EIA: Výkon bateriových úložišť v USA rychle roste. Do 2023 se má zvýšit několikanásobně
Podle zprávy americké vládní agentury U. S. Energy Information Administration (EIA) výkon velkých bateriových úložišť v USA během loňského roku významně vzrostl. EIA očekává, že tento trend bude pokračovat i v nadcházejících letech a v roce 2023 dojde ke zhruba desetinásobnému zvýšení výkonu ve srovnání s rokem 2019.
Podle zprávy s názvem Battery Storage in the United States: An Update on Market Trends americké vládní agentury EIA se výkon velkých bateriových úložišť v USA za rok 2019 zvýšil o 28 % ve srovnání s rokem 2018 (na 1022 MW). Během roku 2020 se tento výkon zvýšil meziročně o 35 %. Většina nového výkonu baterií je umístěna v blízkosti solárních projektů, nebo je s nimi přímo spojena.
K prosinci 2020 tvořilo pět amerických států více než 70 % celkového výkonu bateriových úložišť v USA. Největší podíl patří Kalifornii s 31 % (506 MW). Následují Texas, Illinois, Massachusetts a Havaj, které mají každý více než 50 MW výkonu.
Velké procentuální nárůsty se očekávají i během následujících let
V loňském roce pokračoval také nárůst menších bateriových úložišť, které mají výkon 1 MW a nižší. V roce 2019 jich bylo v USA více než 400 MW. Z toho 83 % bylo umístěno v Kalifornii.
Za posledních pět let se výkon velkých bateriových úložišť v USA zvýšil třikrát. Na základě zveřejněných naplánovaných projektů EIA očekává, že v následujících letech bude rostoucí trend pokračovat a v roce 2023 bude výkon těchto úložišť více než 12 GW. Tedy zhruba desetkrát více než v roce 2019.
Mohlo by vás zajímat:
Toto si četl? https://pr.denik.cz/doporucujeme/jan-prochazka-a-radomir-prus-nejen-o-budoucnosti-20210809.html
Tak jsem si článek přečetl, a zůstal jsem v němém úžasu. To se bude o ČR zase psát v novinách" investice do baterií jakou svět neviděl"
Nevím jak to funguje, že tobě odkaz administrátor pustí, ale mně to nedovolil.
Zadej si stánky ekonomickydenik a do jejich vyhledávání zadej "Magna Energy Storage".
Těch dílků puzzle do skládačky letadla je už tolik, že to nemůže být náhoda.
mhm ekonomicky denik, ktory dolu hlasa ze "Portál Ekonomický deník využívá zpravodajství ČTK", ale tie clanky o HE3DA obsahuju iba citacie samy na seba, t.j. linky naspat na ekonomicky denik
to je novinarsky styl konspiracnych webov typu aeronet.cz kde nikdy neuvadzaju povodne zdroje, maximalne linkuju na dalsie konspiracne weby, kde sa orignalneho zdroja nedohladate, su to weby, ktore funguju na zaklade uverejnovania bombastickych clickbait nadpisov, aby ziskavali peniaze zo zobrazenych reklamnych bannerov, na ktore im klikaju chytraci co si myslia ze "to nemuze byt nahoda"
Ale jdi ty brebto.
Tak hned první článek na ekonomickém deníku o Prusovi a Procházkovi:
"Livesport či HE3DA zveřejňují výsledky v cenzurované verzi" Zdroj: Sbírka listin obchodního rejstříku = veřejně dostupné dokumenty i ke stažení (tedy pro ty co nejsou líní).
Další článek:
"Odsouzený výrobce baterií HE3DA čelí dalším dvěma stíháním, stojí v rozsudku" Zdroj: Krajský soud v Ostravě, který Ekonomický deník získal na základě zákona o poskytování informací.
Kde máš ty konspirace na úrovni aeronetu ty troubo?
nepisal som nic o konkretnych konspiraciach, ale o novinarskom style, doucit citanie s porozumenim
Náhodou už instalovali jedno komerční úložiště (firma Maister v Karlových Varech). Má celých 14 kWh, takže ještě 14285 takových kousků do konce roku a splní svůj plán 200 MWh tento rok. Vyhlídky jsou tedy růžové, už mají celých 0,007 % cesty za sebou a to ještě není ani září :).
Tolik? Kam se hrabou fotovoltaikáři s dnes již standardem kolem 40kWh ;-)
:-O to musi byt drahe hobby postavit si k FVE vlastnu baterku 40kWh ..
nie ze by sa mi to nepacilo - celkom ma to laka, ale ked si predstavim potrebne priestory a cenu, tak to zatial ostane len v rovine snov .. iba ak by dali brutalne dotacie (teda u vas su tie dotacie uz teraz nasobne a dokonca aj na baterky, tak je mozno znesitelnejsie) .. ale podla aktualnych trendov to asi v dohladnej dobe bude nevyhnutnost (alebo podzemna nadrz na benzin a elektrocentrala)
Vsadím se že Jiří nemá žádný patent ani nikdy nezaváděl hromadnou výrobu něčeho. Takže může jenom povídat ale žádné zkušenosti nemá.
Zavedení hromadné výroby jiného typu Li baterií než jsou 2-3 běžné současné typy je záležitost 10-20 let.
analogie: Současné nejúčinnější sluneční články jsou křemíkové články s heteropřechodem, zatím mají stále malý podíl na celkové výrobě panelů ale už se staví továrny na výrobu v množství mnoha GW ročně. A přitom patent už dávno vypršel (první kvalitní článek toho typu byl před cca 25 lety).
Žvanit se dá o čemkoliv, zavést opravdu masovou výrobu je dlouhodobá záležitost.
Proto zde neustále zdůrazňuji: důležité jsou informace insiderů, kteří vědí co bude v hromadné výrobě za 5-10 let. Ostatní mohou jen kecat nebo trousit reklamní PR zprávy.
Pane Jiří přečtěte si a snažte se porozumět poslednímu odstavci co jsem napsal výše. Já jsem insider ve fotovoltaice, ne v bateriích. Takže vím že nemohu oddělit kecy od PR co se týče baterek.
Ale Vy jste ..... který si myslí že vše ví.
Nevíte vůbec nic o tom co to znamená převést myšlenku či patent do hromadné výroby v celosvětové konkurenci. Já to vím.
20 let neblázněte v Číně loni objevili levnou výrobu grafenu a letos od září budou z linek sjíždět první auta Aion V s grafenovými bateriemi - dojezd cca 1000km doba nabíjení 8 minut. Životnost baterie milion km. Nastal průlom v technologii EV , protože takové auto i když po dálnici ujede méně se díky krátké době nabíjení bez problému užitnou hodnotou vyrovná jakémukoli vozu se spalovacím motorem.
Křičte "hop" až přeskočíte, Josefe. Až těch aut bude plný Peking, tak to bude opravdu skutečnost.
Víte, co je to segmentace trhu ?
Ne všichni potřebují prémiový model s co nejrychlejším nabíjením.
Pokud jde o stav elektromobility v Pekingu, tak v roce 2018 to bylo 188 000 BEV.
Cíle na rok 2020 byly 400 000, ale je otázkou, jak to zbrzdila pandemie a ořezávání podpory.
Peking také razantně elektrifikuje veřejnou dopravu.
https://airqualitynews.com/2019/05/30/beijing-is-the-ev-capital-of-the-world/
Podstatné je, že tento rychlý čínský pokrok firem CATL, GAC a dalších, je důrazným varováním pro evropské a americké automobilky, že se Čína dere na automobilový trh, rychle postupuje s transformací, a snaží se zabrat stávající i budoucí tržní podíly.
Zhruba před dvěma lety čínská vláda zastropovala počet startupů a firem vstupujících do automotive na zhruba 500, a stanovila minimální produkci, aby nějak kormidlovala tamní boom elektromobility.
Takže evropské automobilky mají větší problém, než jsou emisní povolenky a jacísi zelení šílenci, které u nás populisticky hledá naše vláda a jejíž premiér nedávno prohlašoval elektromobilitu za začátek konce automobilového průmyslu v Evropě.
Tímto problémem je americká a asijská konkurence.
Naštěstí to vypadá, že si to většina evropských automobilek už uvědomuje.
Dobrý den,
Zase budu otravovat s matematikou, když čtu výkřik typu dojezd 1000km nabít za 8 minut.
Dojezd 1000km je cca 200kWh. Aby se tolik nabilo za 8 minut, muselo by se nabíjet příkonem 1,5MW...
Ono to tak drsné nebude. Prošel sjem si ty články popisující demonstraci nabíjení reálného auta na nějaké výstavě a tam ukázali nabití z 30% na 80% reprezentující o něco víc než 35 kWh za 4 minuty. Vypadá to hezky, že by 100% mohlo nabít za 8 minut, ale tak to fakt není. Nabití z nuly na 100 nedemonstrovali. Jak se zdá, tak maximální dosažený nabíjecí příkon byl lehce pod 0,5 MW.
Nicméně i to je naprosto šílená hodnota. Standardní pumpa má dnes 8 čerpacích stojanů. Pro toto rychlo-nabíjení by to znamenalo "koncového spotřebitele" z rozsahem okamžité spotřeby 4 MW kolísající v řádech minut. To je hodnota odpovídající menšímu městu. Když vezmu v úvahu, kolik pump je dnes v ČR, tak mě představa jejich náhrady "dobíječkami" fakt dost děsí. Především z pohledu vybudování nutné infrastruktury z hlediska přenosové a distribuční sítě.
Martin Prokš: Na dojezd 1000 km dle čínského NEDC stačí klidně i 120-125 kWh, tedy 1 MW nabíjení. Dnešní technologie na to nestačí, ale třeba za 10 let 1000V/1000A může být v Číně běžná realita.
Kamil Kubů: Proč vás děsí 4 MW a ne třeba pražské metro s instalovaným příkonem 376 MW?
376 MW * 8 hodin vytížení denně = 3 mil. kWh, což stačí pro půl milionu BEV (prakticky všechna auta v Praze).
A vůbec nechápu ten děs nutnosti vybudovat distribuční síť, když ČEPS je jedna z nejvýdělečnějších firmem v ČR a toto jí přinese jen další zisky.
Pražské metro mě neděsí, protože je pravděpodobně napojeno na VVN a má své vlastní prvky pro stabilizaci příkonu. Je to jedna firma v republice místně dislokovaná do malého prostoru. To samé v žádném případě nebude platit o síti dobíjecích stanic.
Nejde o objem energie za den, jde o kolísání zátěže. Dnes pokud vím musí odběratelé s kolísáním nad určitou mez (řádově malé desítky kW) toto mít sjednané s distributorem a dodržovat určitá pravidla. Jak toho chcete dosáhnout u náhodného chování dobíjecí stanice?
Vybudování infrastruktury mě děsí už proto, že už dnes není snadné distributora k něčemu pohnout a toto je záležitost velké změny. Příklady z Německa ukazují, že budování sítí krutě zaostává za rozvojem technologií, které je potřebují. Takže jsem skeptický k představě, že během krátké doby, třeba 5 let, nastane masivní nasazení aut s tak vysokým výkonem dobíjení.
Přijde mi hloupé, když se diskuze zde otočí směrem na osobní urážky - proto prosím zůstaňte věcní.
Nejsem insider ani investor, ale mohu potvrdit názor pana Vaněčka. Opravdu není snadné nápad či objev převést do hromadné výroby. Platí téměř pro cokoliv, a platí dvojnásobně, když použijete neobvyklý výrobní postup, na který si musíte vyvinout a vyladit vlastní výrobní stroje.
A platí to i u HE3DA. Na rozdíl od pana Jiřího si nemyslím, že je to bublina či letadlo. Ale určitě to mají složité. Fandím jim a myslím, že již brzy zůstane řada lidí stát v údivu, co dokázali. Někteří zde přispívající si možná nevšimli, že byl Covid, že řada firem má problémy s dodávkami vstupů a to ani nevyvíjí nic nového. Takže zpoždění v řádu měsíců mi nepřijde fatální. O složitosti vyladění nového neobvyklého výrobního postupu ani nemluvě.
Bohužel práce části novinářů je nekvalitní, často mají nepřesné informace a/nebo potřebují senzaci, co se nepovedlo (mnohem čtenější článek než o tom, co se povedlo). To pak vytváří dojem, který je vidět např. i zde v diskuzi. A chápu pak některé, že si vytvoří mylný dojem a je pro ně snadné kritizovat a hanět práci těch, kteří se o něco snaží.
Jen doufám, že ti lidé, kteří celou dobu bez relevatních informací vykřikovali a vykřikují cosi o letadlu apod. pak nebudou mezi prvními, kteří budou křičet, že by se jim ten úspěch neměl odpustit, že by se to mělo nějak extra zdanit atd.
I kdyby všechno co vypustí PR oddělení HE3DA byla pravda, tak ta baterie není naprosto ničím revoluční, unikátní, výjimečná. Naopak i kdyby výroba už běžela naplno nyní, tak se jedná o parametrově 20 let starou technologii.
A že je odolná? Ani zdaleka ne tolik, co u konkurence (největší světový výrobce baterií BYD):
"The Blade Battery also passed other extreme test conditions, such as being crushed, bent, being heated in a furnace to 300°C and overcharged by 260%. None of these resulted in a fire or explosion."
A doplním, že BYD Blade battery je nyní přibližně za $80/kWh (1700 Kč). He3da chce prodávat baterie za více než 10 tisíc Kč/kWh.
Kde jste vzal tu cenu (Blade battery)?
Našel jsem pouze reklamní články o tom, "jak je to skvělé". Ale nic konkrétního, ani žádné prodejce.
Kdyby koncový uživatel opravdu mohl mít takovéto baterie za cenu 1700 Kč/kWh, tak by to byla naprostá revoluce.
taky si říkám. Mít teď baterie za takové peníze už je FVE na střeše. Pak by to dávolo už i nějakou návratnost (pro můj dům)
A jaké prodeje byste si představoval? Ty baterie se montují do aut. Pokud chcete e-shop a ceny pro koncáka, zkuste Tesla Megapack. Tuto cenu byste dostal možná tak při objednávce 1 GWh :).
LFP baterie jsou staré, známé, bezpečné a levné, revoluce není cena, ale to, že dokázali zvýšit hustotu natolik, že jsou použitelné v autech.
Podívejte se třeba na web statista - lithium ion battery prices. Průměrná cena za baterie byla loni $137/kWh, letos to bude okolo $120/kWh, přičemž je to vážená cena, tedy velké automobilky jako VW Group budou s nákupy okolo $100/kWh už nyní a to je na trhu stále drtivá většina baterií s kobaltem (NMC, NCA...), tedy $80/kWh u LFP opravdu není nic revolučního, normální očekávaný vývoj. Např. Everbright Securities analyzoval náklady na baterii a vyšlo dokonce $65/kWh.
Za jaké ceny se prodávají baterie lze vyčíst např. i z obratu firem (CATL, LG Chem, Samsung SDI) z dané divize podělením dodané kapacity baterií.
Abychom se vrátili k HE3DA, tak ta očekává 2,5 mld. obrat z 200 MWh, tedy 12500 Kč ($600) bez DPH za kWh.
jej, skoda ze som o tych $80/kWh lifepo nevedel skor nez som si zaciatkom roka upgradoval pylontechy o dalsi 2,4kWh suplik za 24000Kc t.j. 10000Kc/kWh, ale dalsia kapacita sa hodi, znizim prebytky, tak noze kde kupim tie lifepo za $80/kWh?
Vykácíme lesy, místo nich dáme toxické baterie a protože to má v názvu zelená energie, naivní eko děti budou tleskat jak jsme té přírodě pomohli :) sice záloha na minuty až hodiny místo potřebných týdnů ale bři blackoutech se tváří že za nic nemůžou.
Jestli myslíte ty lesy zamořené radioaktivním spadem toxických radionuklidů nebo kyselinou sírovou po louhování uranu, tak tam už se už více škod napáchat snad ani nedá.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se