Domů
Elektrárny v Evropě
Škoda JS vyrobí části jaderného reaktoru pro britskou JE Hinkley Point C
Předběžná podoba dvou nových bloků s reaktory EPR, které mají vzniknout v sousedství reaktorů Magnox a AGR.

Škoda JS vyrobí části jaderného reaktoru pro britskou JE Hinkley Point C

Škoda JS, dříve Jaderné strojírenství, vyrobí a dodá klíčové zařízení pro britskou jadernou elektrárnu. Jde o dvě sady vnitřních částí tlakové nádoby jaderného reaktoru EPR 1600 megawattů pro budovanou elektrárnu Hinkley Point C v hrabství Somerset. Plzeňské strojírny se staly subdodavatelem francouzského koncernu Framatome. ČTK to dnes řekl mluvčí Škody JS Jan Stolár. Hodnotu kontraktu firma nesdělila. Podle informací ČTK jde o stovky milionů korun.

„Součástí dodávky jsou zejména koš aktivní zóny, těžký reflektor a horní vnitřní části, což je obdoba horního bloku na reaktoru VVER 1000 (typ užívaný v bývalém východním bloku),“ uvedl.

Kontrakt navazuje na obdobné dodávky Škody JS pro francouzské partnery v případě jaderných elektráren ve Finsku a Číně. Na finské Olkiluoto 3 dodala v roce 2010 koš aktivní zóny, těžký reflektor a horní vnitřní části, stejné díly pak pro čínskou elektrárnu Tchaj-šan 1 v roce 2012. V obou případech už je zařízení součástí reaktorů, provozovatel jaderné elektrárny Olkiluoto 3, společnost TVO, letos v květnu oznámil, že úspěšně dokončil horké provozní testy nového reaktoru typu EPR.

„Po květnovém zavezení paliva do aktivní zóny reaktoru bloku Tchaj-šan 1 byla zahájena fáze fyzikálního spouštění reaktoru. Komerční provoz by tak mohla čínská elektrárna zahájit už koncem letošního roku,“ uvedl mluvčí.

Hinkley point C
Ilustrační foto

Škoda JS s 1100 zaměstnanci zvýšila loni meziročně zisk před zdaněním na více než dvojnásobek na 374 milionů Kč. Podnik utržil 4,7 miliardy korun, meziročně o pět procent více. Vývoz do 12 zemí, zejména na Slovensko, do Maďarska a na Ukrajinu, tvořil už 68 procent.

„S francouzskými partnery dlouhodobě spolupracujeme a jsme hrdí na to, že jsme své postavení v jejich dodavatelském řetězci znovu obhájili. Naší hlavní konkurenční výhodou je vysoká kvalita, zkušenost, inovativnost a kvalifikace lidí,“ řekl předseda představenstva Škody JS Vladimír Poklop.

Hinkley Point výstavba
Ilustrační foto

Podle něj je podnik připraven nasadit kapacity, znalosti a dovednosti získané v zahraničních projektech i při výstavbě nových jaderných zdrojů v ČR.

Koš aktivní zóny váží zhruba 80 tun. Jde o svařovanou a opracovanou konstrukci z nerezové oceli pro usměrnění chladiva do aktivní zóny. Těžký reflektor z nerezové oceli váží asi 100 tun.

Je složený z opracovaných kroužků s chladicími otvory a slouží k odrážení neutronů. Horní vnitřní části váží 80 tun. Tvoří je svařovaná konstrukce, která vede vložené tyče pohonů pro řízení výkonu reaktoru.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Petr
10. červenec 2018, 11:59

No jo v úpadkové Francii se to už nevyrobí.

Tamní bílí odborní dělníci už jsou v důchodu a na jejich novou technickou generaci se vybodli, francouzská "inteligence" jsou už vesměs jen ouřadové s levýma rukama, a na manuální práci dovezení arabáči a černoši nemají na takovou potřebnou vysokou kvalitu hlavy a kulturu pracovní disciplíny, takže se ve Francii nejchytřejší manažeři poslední roky zaměřovali raději na falšování závěrešných kvalitativních zkoušek.

Petr Závodský
10. červenec 2018, 20:19

Super, stále máme v energetice co nabídnout.

Milan Vaněček
11. červenec 2018, 08:04

Zrovna čtu jak si v Mochovcích stěžují na Škodovku (už ne českou). Dodávky od ní váznou, zdržuje to dostavbu JE.

Petr Závodský
11. červenec 2018, 10:26

Vůbec nic o tom nevíte....

Proč si teda do Anglie vybrali tu špatnou zlou Škodu JS?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se