Domů
Elektrárny v Evropě
ŠKODA JS dokončila modernizaci maďarské jaderné elektrárny Paks
Jaderná elektrárna Pakš
Zdroj: Pakš

ŠKODA JS dokončila modernizaci maďarské jaderné elektrárny Paks

Plzeňská ŠKODA JS, která v minulosti dodala na jadernou elektrárnu Paks čtyři komplety reaktorů a dlouhodobě se podílí na jejich modernizaci a údržbě, dokončila modernizaci klíčového maďarského zdroje za zhruba jednu miliardu korun. ČTK to řekl Petr Kryl, ředitel divize inženýring a systémy kontroly řízení. Podnik se dále podílí na modernizaci řízení výkonu reaktoru arménské elektrárny Metsamor.

Kompletní výměnu systému kontroly a řízení výkonu bloku a pohonů provedla spolu s českou firmou ZAT na všech čtyřech výrobních blocích.

„Zakázka na klíč je založena na české technologii,“ řekl Kryl.

Podobný kontrakt, ale ve větším rozsahu, provedla Škoda JS v minulých letech na české jaderné elektrárně Dukovany, kde vyměnila bezpečnostní, kontrolní a řídící systémy za více než 12 miliard Kč. V Paksi ještě dokončí poslední úpravy simulátoru pro výcvik obsluhy a sjednocení bloků.

Ilustrační foto

Plzeňské jaderné strojírny inkasovaly za deset let z inženýringu, tedy modernizace jaderných elektráren, přes 20 miliard Kč. České elektrárny tvořily téměř osm miliard, zbývající část exportní zakázky. Moderní systémy kontroly a řízení, které jsou něčím jako nervovou sítí elektrárny, firma rozvíjí od roku 2000. Kromě českých elektráren a Pakse je modernizovala ve slovenských Jaslovských Bohunicích a Mochovcích, v elektrárnách na Ukrajině a v současnosti i v arménské jaderné elektrárně Metsamor, kde se podílí na modernizaci řízení výkonu reaktoru.

„Zařízení už je dodáno na elektrárnu, montáž a zprovoznění předpokládáme ještě letos,“ uvedl Kryl.

Jde také o kontrakt za stovky milionů korun.

Aktuálně největší inženýringovou zakázkou je dostavba Mochovců. Podnik už tam dříve dodal zařízení a teď se výrazně podílí na řízení prací v jaderné části obou dokončovaných bloků. Participuje také na modernizaci dalších jaderných zdrojů.

parní turbína škoda doosan power
Ilustrační foto

Jde například o systém bezpečného snížení tlaku v hermetickém prostoru kolem reaktoru na ukrajinských blocích ve spolupráci s francouzským Framatome, modernizuje stroje manipulující s jaderným palivem na ukrajinských blocích a na elektrárně Flamanville ve Francii.

Kvůli nízkým investicím do jaderné oblasti v ČR firma hledá další teritoria.

„Jedna z velkých příležitostí je na nových blocích Rosatomu, které staví ve třech nám relativně blízkých lokalitách – ve Finsku, Paksi a v turecké Akuyu,“ uvedl Kryl.

Firma se připravuje na očekávané tendry dílčích celků. Soutěží o dodávku hlavního systému řízení na finskou elektrárnu Hanhikivi. V konsorciu s Rolls-Royce by byla generálním dodavatelem.

„Rolls-Royce se v konsorciu soustředí na bezpečnostní systémy a my na řídící, speciální a diagnostické systémy,“ uvedl Kryl.

Rozhodnutí o vítězi se očekává v nejbližších dnech.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se