domněnky a k přepólování země jednou určitě dojde ,ale může to být klidně za 300 000 let.

PetrV
7. únor 2021, 18:59

Chemiku,Josefe,

to překlopení geomagnetického pole bylo opravdu rychlé do 200 let.

Koukněte, jak putuje teď:

qph.fs.quoracdn net/main-qimg-88cd12100d1fe6decb6693bab66de8ca

A koukněte, jak po bylo při posledním překlopení:

phys org/news/2012-10-extremely-reversal-geomagnetic-field-climate.html

Nevidíte tam podobnost?

Navíc opravdu Yellowstone spí už přesčas.

Navíc je pravděpodobně součástí většího systému en.wikipedia org/wiki/Columbia_River_Basalt_Group

210 000 km2 čediče.

Kamil Kubů
5. únor 2021, 14:06

Zřejmě máte k dispozici mnohem lepší informace a propracovanější model predikce než specializovaná firma Platts, která odhad uvedený v článku zveřejnila. Podělte se s námi o to, jak jste došel k takřka 250% navýšení v roce 2030 oproti tomu co odhadují oni.

Emil
5. únor 2021, 14:30

Co jsem vypozoroval, tak to si vezmete dvě hodnoty, pokud možno s co největším rozdílem v co nejkratším časovém rozestupu, přiložíte pravítko, a tam kde se Vám to protne s požadovaným rokem, máte předpověď. :-)

blaha.p
6. únor 2021, 08:52

myslíte specializovanou firmu, která pro tento rok předpověděla průměrnou cenu emisní povolenky 29 €/t, tak to jsme na jejich předpověď zvědavý, k 5.2. je průměr 34 €/t. Loni za stejné období byl průměr 24 €/t. Uvidíme, ale cena 29 €/t je velice nepravděpodobná. Např jiní analytici odhadují cenu povolenky v roce 2030 na 89 €/t.

Citace: Analytici Refinitivu revidovali svůj odhad pro cenu povolenky CO₂ do roku 2030 vzhledem k novému emisnímu cíli, a to z 23 EUR/t CO₂ na 89 EUR/t CO₂. Připomínám naše "skvělá" uhelná komise podepřela své rozhodnutí o cenu 30 €/t = totální pitomost už letos bude průměrná cena mezi 35-40 €/t. A každý další rok poroste.

Jinak s podobnou cenou v roce 2030 emisních povolenek jakou jsem psal počítá pro své povolenky kanadská vláda.

Juan
6. únor 2021, 01:34

@ blaha.p 5.únor 2021, 09:55

Ty tupče, perou se přes to špinavé peníze stejně jako v minulsti přes topné oleje.

PetrV
6. únor 2021, 17:45

Hustý, progresivisti jsou pijavice. Prací nevyděláš, zato podvody této špíny ... do vězení s nimi.

luboš
5. únor 2021, 10:14

Nevím, kde jsou schované ty další použitelné trumfy. Na každý metr čtvereční mé biozahrady spadne z nebe za hodinu 100 kusů mikročástic plastů. Kolik bude padat nanočástic plastů a jak se nanočástice projeví v trávení živočichů, není předmětem zkoumání a zveřejńování. Zemědělské pozemky jsou plné pesticidů. Vlivem větrné eroze (kterou jsem jako vystudovaný zemědělec nikdy před 30-ti lety na úrodné Hané v Dolnomoravském úvalu nespatřil)opět padá na moje biopozemky každou hodinu z nebe spousta pesticidů. Dříve z nebe na půdu padalo hnojivo. Na každý metr čtvereční spadlo za rok tisíce kusů hmyzu, ze kterého se stal humus. Hmyz je vystříkaný pesticidy. Místo hnojiva padá z nebe jed. Jako ornitologa mne znepokojuje nepřítomnost havrana polního letošní zimu. Proč vymizel? Určitě je třeba pozastavit emise CO2. Zvolená cesta však není správná. Dotujeme zvyšování emisí CO2 a všude hlásáme, že je to vlastně snižování. Legislativa EU je natolik neprůhledná, že vlastně nejde nic objektivně vyhodnotit a žádný novinář se v tom nevyzná. Sdělovací prostředky byly odstaveny od informací a podsouvají se jim informace lživé. Lživé informace se pak papouškují do všech světových jazyků. S tímto "demokratickým" způsobem bitvu rozhodně nevyhrajem. Byla spuštěna válka o peníze a moc pomocí emisí CO2. Ve válce není vítěze, všichni na ni doplatí snížením životní úrovně. To je možná myšleno tím esem v rukávu. Pokud v této válce ubyde polovina listva, je předpoklad, že se o hodně procent sníží emise CO2.

pr
5. únor 2021, 10:54

Havran přiletí ze severu až bude zima. Ne roční období, ale teplota prostředí.

Takže se spíš připravte na invazi komárů roznášejících do našich zeměpisných šířek tropické nemoci.

Josef
5. únor 2021, 20:52

Komáři z tropů tady nejsou díky modernímu zemědělství a melioracím. Malárie se svého času vyskytovala i na jižní sibiři...

Juan
6. únor 2021, 01:43

Přiletí akorát Hugin a Mumin a usadí se Odinovi na ramena

pr
7. únor 2021, 17:48

Počtení ke zmínce o havranech. Závěry na každém čtenáři. Možná jsou jen ptáci leniví:

www novinky cz/veda-skoly/clanek/vedci-objevili-rekordni-pocet-zimujicich-ptaku-neleti-za-teplem-40349785

Miloslav Černý
5. únor 2021, 11:02

Tento příspěvek zcela jistě vnáší další světlo do tohoto pochmurného šera.

Vinkler
5. únor 2021, 16:41

Víte co je to dlouhodobý blackout? Toho se bojte nejvíce. Daleko více než oteplování. Přečtěte si o následcích Katriny v New Orleans.

Zjistíte, že :

Město opustilo cca 80% lidí. Nicméně zahynulo cca 1500 až 2000 lidí. Na hurikán tak do 200, zbytek je následek rozvratu města. Když není dlouhodobě EE, není topení, nejsou potraviny, benzín, není voda. Není vůbec nic. A jen právo silnějšího, jen se rabuje.

astrablaster
5. únor 2021, 13:33

Nevím jak na Hané, ale v Brně je havranů spousta, stejně jako kavek.

Josef
5. únor 2021, 21:00

V něčem máte pravdu, ale obecně nesouhlasím. Strach s chemikálií který prezentujete a s člověkem ovlivněné přírody není racionální žijete v chiméře ,že to co je přírodní je dobré a lidské špatné tak to není. Množství pesticidů, které Vám padá na pozemek je zcela minimální a pokud používáte pesticidy správně a nepřeháníte to , pak jsou také potraviny lepší než "bio" protože v nich nejsou karcinogenní plísně. A co se škodlivosti týče, pak je lidé co s těmito látkami pracují což jsou zemědělci dostávají každý rok dávku, kterou běžný člověk nedostane ani kdyby žil 1000 let a přitom nemají žádné zdravotní problémy a to už platilo před 30 lety kdy byly pesticidy mnohem tvrdší než dnes.

Honza
5. únor 2021, 10:30

Kdy už konečně začnou platit emisní povolenky i majitelé domácích plynových kotelen?

pr
5. únor 2021, 15:16

Až to legislativně prosadíte. Dříve ne.

Kamil Kubů
5. únor 2021, 16:22

Copak o to, ale už aby je začali platit ti šílenci, co namísto uhlí pálí v elektrárnách a teplárnách štěpku a pelety přivezené z druhé strany zeměkoule, kde byla vyrobena z mnoho let starých stromů, takže vzniklý CO2 se za krátkou dobu, během které hodláme zachránit planetu rozhodně ekvivalentním způsobem z atmosféry neodstraní.

energetik
6. únor 2021, 13:33

Domácí plynové kotelny to nemají jako licencované (státem chráněné) podnikání na okrádaných občanech kteří nemají na výběr.

A kdy už konečně začnou prodávat a určovat cenu emisní odpustky ti, kteří ty emise ze vzduchu zase odstraňují?

T
5. únor 2021, 12:59

Ti budou osvobozeni,jako spalovny komunalniho odpadu,co vyrabeji EE.To by museli platit i co s EE topi,jelikoz zatim berou EE s uhelek!!! Jinak 50kc za KWh a nemusi nic resit ,ani emisni povolenky ,ani stavbu EDU II.

Ondra
5. únor 2021, 14:12

Ano, berou EE z uhelek a taky ty uhelky ty emisní povolenky musejí kupovat, takže člověk využívající EE na vytápěný platí emisní povolenky již v ceně EE na rozdíl od Plynu, Uhlí, dřeva apod ...

Zapletal
5. únor 2021, 13:50

To je další důvod k většímu rozvoji OZE.

Juan
6. únor 2021, 01:01

celej tendle švidl je akorát tak dobrej na praní špinavejch peněz.

Cvrlikají o tom už i vrabci na střeše.

energetik
6. únor 2021, 07:47

Já bych ten prodej emisních odpustků úplně zakázal i s vypouštěním veškerých emisí. Stejně na tom ti energofosilní spekulanti jen vydělávají. Jako třeba ČEZ když těch odpustků získá jako dotaci od státu více než potřebuje a potom je předprodává těm co si je musí kupovat.

Jaderná Francie neplné své závazky a porušuje zákon o ochraně ovzduší, soud dal za pravdu žalobě

https://www.czechsight.cz/francouzska-klimaticka-zaloba-slavi-uspech-stat-podle-soudu-neprijal-dostatecna-opatreni/

Jaroslav Srba
6. únor 2021, 14:11

My, tady v ČR. prostě nemůžeme dosáhnout takového rozvoje OZE jako třeba Německo (VTE v Severním moři - fouká víc a lépe než u nás) nebo Španělsko (FVE - slunce svítí častěji a lépe než u nás). V nejlepším případě se budeme moci pochlubit tím, že máme nainstalován stejný výkon OZE na obyvatele jako třeba Němci. Jenže to bude krajina prosycena na střídačku větrnými elektrárnami a solárními panely a do zbytku krajiny nacpeme bateriová úložiště. A nejhorší na tom bude to, že navzdory katalogovým výkonům a vyvětrané krajině budeme v našich podmínkách vyrábět zlomek toho, co budou se stejnou instalací vyrábět Němci. A až tady začneme na střídačku odpojovat nemocnice od proudu, tak přispěchají Němci a prodají nám svoje přebytky elektřiny nebo plyn, který si teď natahují z Ruska rovnou k sobě do baráku, aby náhodou z toho potrubí cestou někdo něco nenasosal. Co budou Němci chtít za to, že nám budou krejt prdel, nevím. Ale vždycky to bylo o tom, že jsme jim ho museli fajčit .

energetik
6. únor 2021, 15:24

Zde můžete podepsat petici aby EU v nové směrnici snížilo průmyslové emise a zvýšilo ochranu zdraví a klimatu.

https://www.cleantheindustry.eu/#petition

To by mohlo cenu emisních odpustků snížit, protože z trhu odpadnou ty největší špíny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se