Domů
Čistá mobilita
Čína vs. EU: Elektromobily v centru obchodní války
Zdroj: WTO: World Trade Organisation
Zdroj: WTO: World Trade Organisation

Čína vs. EU: Elektromobily v centru obchodní války

Evropská komise zahájila v září 2023 šetření čínské státní podpory v oblasti elektromobility a následně v červnu zavedla dočasná cla na dovoz čínských elektromobilů. Čína v reakci na uvalení cel podala odvolání ke Světové obchodní organizaci (WTO) pro porušení pravidel WTO, píše server Euractiv. Jednání s Čínou  a eskalace vzájemných vztahů mohou vyústit do obchodní války.

V září minulého roku zahájila Evropská komise šetření týkající se čínské státní podpory v oblasti elektromobility. Došla k závěru, že tamní dotace vedou k uměle nízkým cenám a deformaci trhu. V reakci na tento závěr se Komise v červnu rozhodla zavést dočasná dovozní cla na elektromobily vyrobené v Číně s využitím tamní státní podpory.

Výše cel se liší podle jednotlivých automobilek a koncernů, pohybuje se mezi 17,4 % a 38,1 %. Cla budou uplatňována nad rámec stávajících 10 % cel na všechny čínské elektromobily v závislosti na tom, do jaké míry výrobci vyhověli šetření EU, které se týkalo podpory elektromobilů.

Čínské ministerstvo obchodu varovalo, že krátce po oznámení EU podá žalobu k WTO, protože vyšetřování podle něj porušilo pravidla WTO i zákonná práva dotčených společností. Komise však tato obvinění odmítla a v červnu potvrdila pro Euractiv, že vyšetřování proběhlo plně v souladu s mezinárodními právními normami a právními předpisy EU.

„Dne 9. srpna se Čína odvolala k mechanismu Světové obchodní organizace pro řešení sporů ohledně dočasných antisubvenčních opatření EU na elektromobily,“ uvedl v prohlášení mluvčí čínského ministerstva obchodu.

Ministerstvo uvedlo, že cílem výzvy je chránit vývojová práva a zájmy průmyslu elektrických vozidel a spolupráci na globální zelené transformaci.

„Předběžné rozhodnutí EU postrádá věcný a právní základ, vážně porušuje pravidla WTO a podkopává celkovou situaci globální spolupráce při řešení změny klimatu. Vyzýváme EU, aby okamžitě napravila své nesprávné praktiky a společně udržovala stabilitu hospodářské a obchodní spolupráce mezi Čínou a EU a také průmyslových a dodavatelských řetězců elektromobilů,“ uvedlo čínské ministerstvo obchodu.

Brusel se nachází ve složité situaci, kdy se snaží chránit klíčový evropský automobilový průmysl, směřovat k zelenému růstu a zároveň předcházet možné obchodní válce s Pekingem. EU současně zkoumá čínské státní dotace na solární panely, větrné turbíny a vlaky, zatímco Čína zahájila vlastní šetření zaměřené na dovoz francouzského brandy a vepřového masa z EU.

Obě strany mají čas do začátku listopadu na to, aby se pokusily vyřešit své neshody. Poté budou prozatímní cla stanovena na dobu pěti let. Členské země EU pak budou o takovém návrhu hlasovat. Pro zrušení cel by se musela vyslovit kvalifikovaná většina států Unie. Pro zrušení se již vyjádřilo Německo, Švédsko nebo Maďarsko, a to z důvodu obav z odvetných kroků ze strany Číny. Naopak proti zrušení cel stojí Francie podporovaná Španělskem a dalšími státy.

Z pohledu Číny je podpora rozvoje elektromobility součástí cílené průmyslové strategie, v rámci které Peking v posledních letech investoval obrovské státní prostředky do domácích firem a výzkumu a vývoje. Tento přístup dal čínským firmám zásadní výhodu v soutěži o výrobu levnějších a účinnějších elektromobilů ve srovnání s předními evropskými výrobci automobilů, kteří se takové státní podpory často nedočkali.

Podle Atlantic Council vzrostl čínský export elektromobilů v roce 2023 o 70 % a odpovídá 34,1 miliardám amerických dolarů. Téměř 40 % směřovalo do Evropské unie, která je největším odběratelem čínských elektromobilů.

Spojené státy již zvýšily cla na čínské elektromobily na 100 % a Kanada uvažuje o podobném kroku.

České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) považuje evropské kroky za rizikové. Podle zástupců českého autoprůmyslu dodatečná cla neřeší základní problémy s čínskou konkurencí a mohou být naopak kontraproduktivní.

Bylo to právě odstranění obchodních bariér, co vedlo v posledních desetiletích k rozšíření mezinárodního obchodu a růstu prosperity, zejména pokud se jedná o sektor automotive, který je založen na silném exportu,“ upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAPu.

Petzl také upozorňuje, že potenciální obchodní válka by mohla být problematická z hlediska dovozu surovin a komponentů z Číny. Evropské automobilky dovážejí z Číny více než 90 % klíčových materiálů a produktů pro výrobu elektrických vozidel a baterií. Zvýšení jejich cen nebo omezení jejich dovozu by představovalo vážný problém pro domácí výrobce i pro zelenou transformaci obecně.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Richard Vacek
13. srpen 2024, 15:42

Pro Brusel se jedná o složitý problém. Na jednu stranu chtějí znemožnit používání spalovacích motorů a na druhou stranu vědí, že jejich náhrada elektromobily není možná, protože EU není schopna vyrobit tolik elektřiny. Dostupné levné elektromobily by toto ukázaly. Přitom jedno z EU řešení spoléhá na to, že lidé, kteří přijdou o auto, si budou na radnici půjčovat elektrokola.

Petr Hariprasad Hajič
13. srpen 2024, 15:51

Výroba elektřiny vůbec není problém. Bude jí nadbytek. Ten problém se jmenuje nekonkurenceschopnost. Evropské automobilky tak dlouho přešlapovaly na místě a teď jen zírají, co dokáží Číňani.

Emil
13. srpen 2024, 16:20

"Výroba elektřiny vůbec není problém", problém je akorát vyrobit ji ve správném čase a na správném místě...

Richard Vacek
13. srpen 2024, 19:01

Jak by mohl být elektřiny nadbytek, když se má používat i na vytápění. Stačí, když se podíváte, jaké zdroje energie se v EU používají, škrtnete si ty, které jsou fuj a hned zjistíte, že zelení ideologové mají vážný problém.

Na stránkách iea se můžete podívat na takové Německo v roce 2022: uhlí 20%, ropa 33%, zemní plyn 24%, vítr+solár 6%, biopaliva+odpady 12%.

Vidíte ten problém taky?

Pavel
18. srpen 2024, 12:52

Tak, tak, evropské automobilky zírají, jak jsou dotované ty čínské a jak pracuje otrocká pracovní síla.

Petr Hariprasad Hajič
13. srpen 2024, 15:48

Evropské automobilky zaspaly a teď jim má trn z paty vytahovat cenová politika EU. Když jsou tak nemožné, nebylo by lepší je prostě nechat padnout? Zase to bude ta zlá EU, která do všeho jenom jije peníze a křiví trh.

Láďa
13. srpen 2024, 16:49

Pokud si dobře pamatuji tak evropské automobilky byly proti zavedení cel. Avšak EU zřejmě jako častěji usoudila že problematice rozumí lépe.

Zdeněk
14. srpen 2024, 06:08

Elektroauta jsou jen začátek. Čínské technologie nás tu brzy převálcují všechny.

Kolega se zajímá o baterie. Říkal, že v Číně jsou výzkumná centra (2500 lidí+), kde dělají jen výzkum LFP a Na baterií. Ale výzkum, jako že chtějí výsledky a ne jako zde napsat grant, aby se líbil úředníkovi a byl dost pro zeleno-EU-socialistický. Takže my zde máme armádu lidí s humanitním vzděláním a oni techniky.

Takže clo mlže EU udělat jaké chce, prostě oni mají náskok už i technologický a tomu se vyhláškou konkurovat nedá!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se