Domů
Elektromobilita
Elektromobilita v ČR dál roste, využití dobíjecích stanic stouplo o desítky pct
převzato z theguardian
Photograph: Ed Robinson/Shell

Elektromobilita v ČR dál roste, využití dobíjecích stanic stouplo o desítky pct

Elektromobilita v Česku dál roste. Během první poloviny letošního roku přibyly do sítě až stovky nových dobíjecích stanic pro elektrická auta. Spolu s tím o desítky procent vzrostly i spotřeba a počet dobíjení uživateli. Vyplývá to z informací velkých provozovatelů dobíjecích stanic pro ČTK. V Česku bylo ke konci loňského roku podle statistik úřadů kolem 1360 dobíjecích stanic.

Dobíjení elektromobilů v síti energetické firmy ČEZ v prvním pololetí vzrostlo meziročně o 12 procent na 2,3 milionu kilowatthodin (kWh) bezemisní elektřiny. Zároveň je to pětinásobek spotřeby před pěti lety. Roste i množství průměrně načerpané energie při jednom dobíjení, které stouplo meziročně o 14 procent na 19 kWh. Řidiči podle společnosti v síti uskutečnili více než 123.000 nabití aut. ČEZ zatím v první polovině roku zprovoznil 51 nových dobíjecích stanic pro elektromobily, celkem jich má přes 550.

„Rozšiřování elektromobility věnujeme v ČEZ velkou pozornost. Rychle stavíme nové stanice a také navyšujeme jejich výkon. V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut,“ řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Vzestup elektromobility potvrzuje na svých stanicích i Pražská energetika, která má v provozu přes 600 dobíjecích stanic. Letos jejich počet rozšířila o 150 nových. „Pokud srovnáme meziroční vývoj spotřeby u dobíjecích stanic, tak v polovině roku 2023 jsme byli na úrovni, která odpovídá téměř 74 procentům spotřebované energie za celý minulý rok,“ řekl mluvčí Karel Hanzelka. Společnost má nejvyšší pokrytí hlavně v Praze, nejvytíženější stanice jsou na Chodově a Černém Mostě.

PRE v poslední době podle Hanzelky hodně sází na ultrarychlé dobíjecí stanice. „Velká část naší sítě jsou stanice, které dokážeme snadno a rychle upgradovat na výkon přesahující 100 kW, tedy na ultrarychlé dobíjení,“ vysvětlil Hanzelka.

Vysoká čísla dobíjení na svých stanicích vykázal rovněž E.ON. Řidiči v této síti od ledna do konce června provedli 42.186 dobíjení, což je o 46 procent meziročně více. Množství spotřebované energie pak oproti loňskému prvnímu pololetí vzrostlo o 63 procent, motoristé u E.ON odebrali 780 MW. „Pro představu, která vychází z dat Centra pro dopravní výzkum, takové množství elektřiny by stačilo na plné dobití více než deseti tisíc elektromobilů typu Škoda Enyaq,“ uvedl mluvčí Roman Šperňák.

V současné době má E.ON v Česku 369 veřejných dobíjecích bodů na 187 stanicích. Poslední z nich vznikly v uplynulých týdnech například v Karlových Varech, Chomutově nebo Jihlavě. Kromě toho se společnost podílí na provozu 60 partnerských dobíječek, kdy si dobíjecí stanici pořídí soukromý subjekt a E.ON ji připojí do své sítě.

sip snm

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Michal K.
21. srpen 2023, 15:19

"V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut"

Clovek by cakal, ze stavaju len tie ultrarychle.

Nuz asi to nebude take jednoduche, ako sa nam to snazia nabulikat

Dpetr
21. srpen 2023, 16:36

Vysokorychlostní stojany jsou víceméně potřeba jen na hlavních tazích, ale když si jdete například nakoupit, nebo do kina, tak je nepotřebujete, a navíc je pomalé dobíjení šetrnější k bateriím BEV.

Michal K.
21. srpen 2023, 17:47

to je ale hlupost.

ak sa ma rozsirit elektro mobilita, potrebujeme mat dostupnych vela chargerov z vysokym vykonom. nechcete pri kazdom nabijani travit hodiny.

Dpetr
21. srpen 2023, 19:06

Uvažujete o tom očima člověka, co jezdí na benzinku s klasikou. S BEV pokud budete mít rodinný dům, tak ho přes noc nabijete pomalu, a jen to, co jste za den ujel do práce. A rychle dobíjet budete potřebovat jen pokud pojedete někam dál. Za celý rok můžete potřebovat rychlodobíječku jen při cestě na dovolenou. Pokud nemáte rodinný dům, dobijete si auto při nakupování, nebo u zaměstnavatele apod. Pouze malé procento aut bude potřebovat často rychlé dobíjení.

Pravoslav Motyčka
21. srpen 2023, 19:36

Rychlé nabíjení bude potřebovat většina , protože většina lidí nevlastní rod. dům. Jinak žádné rychlé dobíjení zatím neexistuje , koupit se auto s cenovou okolo 1 milionu a ještě stepovat hodinu u nabíječky a říkat si jak je rychlá to není to po čem lidé touží.....

Jan Veselý
21. srpen 2023, 21:53

Podle SLDB 2021 Žila v ČR téměř přesně polovina obyvatel v rodinných domech. Navíc i spousta obyvatel bytových domů má garáž.

A troufal bych si odhadnout, že obyvatelé rodinných domů mají statistický významně vyšší pravděpodobnost vlastnictví auta než lidé bydlící v bytových domech.

Michal K.
23. srpen 2023, 15:57

rychlodobijacku budete potrebovat nielen na ceste na dovolenku, ale kedykolvek ked budete potrebovat ist dalej ako je vas aktualny dojazd. A tam potrebujete mat dostatocne hustu siet a dostatocne kapacity. Inak je problem. Ako uz mnohi v realite zistili

Dpetr
23. srpen 2023, 21:24

Jenže pokud pojedete dál, než je váš aktuální dojezd, pojedete nejspíš po tom hlavním tahu. A jsme opět u prvního příspěvku.

Michal K.
24. srpen 2023, 11:11

takze mimo hlavneho tahu ma byt BEV nepouzitelne ?

To neznie zrovna 2x lakavo

Dpetr
24. srpen 2023, 11:55

1 - Jezdíte denní provoz kolem bydliště či nějakého jiného místa pobytu - dobíjíte si pomalu přes noc, u supermarketu apod. Benzínku ani rychlodobíječku nepotřebujete.

2 - Jedete daleko - vyrazíte s plnou baterkou, potřebujete rychlodobíječky na hlavním tahu.

3 - Jezdíte po dálku po okreskách? Navíc aniž byste se dostal do velkého města s rychlodobíječkama? Opravdu? To může být problém a nějakých kurýrů apod, nebo třeba u automobilových her, kde musíte projet dané body co nejkratší či nejrychlejší cestou, ale ne u běžného člověka.

Pravoslav Motyčka
22. srpen 2023, 00:39

dobře , tak máme polovinu obyvatel , kteří nemají kde nabíjet , pro ně je EV naprosto nepoužitelné , další lidi je nepoužitelné protože nedojedou na dovolenou bez nabíjení už jen představa , že budou někde čekat u pumpy až se na ně dostane řada je naprosto nepřijatelná a pro 90% populace je nepřijatelná cena. Dnes se dá 10 let starý Superb koupit za 200 000 kč byť s nájezdem, jenže při dobré péči to auto bude jezdit dalších 10 let , Kdežto EV , stejné třídy, které bude jezdit 10 let je staré cca 3 roky , stojí nejméně 3,5 násobek ceny to je 700 000 kč. Ten kdo ušetří 10 000 měsíčně si ho může pořídit za 6 let. Přitom za mě auto které má sloužit nemá stát více než 3 platy za to se dnes dá koupit cca 10 let stará fábie opět má před sebou 10 let provozu, poslouží a není to žádné špatné auto. Takže ten kdo chce jezdit z bodu A do bodu B velmi rychle dojde k názoru , elektromobilita je velmi drahá alternativa.

Michal K.
23. srpen 2023, 16:01

ano, je tam vela problemov.

co ste este zabudli spomenut je nasobne rychlejsia amortizacia/strata hodnoty oproti klasickym spalovakom

Petr prochaska
22. srpen 2023, 19:55

V ČR je asi 15000 elektromobilů. Na dobíječkách byla spotřeba 2,3 milionu kW, což odpovídá zhruba 12 milionům km. To znamená, že průměrný elektromobil si za rok na nabíječce dobil vzdálenost zhruba 800 km.

Jan Veselý
24. srpen 2023, 15:49

Jo, to odpovídá všem zprávám od uživatelů, že více než 90% kilometrů se dobije doma nebo jinde na pomalé nabíječce, z obyčejné zásuvky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se