Předpokládaný rozmach elektromobilů vyvolává obavy z nedostatku dodávek lithia
Mezi analytiky a některými výrobci automobilů vzrůstá obava, že produkce lithia nebude schopna držet krok s poptávkou. Spekuluje se o pokračujícím růstu cen lithia a rozmachu investic výrobců baterií a elektromobilů do těžebních společností pro zajištění dodávek.
„Nastal obrat. Existuje mnohem větší konsensus, co se týče poptávky, o poptávce již ani nevedeme diskusi. Přesouváme se k nabídce a otázce toho, zda my jako průmysl jsme ji schopni pokrýt.“ říká John Kanellitsas, místopředseda v těžební společnosti Lithium Americas, která v Argentině vyvíjí projekt na produkci lithia.
Rostoucí ceny lithia
Ceny uhličitanu lithného použité v katodě lithiových baterií se dle poradenské společnosti CRU od roku 2015 více než zdvojnásobily. Společnosti BlackRock a Capital Group nedávno koupily akcie menších producentů lithia. Spekuluje se o tom, že výrobci baterií a elektromobilů také začnou investovat do těžebních společností, aby si zajistily větší kontrolu nad dodávkami.
Někteří nyní poukazují na možnost vzniku lithiového super-cyklu, což se zakládá na situaci, která na přelomu 21. století rozvinula na trhu železné rudy, kdy čínská poptávka zvýšila ceny.
„Trvalo mnoho let, než se nabídce [železné rudy] podařilo překonat poptávku, totéž se stane v případě materiálů pro baterie, pokud nebude k dispozici kapitál pro vývoj nových projektů,“ říká analytik Canaccord Genuity, Reg Spencer, který předpokládá, že pro získání více lithia z pouští Jižní Ameriky a hornin v Austrálii bude potřeba investice ve výši 3 miliard dolarů.
„Viděli jsme několik příkladů železáren, které skupovaly zdroje železné rudy nebo investovaly do těžebních kapacit, aby si zajistily jistotu dodávek, což bychom mohli očekávat i v případě baterií,“ dodává Spencer.
Názory na vývoj těžebních kapacit se liší
„Zatímco všechny materiály potřebné pro výrobu baterií nejsou nedostatkové, kapacita těžby a návazné úpravy by mohla s nárůstem poptávky po elektromobilech představovat omezující prvek, i přesto, že se bude jednat o pouze dočasné omezení,“ uvádí analytici UBS.
Rostoucí obavy ohledně dodávek přicházejí, jelikož výroba lithia zůstává dominována hrstkou firem: Albemarle, Sociedad Química a Minera de Chile, čínskou Tianqi Lithium a australskou Ganfeng Lithium.
David Deak, technický ředitel společnosti Lithium Americas, který dříve pracoval jako inženýr ve společnosti Tesla, říká, že trh s lithiem musí za 20 let vzrůst z roční produkce 182 tisíc tun na průměrně 3,1 milionu tun, aby reflektoval nárůst světové produkce elektromobilů.
Jiní zůstávají přesvědčeni, že těžba nebude mít větší problémy s udržením kroku s poptávkou vzhledem k tomu, že lithium je hojně obsaženo v zemské kůře. Analytici poradenské společnosti CRU očekávají, že nabídka bude narůstat a trh bude od roku 2018 v přebytku.
„Bude to zdravý trh pro výrobce lithia, na světě existuje tolik lithia, že nelze očekávat jeho nedostatek,“ říká Willem Middelkoop, zakladatel Commodity Discovery Fund v Nizozemsku.
Dodávky z nových projektů ovšem na trh přichází velice pomalu. Financování je také obtížnější, protože ceny lithia nemohou být zajišťovány proti jejich změnám jako komodity obchodované v rámci futures kontraktů.
„Mnoho lidí nadhodnocuje jednoduchost dodávek,“ říká Richard Seville, generální ředitel společnosti Orocobre, který v Argentině vybudoval první projekt za posledních dvacet let pro získávání lithia ze solného roztoku.
Úvodní fotografie: Akumulátor od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz
Mohlo by vás zajímat:
Myslím že existují v podstatě dvě možnosti, buď opravdu dojde k černému scénáři jako je zde líčena jedna z variant, nebo dojde k velkému zefektivnění recyklace a zpětného odběru baterií. S tímto zdrojem lithia, zdá se mi, nepočítali, ale přímo studii jsem neviděl.
Druhá možnost je že se budou rychle otevírat nové doly, což by byla i příležitost pro jisté oživení průmyslu v Krušných horách. To že je lithium honě zastoupeno v zemské kůře nemusí nic znamenat, pokud jsou to koncentrace nízké, jeho těžby by byla extrémně náročná, to by větší šanci mělo vyšlechtění organismu, který je bude koncentrovat z vody, nebo půdy ve svém těle a tento pak půjde zpracovat nějakou technologií. Jinak neví někdo jestli jsou nějaké odhady kolik by to zaměstnalo lidí jal v těžbě tak v navazujícím zpracování?
P.S. Rozluštil jsem tu nepřesnost co se uváděla kolem zpracování, rudy se z hlušiny oddělí na dole, to pak půjde vlakem jako koncentrát do závodu.
Recyklace ti při velkém růstu nepomůže.
Když se trh stane masovým, tak bude trvat ještě 20 let (plán 10 let v autě a pak po repasi 10 let v domě), než recyklace začne vracet z vyhozených výrobků podstatnou část lithia zase zpět do oběhu.
Zatím baterie zlevňují , takže jich je dost až budou zdražovat bude jich málo. Pokud bude cena baterií zajímavá pro jejich výrobu vyroste dost fabrik a dolů pro uspokojení poptávky.
Bateriový průmysl se nemůže spoléhat jen na jeden prvek, doprava nemůže vše vsadit jen na bateriové plně elektrické a plug-in hybridy. Čistě energetické porovnávání kulhá na obě nohy. Do automobilů nic lepšího jen tak nevymyslíme než lehké lithium, u stacionárních úložišť je paleta možných řešení mnohem lepší a i když jsou některá vhodnější a některá méně, použít se budu muset nejspíše "všechny vynalezené" - (Pb baterie , na jiném místě p. Veselým zmíněné NI-Fe baterky, apod.) , ovšem při denním využívání půjde kapacita dolů a opotřebení způsobí, že je už do tří let můžeme měnit. Přečerpávací vodní elektrárny, setrvačníky a plynové vaky mají jednu výhodu, jsou mechanické, blbovzdorné a opotřebení jim trvá v řádu až desítek let, takže se nutnost obměny kryje s životností nebo periodou údržby elektrárny, které obvykle slouží. Podobně jako snaha mít dva tři hlavní zdroje v energetickém mixu bude i u akumulace nutné zvolit pravidlo "vyzkoušej všechno, dobrého a nejlepšího se přidrž". :-)
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se