Chile zahajuje rollout elektrobusů. Do hlavního města jich byla dodána první stovka
Chile plánuje revoluci ve své hromadné dopravě. První dodávka 100 nových elektrických autobusů pro přepravu cestujících v hlavním městě Santiago de Chile dorazila do přístavu San Antonio na konci listopadu.
Chile již před několika lety začalo naplňovat svůj ambiciózní energetický program, který má za cíl, aby země do roku 2050 pokrývala 70 % své spotřeby z obnovitelných zdrojů energie (OZE). Elektrifikace veřejné dopravy je snahou snížit chronický problém hlavního města se smogem. Kromě elektrobusů počítá program s elektrickými skůtry, taxíky, osobními auty a dokonce i s nákladními vozy na elektrický pohon.
Jihoamerická země disponuje příznivými podmínkami pro OZE, ale současně je i světově největším vývozcem mědi a druhá na světě v těžbě klíčové suroviny pro elektromobilitu – lithiu. To je jeden z důvodů, proč se Chile nebojí nasadit ambiciózní cíl v oblasti elektromobility, kdy chce do 3 let zdesetinásobit jejich počet. Ministryně energetiky Susana Jiménez chce, aby do roku 2050 tvořily elektromobily 40 % soukromých vozidel a 100 % veřejné dopravy.
Snaha Chile o větší podíl OZE a elektromobilů je sice ve světě známá již několik let, ovšem realita zatím poněkud pokulhává. Zatímco aukce na OZE již před několika lety přinesly rekordně nízké výkupní ceny z FVE, pod 30 USD/MWh, v oblasti elektromobility je situace poněkud odlišná. V celém Chile, které od severu k jihu má přes 4000 km (srovnatelně jako vzdálenost mezi Moskvou a Lisabonem), je v současnosti pouhých 40 veřejných nabíječek.
“Chile bude po Číně druhá největší velmoc v oblasti elektrobusů.” chilský president Sebastian Pinera
Podle statistik bylo vloni na světě v provozu kolem 385 000 elektrobusů, z čehož 99 % je v provozu v Číně. Více než 300 autobusů je v provozu v Británie a Nizozemsku. Jejich počet v jednotlivých městech však nedosahuje 100, tak jako je tomu teď v Santiagu de Chile.
Dohromady bude do chilského hlavního města dodáno dalších 100 elektrobusů. Ty jsou vyráběny v Číně, kapacita jejich baterie dosahuje 324 kWh, dobíjení probíhá skrze nabíjecí stanice s výkonem až 150 kW.
Financování zajistila lokální pobočka distribuční společnosti Enel , provozovány jsou soukromou chilskou společností Metbus. Druhá polovina elektrobusů bude financována pobočkou francouzské energetické firmy ENGIE.
Mohlo by vás zajímat:
Jednoduchá alternativa je CNG která už funguje. Vymýšlet předražený a nesmyslný systém energie do aut je blbost. Kam s tím kdo dojede ? Jaká bude cena vozidla a o bateriích se ani nebavím. Hlavně v plné zátěži vozidla na energii daleko nedojedeou. Měl jsem pučený elektro autobus a po třetině služby se to muselo stáhnout, tragédie. Kde se budou stavět nové elektrárny aby se to všechno utáhlo ?
Ta energie přeci nebude zadarmo. Jezdíme autobusy na CNG a vše funguje. Má to svá technická úskalí, ale v klidu to funguje. Proč vymýšlet vymyšlené ?
Když bude 1/3 osobních aut jezdit na elektřinu, žádné další elektrárny se nebudou muset stavět. Spočítejte si to.
jaká jsou úskalí CNG?
Hluk a smrad (zkus inhalovat 10 minut z výfuku CNG).
Mám radost z toho, že v oblasti MHD už je elektromobilita ekonomickou volbou.
Nechci Vám tu radost kazit, ale článek nic takového ani nenaznačuje.
No pokud by nebyla, tak do něčeho takového jenom těžko půjdou., tam nemají Eurodotace, je ale klidně možné že byť se to provozně nevyplatí, nebo je to shodné, spočetli si že další odstraněné negativní externality za to stojí.
V článku je napsáno, že snahou je snížit chronický problém města se smogem. Takže ekonomické hledisko v tom evidentně nehraje hlavní roli. A pokud se vláda Chile rozhodne řešit situaci nákupem elektrobusů, tak i kdyby stály 5× tolik co varianta "diesel", žádné eurodotace ani jiné dotace k tomu nepochybně nepotřebuje.
Pro srovnání, Plzeňské městské dopravní podniky zkoušely dva roky elektrobus od Škoda electric. Kapacita baterie jednoho autobusu je 222 kWh, dojezd na jedno nabití cca 150 km, doba rychlonabíjení do 70 minut. Výsledky testování:
"Oba elektrobusy byly konstruovány tak, aby za deset minut rychlonabíjení na konečné měly dostatek energie na jednu cestu z Košutky do centra Plzně a zpět i s dostatečnou rezervou."
"Z dvouleté zkušenosti dopravce vyplynulo, že elektrobusy v Plzni by pro nasazení na většině dalších linek potřebovaly větší dojezd a na vytíženějších linkách by měly být větší, aby se do nich vešlo více pasažérů. Podle dopraváků by se musely snížit i tarify na elektřinu, které jsou nevýhodné pro samostatná dobíjecí místa. „To prodražuje provoz bateriových autobusů. Dále je třeba pracovat na snížení vlastní spotřeby vozidel a napájecí infrastruktury.“
Mě na tom velice hřeje, že si Chilané zvolili špičkový evropský výrobek. Pardon vlastně ne, Evropa jaksi na špici v těchto technologií není. Zato Číňané vedou mezi výrobci elektrobusů nedostižný prim. Pro srovnání, v článku se píše, že kapacita baterie jednoho autobusu je 324 kWh a snese nabíjecí výkon 150 kW. Můj 5 měsíců starý E-Golf má využitelnou kapacitu baterie 31,5 kWh (1/10) a pokud jsou dobré podmínky snese nabíjení i 40 kW.
Jojo, zdá se, že časy Tatry T3 jsou nenávratně pryč..
Já mám zase velkou radost z toho , že z 385 000 elektrobusů na světě jich 99 % dnes jezdí v Číně. Čína tak světu v čistých technologiích silničního hromadného provozu unikla nikoli o 100 koňských délek ale rovnou o 1000. Slušná práce našich přátel z Číny.
Když si spočítáte výdaje za zničený zdraví smogem tak není co řešit elektro se vyplatí za vyšší cenu.Hlavně to ničí zdraví ve velkém okruhu a dlouhodobě.
Holt někomu je u nás ale zdraví u zádele.
údržba u elektra je mnohem snazší odpadá tankování olej v motoru chalzení motoru filtry vstřikovací čerpadla výfukový systém katalyzátory.
Odpadne tím převážení paliva do benzínek a hlavně nadměrný výroby ropných produktů.
Jedině elektřina nám zachrání prdel jinak tady budem upečený nebo se udusíme ve vlastní šťávě.
S rostoucí populací je nemožný udržet stávající situaci i teď jeto neudržitelný.
Lidi zpražákovatěli potřebujou jezdit autem i na záchod i při venčení psa i jen tak i z nudy prostě marně zbytečně a nakonec jsou ještě víc neuspokojený.
S tím vším je problém s budoucím následným řešením likvidace baterií směšný.
A rozhodně bude pak o to vyšší zájem řešit likvidaci baterií co nejvyšší.
Ropný společnosti a automobilky těm šlo vždycky jen o peníze a bylo jim fuk a pokuď auto žere 12L/100 tím líp víc utrží.Auto se víc zasere motor dřív zkape zaserou se filtry nebo výfuk nebo katalyzátor.
Je směšné že se teď najednou začali vítězoslavně objevovat motory se spotřebou i pod 2L/100.Je to jen ukázka toho co jsemsi myslel že to bylo možný tak provozovat dávno ale zájem byl jinej - PENÍZE.
A Vy to spočítané máte? Pokud ano, jistě pro Vás nebude problém nastínit detaily toho výpočtu. Zahrnul jste do toho výpočtu i fakt, že třeba v ČR není doprava jediným ani největším znečišťovatelem ovzduší?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se