Cínová krize: Rostoucí ceny ohrožují elektrotechniku i automobilový průmysl v ČR
Trh s cínem čelí nečekaným výzvám, které mohou vést k dalšímu růstu cen této klíčové suroviny. Po dlouhé absenci několika významných těžařských provozů se globální nabídka cínu výrazně zkomplikovala, což vytváří tlak na dodavatelský řetězec a zvyšuje volatilitu na trzích. Agentura Reuters varuje před nedostatkem cínu pro elektrotechniku.
Proč je cín důležitý?
Cín je nezbytnou složkou v mnoha průmyslových odvětvích. Největší poptávka přichází z elektronického průmyslu, kde se cín používá především při pájení (cca 47 % světové spotřeby). Elektronická zařízení, od počítačů po chytré telefony, jsou na něm závislá.
Dále se uplatňuje v bateriích a elektromobilitě, která zaznamenává boom i v České republice, stejně jako při výrobě různých slitin, včetně bronzu. Bez cínu se zkrátka neobejde žádná moderní ekonomika.
Klíčové faktory ovlivňující dodávky cínu
Podle zprávy Reuters zůstávají globální dodávky cínu napjaté kvůli přetrvávajícím problémům v několika významných dolech. Jedním z nich je Mount Bischoff v Austrálii, který byl dlouho mimo provoz. I když byl v poslední době znovu uveden do činnosti, kapacity pro těžbu se napříč světem stále nezvyšují dostatečně rychle, aby pokryly rostoucí poptávku.
Čína a Indonésie, které patří mezi největší producenty cínu, nadále čelí výpadkům produkce. V Číně dochází k poklesu produkce v důsledku zpřísňování environmentálních regulací a zvyšujících se nákladů na těžbu.
Indonésie, která je tradičně jedním z největších exportérů cínu, navíc zvažuje zpřísnění vývozních kvót, což by mohlo ještě více omezit nabídku na světových trzích. Podle informací z International Tin Association by tato opatření mohla mít významný dopad na světové ceny cínu.
Zdroj: Renault
Dopad na evropský trh a Českou republiku
Pro Evropu, a konkrétně Českou republiku, která je závislá na dovozu cínu pro své průmyslové a technologické sektory, tato situace představuje značné riziko. Česká republika nemá vlastní těžbu cínu a spoléhá na import z Asie a dalších regionů. Rostoucí ceny cínu mohou výrazně ovlivnit ceny finálních výrobků, především v elektrotechnickém a automobilovém průmyslu, který je v ČR významný.
Cín je klíčovou složkou pro výrobu lithium-iontových baterií, které se používají v elektrických vozidlech. Nedostatek cínu by mohl zpomalit produkci těchto baterií a zvýšit jejich náklady, což by mělo dopad na koncové ceny vozidel. Navíc může být ohrožen také vývoj chytrých technologií a energetických systémů v oblasti distribuce a přenosu elektrické energie, kde se pájení rovněž hojně využívá.
Výhled a řešení
Navzdory výpadkům těžby a přísnějším regulačním opatřením existuje potenciál pro zlepšení. Například nové těžební projekty v Jižní Americe a Africe by mohly přinést čerstvé dodávky na trh. Je však potřeba masivních investic a modernizace těžebních technologií, aby se udržel krok s rostoucí poptávkou.
Evropské podniky mohou v reakci na nedostatek surovin zvážit investice do recyklace cínu nebo hledání alternativních materiálů. V tomto směru existuje potenciál i pro české firmy, které by mohly využít recyklační technologie a snižovat tak závislost na primárních zdrojích.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se