Domů
Akumulace energie
V Kalifornii vznikne další obří 200MW bateriové úložiště s kapacitou 400 MWh
Bateriové úložiště Moss Landing
Zdroj: Vistra

V Kalifornii vznikne další obří 200MW bateriové úložiště s kapacitou 400 MWh

Na jihovýchodě amerického státu Kalifornie vzniká nový obří bateriový park. Celkem 137 kontejnerů AiON-ESS projektu Big Rock bude moci poskytnout výkon 200 MW po dobu až dvou hodin. Spuštění úložiště projektoví partneři očekávají v druhé polovině roku 2024. Instalovaný výkon kalifornských bateriových úložišť se během posledních tří let více než zdesetinásobil na současných 5,6 GW.

Společnost LS Energy Systems oznámila, že společně se svým partnerem Gore Street Energy Storage Fund (GSF) zahájila práce na bateriovém úložišti v Imperial County v Kalifornii. Projekt s názvem Big Rock má disponovat výkonem 200 MW a kapacitou 400 MWh.

Bateriové úložiště mají tvořit lithium-iontové baterie v celkem 137 kontejnerech AiON-ESS. Každý kontejner disponuje výkonem 1,5 MW a kapacitou 3,5 MWh a kromě baterií se skládá i z potřebných elektrických přístrojů.

"Bateriové úložiště Big Rock je pro Gore Street Energy Storage Fund a pro LS Energy Solutions velkým krokem vpřed. GSF disponuje působivým portfoliem akumulace energie ve Spojeném království, pevninské Evropě a USA s aktivy v Texasu a Kalifornii. Jsme nadšeni, že můžeme být jejím partnerem na jejím prvním rozsáhlém systému v USA," řekl Steve Fludder, generální ředitel a prezident LS Energy Solutions.

Bateriové úložiště AiON-ESS pro projekt 200MW/400MWh úložiště Big Rock v jižní Kalifornii. Zdroj: LS Energy Solutions

GSF se podařilo získat areál pro výstavbu úložiště v jihovýchodní Kalifornii letos v únoru. Zprovoznění úložiště nyní partneři odhadují na druhou polovinu roku 2024.

Flexibilní úložiště přesáhla v Kalifornii výkon 5 GW

Cílem projektu Big Rock je poskytování zdrojové přiměřenosti a podpůrných služeb pro kalifornského provozovatele elektroenergetické sítě (CAISO - California Independent System Operator). Z toho důvodu bude úložiště provozováno primárně na hladině výkonu 100 MW, aby dodrželo dostupnost po dobu 4 hodin, což je podmínka pro smlouvu o výkonové přiměřenosti.

"Jako první projekt společnosti v Kalifornii bude Big Rock důležitým doplňkem pro CAISO, který pomůže zajistit stabilitu rychle se dekarbonizujícího energetického systému. Náš interní technický tým se těší na spolupráci s LS-ES a jejími kontejnerovými jednotkami," uvedl Alex O’Cinneide, generální ředitel Gore Street Capital.

Instalovaný výkon kalifornských bateriových úložišť letos v červenci přesáhl hranici 5 GW. Přitom ještě v roce 2020 byl instalovaný výkon okolo 500 MW.

V současné době je v síti připojeno 5 600 MW výkonu, které při předpokladu využití po dobu až 4 hodin disponují kapacitou přibližně 20 GWh. Kalifornie se pyšní také z pohledu akumulační kapacity největším bateriovým úložištěm na světě - Moss Landing (750 MW / 3000 MWh).

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
Zbyněk Poisl
28. září 2023, 16:17

Tesle v Austrálii hoří fungl nové úložiště za miliardu korun, tak je nutné rychle postavit další, aby mělo co hořet! Takhle se ušetří obrovské množství energie a do ovzduší neunikají žádné škodlivé látky ani CO2! :-)

Jan Veselý
28. září 2023, 16:31

Nepropadejte panice!!! Už dávno nic nehoří.

V reálu před pár dny zahořel jeden megapack ze 40, které jsou v dané lokalitě. Ostatní v pořádku vyrábějí. A abych nezapomněl Tesla už v tady těch aplikacích přešla na LFP články, které jsou nehořlavé.

Galipoli
28. září 2023, 16:50

To nejsou úložiště? Nrbo jak jste to myslel s tou výrobou?

Jan Veselý
28. září 2023, 19:01

Baterie z uložené energie elektřinu vyrábět neumí?

Michal K.
29. září 2023, 11:35

myslite to tak, ze ked si ulozim chleba do spajze a potom ho odtial pouzijem => spajza je pekaren teda vyrobna chleba ?

Jan Veselý
29. září 2023, 13:57

Umí vaše špajzka přeměňovat chleba na něco jiného a zpět?

Emil
28. září 2023, 18:47

Tak to je zvláštní že tam právě ty LFP hoří, když jsou nehořlavé.

"The Tesla Megapacks installed by Genex are the supposedly more fire-resistant lithium iron phosphate (LFP) battery cells, after Tesla last year announced a switch away from the earlier version lithium-nickel-manganese-cobalt-oxide (NMC) batteries."

reneweconomy. com. au/fire-erupts-in-tesla-megapack-battery-module-at-bouldercombe-storage-facility/

Jan Veselý
28. září 2023, 19:11

Sorry, špatně jsem pochopil článek o tom požáru.

V reálu se akorát expert podivoval co tam zahořelo, když LFP normálně nehoří. Tam se mluvilo o NMC/LFP článcích.

Je otázkou co v reálu chytlo, jestli kabely, jestli se udělal oblouk, ...

No co, vyšetří se to, pojišťovna to zaplatí, přijmou se opatření.

A hysterky mají na dlouho nad čím hysterčit.

Xoor
28. září 2023, 20:15

Na yt je video, jak umí lifepo4 pěkně hořet. Není to tak intenzivní jako lionky, ale zapálit okolí dovedou stejně dobře a také to není žádná sranda.

Milan Vaněček
29. září 2023, 10:48

Srovnání staré i nové Li-ion technologie je zde

pv-magazine.com/2023/09/28/lithium-ion-batteries-differ-in-terms-of-risk/

Jan Veselý
29. září 2023, 13:56

Díky Milane, děkuju. Dovolím si citovat článek:

"LFP or lithium iron phosphate, also known as LiFePO4, is a completely different chemistry. With a much higher thermal runaway temperature, (some 20° C higher depending on manufacture), the potential for cell rupture due to thermal runaway is well outside of normal operating conditions, even on the hottest of days.

Further, (and it seems obvious but still bears mention) iron doesn’t burn like manganese. Actual fires due to battery failure, on those rare occasions that they do occur, are limited to wires, and sometimes battery management system (BMS) printed circuit boards. Assuming that the battery casing conforms to NEMA or IP standards, cell fires cannot escape the case unless it’s been punctured."

Xoor
30. září 2023, 21:28

Ok a teď trochu té praxe https://www.youtube.com/watch?v=07BS6QY3wI8 Pán z PV magazínu popisuje teorii.

Michal K.
29. září 2023, 11:37

a vraj Tesla odporucala hasicom poziar nehasit, len lokalizovat.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se