Domů
Elektromobilita
Start-up sází na nový model nasazení elektrických školních autobusů v USA

Start-up sází na nový model nasazení elektrických školních autobusů v USA

Čistá mobilita je aktuálně diskutovaným tématem. Hlavní problém takové technologie je však ve skladování potřebného množství energie. Někteří výrobci sázejí na využívání lithiových baterií, jiní se zaměřují na využití vodíku. Americká společnost Highland Electric Transportation plánuje nasazení školních elektrických autobusů ve velkém měřítku.

Česká republika je do vývoje elektrických autobusů zapojena také. Nejen  společnost ŠKODA vyvíjí bezemisní autobusy, ale i výzkumný ústav Řež je zapojen do vývoje autobusu, poháněného vodíkovými palivovými články. Využívání elektrických autobusů však není záležitostí pouze skladování energie, ale také infrastruktury a dodávek elektrického proudu pro nabíjení dopravních prostředků.

TriHyBus vyvíjený v Ústavu Jaderného výzkumu Řež
TriHyBus vyvíjený v Ústavu Jaderného výzkumu Řež Zdroj: ujv.cz

Highland Electric Transportation uzavřela smlouvu se státem Massachusetts o poskytování služeb v oblasti čisté mobility. Smlouva se týká nákupu a provozování školních autobusů bez nutné investice počátečních nákladů.

Massachusettská společnost, která cílí na transformaci školní dopravy, uvedla na trh první dopravní prostředek v rámci plánu transformace dopravy města Beverly. Tento plán má za cíl přeměnit celý vozový park města na elektřinou poháněné dopravní prostředky.

„Jsme nadšení, že je tato transformace konečně v našich rukou. Máme z toho dobrý pocit,“ sdělil starosta města Beverly, Michael Cahill.

Nový autobus ve městě Beverly je již čtvrtým provozovaným elektrickým školním autobusem ve státě Massachusetts. Zbylé tři byly uvedeny do provozu v rámci státního pilotního programu v letech 2016 a 2017.

Ve státě Massachusetts jezdí přibližně 9000 školních autobusů. Mnoho velkých měst i městeček začíná přemýšlet o cestě ke snížení emisí oxidu uhličitého v ovzduší. Nemalou zásluhu na emisích mají také školní dopravní prostředky. Ve městě Beverly je více než 45 % emisí vypouštěno právě provozem autobusů, proto je tedy logické nahradit stávající vozový park elektrickými stroji.

Zavedení nového elektrického autobusu je výsledkem spolupráce mezi městem a společností Highland Electric Transportation, místní společností založenou v roce 2018. Zakladatel této společnosti se v minulosti věnoval vývoji solární infrastruktury zaměřené na malé systémy. Ty byly stavěny na soukromých pozemcích a budovách, přičemž vlastník disponoval smlouvou o výkupu elektřiny, ale nebyl zatížen komplikacemi s nákupem panelů a jejich správou.

I když se ceny elektrických autobusů snižují, stále přesahují hodnoty 300 000 dolarů, což je přibližně třikrát více, než kolik stojí podobné dieselové autobusy. Vývoj nabíjecí infrastruktury může navíc přidat dalších 15–30 % do celkových nákladů.

Typická americký školní autobus
Typická americký školní autobus Zdroj: renewableenergyworld.com

Z těchto důvodů plánuje společnost Highland Electric Transportation oslovit lokality v blízkosti škol, které se zajímají o bezemisní dopravu, ale nemohou si dovolit pořídit si tyto technologie kvůli vysokým počátečním nákladům. Základní myšlenka společnosti je nakoupit a vlastnit flotilu autobusů, které by byl pronajímány. Lokality, které by měly zájem o službu, by platily měsíční poplatky za pronájem, nabíjení a údržbu dopravních prostředků.

„Sázíme na rozvoj infrastruktury a investic v dlouhodobém projektu,“ sdělil Marc Ricco, viceprezident pro prodej ve společnosti Highland Electric Transportation.

Díky této službě nemusí oblasti škol vydávat vysoké počáteční investice a mohou tak těžit z nižších nákladů na provoz. Bohužel žádná školní oblast nemá sama dostatečný rozpočet na nákup takto drahých dopravních prostředků.

Soukromá společnost Highland Electric Transportation má velkou výhodu v podobě možnosti odpisů nákladů na autobusy a rozložení počátečních nákladů do delšího časového období. Ricco informoval, že společnost nabídne oblastem možnost provozu školních autobusů v rámci platby průběžných provozních nákladů.

Společnost také usiluje o získání finančních prostředků na pomoc investování do individuálních prostředků. Například školní autobus pro město Beverly byl pořízen za cenu 288 000 dolarů díky dotacím od Massachusettské pobočky Volkswagen.

Město Beverly a společnost Highland Electric Transportation plánují uvedení druhého autobusu za cenu 176 000 dolarů, financovaného z grantu pro urychlení rozvoje čisté dopravy.

Společnost také očekává využití baterií v autobusech při stabilizaci elektrické rozvodné sítě. Baterie z autobusů mohou být vybíjeny do elektrické rozvodné sítě, aby dodaly výkon v době maximální poptávky. Společně s obnovitelnými zdroji tak umožní odstavení části špičkových zdrojů energie. Společnost National Grid souhlasila s platbou společnosti Highland Electric Transportation za službu připojení autobusových baterií do elektrické sítě.

Výsledkem těchto skutečností je fakt, že společnost Highland Electric Transportation je schopna poskytnout elektrický školní autobus při minimálním zvýšení nákladů oproti současným autobusům na fosilní paliva, uvedl Ricco.

Analýza státem financovaného pilotního programu financování autobusů zjistila, že elektrické autobusy dokáží nahradit stávající dopravní prostředky. Přitom produkují mnohem méně emisí a pevných částic. Ukázaly se ale také problémy spojené s nasazením této technologie.

Náklady na pohonné látky byly vyšší, než v případě naftových motorů, jelikož nebylo zvládnuto nabíjení baterií, informovala Jennifer Wallace-Brouder, ředitelka pro čistý transport ve společnosti Vermont Energy Investment Corporation. Autobusy zůstávaly zapojené do sítě i poté, co byly baterie nabity, nebo byly autobusy nabíjeny i v době s vysokou poptávkou po elektrické energii.

Pokud by autobusy používaly strategie správného nabíjení, vykázaly by výrazné úspory,“ informovala Brouderyová.

Zpráva o pilotním programu také poukázala na problematiku potřeby zvýšené údržby. Kvůli tomu bylo téměř v polovině případů potřeba využít alternativní dopravní prostředky.

Aby se školní autobusy skutečně rozšířily, bylo by třeba vynaložit mnohem větší finanční podporu od státu, dodala Brouderyová. Pro vývoj nových, levnějších typů elektrických autobusů by bylo třeba, aby společnost Highland Electric Company získala finanční prostředky. Ta mezitím pracuje na vyjednávání dohod o využívání elektrických autobusů v několika státech.

Zdroj úvodního obrázku: Pixabay

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se