Domů
Čistá mobilita
Výrobci elektromobilů čelí v Evropě útlumu poptávky, píše Reuters
bmw i3 nabíjení

Výrobci elektromobilů čelí v Evropě útlumu poptávky, píše Reuters

Čistá mobilita
15 komentářů
14. listopad 2023, 10:41
ČTK

Prodej elektromobilů v Evropě se po letech zrychlujícího růstu dostává do zóny útlumu. Řidiči čekají na lepší a levnější modely, které se však zřejmě objeví za dva až tři roky, píše agentura Reuters. Prodej plně elektrických vozů v Evropě se za devět měsíců zvýšil o 47 procent. Místo oslav jsou však vyjádření automobilek, včetně firem Tesla, Volkswagen a Mercedes-Benz, spíše pochmurná.

Automobilky varovaly, že vysoké úrokové sazby a slabý trh odrazují zákazníky. Objednávky elektromobilů Volkswagen jsou ve srovnání s loňským rokem poloviční.

Obchodníci v Německu a v Itálii a také výzkumy čtyř globálních analytických firem tvrdí, že za pomalejším nástupem elektromobilů stojí více faktorů než jen ekonomická nejistota. Zákazníci nejsou stále přesvědčeni, že elektromobily splňují jejich požadavky na bezpečnost, dojezd a cenu.

„Hlavním problémem je nejistota,“ řekl agentuře Reuters šéf bavorského autosalonu Thomas Niedermayer.

„Množí předpokládají, že se technologie bude zlepšovat a raději počkají tři roky na další model, než aby si nyní koupili vozidlo, které rychle ztratí hodnotu,“ dodal.

To potvrzují i Flavia Garciová a Tom Carvell z Edinburghu. Potřebovali by vyměnit svoji ojetou, 15 let starou Toyota Auris. Protože se blíží zákaz aut se spalovacím motorem, uvažovali o elektromobilu. Odrazuje je však nedostatek nabíjecí infrastruktury, obavy z výdrže baterie a cena. Podle firmy AutoTrader jsou nové elektromobily v Británii stále v průměru o 33 procent dražší než vozy se spalovacím motorem.

Většina připravovaných nových cenově dostupných modelů se má na trhu objevit nejdříve v roce 2025. Kritici již dlouho varují, že nedostatek cenově dostupných elektromobilů nakonec zastaví prudký růst prodeje, který byl tažen prvními uživateli a firemní klientelou.

Slabší výkon v září, průzkumy nálady spotřebitelů a spíše pesimistické komentáře automobilek a prodejců naznačují, že éra nízkého růstu možná již nastala. Tlak pociťují také americké automobilky. Ford a GM nedávno varovaly, že odkládají uvedení levnějších modelů elektromobilů na trh a omezují výdaje kvůli slabší poptávce a nižším nákladům v důsledku nových smluv s odborovým svazem UAW. Analytik výzkumné společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz se domnívá, že poptávka zůstane malá, dokud nebudou k dispozici levnější elektromobily.

Záměr koupit si elektromobil zůstává v Německu v posledním roce konstantní, ukázal průzkum výzkumné společnosti The Langston Co. To znamená, že ačkoliv počet prodaných elektromobilů roste, počet lidí, kteří si chtějí elektromobil pořídit, se nezvyšuje.

Rostoucí prodej v současnosti může být také spíše známkou toho, že výrobci, kteří měli problémy s výpadky v dodavatelském řetězci, mohou konečně uspokojit nahromaděné objednávky. Nemusí tak být známkou rostoucí poptávky, uvedl výzkumník The Langstom Co. Ben DuCharme.

Ředitel pro zákaznické informace a strategii firmy Cox Automotive, která nabízí služby pro prodej, nákup, údržbu a správu vozidel, Philip Nothard dodává, že kupující jsou odrazování také nízkou zůstatkovou hodnotou starších vozů. Mnozí spotřebitelé a společnosti si totiž vybírají nové vozy podle toho, za kolik je mohou za několik let opět prodat. „Říkáme tomu údolí smrti, kterým budeme procházet v letech 2024 až 2027: nízké zůstatkové hodnoty, vysoká nabídka a nízká poptávka,“ dodal Nothard.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
Vladimír Šťastný
14. listopad 2023, 12:31

To je překvapení....

Michal K.
14. listopad 2023, 12:39
hlpb
14. listopad 2023, 13:33

Jen pro informaci: Nejprodávanější auto Světa i Evropy v roce 2023 je elektromobil TESLA MODEL Y.

Problém mají tradiční automobilky a to hlavně evropské, technologicky zastaralá, předražená auta, kterým Tesla, BYD, NIO, MG, Fisker a další berou v pohodě podíl na prodejích. Je jen otázkou času, kdy některé evropské automobilky potká osud Nokie.

feliz navidad
15. listopad 2023, 07:39

Argumentovat nejprodávanějším elektromobilem je v systému dotací, úlev a jejich všeobecného zvýhodňování trochu (dost) mimo.

hlpb
15. listopad 2023, 09:15

Mimo to rozhodně není, i po všech zvýhodněních zaplatí zákazník ze svého za Teslu Model Y průměrně cca 1.300.000 Kč, druhé nejprodávanější auto v Evropě je Dacia Sandero s průměrnou prodejní cenou 450.000 Kč.

Jan Veselý
15. listopad 2023, 11:02

Jasně, mě se taky ty obrovské dotace pro Hyundai kvůli fabrice v Nošovicích, obrovské dotace pro Toyotu a Peugeot kvůli fabrice v Kolíně nebo obrovské dotace pro německé automobilky, aby stavěly fabriky v bývalé NDR taky vůbec nelíbí.

Pravoslav Motyčka
14. listopad 2023, 21:07

Automobilový průmysl je obecně velmi citlivý na ekonomický růst , protože v krizi se auto prostě nekupuje. Automobilky krizi ještě nepoznaly , protože zatím měli nasmlouváno hodně dopředu takže dlouhou dobu trvalo než vyhověli poptávce s tím jak se zkracuje fronta je jasné ,že prodeje půjdou příští rok dolů. Co se týče EV , pak prodeje také rostou . možná dojde k roční nebo 2 leté přestávce , ale pak to zase půjde nahoru. Malé auto s malou baterií s dojezdem cca 150 km a cenou 350 000 kč to je to , co na trhu chybí.

Vladimír Šťastný
15. listopad 2023, 06:30

Jenže automobilky místo toho, aby nabídly elektrická auta která dávají smysl, to jsou ty, které jste uvedl, tedy malá, primárně určená na pohyb ve městě, cpou elektřinu do dodávek, pick upů a dokonce náklaďáků.

Čím větší a užitnější auto by mělo být, tím menší má smysl cpát do něj baterku.

Michal K.
15. listopad 2023, 09:11

male lacne auto na baterku :-)

to je ako, chcem blondinu, ale mam podmienku. Musi to byt ciernovlaska.

musite si vybrat, bud lacne auto alebo BEV. taka je realita, baterie su stale prilis drahe.

Preco si myslite, take nieco automobilky nepredavaju ? Lebo sa im nechce ?

Skodovka predavala svojho casu citigo na baterky. Bolo to priserne drahe a este na kazdom aute prerabala statisice.

Skoncilo to tak ako to skoncit muselo. Uz sa to nepredava.

Teraz je trend zvysovat dojazd tym, ze sa zvacsuje kapacita baterie. Len som si neni isty, ci je to spravna cesta, pretoze to trocha pripomina zacarovany kruh. Zvysite kapacitu, zvysite tym padom hmotnost. Stupne spotreba, klesne dojazd. Stupne cena a takisto emisie. Teda pokial nieste bruselsky popierac reality, ktory sa na BEV pozera ako na bezemisne vozidlo

Michal K.
15. listopad 2023, 09:11

male lacne auto na baterku :-)

to je ako, chcem blondinu, ale mam podmienku. Musi to byt ciernovlaska.

musite si vybrat, bud lacne auto alebo BEV. taka je realita, baterie su stale prilis drahe.

Preco si myslite, take nieco automobilky nepredavaju ? Lebo sa im nechce ?

Skodovka predavala svojho casu citigo na baterky. Bolo to priserne drahe a este na kazdom aute prerabala statisice.

Skoncilo to tak ako to skoncit muselo. Uz sa to nepredava.

Teraz je trend zvysovat dojazd tym, ze sa zvacsuje kapacita baterie. Len som si neni isty, ci je to spravna cesta, pretoze to trocha pripomina zacarovany kruh. Zvysite kapacitu, zvysite tym padom hmotnost. Stupne spotreba, klesne dojazd. Stupne cena a takisto emisie. Teda pokial nieste bruselsky popierac reality, ktory sa na BEV pozera ako na bezemisne vozidlo

Jiří Kelnar
15. listopad 2023, 10:13

Jenže za 350 000 Kč už dneska koupíte pomalu jen auta v holobytu i ve spalováku, holt se zdražilo. Navíc úspory za jednoduchost provozu BEV jsou hodně pěkný. Já mám 7 let starý BEV, najel jsem sám zatím za 2 roky zhruba 50 000 km a měnil jsem 12V baterku, brzdovou kapalinu, gumičky do stěračů a teď dvě žárovky.

S rozvojem LFP baterek budou i takový levný auta k dispozici. Namátkou Tesla plánuje malý model. A zároveň novej TM3 Highland je za cenu a kvalitu srovnatelných spalováků, takže jejich prodeje půjdou zas nahoru (v Q3 upravovali stroje a měli odstávky ve výrobách, proto klesali). Lidi co si to přivezli jsou neskutečně nadšení tím posunem včetně snížení spotřeby v tomhle počasí někam mezi 14-15 kWh/100 km.

Jan Veselý
15. listopad 2023, 11:08

Ono spousta lidí nechápe, že výrobci EV jsou omezení produkčními kapacitami a logicky proto cílí na segmenty, které jsou nejlukrativnější. Na malých autech se skoro nedá vydělat, marže jsou tam minimální. Tak proč se tam cpát?

Michal K.
15. listopad 2023, 11:13

ale male spalovaky vyrabaju.

preco sa tam len pchaju, ked podla vasej logiky mohli radsej vyrabat velke auta ?

Michal K.
15. listopad 2023, 11:11

on krmit BEV sa oplati pokial mate moznost lacno nabijat (byvanie v dome, prip. garaz s elektrinou). Ale ak by ste ho mal krmit len na nabijackach, tak to taka laca nebude.

A cena prevadzky neni len palivo. Mate tam napr. cenu poistiek ci amortizaciu. A tam je BEV v nevyhode.

Spojenie Tesla a kvalita je uz snad legendarny oxymoron.

A ano vedia toho naslubovat. Napr. uz tu mal par rokov jazdit CyberTruck.

Baton David
15. listopad 2023, 14:41

citigo se neprodávalo protože je to mrňous, musela by to být minimálně fabie combi s dojezdem min 200km, a už tady je problém - fabia už se nevyrábí v provedení combi, a s běžnou výbavou - klima a vyhřívání sedadel, volantu, zrcátek, čelního skla, by se musela vlézt do ceny 600 000Kč, to je druhý problém - moc nízký zisk, a pak je tu problém životnosti, běžný majitel fabie si nekupuje auto s tím že za 7 let mu poklesne dojezd a výkon a ztratí prakticky většinu své hodnoty. Až se všechny tyto problémy podaří odstranit pak tu máme masovější zájem ze strany obyčejných uživatelů s rodinným domem. Po odstranění problémů s nabíjením bev na sídlišti může vzrůst další vlna zájmu, pokud tedy nezakáží bev v podzemních garážích a parkovacích domech. Bev nebudou zlevňovat, ale spalováky budou zdražovat, aby to tu za 10 let nevypadalo jako na Kubě

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se