Domů
Životní prostředí
Letecké společnosti budou muset vykazovat veškeré emise z letů
Letadlo Skandinávských aerolinií, SAS
Zdroj: SAS

Letecké společnosti budou muset vykazovat veškeré emise z letů

Právní předpisy EU budou od ledna 2025 vyžadovat, aby letecké společnosti podávaly zprávy o veškerých svých emisích. Doposud musely vykazovat pouze oxid uhličitý.

Dle veřejné konzultace, o které informoval server Euractiv, budou pravděpodobně lety do destinací mimo EU z povinnosti vyňaty. Povinnost se dotkne emisí jako je oxid siřičitý, voda a saze. Úsilí o omezení dopadu letectví na klima se dosud soustředilo především na emise CO2. V roce 2012 EU zařadila leteckou dopravu do svého systému obchodování s emisemi (EU ETS), který stanovuje limity emisí CO2 a určuje cenu za každou tunu vypuštěného CO2. Emise jiné než CO2 (které jsou viditelné okem - typicky jde o dlouhé čáry za letadly nazývané contrails) - však mohou mít rovněž významný dopad na oteplování a Unie se proto rozhodla regulovat i tyto emise.

Rámec právních předpisů pro emise jiné než CO2 měla Unie povinnost přijmout do 31. srpna 2024. Do té doby měl být konkrétně navržen rámec pro monitorování a vykazování emisí z letecké dopravy. V další fázi by emise měly být začleněny do systému EU ETS. Dle zveřejněného návrhu, který Evropská komise předložila k veřejné konzultaci, budou prozatím vyňaty mezinárodní lety mezi Evropským hospodářským prostorem (EHP - EU plus Norsko, Island a Lichtenštejnsko), a sice v prvních dvou letech. Dle nevládní ekologické organizace Transport & Environment bude ale takto systém MRV pokrývat pouhých 33 % emisí, které mají dopad na životní prostředí v Evropě. Dále například vláda Dánska ve své veřejné odpovědi na konzultaci uvedla, že "dálkové lety mají vzhledem k výšce letu největší dopady, co se týče emisí jiných než CO2".

Evropská asociace regionálních leteckých společností (ERA) uvedla, že vzhledem k environmentálním dopadům vidí paradox ve vyjmutí letů na velké vzdálenosti. ERA namísto toho navrhla, aby každá letecká společnost měla možnost podat žádost o výjimku na přechodné období dvou let. Naopak například Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) výjimku pro mezinárodní lety rozhodně podporuje. Například v případě EU ETS, podobná výjimka byla rovněž zpočátku aplikována. Pravidla se v první fázi měla vztahovat na všechny lety, včetně mezinárodních letů, které odlétají nebo přilétají na letiště mimo Evropu. V důsledku silného odporu a obchodních hrozeb EU dočasně omezila působnost systému EU ETS na lety v rámci EHP. Toto dočasné vyloučení letů mimo EHP bylo prodlouženo a mezinárodní lety mají nyní zůstat vyloučeny až do roku 2027.

K tomu, aby Komise mohla návrh formálně přijmout, je zapotřebí, aby vlády členských států hlasovaly kvalifikovanou většinou. Zákonná lhůta pro přijetí je 31. srpna 2024.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Omega
6. srpen 2024, 15:16

Naprosto nechápu komisi.

Benzín zdanit, letecký benzín nezdanit, nebo letecký benzín zdanit jen když je v EU a ne když se jde mimo EU.

Zdá se to jenom mě, nebo se ta komise snaží udělat co nejsložitější systém.

intfor
6. srpen 2024, 21:11

Pokud někdo opravdu chce omezovat emise, tak letecká doprava by měla být řešena jako jedna z prvních. Jedná se o záležitost relativně zbytnou a přitom produkující velké množství emisí.

Kdyby dostali lidé na výběr, zda omezí na rok topení ve svém domě, roční dopravu osobním autem, nebo rodinou dovolenou v Egyptě, tak si asi většina vybere omezení letecké dopravy do Egypta. A přitom u nás se řeší omezení více u těch prvních dvou činností. Jedna letecká dovolená v Egyptě pro 4 lidi je přitom emisemi CO2 srovnatelná s emisemi osobního auta s nájezdem 25 tis. km.

Jan Stehlik
6. srpen 2024, 21:37

Musíte pochopit , že to je byznys . A vždy platí košile bližší než kabát . Letecky létají bohatší lidé . Naopak třeba uhlím topí socky , i když mají automat a z komína se nečudí . Tedy nebudeme trestat uspěšné , ale došlápnem na socky . No a to je celé . Regulace přeci vymyšlejí a schvalují elity.

Bob
7. srpen 2024, 14:12

Jedna věc je letecká doprava osobní, ale je také nákladní.

Nejen, že by Vám tak brzo nepřišlo on-line objednané zboží z Temu apod. Ony by bez toho nefungovaly dobře třeba i automobilky a spol. Třeba i takové polotovary letadel Airbus se dopravují při výrobě letadly. Mimochodem speciálně k tomu vyrobenými.

Láďa
7. srpen 2024, 00:03

Když vezmu že udávaná spotřeba Boeingu 737 je 2,37 litru na 100km na pasažéra tak je to srovnatelné s autem. Letadlo ale většinou letí přímo tak že auto na stejnou cestu najede a spálí mnohem spálí víc.

Petr prochaska
7. srpen 2024, 00:57

Místo 2,37 litru spíše počítejte 3,5 litru (polovina toho co autem). Nicméně je to 6000 km tam a zpět, takže výlet do Egypta pro 4 lidi letecky je zhruba ekvivalent 12 tis km autem, to je skoro průměrný nájezd auta v ČR za rok.

Egypt je relativně blízko, ale jedna zpáteční cesta do jihovýchodní Asie pro jednoho pasažéra je ekvivalent zhruba průměrného nájezdu autem za celý rok.

Láďa
7. srpen 2024, 01:09

Počítám s oficiálními čísly a i s tím Vaším to vychází méně než cesta autem.

JVr
7. srpen 2024, 13:14

3,5 * 60 je tedy 210 l na osobu (3,5 je na 100 nikoliv na kilometr!). Spotřebuje tedy rodinka na dopravu 840l paliva na cestě do Egypta. Pokud by jeli autem tak je to tam a zpět 9000 km (nepočítám cestu trajektem, ale přes Turecko, Izrael a Gazu, což by asi teď šlo dost těžko bezpečně realizovat ?), pokud by jeli nějakým úspornějším modelem s 6l na 100 tak to máme 540 l paliva (tedy úspora 35 %). Tedy dalo by se říci, že letecká doprava přinese nárůst v desítkách procent, ale hodně to závisí na destinaci a na obsazenosti letadla.

Počítal jsem s oněmi 3,5 l na osobu, což bude průměrně obsazené letadlo, pokud bych počítal s těmi 2,4, což budou plně obsazená letadla, tak bude letecká doprava úspornější, také počítám 4mi osobami obsazené auto, takže by bylo asi fér počítat i plně obsazené letadlo, abych nesrovnával hrušky s jablky anebo spotřebu auta počítat pro průměrně obsazené auto…). Pak můžeme být občas i rádi, že letadla létají a je to spíše o obsazenosti… protože z pohledu spotřeby fosilních paliv mohou vyjít i o dost úspornější jak osobní auta…

Samozřejmě beru argument, že lidi by nejspíš do Turecka na dovolenou nejeli, protože ono to bude trvat přes 4 dny (tam i zpět) a nehledě na bezpečnostní situaci… Takže by si raději zajeli do Chorvatska což je násobně blíže a tím pádem by i spotřeba byla násobně menší.

intfor
7. srpen 2024, 08:46

Ani letadla nejsou vždy 100% obsazena. Hlavní je ale právě ta vzdálenost. Kdyby Vám někdo dal na výběr, zda budete rok jezdit autem, nebo politite na jednu dovolenou do Egypta, tak si většina zvolí roční ježdění autem. A přitom je zdaňovánío více ježdění autem. Nejde o to, že by lidé do Egypta, nebo Asie jeli autem. Jde o to, že pokud opravdu chceme řešit emise, tak se musí zdanit a tím omezit letecká přeprava, aby naletanych km bylo méně.

JVr
7. srpen 2024, 08:00

Souhlas, letecká doprava řešit, ale je tam docela dost problémů. Předně ne všechna letadla si může EU regulovat. Ony ty "mršky" mají takovou tendenci si létat i mimo EU, ať už je směr EU -> Ven; Ven -> EU anebo dokonce kompletně mimo EU anebo přes EU pouze letí. Ti dopravci mají také nehezké chování, protože někteří mají základnu (firmu) v EU, a někteří ji mají mimo EU.

Toto má dopad fatální dopad na vymahatelnost jakékoliv regulace, kterou si EU vymyslí. Zkrátka jde regulovat pouze létání v rámci EU. Pokud vymyslíte, že zdaníte kerosin, tak oni budou tankovat primárně mimo EU, pokud zdaníte přelet přes prostor EU, budou to oblétávat (což ekologii výborně prospěje), pokud zdaníte firmy v EU, poškodíte je vůči těm ostatním a (nebo) přesunou se vám mimo EU.

U auta je to jednoduché, protože nemá takový dosah mimo EU, ale u letadel by taková regulace musela fungovat světově, jenže svět se na regulaci něčeho takového nikdy neshodne, a i kdyby, bude stačit pár výjimek a tam budou „letecké ráje“ ?.

intfor
7. srpen 2024, 10:08

Máte pravdu, že jsou s tím spojené uvedené obtíže, ale řešitelné to je. Například buď se podaří mezinárodní dohoda, jako třeba u omezení freonů. Nebo se nepovede a pak to mohou vyspělé státy řešit samy. Většina cestujících je totiž z vyspělých států a ty například mohou zavést daň pro celosvětové lety vlastních občanů. Pokud občan poletí z EU a nebo společností z EU, tak zdanění provede přímo ona, tím se pokryje většina letů. A zbytek, pokud poletí kdekoli na světě s jinou společností, tak jednou za rok vyplní na internetu daňové hlášení, kde uvede všechny lety a spočítá se mu daň, kterou doplatí. Zdaňovat topení, auta a vynechat leteckou přepravu, je špatně.

Petr Hariprasad Hajič
7. srpen 2024, 12:07

Odpověď je v článku. Zavádí to postupně a je potřeba souhlas většiny, protže je jako obyčejně hodně subjeků proti. Jde o nepopulární, ale nutná opatření. Letecký průmysl produkuje asi 7% z celkových emisí v dopravě. Oprroti asi 61% v osobní dopravě je to málo, ale ne zase tak málo, aby se to dalo zanedbat a pokud začnou emise díky elektrifikaci v osobní dopravě klesat, tak podíl emisí v letecké dopravě samozřejmě poroste.

Martin Prokš
7. srpen 2024, 07:48

Dobrý den

První postřeh je, že toto je v rozporu s mezinárodními dohodami o civilní letecké dopravě platnými od konce druhé světové války.

Druhá rovina je, že toto je naprosto vražedné ekonomické a sociální chování. Podraží naprosto běžné věci ve jménu Velké Gaie. Ovoce a zelenina jako první. Ještě více se omezí přístup k mnoha lékům a podraží.

A další a další na první pohled nesouvisející problémy.

Heil Gréta!

Ať žije Velká bohyně Gaia!

Petr Hariprasad Hajič
7. srpen 2024, 12:11

Co se dá dělat. Elektrolety jsou v nedohlednu a jablka a růžičkovou kapustičku z Peru k nám autem nedopraví.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se