Domů
Čistá mobilita
Kompletní přechod ČR na elektromobilitu by přinesl nárůst spotřeby elektřiny o zhruba 20 TWh
Ilustrativní foto.

Kompletní přechod ČR na elektromobilitu by přinesl nárůst spotřeby elektřiny o zhruba 20 TWh

Před časem web o energetice informoval o prognóze našeho západního souseda, podle které by Německo chtělo do roku 2030 navýšit počet čistě elektrických vozů v poměru ke zbytku tamního vozového parku na 20 %. Takový krok by přinesl velkou úsporu pohonných hmot a snížení bezprostředně vypouštěných emisí kolem silnic. Nicméně k pohonu potřebují i elektrická auta značné množství energie, kterou by místo u čerpacích stanic museli řidiči „natankovat“ ze zásuvek svých domovů nebo dobíjecích stanic. Pokud by si Česká republika stanovila stejný cíl, jaký dopad by taková změna skladby vozového parku měla na spotřebu elektrické energie?

Na konci roku 2018 bylo v České republice registrováno celkem 7 915 700 automobilů, z toho bylo 5 802 520 osobních. Za posledních 5 let se počet osobních automobilů zvýšil o téměř jeden milion. Konkrétně oproti roku 2013 přibylo 982 221 osobních aut. Dá se tedy předpokládat, že za dalších 10 let bude aut zase o mnoho více. Tento článek ovšem není o prognóze počtu registrovaných vozů za 10 let, jeho cílem je poskytnout představu o možnostech české elektromobility. Proto se pro ilustraci použijí aktuální data. 20% podíl elektromobilů by za tohoto předpokladu znamenal 1 161 504 vozů.

Za předpokladu, že průměrný český řidič najezdí ročně 15 000 km s průměrnou spotřebou 8 l/100 km jízdy, uspořilo by výše zmíněných více než milion elektromobilů ročně 1,4 miliardy litrů pohonných hmot.

Průměrná spotřeba aut s elektrickým pohonem se může pohybovat ve větším rozptylu než v případě použití spalovacích motorů. Je to dáno tím, že topení i klimatizace jsou u elektromobilů spínány zvlášť a mají svůj vlastní pohon a vlastní spotřebu energie. K ohřevu vzduchu v chladném počasí je zapotřebí energie navíc pro topná tělesa a kompresor klimatizace má také svůj vlastní zdroj v podobě dalšího elektromotoru. To má především v případě vytápění v chladném počasí za následek vyšší spotřebu elektrické energie na úkor dojezdu elektromobilu. Auta se spalovacím motorem využívají pro vytápění ve většině případů pouze odpadní teplo ze spalovacího motoru, které nemá vliv na kolísání spotřeby.

Německý autoklub ADAC provedl testy reálné spotřeby několika elektromobilů s výsledkem průměrné spotřeby 21 kWh/100 km. Při aplikaci této hodnoty by v případě 20% podílu elektromobilů na silnicích Česká republika spotřebovala na nabíjení elektromobilů ročně přes 4 TWh elektrické energie, ve které jsou připočteny i ztráty při dobíjení, které činí přibližně 11 %.

Při přepočtu na možnosti jaderné energetiky se jedná o instalovaný výkon necelých 500 MW, který odpovídá výkonu jednoho bloku jaderné elektrárny Dukovany. Pro představu, české větrné, vodní a fotovoltaické elektrárny vyprodukovaly v roce 2018 přes 4,5 TWh elektřiny a celkový vývoz elektřiny v roce 2018 byl 13,9 TWh.

V případě ambicí nahradit všechna nyní registrovaná osobní auta elektromobily by byl při předpokladu rovnoměrného dobíjení v průběhu dne a roku zapotřebí zdroj o vyšším výkonu, než má jaderná elektrárna Temelín, přibližně 2,3 GW. A pokud by se potřebná energie měla získávat pouze z obnovitelných zdrojů, bylo by nutné vybudovat více než 4x více instalovaného výkonu větrných, vodních a fotovoltaických elektráren a k tomu dostatečné množství akumulačních prostředků, než je instalováno doposud.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(45)
Milan Vaněček
12. duben 2019, 12:23

Vybudovat čtyřnásobek současné výrobní kapacity slunce, větru a vody v ČR do let 2050-60 (dříve náhrada spalovacích motorů za elektrické nemůže u nás proběhnout) nebude žádný problém (ve skutečnosti u slunce a větru to bude více, u vody asi 4-násobek postavět nejde, tam půjde spíš o zadržování a přečerpávání vody). V té době už bude fotovoltaika a větrné elektrárny zdaleka nejlevnější zdroj elektřiny, "palivo" z našich lokálních zdrojů, rychle postavitelný.

Tak třeba u fotovoltaických elektráren přechod ze současných 2GW (nameplate) na 10GW by ani nevyžadoval žádný zábor půdy (stačí střechy) a dalších 5 GW může vyrůst na brownfieldech, po odstavených tepelných elektránách jich bude nadbytek.

Jaderná energetika se může uplatnit též, jen když bude v EU mnohem levnější (aspoň o polovinu), bezpečnější a bude už vybudováno trvalé jaderné úložiště nebo jinak vyřešen jaderný odpad. Ale jestli toto je reálné, to nám mohou říci jen jaderní odborníci.

Jan Skoupý
12. duben 2019, 13:05

Elektromobilita je sice pěkná, ale pokud nebudou auta přirozeně levnější než klasická tak si je nikdo kupovat nebude.... musí se čistě trhově a bez dotací dostat do kupní výhody...

Mimo to musíme brutááálním způsobem zvýšit výkonové kapacity sítě, což když se podívám na to jak probíhají všechny liniové stavby bude asi velký problém.

Samuel
13. duben 2019, 10:43

Siete, aspoň u nás sú dnes využívsné na cca 50% takže aj väčsí nárast elektromobility nebude ešte dlho väčsí problém. Co výskedku máte akuát vy brutaaaalne mylnú predstavu.

Martin Pácalt
13. duben 2019, 15:09

Pokud bude ČEZ motivovat primárně k odběru mimo těch cca 4 hodin během celého dne a noci, kdy je odběrová špička, resp. hlavně v noci (to ale nebude nikdy 100% uživatelů nabíječek, bude to ale ta "spořivá většina"), tak budou "dráty dost prázdné " na to, aby jimi do nabíječek proudilo dostatek el. energie. Lokálně se někde něčemu pomůže, ale celostátně to nebude tragédie tak jak píšete.

Článek se mi líbí už jen proto, že řádově ukazuje potřeby výkonově stálých zdrojů jako jsou moje oblíbené jaderné elektrárny.

Frost
25. únor 2020, 21:26

No tohle jsem slýchal když se objevilo první PC286, pak když se objevily první notebooky, pak první mobilní telefony, pak když se připojila v našem městě první firma na pevnou linku 64kbps za 70tis měsíčně a teď to zase někdo opakuje :-) Takže vydržet jsme na začátku ale vidím že jste ten článek ani nečetl, protože kdyby jo, zjistíte že brutální zvýšení kapacity by nutné nebylo, protože nadbytečnou elektřinu kterou dnes prodáváme (14TWh) posíláme po stejné síti. Mimochodem ten nadbytek by vystačil pro všechna osobní auta registrovaná v ČR pokud by se vyměnila za elektromobily (neřešme nabíječky)

Samuel
13. duben 2019, 11:46

Lacnejšie JE no musíme počkať na malé modulárne reaktory a zmenu byrokracie ktorá predlžuje výstavbu a umelo zvyšuje cenu. Bezpečnejšia? Je snáď najaký iný zdroj energie bezpečnejší? Áno ono to vyzerá že napr. pri FV zomrie menej ľudí no opak je pravdou. Reálne to je otázne ktorý finančný zámer vyhrá a bohužial v EU panuje silná ekoteroristická lobby zelených...

Josef
12. duben 2019, 12:55

FV panely , no tak to jako budeme jezdit autem jen v létě za slunečného počasí ?

Vojtech Kurka
12. duben 2019, 13:45

Samozřejmě že ne. Budeme jezdit celý rok, ale od dubna do září nebude třeba pálit plyn v plynových elektrárnách, necháme si ho na zimu.

Samozřejmě , nutná podmínka je, že alespoň část trhu musí být dobře motivována dobíjet mezi 11-14 hod. přes den.

Milan Vaněček
12. duben 2019, 16:31

Ano, ta část trhu co bude dobíjet přes poledne představuje střední třídu, která ráno rozveze děti do školy (matka v domácnosti, když pracuje tak pensista jako já rozveze vnuky) a po 2 či 3 hod odpoledne je odveze domů či na kroužky. Od půl deváté mohu dobíjet 6 hodin zadarmo z FVE na střeše.

Stan
25. květen 2019, 06:49

Pane Kurko, chtěl bych být investorem do plynové elektrárny , která pojede jen v zimě! :-))))

Mirek
1. únor 2020, 23:26

Přesně tak se uvažuje hlavně v Německu.. pojede se na obnovitelné zdroje a když to nepůjde tak se bude přidávat na paroplynce..

I naše Počerady nejezdili zrova na plno

https://oenergetice.cz/plyn/paroplynova-elektrarna-poceradech-mezirocne-zdvojnasobi-vyrobu-elektriny-plyn-zacina-konkurovat-cernemu-uhli

JVr
12. duben 2019, 13:16

Je pravděpodobné, že lidé, kteří se pořídí el. auto, budou inklinovat k pořízení si také FV elektrárny na střechu. Jednoduše z toho důvodu, že budou mít kam tu elektřinu sypat, a s takto zvýšeným odběrem je návratnost na zcela jiné úrovni. Prostě to z ekonomického hlediska bude dávat větší smysl.

Tedy elektromobilita povede k rozvoji oze. Samozřejmě to nebude dávat smysl všem.

Z toho důvodu to nepovede k tak významné potřebě nových velkých zdrojů, ačkoliv částečně to potřeba bude, protože ne každý bude mít možnost si FV postavit a nebude se dobíjet jen doma ????.

Jan Skoupý
12. duben 2019, 13:51

Bohužel ale ona ta FV na střechu není zrovna levná záležitost... její doba návratnosti je nemalá (sám sem si ji na barák počítal a je to k 15letům), k tomu elektromobil a to už tedy musíte být hodně bohatý člověk... jinak k tomu šetření, pokud si dáte FV na střechu tak ji víceméně budete používat ke snížení spotřeby domu (logické využití na teplou vodu, topení či čistě elektřinu), a na nabíjení elektromobilu, který má docela štavnout spotřebu se vám moc nedostane...

Antelon
12. duben 2019, 23:42

1. Ta návratnost 15 let značí nějakou chybu v návrhu, či nepřiměřenost požadavků velikosti elektrárny spotřebě. Standardem je cca 5.letá návratnost.

2. Neřekl bych že elektromobil má " šťavnatou spotřebu" naopak u elektromobilů je nízká spotřeba to zásadní oproti spalovaku. Samozřejmě při dnešních cenách baterií, protože v podstatě jde jen o baterie, se pořízení elektromobilů vyplatí jen tomu kdo více jezdí a tudiš, ušetří za provozní náklady.

Samuel
13. duben 2019, 11:52

15 rokov navratnosti to akoby robila Slovenská "certifikovaná" firma cez dotácie... Bežne ak si to troška zručnejší človek s elektikárom speaví sám za vlastné návratnost je tých 5-7 rokov.

Omega
12. duben 2019, 13:58

Tak takhle špatně spočítaný článek jsem už dlouho neviděl.

v roce 2017 se u nás spotřebovalo 2120mld litrů benzínu a 5810mld litrů nafty (pro osobní i nákladní dopravu). Litr benzínu odpovídá energii 8,89kWh, litr nafty 9,79kWh.

8litrů benzínu na 100km = 71,12 kWh/100km spotřeba v benzínu - ADAC říká že spotřeba BEV je 21kWh/100km,

Takže počítám co se spotebuje v benzínu 2120e9 * 21/71,12 * 8,89 => 5,565 TWh pro náhradu benzínu celkem.

Benzínových aut je u nás 57% => takže ta spotřeba pro osobní dopravu je celkem pod 11 TWh za rok (dukovany vyrábí každý rok více než 11 TWh, ČR vyvezlo v roce 2017 13TWh elektřiny).

Takže nahrazení osobní dopravy za elektromobily se nás v tomto směru opravdu nedotkne. A náhrada nákladní dopravy je zatím v nedohlednu.

Karel
12. duben 2019, 18:46

to Omega

naprosto čistě matematicky to má autor spočítáno správně a dle mého názoru se zcela reálnými vstupy - počítá 1 161 504 osobních aut (což je 20%), spotřeba 21 kWh/100km, roční nájezd 15000 km, ztráty nabíjení 11% - tedy spotřeba 4,061 TWh/rok. Pro 100% náhradu by to pochopitelně bylo 5x více, tzn. 20,3 TWh.

Autor uvádí orientační výkony nutných bloků "necelých 500 MW / 2,3 GW" - opět je to správný údaj, ale pro 100% disponibilní výrobu (tzn. konstantní výroba 8760 hodin v nepřestupném roce). Správně by bylo vhodné uvažovat s reálnou disponibilitou - u JE by se dalo počítat až s 90% - tzn.instalovaný výkon JE by musel být cca 515MW / 2,6GW. Je to hraní si s čísly, ale fyzikální vstupy skutečně reálné jsou.

Můžete si (čistě teoreticky!) spočítat i např. nutný instalovaný výkon FVE. Počítejte roční výrobu cca 1100 kW/kWp - dostanete nutný instalovaný výkon 3 700MWp / 18,5GWp. Ale to už je skutečně pouze čistá matematika :-)

Omega
12. duben 2019, 20:00

To Karel,

matematicky to je správně, ale s nesprávnými vstupními předpoklady. Ono sice je registrováno mnoho osobních automobilů, ale podle počtu najetých kilometrů to vychází v průměru na "jenom 8000km na vozidlo za rok". Důvodem této disproporce je velké množství registrovaných "víkendových" vozidel. Proto jsem jako podklad pro výpočet vzal reálné údaje ze spotřeby benzínu v ČR + procentuální zastoupení benzín-diesel (ano zanedbal jsem LPG, CNG, BEV).

Z toho pro osobní vozy vychází spotřeba pod 11TWh za rok při 100% nahradě všech osobních vozidel.

Jiná čísla vychází pokud bych chtěl elektřinou nahradit veškerou osobní i nákladní dopravu. Tam už se skutečně dostaneme nad 20TWh za rok.

K jiným číslům se dostanete pokud byste chtěl nahradit veškerou dopravu

Martin Prok3
12. duben 2019, 23:51

Dobrý den,

K Omega.

1) Vaše výpočty jsou pro mě velmi zmatené. Hlavně pasáž:

"Takže počítám co se spotebuje v benzínu 2120e9 * 21/71,12 * 8,89 => 5,565 TWh pro náhradu benzínu celkem."

je pro mě záhadou co jste vlastně chtěl spočítat.

Litry * výhřevnost_v_kWh * (spotřeba_EV_v_kWh / spotřeba_benziňáku_v_kWh) = nesmysl.

2) Je potřeba si být vědom toho, že ve finále potřebujete mít nějakou energii na kolech na ujetých 100km. Ale kolik teče do vozidla je ovlivněno účinností přeměny energie z nádrže (baterky či nabíječky) na kola. Tam je účinnost EV podle autora článku 89% (já jsem skeptičtější - kolem 80%) , spalovák kolem 30%. Proto v benzínu u stojanu tankujete kolem 70-80kWh/100km v kapalném palivu, zatímco Z nabíječky podobného vozidla teče kolem 18-25kWh/100km u elektrovozu.

3) Přes palec lze říci, že kdyby se měla elektrifikovat celá doprava založená dnes na kapalných palivech, tak ze zásuvky by bylo třeba tahat cca 35-40% toho co dnes tankujeme u stojanů v kapalných palivech. Takže jestli dnes benzín+nafta = cca 75 TWh za rok, pak by ji nahradila elektřina cca 26-30 TWh - pro veškerou dopravu, osobní i nákladní.

4) Ta nevyužitá část instalovaného výkonu elektráren jde na vrub: servis, omezení dostupnosti vodních zdrojů po část roku, regulační a záložní zdroje v pohotosti. Nikdy žádná síť nemůže běžet na 100% svého instalovaného výkonu. Leda jen krátce za zvláštních okolností a balancující po tu dobu na hraně kolapsu při sebemenší závadě čehokoli.

5) Uhelné elektrárny se budou a musí redukovat pokud nechceme prolamovat limity uhelných dolů. Takže náš stávající přebytek vezme během pár let za své a budeme na nule. Jádro se nedostaví dříve jak za 12 let od prvního kopnutí (a i to bude považováno za úspěch), FVE+VTE+bioplyn to nedají ani omylem ani přes ideologickou masáž některých zdejších trolů.

6) (nad rámec původního článku) Vybudovat nové zdroje elektrické energie tedy bude možné jen plynové, nebo ropné. Ale tam je účinnost podobná těm autům, takže na těch cca 26-30 TWh elektrických, co budeme potřebovat pro nabíječky, budeme pálit zase těch cca 75TWh ve spalném teple ropných či plynných paliv. Takže vlastně nebudeme pálit kapalná paliva v autech, ale v elektrárnách a do cesty od primární energie po kola vložíme ještě nabíječky vozů a nabíjecí cykly. Takže asi budeme potřebovat pálit ještě o fous víc abychom tyto dodatečné ztráty pokryli. A to se vyplatí!

7) A to se nebavíme o problematice přenosu a distribuce až ke koncovému zákazníkovi. To si vyžádá další ohromné investice a technické problémy.

8) Kritika že autor měl jít spíše přes spotřebovaná kapalná paliva v ročním úhrnu místo přes nějaký průměr na každé vozidlo v registru není úplně správná. Autor počítal s tím, že 20% vozového osobního parku bude nahraženo elektromobily - zcela novými vozidly. Je vysoce pravděpodobné, že právě nové vozy jsou nejaktivněji používané a ty průměrné nájezdy opravdu jezdí, respektive jezdí určitě více než průměrné. Důchodci, muzea, nadšenci, rodinná záložní auta pro příležitostné ježdění - to vše jsou převážně starší a stará auta málo používaná. Tím neříkám že některá stará auta ty nájezdy 15000 km/rok nemají také, ale nová je v průměru mají velmi pravděpodobně.

Čili podle mě autor původního článku neudělal žádnou hrubou chybu a jeho výpočty a závěry rámcově sedí. Došel jsem k podobným číslům a závěrům již v roce 2013. http://martin-proks.blogspot.com/2013/08/elektromobilita.html

Dusan
12. duben 2019, 14:09

Neustále lidi řeší proč co nejde. Zkuste začít řešit jak to udělat, aby to šlo, možná by se došlo k zajímavým výsledkům.

Kolik peněz odtéká z ČR za těch 1,4 miliardy litrů a kolik za x5 ?

Za jak dlouho by se nám nová JE z toho zaplatila nebo kolik nových FVE by se za to ročně dalo pořídit?

Kolik lidí by to zaměstnalo?

Jednoho dne se tady probudíme a zjistíme, že nám v ČR už nic nepatří. A bude se v hospodě nadávat, jak se mají jinde lépe.

Loudil
12. duben 2019, 15:22

Já bych rozhodně nepočítal, že se auta budou dobíjet rovnoměrně celých 24 hodin. Stačí nastavit pro dobíjení laciný noční proud a velká část řidičů už si své nabíjení ohlídá, aby probíhalo řekněme od 22.00 do 06.00. A právě v této době se snižuje výkon elektrárenské soustavy , neboť nějakých 80 % obyvatel republiky právě spí , fabriky jsou uzavřené /většina/, elektrická MHD ve městech jezdí omezeně, kina, restaurace, ...vše stojí. Nepátral jsem po tom, ale řekl bych, že minimálně čtvrtina či dokonce třetina výkonu našich elektráren je kolem půlnoci mimo max. výkon. Máme tedy pro noční dobíjení obří rezervy výkonu. Se stále větším dojezdem na jedno nabití /300 až 500 Km/ budou mít auta větší možnosti nabíjet se v noci levným nočním proudem. A jak už zde někdo zmínil, elektromobilita bude impulsem pro intenzivní stavbu individuální střešní fotovoltaiky. Majitel elektroauta ,který bude dobíjet svou vlastní elektřinou, může právem říkat, že "tankuje zadarmo".

Emil
12. duben 2019, 15:41

1) Sazba pro elektromobily už existuje, jmenuje se D27d a nízký tarif má minimálně 8 hodin v rozmezí mezi 18. hodinou a 8. hodinou následujícího dne.

2) Denní minimum spotřeby bývá v ČR obvykle mezi 70% a 80% denního maxima.

3) Individuální střešní fotovoltaika pro nabíjení elektromobilů by dávala smysl jedině ve spojení se zatím drahými domácími bateriemi, protože málokdo ve dne sedí doma a večer nebo v noci jezdí.

Loudil
12. duben 2019, 19:48

Netto výroba elektřiny v ČR loni byla 82 TWh , čistý export 14 TWh. Pokud by bylo noční využití elektráren jen 70 až 80 % , tak při jejich 100 % využití pro noční nabíjení elektroaut získáme další TWh navíc. Závěr : Pokud by 100 % osobních aut v ČR bylo elektro, tak ČR nepotřebuje navíc ani 1 MW elektrárenského výkonu. Zajistí to tři opatření : a/Přestat vyvážet elektřinu b/ Zvýšit noční využití elektráren za účelem nabíjení aut c/ Podporovat stavbu individuálních solárů na střechách = vyžít je k nabíjení aut. Pokud spousty lidí najezdí během týdne z práce a do práce do 300 km , tak si klidně můžou nechat dobíjení na sobotní /nedělní/ letní odpoledne ze svého soláru na střeše.

Emil
12. duben 2019, 20:22

1) Tahle úvaha má ale trochu nedostatek v tom, že tu špičku tvoří z části výroba z PVE nebo z akumulačních VE, které rozhodně nemohou vyrábět 24 hodin denně to co ve špičce.

2) Jen v příštím roce odstaví ČEZ 2 GW uhelných zdrojů a další bloky budou postupně následovat, takže s vývozem 14 TWh v době, kdy zde bude významnější podíl elektromobilů, operovat nelze.

3) To mohou, pokud zrovna není zataženo nebo zrovna někam nejedou. Jen je otázka, jestli se jim to na těch "pár" využitelných dnů vyplatí.

Petr
13. duben 2019, 11:31

Stačí aby 20% nejpoužívanějších vozidel bylo na elektřinu, čehož se dá dosáhnout během 10-15 let, a většina dnešní spotřeby ropy v Česku tím bude nahrazena.

Martin Pácalt
13. duben 2019, 15:20

Myslím, že bude zajímavé v této souvislosti sledovat tok el. energie do Rakouska. Pokud nakupují el. energii z Dukovan či Temelína pro své PVE, mohou na to postupně zapomenout.

Loudil
13. duben 2019, 22:43

TO : Emil

Pokud uvažujeme období za 15 či 20 let , tak si myslím,že dojde k výraznému pokroku ve schopnostech akumulace elektřiny a to i pro "malo uživatele soláru". Tedy od pondělí do pátku jezdím do práce s elektroautem o dojezdu třeba 300 či 400 Km a do víkendu se mi nabije baterka z mého soláru ze střechy . V sobotu chci s rodinou na výlet a tak si auto v noci z pátka na sobotu nabiju z baterky , pokud celý týden Slunce nesvítilo , tak si ho holt nabiju jenom ze zásuvky ze sítě a budu to mít dražší. Když si vezmu třeba loňský rok 2018, tak od začátku dubna do konce října Slunce praktiky nezalezlo za mrak ani jeden den, sucho sucho !! jako prase a žádné mraky. Takže k nabíjení ze soláru výtečné podmínky tři čtvrti roku.

Karel
14. duben 2019, 08:43

To loudil

Teoreticky naprosto logicka uvaha...ale:

- jestli musíte pocitat s domaci baterii 20kWh na kazdych 100km ktere chcete najet - tzn.pro realny dojezd 300-400km jste na minimalne 80kWh - dnesni cena takove baterie je mimo realitu

- musite mit na to prostor - tzn.pouze domkari

Pavel
15. duben 2019, 10:08

To Loudil

...tenhle scénář slunečního svitu si ale doufám nepřejeme, že.... v životě totiž nejde pouze o elektromobilitu.

Jinak jak už se tady psalo, k solárním panelům je třeba také místo. Hodně se tu počítá s plochou střech... A tak si představuji vtipné pohledy z ptačí perspektivy např. na Český Krumlov nebo Pražský Hrad... osazený fotovoltaikou...:)

Stan
15. duben 2019, 11:55

Já chci auto které slouží mně kdy si vzpomenu. A podle Murphyho zákonů , když budu potřebovat elektromobil, tak bude na nabíječce...........

Hobit
15. duben 2019, 14:43

Tenhle výpočet je sice správně, ale s realitou nemá vůbec nic společného.

Takových výpočtů mohu napsat 10 a každý bude vycházet úplně jinak. Protože stačí v tom výpočtu jen něco zanedbat, něco zaokrouhlit, použít jinou hodnotu, něco přidat a hned je z toho úplný opak.

1. tyhle výpočty jsou z principu nesmyslné. Tato situace nikdy nenastane "přes noc" a možná eauta spalováky nenahradí plně nikdy, ale i tak "přechod na elektřinu bude trvat "desítky" let. Za tu dobu se energetická infrastruktura změní k nepoznání. A i spotřeba nezávysle na elektromobilech stoupne a tudíš navyšování kapacit a výkonu energetické soustavy a zdrojů nebude rozhodně závyset na elektromobilech. Ty do toho procesu zasáhnou možná několika procenty. Ale rozhodně to nebude kvůli nim, jak se snaží spousta článků tohoto typu dokázat těmito výpočty.

2. když se zamyslím nad výpočty, tak sice je tu tolik 8 mil. aut, ale kolik z nich najede ten průměr? Správnější výpočet je podle spotřeby benzínu, jak tu někdo navrhoval, nebo snížit průměr najetých km.

3. Eletromobily se z cca 80-90% nabíjejí v noci na "nadbytečný proud, to je potřeba si uvědomit. Výpočet toto nebere v úvahu. Jen 10-20 % ze spotřeby se nabíjí na rychlonabíječkách a přes den. Tj. z výpočtu jen 20%, tj. cca 4TWh navíc.

4. ušetřená elektřina pro výrobu a distribuci benzínu, nafty tam také není započítána

5. a už vůbec tam není započítány věci, které nejdou přepočítat na peníze. Hlučnost u silnic, čistší vzduch který bychom dýchali, o dost menší vibrace, atd.

Prostě tenhle výpočet je jen ukázka toho, že autor umí malou násobilku, ale vůbec netuší co vlastně vypočítal.

Hobitt
15. duben 2019, 14:51

Trochu jsem doufal, že vlastníci tohoto webu budou inteligentnější a nebudou se uchylovat k takovýmto pochybným výpočtům. Resp. výpočty jsou dobře, ale závěry jsou naprosto nesmyslné. viz můj předchozí příspěvek a i jiné v diskuzi.

Škoda, nečekal jsem od tohoto webu toto to fakt, ne. To je velké mínus na kvalitě webu.

Milan Vaněček
15. duben 2019, 20:07

Nejlepší dobíjení budete mít na parkovišti, přes den. Podívejte se na pv-magazine.com/2019/04/15/france-opens-biggest-solar-carport/

Martin Prokš
15. duben 2019, 20:50

Dobrý den,

Tak pojďme počítat. Jedno komfortní parkovací místo je zastřešeno 5x3 m. Na tuto plochu v ideálním případě v poledne dopadá 1100W/m2. Takže v poledne je to 16,5kW. Reálná účinnost panelů je kolem 17%. Takže reálně v poledne za ideálních podmínek to dělá 2,8kW. Reálně ty panely fungují v rozsahu 10-15h na cca 80%. Takže za tu dobu to dodá 11,2kWh. Takže za celou pracovní dobu dobijete dojezd o 50km za ideálních podmínek. Kdo bydlí dál má smůlu a domů nedojede. Když bude zataženo, nebo nebude prostě slunečné jaro až pozdní léto, tak úplná smůla.

Nejsme jižní Francie!

Jaké že jsou náklady na 15m2 panelů s podpůrnou konstrukcí, s měničem a nabíjecím stojanem? Jaká je životnost? Jaké roční využití?

Jestli chcete, tak si to za své postavte, ale nenuťte to nám ostatním / nedělejte lobbing ať nás tam zákonodárci a EU politbyro nařídí! Já potřebuju dojet za rozumnou cenu denně do práce a zpět, rozvézt děti do školky a školy a posbírat je. Manželka pracující na psí směny v nemocnici na lůžkovém potřebuje také být mobilní. Chceme být schopni dojet za starýma rodičema a ukázat jim vnoučata, vyrazit o víkendu s dětma na výlet... Prostě chci svou svobodu pohybu a rozhodování, kterou mi všechny ty příkazy na ekologii, bezpečnost a v důsledku toho šíleně rostoucí náklady a šikany postupně berou! A ne jen v mobilitě. Ve stavebnictví se děje něco podobného.

A průmysl je to co Evropu zvedlo z chudé rurální civilizace do bohaté společnosti kde většina manuální dřiny odpadla a menšina je schopna svou prací alespoň nějak uživit nepracující většinu. I to zemědělství se bez průmyslem produkovaných traktorů, kombajnů, česaček, dopravníků, ... zase propadne do otrocké manuální dřiny.

Milan Vaněček
15. duben 2019, 21:31

Jen tři poznámky k Vašemu výlevu:

1) Když chcete kouřit v omezeném prostoru, kde jsou děti, atd tak si foukejte ten kouř do pytlíku nebo kuřte "elektrickou cigaretu". To samé platí pro auta v omezených prostorech center měst. Venku v přírodě kde projede jedno auto za hodinu, mi to vadit nebude.

2) Elektromobil je provozně levnější než benzin či nafta. A cenově levnější bude až za 10-20 let, podobně to bylo s fotovoltaikou nebo jakoukoliv elektronikou.

3) Dětem by se nejvíc líbilo jezdit v kočáře taženém koňmi nebo na oslíku (aspoň soudě podle mé vnučky kdysi v Tunisku u moře...)

Jinak já taky nemám rád šikanu a příkazy, jen si myslím že nemáme ničit přírodu a otravovat lidi okolo sebe. A technický pokrok mám rád jen tehdy, když přírodu a lidi neohrožuje.

Martin Prokš
15. duben 2019, 23:14

Dobrý den.

1) Je od Vás pěkný faul. Jednak dobroserové jako Vy zakazují i ty elektronické cigarety. Prostě zákaz kouření je zákaz kouření! Na kuřáky se dnes pořádá nechutná štvanice - a to jsem nekuřák. Druhak už také něco pamatuji a dokážu porovnat vývoj životního prostředí v severních Čechách i ve městech jako je Most, Praha a Plzeň od cca poloviny 80tých let kde se pohybuji. To co se děje od cca přelomu století teď je ekoteroristické šílenství směřující k totalitě. To nemá s životním prostředím nic společného. Ale to už oba sklouzáváme moc bokem jen a jen k čiré politice. Navrhuji toto opustit.

2) Když už šermujete provozní cenou, také je dobré přiznat, kolik té ceny dělají všemožné daně. Zatímco u benzíňáku na 100km odvedete v daních v palivu cca 77kč, u elektřiny je to cca 3,5 kč. Ale co myslíte že se stane, pokud se nedejbože elektrovozy opravdu stanou významnou částí registrovaných vozů a státu se začne propadat příjem z benzinu a nafty? To bude konec "zvýhodnění". Respektive stát(y) k tomu souběžně budou šponovat spotřební daně z benzinu a nafty výš a výš jako to zkoušel Makron ve Francii aby opticky stále držely výhodnější EV a přitom udržely či zvýšily příjmy.

3) Dětem by se doprava koňmo líbila, tomu věřím. Ale jen do té chvíle, než by ulice byly plné kočárů a koní co dennodenně kadí a prdí a přitom skoro nic nedopraví. Parní stroj a následně automobilismus na počátku století zachránili velkoměsta před utopením se v koňském hnoji a současně díky dramaticky lepší dopravní obslužnosti umožnil obyvatelstvu přístup k rozmanitější stravě - prudký pokles nemocí z chudé stravy. Tedy až na válečná a poválečná léta.

Martin Prokš
17. duben 2019, 00:34

Dobrý den,

musím se omluvit za bod 2). Před tím jsem se spolehl na údaj co jsem si přečetl na netu a koukám že to je špatně. Spočetl jsem si to teď v excelu pro elektřinu, benzín a naftu i s uvážením biosložek ze zákona přimíchávaných. Problém mám s elektřinou, kde cena za kWh je vysoce závislá na tarifu, celkové roční spotřebě zákazníka a jeho adrese. Takže jsem zvolil odhad obvyklé ceny běžného maloodběratele-domkaře k dubnu 2019. Také není v daňových odpočtech uvažován poplatek za OZE, který také není jen jednoduše z kWh, ale jsou tam i jističe.

Elektricky poháněný vůz 20kWh/100km, cena 4,5 kč/kWh:

Celková cena za 100km = 90 kč

Daňové odvody = 16,2 kč (ale není započten poplatek za OZE)

Cena za 100 km očištěná o daně = 73,8 kč

Benzínový vůz 6 l/100km, cena 31 kč/l:

Celková cena za 100km = 186 kč

Daňové odvody = 101,6 kč

Cena za 100 km očištěná o daně = 84,4 kč

Naftový vůz 5 l/100km, cena 31 kč/l:

Celková cena za 100km = 155 kč

Daňové odvody = 77,8 kč

Cena za 100 km očištěná o daně = 77,2 kč

Je nutné něco dodávat?

Martin Pácalt
17. duben 2019, 12:04

Jste si jistý tou cenou? 4,5Kč/kWh platím za tarif D02d jako fyz. osoba s roční spotřebou 2,2MWh... Přijde mi to hodně vysoko.

Mimochodem, elektrovozy podle mého budou nechávat v servisu menší částky za garanční a pravidelné technické prohlídky. Emisní měření (pár stovek ročně, žádná závrať) se jich týkat nebude . O dokupování provozních kapalin nemluvě.

Martin Prokš
17. duben 2019, 12:54

Dobrý den,

Cenu 4,5 jsem dal odhadem, jak to mě přijde reálné. Nepřijde mi přemrštěná. Sám píšete, že jako maloodběratel fyz. osoba ji platíte. Stejně se můžeme dohadovat, zda ceny za 1l benzínu a nafty jsou reprezentativní a zda spotřeby jsou přesně takové. Každý na tom bude kousek jinak a ve výsledku zaplatí trošku jinak, ale výsledek řádově chybně nebude.

Bavili jsme se o nejnákladnější položce, palivu a proč je elektřina levnější a proč je to falešný argument. Cena za km bez daní je velmi podobná pro všechna tři srovnávaná paliva, rozdíl je v daňovém zatížení.

Ostatní náklady budou samozřejmě jiné. Ale věci co jdou za podvozkem, gumama, řízením, brzdovou soustavou a kastlí budou prakticky totožné. Věci co jdou za klimatizací a pohodlím osádky budou také prakticky totožné.

Rozdíl bude pouze servis motoru, kde snad bude u elektrických agregátů menší opotřebení a vyšší životnost. Oleje se redukují - zcela ale nezmizí, ne všechny, přeci jen je pohybový aparát točivý stroj.

Frekvenční měniče a motory se určitě nebudou detailně opravovat, budou se určitě měnit celé bloky a pak možná někdo bude dělat opravy těchto bloků zase na výměnu pro starší auta kde majitel již nechce dávat peníze za zcela nové komponenty když plánuje vozidlo provozovat již jen omezenější čas/nájezd.

Velkou neznámou co do spolehlivosti, nákladů na servis a možnosti případného provozu s jejich vyřazením z funkce jsou "nové" a "moderní" prvky pohodlí a bezpečí osádky a následně legislativní technické prvky jako např. https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/bezpecnostni-prvky-systemy-evropsky-parlament-nouzove-brzdeni-prekroceni-rychlosti.A190417_001635_automoto_fdv

Ale to jsou jen spekulace. Ojetých elektrovozů s nájezdy alespoň 200 000 km a víc ještě moc není a zkušenosti jsou zatím omezené a málokdo se o ně dělí.

Radovan
23. duben 2019, 18:59

Možná by nebylo od věci přestat teoretizovat a začít brát v potaz letité reálie. Protože nás sice není mnoho, ale těmi sériově vyráběnými elektroauty už několik let jezdíme a nabíjíme je.

Většinou z OZE, skoro každý elektromobilista má na střeše FVE, někteří větrnou, jiní vodní, část i statickou baterii, hodně lidí chytré řízení spotřeby. Prvotně zásobuje FVE dům, druhotně nabíjecí zásuvku pro elektroauto, klidně tu nejpomalejší 230V 10A tedy max. 2,3 kW výkonu a nabití kolem 2 kWh za hodinu. Takže jen dojedete, dáte auto do zásuvky a dále se nestaráte. Lze si nastavit i to, aby se auto při nedostatku slunce/vody/větru nabíjelo nočním tarifem.

Hodně z nás taky nabíjí v práci, kde má rovněž FVE nebo vítr. Protože s výjimkou snad taxi a rozvozů zboží, drtívá většina aut stále někde parkuje. Z obyčejné zásuvky 230V 16A nabiju z nuly na 100% svůj malý městský elektromobil za 4,5 hodiny, celkem 16 kWh. V 8,5 hodinové směně (včetně obědové přestávky) ho tak nabiju s přehledem 2x. Jenže abych ho do druhého dne vyjezdil, musím najet přes 130 km, na což ve městě s maximem 50 km/h potřebujete 3 a více hodin a hlavně důvod k takovému ježdění. Takže nabíjím obden či jednou za 3-4 dny, podle potřeby.

K vyššímu dennímu nájezdu mám v okolí a po trasách rychlonabíječky výkonu 50 kW, které občas použiju a za 15-20 minut mám 80% kapacity plné. Většinou totiž dojedu na jednání, kde auto dám na obyčejnou zásuvku a za 1 hodinu mám 1/4 baterie zpátky. Rychlonabíjení tak nepotřebuji. Pokud jde o konferenci či seminář, klidně celou baterku.

Obdobně to dělám při víkendových výletech. Buď vystačí baterka na cestu tam a zpět a jde pak doma na FVE nebo noční proud, nebo nabíjím v místě nebo po cestě.

Příklad Ostrava-Kroměříž 1 krátké rychlonabíjení ve Valašském Meziříčí na 80%, 1 pomalé nabíjení na krytém parkovišti v Kroměříži na 100% a 1 krátké rychlonabíjení opět ve Valašském Meziříčí na 80% cestou zpět. Doma dojezd jen s 20% kapacity baterie, ale nabito druhý den zdarma při nákupu v obchodním centru na rychlonabíječce do 80%.

Cenově je to tak, že se nám sice zvedla díky 2 elektromobilům (spalovák nemáme žádný) spotřeba elektřiny, ale díky nočnímu tarifu pro celý dům platíme za elektřinu v domě stejně nebo méně, než když jsme neměli žádný elektromobil. Jezdíme tak fakticky zdarma a současně spotřebováváme elektřinu z OZE nebo z přebytků spalovacích elektráren, prodávaných v nízké sazbě.

Jinak se zkuste podívat na https://www.asep.cz/proc

TomTom
17. červen 2019, 19:43

Z 230 V jedna fáze máte za 1 hodinu 1/4 baterie nabitou? To máte šlapací autíčko? I když zanedbáme ztráty, tak pokud pojedena na 10 A, máte tam 2,3 kWh. To je tak na 15 km :-).

Libor
24. červen 2019, 23:21

"Za předpokladu, že průměrný český řidič najezdí ročně 15 000 km s průměrnou spotřebou 8 l/100 km jízdy, uspořilo by výše zmíněných více než milion elektromobilů ročně 1,4 miliardy litrů pohonných hmot"..............A vzhledem k tomu, že na výrobu 1 litru benzinu je potřeba 1,2 až 1,4 KWh elektrické energie, tímto by se ušetřilo 1,8 Twh elektrické energie

Martin Pácalt
25. červen 2019, 06:38

Libore, měl byste zdroj na tu energetickou náročnost výroby benzínu?

Emil
25. červen 2019, 07:20

Údaj 1,2 až 1,4 kWh se nevztahuje ke spotřebě elektrické energie, je to udáváno jako spotřeba energie celkově. Na elektrickou energii z toho připadá jen asi 15%.

Stan
25. květen 2019, 06:58

Připravte se, že s EV to bude jako s přímotopy!! Za 2 roky bude cela elektřiny 2x vyšší než teď a dobíjecí firmy si taky už nechají zaplatit za investici a nehledě na to , někdo bude muset zaplatit za asfalt včetně dálniční známky! Dá se říct, že to je z louže pod okap!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se