Domů
Čistá mobilita
Využití jaderných ledoborců pro rozvoj Arktidy

Využití jaderných ledoborců pro rozvoj Arktidy

Transport materiálu a zboží je velmi důležitou součástí moderní doby. Některé cesty jsou však pro standardní lodní dopravu nepřístupné. Severní mořskou cestu dokáží zdolat pouze ledoborce. Ty mnohdy využívají jaderné pohony. Jejich vývoj pokračuje kupředu a otevírá tím možnosti dalšího dobývání Arktidy.

Mezi přední lídry vývoje jaderných ledoborců patří Rusko. Dle polohy země jsou důvody vcelku jasné a rozumné. S využitím modernějších technologií ledoborců je možné rozvíjet také těžbu ve špatně přístupných lokalitách.

Ruský prezident Vladimir Putin nedávno podepsal zakázku týkající se strategického rozvoje ruské arktické zóny a zajištění národní bezpečnosti do roku 2035. Zakázka předpokládá výstavbu alespoň pěti nových jaderných ledoborců projektu série 22220. Plavidla jsou potřebná pro zajištění celoroční dopravy po Severním moři.

Nová země v arktickém regionu Archangelsk
Nová země v arktickém regionu Archangelsk Zdroj: Rosatom

Projekt 10510, jinak známý také jako projekt Leader, je další generací projektu ledoborců série 22220 jakožto stávajících největších a nejvýkonnějších plavidel na světě.

Zakázka, zveřejněná 26. října 2020, stanoví, že Rusko vybuduje 16 záchranných a vlečných plavidel různé velikosti a kapacity. Kromě těchto užitkových plavidel postaví tři hydrografické lodě a dvě pilotní pokročilá plavidla.

Největší jaderná plavidla na světě

Ledoborce projektu 22220 jsou nyní největší jaderná plavidla na světě. Jejich délka je 173 metrů a šířka trupu činí 34 metrů. Výtlak těchto ledoborců je 33 500 tun. Celé plavidlo je poháněno jaderným reaktorem RITM-200 se 7letou palivovou kampaní. Množství paliva v jaderném reaktoru je ekvivalentní 540 000 tunám speciálního arktického naftového paliva.

Projekt Leader bude disponovat jaderným zařízením s výkonem 120 MWe. Loď tak vyvine maximální rychlost až 22 uzlů na klidné vodě. Výtlak nového typu ledoborce bude úctyhodných 70 000 tun s délkou a šířkou trupu 200 a téměř 50 metrů. Díky masivnímu trupu bude ledoborec schopný rozbíjet led o tloušťce až 4,5 metrů.

Nové projekty ledoborců jsou plánovány pro zajištění dopravy uhlovodíků těžených na poloostrovu Jamal a Gydském poloostrovu a ze šelfových ložisek v Karském moři. Těžená paliva budou dodávána na asijsko-pacifický trh.

Ledoborce projektu 22220 se připojí ke stávajícím ledoborcům třídy LK-60 (Arktika, Sibiř a Ural). Třída LK-60 se vyznačuje dvojitým trupem (vnitřní šířka 8,55 metrů a vnější 10,5 metrů). Díky tomu může loď o délce 34 metrů rozrážet led tlustý až 3 metry.

Dvojitý trup totiž umožňuje efektivně měnit ponor lodi. Každý ledoborec obsahuje 2 reaktory RITM-200, každý o výkonu 175 MWt. Pomocí dvou turbín a elektrických generátorů je na každý ze tří lodních šroubů převáděný výkon až 60 MW.

Ledoborce projektu 22220 jsou nyní uváděny do provozu. Ledoborec Arktika by měl být zprovozněn letos, Sibiř v roce 2021 a Ural v roce 2022.

Vývoj novějšího ledoborce Leader byl potvrzen podepsáním zakázky mezi dceřinou společností Rosatomu-FSUE Atomflot a stavitelem lodí, společností Zvezda LLC.

Ruská státní jaderná společnost Rosatom sdělila, že podepsaná zakázka také umožnuje rozvoj využívání ložiska olova a zinku v oblasti Pavlovskoye na jižním ostrově Nové Země v Archangelské oblasti. Součástí zakázky je také modernizace přístavů a rozvoj transportní infrastruktury a přístavních budov.

Investicemi do regionu Nové Země vyřešíme několik problémů,“ sdělil výkonný ředitel společnosti JSC PGRK, Igor Semyonov.

Vytvoříme konkurenceschopný produkt s využitím nejmodernější technologie šetrné k životnímu prostředí. Vytvoříme pohodlné prostředí pro lidský život ve vyšších zeměpisných šířkách. Podle specifikací návrhu se stane oblast Pavlovskoye jednou z největších producentů olova a zinku na světě,“ dodal.

Severní cesta je pro Rusko klíčová. Projekty v arktické oblasti nyní představují 10 % z celkových investic Ruska. Využití severní cesty se předpokládá také při transportu zkapalněného zemního plynu (LNG). Projekt Yamal bude každoročně transportovat přibližně 15,5 milionů tun LNG.

Zdroj úvodního obrázku: Pixabay

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(29)
Jiří Trn
6. listopad 2020, 11:55

To zlé militantní Rusko vlastní největší flotilu jaderných ledoborců na světě,určených k překonávání nepřístupných oblastí pro mezinárodní obchod.

To hodné mírumilovné USA zase vlastní největší flotilu jaderných letadlových lodí na světě, určených k překonávání nepřístupných států pro USA výhodný obchod.

petr
6. listopad 2020, 13:12

Ono to zlé Rusko vlastní největší flotilu jaderných ponorek s balistickými střelami---

Obávám se, že váš komentář patří spíše do kategorie Leningradských trollů.

A zcela mimochodem, velkou část lodi budou stavět Finové, tak jak činili i dříve. Rusko je odpovědné za pohon a Finsko za to ostatní...

Bizon
6. listopad 2020, 13:34

Pravda = troll? US mají přes 10 jaderných letadlových lodí, Rusové 0. Jaderných balistických ponorek mají Rusove 12 a US 10, to je prakticky remíza.

Když US dají do zbrojení 10x více tak je docela logické že jsou více vyzbrojení, jen samotné US námořnictvo je 2. největši letecká síla na celém světě po US letectvu.

Já osobně leteckou a námořní techniku miluju, rád se pokochám mašinama bez ohledu na nárordní příslušnost, zajímám se radši o objektivní fakta než abych hledal trolla za každým rohem.

Carlos
6. listopad 2020, 21:40

Bizone,

přečtěte si to co ten troll napsal, ještě jednou, dvakrát, desetkrát, najdete to? No není to nic menšího než hra na emoce kde to má vypadat že Rusko je mírumilovný stát a USA největší vojenský štváč. Je to komplexní faul, hra na emoce, odvedení pozornosti a do toho ještě selektivní argumenty.

Bizon
7. listopad 2020, 01:00

To jo, ale ten protiargument dělal uplně to samé v opačném gardu. Vybral zrovna zbraně které jsou politické a zaručují mír mezi velmocena, za celou historii ji nikdy nikdo nepoužil ani použít nechce.

Takže v pohodě, jeden americký troll, jeden ruský troll, já jsu neutrál, svět je v rovnováze.

Jiří Trn
7. listopad 2020, 14:11

Vy svazáci jste pořád stejní, včera i dnes.

Kdo se vám se svými názory nehodí do krámu, musí být ocejchován.

A když už nejdou popřít jeho fakta, musí se alespoň ideologicky znevěrohodnit "nekalými úmysly".

Jiří Trn
6. listopad 2020, 14:40

Ale Peříku svazáku, už zase cejchování jako před třiceti lety?

Když fakta nevoní, tak je to Leningradská trollí farma?

Před třiceti lety jste nás cejchovali do přisluhovačů západu.

A ohledně těch ponorek nelži.

USA má 72 jaderných ponorek, Rusko 45.

A ten tvůj blábol o Finsku?

Ruské ponorkové námořnictvo bylo vždy Ruské ponorkové námořnictvo.

Rusko má vlastní konstrukční kanceláře a staví si je kompletně samo, hlavně v loděnicích společnosti JSC PO Sevmash v severním Rusku, dále pak JSC Námořní loděnice v Petrohradu, Zvyozdochka v Severodvinsku a Loděnice Zvezda ve městě Bolšoj Kameň v ruském Dálném východě.

markusaurelius
6. listopad 2020, 18:04

No jo ,,péta,, je trošku pomýlení hold čt dělá zázraky ,agent na každém rohu...

PetrV
7. listopad 2020, 08:00

Mezi diskutujícími je informační bariéra ne Bizon.

Pravdu mají obě strany. Ponorky jsou nejvíce odstrašující prostředek studené války. Tiše sedí na dně oceánu plné jaderných raket a čekají na pokyny sonarem.

Vojaci chodí v papučích, aby nešly vyslídit. Slyší každou plující ponorku , i letadlovou loď. Letadlové lodě by v případě konfliktu byly první na ráně a je to snadný terč.

Jen pole to nezoře, do vesmíru to nevyletí...ale to je osud všech zbraní.

Josef 41
7. listopad 2020, 09:22

Zdá se, že Rusko nepočítá s globálním oteplovanim natolik, že by tály ledy v Arktickě; hlavně chce exploatovat všechny tamní suroviny. Bez trollení- samozřejmě lepší ledoborce než ponorky;ty jsou schopny největších zločinů - viz např. ponorkové vlčí smečky.

energetik II
7. listopad 2020, 11:19

Rusko si samozřejmě staví své ponorky i ledoborce samo. Také se tak smějete americkým volbám jako já ?? Zdá se, že tamní režim dnes - "koroduje v přímém přenosu !! I v CORONAVIRU jsou "světoví gerojové", jen za včerejšek 132 000 nových případů , před týdnem 101 000. Mají tam už třetí vlnu. Když se blížily volby, tak tamní obchodníci zatloukali své výlohy bytelným dřevěným bedněním v očekávání občanské války. Dnes je v USA prezident , který stále křičí :"America First !!" , ale když přijdou volby, tak jen řve , že v USA jsou volby : zkorumpované, podvodné a zparchantělé ! USA = Prvotřídní fraška.

Bizon
7. listopad 2020, 13:28

Ten jejich současný politická diskurz je docela tragédie. K US mám výhrady, ale spoustu jejich hodnot dokážu i ocenit, lituju hlavně běžné obyvatele, tohle si fakt nezasloužili. Informacím z USA začínám věřit podobně jako číslům z Číny (tj. skoro vůbec), polovina "zpráv" mi příjde jako politická manipulace nebo účelové hraní na city. Většina jejich médií je totálně zaujatá, a naše média to jen přejímají, reálně víme prd jak to vlastně je.

Trumpovi jsem docela fandil, už proto že nezačal žádnou válku a šel trochu proti bažině deep-state. Plus podle hesla "america first" se chovají posledních 70 let, co je špatného na tom že řekl konečně pravdu?! Samozřejmě vidím i že je prostořeký narcis, a sám proti deep-state moc nezmůže, snad aspoň trochu narušil ty americké oligarchické dynastie jako Clintonovi a Bushovi kterým vždycky všechno projde.

Současná situace je nejhorší pro ně samotné, to zdržování výsledků a právnické bitvy, které dobře popisujete jako prvotřídní frašku, zbytečně snižují důvěru a legitimitu celého jejich systému.

energetik II
7. listopad 2020, 16:09

TO : Bizon

Ten jejich volební systém mi připadá jako z 18 století. Komentátor Řezníčak například na ČT říkal ,že výsledky některých států nebude možné uzavřít ani za týden, jelikož volební komise budou čekat na volební lístky vojáků z US okupačních vojenských základen po světě, kde se musí ještě započíst hlasy z dopisů, které budou mít razítko s datumem US voleb. Tedy vojáci USA z Iráku, Afganistánu, japonské Okinawy , Německa, Polska zasílají korespondenčně své hlasy a záleží na pošťácích, co s tím udělají. Já si například pamatuji ještě z časů ČS lidové armády , že si každý útvar už před 50 lety pořídil volební komisi a volební místnost a kasárna za jeden den odvolila a výsledek byl už druhý den v centrálním volebním štábu v Praze. Co u nás za socíku trvalo den, trvá nyní v USA týden. Holt "progrese je progrese".

Ivan Novák
7. listopad 2020, 22:21

Z osmi ruských atomových ledoborců ve službě bylo šest postaveno v Rusku komplet, ale dva ve Finsku a jejich reaktory pak doplněny v Rusku (dle Wikipedie).

energetik II
7. listopad 2020, 16:17

TO : Bizon

Trumpovi jsem v minulé volbě také fandil. Během 4 roků mne ale potom zklamal. Něco ale také dokázal , snížil počty US okupačních žoldáků v Afganistánu, stáhl je ze Sýrie, částečně z Iráku a částečně z Německa. Svět o americké okupanty nestojí, takže tohle Trumpovi přičítám k dobru. Rovněž se mi libí jeho pokus narušit globalizaci v ekonomice. Myslím, že globalizace už dávno překročila přijatelné meze. My Češi asi vždycky budeme importovat třeba banány, nevím ale proč musíme z Číny dovážet boty, trika, kladívka, sekáče, záclony, hračky, porcelán, sklo,..... atd. Věci, které se u nás už před 100 lety vyráběly ve světové kvalitě.

Bizon
7. listopad 2020, 18:17

Přesně, taky se mi líbí že narušil některé věci které lidi brali za nezpochybnitelné spíš ze zvyku, trochu vypustil bažinu, a ukázal pokrytectví velké části systému. Jeho snaha vrátit část průmyslu/výroby domů je taky nedoceněná. Mně nezklamal, protože jsem vžycky věděl že nemůže změnit až tak moc. Já bych mu opravdu rád nefandil, ale většina establishmentových Demokratů i Republikánů jsou prostě hrozní sráči=/

Ten volební systém je vskutku zvláštní, ale zase se mi líbí že to je opravdu federativní, i volby nejvyššího týpka celé federální vlády jsou v jurisdikcích jednotlivých států. Progress to ale fakt nevidělo tak od druhé opiové války..

Ivan Novák
7. listopad 2020, 21:37

Bizone, nevěste hlavu. Věřím, že Biden vnímá, že volební účast byla velká a půl Ameriky volilo Trumpa. Bude se snažit zemi pospojovat zpátky a politické progresivisty (snad) proto nechá volat požadavky do prázdna. A taky, vládní moc řídí občana USA pořád ještě menší silou, než v některých jiných zemích.

Trumpův styl mi je krajně nepříjemný, jeho věcné výsledky jsou s tím v překvapivém kontrastu.

Co se tam teď stane v energetice, je pro mne hádanka. I fundamentalisti vidí, že klimaticky zelený úděl Demokratů by je tlačil do závislosti na Číně.

Bizon
7. listopad 2020, 23:32

Máte pravdu že věšet hlavu je blbost, i v tom že jestli je někdo příjemný/nepříjemný není moc korelované s jeho politikou. Uvidíme jak to dopadne.

Stejně i s těma Ruskýma loděma výše máte pravdu, s Ukrajinou ztratili velké loděnice a schopnost produkovat opravdu velké lodě. Tu schopnost ale má minimum zemí, skoro všechny velké tankery staví někde v Korei, a US Navy zase pravidelně zadává zakázky na lodě které nepotřebuje aby ty dvoje velké loděnice udrželo v provozu když není zrovna nějaká velká várka lodí.

energetik II
8. listopad 2020, 11:53

Ano, ve výrobě velkých lodí všeho druhu je dnes jednička Korea a Čína. Obě země staví lodě o výtlaku 400 000 BRT a délce i 400 m. Čína nyní navíc staví svou vlastní, už třetí letadlovou loď, o délce 330 m a výtlaku 85 000 tun. Bude vybavena elektromagnetickým katapultem, podobným , jaký mají nejnovější jaderné letadlové lodi USA třídy Gerald Ford. Rusko své jaderné ledoborce o výtlaku přes 30 000 tun staví v Petrohradě , jaderné ponorky v Sevmaši /Severodvinsk/ a nový jaderný ledoborec o výtlaku 70 000 tun mají stavět nové loděnice na Dálném Východě.

Bizon
8. listopad 2020, 14:22

3. čínská letadlovka bude mít výtlak 85 000 tun? Solidní. Ty obrovské známé US super-carriery (Nimitz) mají přesně kolem 100 000 tun, a pak mají flotilu 10 menších kolem 50 000 tun (Wasp, America) o kterých málokdo ví protože jsou ve stínu těch super. Všechny ostatní národy s letadlovkama mají jen ty menší do 50 000, Čína bude první národ který se přiblíží super-carrieru. Efektivní nasazení bude ale otázka dekád, 70 let zkušeností nedoženou za 10 let. Taky jsu zvědavý na jejich elektromagnetický katapult, US s ním mají dodnes problémy, aspoň jsem kvůli němu pochopil cyklo-konvertor (elektrika je tam uložená mechanicky v diskových alternátorech-setrvačnících.)

PetrD
8. listopad 2020, 20:43

To: energetik II

Oni američtí okupanti nikam nepřišli, aby ten stát obsadili, a nebo z něj udělali své loutkové státy jako to třeba udělalo Rusko po 2. světové válce, ale osvobodili je a nechali se rozvíjet samostatně. Japonsko a Německo rozhodně nejsou Americké provincie, narozdíl od Tibetu, Kurilských ostrovů, a třeba východní Evropy za komančů.

Bizon
8. listopad 2020, 21:56

Nijak neobhajuji Sovietské okupační výboje, ale to že Amíci intervenované země neobsadili uplně není žádná výhra. Více než milionu mrtvým v Iráku, Sýrii a Lybii je uplně jedno jaký byl záměr nebo míra okupace. Dnes už je docela zjevné že to měli okupovat buď fakt pořádně, nebo tam vůbec nechodit!

Já tady často frflám na US intervence takže vypadám jako proti USA, ale tak to není, je mi jasné že kdyby Rusové měli stejně obrovský vojenský rozpočet tak by taky intervenovali daleko víc než teď. I to co se mi na Rusku nejvíc líbí je důsledek nutnosti, když mají 10x míň peněz na zbraně tak ani nemají jinou možnost než být hodně efektivní, asymetričtí, lehce lstivý, prostě jak se dnes s oblibou říká, "hybridní strategie".

Ona ta Gerasimova doktrína není nic nového, polovina je ze Sun Tzu - Art of War (Umění Války), viz. jedna z nejznámějších citací:"All warfare is based on deception". I Amíci by si to měli přečíst, je to maličká knížečka, a mj. tam jasně zmiňují že protahovat válku stojí za hovno...(viz. nejdelší válka v historii USA, Afgánistán)

PetrD
8. listopad 2020, 23:02

Základní rozdíl mezi intervencemi Američanů a Rusů je ideologie. V podání Američanů zjednodušené vidění světa dobrý x zlý, v podání Ruska bylo od začátku cílem zvětšit Rusko.

Bizon
9. listopad 2020, 01:09

Přesně to černo-bílé myšlení mně nejvíc odrazuje! Ještě jsu naštvaný že jsem se nechal oblbnout, půl života jsem tu propagandičku hodných a zlých sám docela žral.

O Rusku jsem i díky propagandičce zlých neměl nikdy žádné iluze, takže mně ani nemohlo zklamat, jenom si polepšit:D

Ale to je subjektivní a emocionální, objektivně vím že všichni velcí hráči jsou +- podobní bastardi. Zájmy, prachy, vliv...

petr
8. listopad 2020, 19:59

Dovolím si na závěr diskuse jen svůj názor opakovat, Rusko, stejně jako USA jsou imperialistické státy, rozdíl je jen v tom, že Rusko kromě zbraní, vesmírné technologie a stavby jaderných elektráren vlastně nic neumí a jejich systém je založen na filozofii kozáckých atamanů co musí dobývat a drancovat další svět...

Dnes ČR není jejich aktuální kořistí ale co není může zase být jak to bylo do roku 1989...

USA nejsou svatoušci, ale rozhodně se nechovají jako atamani... a nás nikdy neohrožovali jako Rusové či dříve Němci...

Výstavba ruských ledoborců bez západní pomoci by dnes asi nebyla. Vzpomeňme na loď 50 let vítězství kolik let se stavěla a bez Finů by nakonec nikdy nebyla...

Jiří Trn
9. listopad 2020, 08:32

Dovolím si zpochybnit tvé závěry diskuze.

Rusko, stejně jako USA jsou imperialistické státy, rozdíl je jen v tom, že Rusko tahá za kratší konec, a dnes už nemá rozsáhlou ideologickou základnu zaručující bianko šek na každou lumpárnu, jakou si uchovalo USA u euroloutek a okupovaného Japonska, a masivně ji využívajíc (Srbsko, Afghanistán, Irák, Libye, Sýrie, atd.).

Jedinný stát který Rusové drancují, je Rusko. Aby mohli světu prodávat uhlovodíky a další suroviny. Nopak USA výhružkami, vydíráním a podobnými lumpárnami hází ruskému obchodu klacky pod nohy (a věřím, že u nás se najde pár zaslepených ideologických troubů, kteří budou hýkat blahem, že mají dvakrát dražší ale prý "svobodný" plyn z USA).

Dnes ČR není pro Rusko aktuální kořistí, ale aktuální kořistí je pro USA, která nám přikazuje za co utrácet naše peníze (předražené vrtulníky z USA, prakticky k ničemu) a za co nesmíme utrácet (Huawei). A někoho strašit, že díky Rusku prý to tu může zase být jak to bylo do roku 1989... to je hodně ideologicky paranoidní, a hlavně naivní.

USA nejsou svatoušci, ale rozhodně se chovají jako atamani dodnes Nás sice nikdy neohrožovali jako Rusové či dříve Němci, ale podobné zážitky s USA jako my se SSSR zažívaly (a zažívají) státy jižní a střední Ameriky.

Výstavba ruských ledoborců není o nic více globalizovaná, jak výstavba amerických lodí s pomocí Jižní Koree a Japonska.

energetik II
9. listopad 2020, 11:27

Souhlas. USA nás nikdy neohrožovaly z toho důvodu, že nebyly naším sousedem. Německo i Rusko ano, takže jsme s nimi měli problémy. To je stejné, jako kdyby si třeba Brazilci "libovali", ,že je Rusko nebo SSSR nikdy vojensky neohrožovaly. Ano, SSSR byl ovšem za oceánem 10 000 km daleko. USA u nás sice nemají svou vojenskou základnu /roku 2008 se o to velmi pokoušely i přes názor většiny Čechů/ , ovšem diktují nám, co máme dělat. Huawei technologie = nebrat, US předražené používané vrtulníky = brát, plyn z plynovodu NS II = nebrat, ruský reaktor do Dukovan = nebrat,. .atd. atd. ČR je k USA ve vztahu kolonie. Jen se to nesmí říkat nahlas.

petrd
9. listopad 2020, 12:14

Nesouhlas. Podívejme se na Japonsko - po druhé světové válce Rusko narozdíl od USA zabralo kus Japonského území, z východní Evropy si Rusko taky udělalo loutkové státy. Američani pro západ měly Marshallův plán, západní Evropa se postavila na vlastní nohy a svobodně se rozvíjela. Korejskou válku zahájil sever ovšem za podpory Sovětského bloku, který ovšem propagandisticky vytvářel iluzi opaku. Nezapomínejte, že Rusko je jediný stát, který v Evropě po druhé světové válce obsadil vojensky kus cizího území a připojil jej k sobě.

Amerika po nás chce 2 procenta do rozpočtu obrany, ty vrtulníky jsme mohli koupit i po Evropě. Pokud vím, žádný Americký dodavatel tanků se o dodávku neuchází. Atd...

Bizon
9. listopad 2020, 13:07

To je aspoň argument. Žádná zbytečná ideologie. Logicky strana co má 10x tolik výdajů na zbraně má prostě daleko větší možnosti dělat lumpárny.

Marshallův plán kterým argumentuje Petr podle mně USA spustili hlavně proto že se potřebovali ukázat v lepším světle než SSSR, nebýt SSSR tak by se na něj vykašlali. Po rozpadu SSSR už žádné podobné plány nerealizovali(což byla obrovská chyba podle mně.)

I s okupací/připojením je to diskutabilní. Turecko okupuje Kypr už dekády, a národy mají přece právo na sebeurčení. Ono právo národů na sebeurčení je podobně silné jako právo států na stabilní hranice, takže to není jednoduché téma. Já bych se teda rozhodně radši přidal k upadající druhořadé velmoci než k rozkradené oligarchii prakticky závislé na mezinárodné pomoci, která ještě teď bojuje proti vlastním lidem...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se