USA vyčlení na podporu dlouhodobých úložisť elektřiny 350 milionů dolarů
Americké Ministerstvo energetiky podpoří projekty dlouhodobých úložišť energie až 350 miliony dolarů. Úložiště ovšem musí být schopna dodávky elektřiny alespoň po dobu 10 hodin. Cílem je snížit cenu dlouhodobých úložišť o 90 % během následující dekády a umožnit tak lepší zapojení obnovitelných zdrojů do energetického mixu. Přihlášky mohou žadatelé podávat do začátku března příštího roku.
Americké Ministerstvo energetiky (DOE) oznámilo, že podpoří až jedenáct demonstračních projektů dlouhodobých úložišť elektrické energie (LDES - Long-Duration Energy Storage). Ta musí být schopna dodávat uloženou energii po dobu 10 až 24 hodin, ale samozřejmě i déle. Úložiště mají umožnit další rozvoj obnovitelných zdrojů energie a pomoci zemi k dosažení uhlíkové neutrality.
„Pokrokové technologie skladování energie jsou klíčem k tomu, aby energie vyrobená z obnovitelných zdrojů – jako je vítr a slunce – byla dostupná pro nepřetržité využití. Jsou také zásadní pro dosažení uhlíkové neutrality a dosažení ambiciózních klimatických cílů prezidenta Bidena,“ uvedla americká ministryně pro energetiku Jennifer M. Granholmová.
Částka, kterou ministerstvo připravilo v rámci zákona o infrastruktuře, je až 350 milionů dolarů (zhruba 8,25 miliardy Kč). DOE přitom zafinancuje až 50 % nákladů každého projektu. Ty musí oznámit svůj zájem do poloviny prosince, termín pro podání úplných přihlášek je pak 3. března 2023.
Dramatické snížení nákladů
Ministerstvo si klade za cíl zejména snížení cen skladovací technologie, a to o 90 % během příštích deseti let, ve srovnání s letoškem. Kromě toho ministerstvo očekává řadu takzvaných komunitních výhod. Projekty by tak měly prokázat investice do národní pracovní síly, zapojení komunit a místních pracovníků, a prosazovat rozmanitost, spravedlnost a začlenění.
"DOE podniká obrovské kroky ke snížení nákladů a prodloužení doby využitelnosti skladované energie tak, aby čistá, spolehlivá a cenově dostupná elektřina byla dosažitelná kdykoli a kdekoli všem, zejména Američanům žijícím v odlehlých a nedostatečně obsluhovaných komunitách," dodala Granholmová.
Mohlo by vás zajímat:
Až bude v příští dekádě cíle dosaženo, již nebude co řešit. Fotovoltaika s akumulací bude bezkonkurenčně nejlevnějším způsobem a nejmodernějším a nejvíce ekologickým způsobem výroby elektřiny 24/7/365. To bude platit pro území Zeměkoule na němž žije mnohem více než polovina obyvatel světa.
Ve zbylých částech světa to bude platit při doplnění o energii větru a vody.
Cena za akumulaci za 1/10 současných cen bude představovat jen malý (5-20%) přívažek k ceně přímé intermitentní výroby ve větrných a fotovoltaických elektrárnách.
Vědecký pokrok nezastavíš.
Zbývá jen překonat to současné cca desetileté "šílené" období, kdy cena elektřiny byla brutálně ponechána spekulantům a válečné nestabilitě.
Jojo. Také jsem si v devadesatkach myslel že lidé začnou stavět a bytová nouze bude vyřešena. Jenže opak je pravdou a bydlení je vzácné zboží, které se díky regulacim stalo pro většinu nedostupné.
"Jenže opak je pravdou a bydlení je vzácné zboží,"
I tak je bytů o polovinu více jak 1989
dalsia vaneckova povinna ideologicka jazda plna revolucnych klise a fraz.
Cena akumulátorů šla meziročně prudce nahoru. Podle IEA má v roce 2050 mít fotovoltaika jen asi 15% podíl na výrobě el. energie.
ad pan Motyčka: řekněte mi co letos nešlo s cenou nahoru, inflace je všude.
IEA se o fotovoltaice zatím vždy mýlila ve svých předpovědích. Chybuje (podhodnocuje) se stoprocentní spolehlivostí.
V Číně je inflace <3% , a kde se vyrábějí baterie ? v Číně , takže cena jít nahoru neměla , ale šla, protože poptávka překračuje nabídku. Jinak já věřím tomu ,že FVE budou mít větší podíl než 15% ale rozhodně to nebude dominantní zdroj protože na to je příliš nestabilní svítí slunce FVE má 80% výkonu přijde mrak a má 15% je zataženo v zimě a má 5%. a to nízké využití vede na to ,že při hezkém počasí bude výroba z FVE překračovat poptávku - cena elektřiny pak bude padat k nule a to bude konec rozvoje FVE. Samozřejmě baterie a hlavně elektromobilita i rozvoj tepelných čerpadel a chytrých odběrových měřáků nebo výroba vodíku půjde proti tomu jenže těch 80 ,15 a 5 je takové číslo ,že ty FVE prostě vyhrají a cena elektřiny se bude hroutit , v těch časech kdy FVE bude dávat a měla by vydělávat tak nevydělá , když bude zataženo tak bude moc prodávat za slušné ceny ale bude mít zase nízkou výrobu a to zastaví investice. Jediné co to může změnit jsou baterie - když bude elektřina levná tak FVE bude nabíjet baterie a elektřinu prodá ve večerní špičce - za draho jenže nato musí stát baterie tak 1/5 současné ceny - byť levné typy baterií třeba o mezením vybíjecím proudem a podobně. Zatím nic takového není a je otázka kdy a jestli bude.
Pane Vaněček vaše nadšení je hodno obdivu. Nicméně připomínám že akumulace tak velkého množství energie nebude tak levná jak doufáte zvláště když se zdá že ceny baterií přestaly klesat.
Láďo, to není moje nadšení, to je cíl US Dept. of Energy. Věřím jim, že si dávají ambiciozní, ale rozumné cíle. Rozhodně si nedávají nějaké cíle které by byly nedosažitelné, proti přírodním zákonům.
Jinak všechny ceny a jejich pohyb se očišťují o vliv inflace. Já pamatuji benzin za 2 Kč/litr a Plzeň za 1,90 Kč za půllitr. Ale taky pamatuji automatickou pračku před 50 lety za 9 tisíc a teď se nechá koupit i levněji. To je obrovské zlevnění vzhledem k inflaci....
Časy se mění....
Pane Vaněček fakt je že naakumulovat tak obrovské množství energie v bateriích zatím neumíme a ještě to nějakou dobu nepůjde pokud někdy. Co se děje v Kalifornii jistě víte a že tam jsou rozumnější než třeba v Německu bych netvrdil. Jsou jako jinde v zajetí ideálů. Ano jednou to půjde ale nejspíš jinou cestou o které zatím nemáme ani tušení. Zatím ale se musíme spolehnout na levné a ekologické zdroje tedy jaderné a vodní elektrárny.
Cena piva nebo pračky z dob komunismu je irelevantní. Dejme si příklad inflace, který se týká bateriových technologií a nejvyspělejší ekonomiky světa. V roce 1922 byl nejprodávanějším elektromobilem v USA model Detroit Electric. V základní verzi s Pb bateriemi stál 2 985 USD (za příplatek byly NiFe baterie s delším dojezdem). Dle US Inflation Calculator je to na dnešní ceny 53 000 USD. Dnes, o 100 let později, je nejprodávanějším elektromobilem v USA model Tesla 3. V základní verzi s Li-Ion bateriemi stojí 46 990 USD (za příplatek lze mít verzi s většími bateriemi a delším dojezdem). Jak vidíte, za 100 let nenastal skoro žádný pokles cen (dejme teď stranou, že za ty peníze dnes dostane človek lepší auto z hlediska komfortu, bezpečnosti atd). Myslíte, že zrovna teď nás čeká zázračná Bidenova destiletka, kdy reálný pokles o 90 % nastane?
ad Michal: Pokles cen masově vyráběných výrobků v čase je kvůli intenzivnímu výzkumu a rostoucí výrobě. Nic takového od roku 1922 nenastalo u elektromobilů po celých 90 let, to nastává až v posledních 10ti letech. Počkejte ještě 10-15 let a uvidíte. Budete překvapen jako všichni ti, co podceňovali fotovoltaiku před rokem 2008 (kdy Čína zahájila opravdu masovou výrobu FV panelů). A teď je svět nad 1 TW fotovoltaických elektráren..
Standardní čtyřsedadlový otevřený tourer modelového roku 1909 stál 850 $[22], porovnatelné vozy v té době stály 2000 $ – 3000 $. V roce 1913 cena klesla na 550$ a v roce 1915 dosáhla úrovně 440 $.
https://cs.wikipedia .org/wiki/Ford_model_T
Dle https://www.usinflationcalculator .com/ odpovídá 440$ v 1915 ceně $12982 v roce 2022, na české koruny nějakých 309 000 kč. To zhruba odpovídá levné Fabii (již od 339 000 kč), Citigo stálo asi 230 000 kč. Myslím, že ta auta jsou na stav průmyslu v dané době srovnatelná..
Dojezd Detroit Electric 1922 byl 70-100 mil. Takže za cca stejnou cenu dostanete auto co dojede 3x dál. Takže baterky zlevnily na třetinu ceny (a to nepočítáme že dostaneme lepší bezpečnější auto nadupané technologiemi). A jsou to lepší baterky co déle vydrží a můžou se nabíjet rychleji.
Vanecku Vanecku, siris fake news.
Dnesni vyroba z meho pole 14kWp byla cistych 0.9kWh. Ano, jsou zasnezene a nebyl nikdo kdo by vylezl na kluzkou strechu a ocistil je.
A predchozi dny byla denni vyroba okolo 4kWh. A to jeste neni prosinec.
Podotykam, system je (polo)ostrov s 30kWh baterii.
Prumerna spotreba nasich dvou domacnosti v teto dobe je 24kWh/den. Tak si snad kazdy dokaze spocitat jak je solarni energetika "bezva" v ceske zime. A to jeste neni prosinec...
Turby, už se probuďte. V zimě Vás fotovoltaika nezachrání, potřebujete jiná OZE, vítr, vodu a biopaliva. Fotovoltaika je především na zbylých 8 měsíců v roce. A samozřejmě, ještě nechat dosloužit jádro a fosil, odhaduji tak 30 let. Žádné šílenosti s vypínáním starých elektráren, když jste doposavad za ně nepostavili odpovídající náhradu (ČR silně zaostává v OZE, takže u nás to období ještě prodlužte, když nenastane změna)
Turby, nejen pro tebe přidávám základní informace k FVE.
instalovaný výkon 1 kW (dnes cca 2 panely) = 1 MWh vyrobené elektřiny za rok
V ČR pokryje FVE + baterií spotřebu rodinného domu od dubna do září ze 100% + přebytky
v březnu a říjnu pokryje FVE spotřebu z 50%
v listopadu a únoru z 30%
v prosinci a lednu z 10%
Očekávat něco jiného je dost zásadní chyba a hlavně neznalost zeměpisu základní školy = zeměpisná šířka
Nejlevnější energie je nevyrobená, platí to i v zimě. Kdo hledá rezervy, najde je. Spokojenost je počátek hniloby.
mne vcera 2,7kWp vyrobil cistych 1,7kWh a nie - nie su zasnezene a na streche som za tie 4 roky nebol ani raz, tiez na uzemi ceskej republiky, tak mi povypravajte viac o tej ceskej zime, to ze vam na jednom mieste jeden den nieco nefunguje neznamena, ze to tak bude na uzemi celej europy
Jo jasne, zlepseni efektivity solarni energetiky v ceske kotline znamena prestehovat cr do spanelska nebo do severni afriky. To samozrejme dava smysl.
moj priklad ukazuje, ze vyroba v ten isty den moze byt dost odlisna aj iba v ramci ceskej republiky
Ceny lifepo baterii u primarnich vyrobcu clanku (CN) ne ze jen prestaly klesat, ale za posledni rok stouply na bezmala dvojnasobek.
To jen tak na okraj.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se