ACEA: Podíl elektromobilů na celkovém prodeji aut v EU loni stoupl na 12 procent
Podíl aut s plně elektrickým bateriovým pohonem v Evropské unii se loni zvýšil o tři procentní body na 12,1 procenta všech nově registrovaných automobilů. Podíl plug-in hybridů činil 22,6 procenta, vyplývá ze zprávy, kterou dnes zveřejnilo evropské automobilové sdružení ACEA. Hlavní podíl na celkovém prodeji aut v unii ale mají i nadále vozidla s naftovým a benzinovým pohonem s více než polovinou nových registrací, i když jejich podíl nadále klesá.
Prodej elektrických aut v EU loni navzdory celkově klesajícímu trhu s osobními automobily stoupl o 28 procent na 1,1 milionu. Prodej plug-in hybridů vzrostl o 1,2 procenta na více než 874.000. Plug-in hybridy jsou poháněny elektromotorem dobíjeným z běžné elektrické sítě a vedle toho mají malý spalovací motor, který po vybití baterie může vyrábět elektřinu pro další jízdu.
Zájem o elektromobily se zvyšuje také v České republice, kde se loni prodalo 3895 elektrických vozů. To je o 46,7 procenta více než v roce 2021. Prodej plug-in hybridů se však o 4,7 procenta snížil a dosáhl 3560 vozů.
Nejvíce elektrických vozů se loni prodalo v Německu, a to 471.394, což je proti předchozímu roku nárůst o 32,3 procenta. Ve většině zemí rostl prodej nejméně dvouciferným procentním tempem. Výjimkou byly pouze Rakousko, Chorvatsko a Maďarsko, kde se prodej zvýšil v rozmezí od 1,3 do 9,2 procenta. V Itálii prodej elektromobilů jako v jediné zemi EU klesl, a to o 26,9 procenta.
Prodej aut s benzinovým motorem se v EU snížil o 12,8 procenta na téměř 3,4 milionu. Prodej vozů s dieselovým motorem se propadl o 19,7 procenta na 1,5 milionu.
V České republice prodej aut s benzinovým motorem klesl o 12,7 procenta, prodej aut s naftovým motorem pak o 9,1 procenta. Ne ve všech zemích ale prodej vozů se spalovacím motorem klesá. Prodej benzinových aut vzrostl v Bulharsku, na Kypru, v Lotyšsku, Portugalsku, Rumunsku a na Slovensku. Odklon zákazníků od naftových vozů je však patrnější, jejich prodej se zvýšil pouze v Bulharsku.
ACEA už dříve uvedla, že prodej nových osobních automobilů v Evropské unii loni klesl o 4,6 procenta na 9,255.930 vozů, což je nejméně od roku 1993. Hlavní příčinou byl nedostatek součástek v prvním pololetí, od srpna do prosince už trh vykazoval růst. Letos ACEA očekává zvýšení prodeje nových osobních automobilů o pět procent zhruba na 9,8 milionu.
Mohlo by vás zajímat:
Bohužel pro klima. Spotřeba elektromobilů v Evropě je 12 kg uhlí na 100km. Proti dieselu se 4 litry nafty to není zrovna pokrok k lepšímu.
No jo , jenže když si koupíte ICE , pak to bude celou svojí životnost mít spotřebu nafty stejnou - většinou okolo 5,5 litru / 100. Kdežto když si koupíte EV , pak díky změnám v elektroenergetice , bude jeho spotřeba "uhlí" rychle klesat a také co se týče spotřeby absolutní nebude vysoká , protože vy budete svoje EV nabíjet ne ve špičce , ale v době , kdy je el. energie levná a proč je levná , protože právě mají malý podíl elektrárny na fosilní paliva , takže ve skutečnosti nemůžete brát průměr. U EV je problém cena a životnost baterie bohužel tyto problémy se zatím vyřešit nepodařilo.
Kdežto spalovací motor s účinností 25 % využívá pro svůj pohyb růžovou vodu.
Takže je špatně to řešit souběžně, ale mělo by se čekat do 100% výroby všech energií z OZE (50+ let), pak teprve začít prodávat EV, čekat 15 let než jejich podíl na prodejích dosáhne 100 % a pak dalších 15 let než se nahradí všechny spalováky, tedy to máme plus mínus rok 2100. Chápu to dobře?
Zbyňďo, zase špatně. HEV májí průměrnou spotřebu 17 kWh/100 km. Podíl výroby EE z uhlí v Evropě je 12% tzn. spotřeb HEV v Evropě jsou 2 kg uhlí na 100 kg.
Když tomu věříš. Stačí se podívat na energetický mix jednotlivých zemí a je jasné, že je to nesmysl.
No, diesely moc za 4 litry na 100 km nejezdí, zvláště v dnešní době velkých aut, kdy není problém jezdit za 8-10 litrů nafty. V ČR mixu mi to teda při té spotřebě cca. 17 kWh vychází 9kg uhlí nyní. A jak je řečeno, čím víc jádra a OZE, tím lepší pro přírodu. A stále lepší tepelka pod kontrolou, než nafťák s vykuchaným filtrem pevných částic apod.
kdo napsal takto velmi špatný (po odborné stránce) článek ???
cituji =>
"Plug-in hybridy jsou poháněny elektromotorem dobíjeným z běžné elektrické sítě a vedle toho mají malý spalovací motor, který po vybití baterie může vyrábět elektřinu pro další jízdu."
Jak může být elektromotor dobíjený ze sítě ??? které PHEV mají malý spalovací motor ? naše česká Škoda používá motor 1.4TSI který není malý a po vybití baterie jede primárně na benzín
Tak jsem docela zvědavý na prodeje elektromobilů letos. Německo zásadně zařízne jejich podporu nákupu. U nás nebýt nákupů do podnikových flotil, by se neprodalo skoro nic.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/dotace-nemecko-elektromobil.A221221_143832_automoto_fdv
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se