Domů
Vodík
Vodíkáři se sešli v Praze a diskutovali o rozvoji páteřní vodíkové sítě
Zdroj: MPO. Ministr Vlček na Czech Hydrogen Backbone Dialogue.
Zdroj: MPO. Ministr Vlček na Czech Hydrogen Backbone Dialogue.

Vodíkáři se sešli v Praze a diskutovali o rozvoji páteřní vodíkové sítě

Praha hostila firmy náležící do vodíkové dodavatelského řetězce od výroby, přes přepravu až po spotřebu. Konferenci pořádala společnost NET4GAS společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu.

Provozovatel přepravní soustavy NET4GAS spolupracuje na čtyřech vodíkových partnerstvích (www.CEHC.eu, www.CGHI.eu, www.SEEHyC.eu, www.SunsHyneCorridor.eu), nejnověji teď na SEEHyC, která mají za cíl vybudovat kapacity pro přepravu cenově dostupného obnovitelného a nízkoemisního vodíku.

Všichni partneři z řad provozovatelů evropských plynárenských přepravních soustav, se kterými TSO na rozvoji koridorů spolupracuje, měli v listopadu příležitost setkat se společně i s dalšími českými a evropskými představiteli energetiky a průmyslu na Czech Hydrogen Backbone Dialogue, kde v krátkých prezentacích potvrdili své záměry budovat páteřní vodíkovou infrastrukturu.

„Při plánování vodíkové centrální sítě jsme identifikovali místa výroby a spotřeby vodíku a našli hlavní koridory, které tyto body spojují. Jeden z nich vede i přes Českou republiku. Tím, že jsme začali od plánování sítě, jsme dali výrobcům i spotřebitelům jistotu, že bude existovat způsob, jak si vodík předat,“ vysvětlil na konferenci Erik Kolstø, ředitel oddělení Bussines Delopment- Vodíková a Uhlíková Infrastruktura OGE.

Přístup, kdy infrastruktura poslouží jako hybatel transformace, potvrzuje ve svém výzkumu analytička systémů Donela Meadows. Jednoduše se jedná o poskytnutí záruky, které pak urychlí rozvoj určitého segmentu.

Příležitost pro ČR

To je příležitost i pro Českou republiku. Pohled na mapu budoucí evropské vodíkové přepravní soustavy ukazuje, že vodíková plynárenská infrastruktura v tuzemsku může propojit budoucí zdroje obnovitelného vodíku v Severním a Baltském moři, na Ukrajině, v jižní Evropě, Řecku a v severní Africe s příslušnými evropskými koncovými spotřebiteli. K tomu pomohou regionální projekty, o kterých diskutovali účastníci setkání z řad budoucích výrobců, přepravců, ale také odběratelů z České republiky a dalších zemí.

Na konferenci organizované NET4GAS pod záštitou MPO zástupci provozovatele české plynárenské přepravní a v budoucnu i vodíkové soustavy, v souladu s národní vodíkovou strategií zdůraznili potenciál České vodíkové páteřní sítě. Ta propojí hlavní oblasti výroby vodíku s centry poptávky, a to jak v rámci České republiky, tak v celé Evropě. Účast mezinárodních hráčů ukazuje na rostoucí význam České vodíkové páteřní sítě pro propojování evropských vodíkových iniciativ a strategický význam společnosti NET4GAS.

„Česko má díky své robustní plynárenské přepravní infrastruktuře a poloze ve středu Evropy jedinečnou konkurenční výhodu. Naším cílem je tuto příležitost využít na maximum, proto teď naplno pracujeme na vybudování páteřní sítě pro přepravu vodíku a na vytvoření evropských vodíkových koridorů,“ uvedl na konferenci ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček s tím, že právě vodík může mimo jiné významným způsobem přispět také k dosažení evropských cílů v oblasti dekarbonizace.

Už je čas

Ty se ale postupně blíží, přičemž první milník nastává v roce 2030, kdy legislativa ukládá průmyslu a dopravě spotřebovat konkrétní množství vodíku. Nejdál je v celém procesu rozvoje infrastruktury právě Německo.

„Od představení Core grid německými TSO až k jejímu schválení Bundesnetzagentur včetně schválení financování Evropskou komisí uběhlo 15 měsíců,“ uvedl Kolstø.

K urychlení budování vodíkových koridorů provozovatelé plynárenských přepravních soustav, jako jsou GASCADE, OGE, Eustream, DESFA, GTSOUA nebo Bulgartransgaz, letos požádají Evropskou komisi o udělení statusu tzv. Projektů společného zájmu EU (PCI/PMI). Status PCI umožní rychlejší schvalování projektů a tím urychlí výstavbu vodíkové infrastruktury, která bude efektivně pokrývat rostoucí poptávku po vodíku v celé Evropě. Tato infrastruktura zároveň pomůže snížit evropskou závislost na fosilních palivech a jejich dovozu.

Cena

Čeští hráči jsou ovšem k celému rozvoji vodíkového hospodářství skeptičtí, a to především kvůli ceně komodity. Pavel Farkač, ředitel rozvojových a transformačních projektů Se.ven Energy, upozornil, že ačkoliv plánují vlastní výrobu vodíku, je pro těžké najít koncového zákazníka. V rozvoji vodíkových projektů ovšem skupina pokračuje.

„Pro mě je hlavní otázkou, co budeme dělat v dalších deseti letech, kdy budeme vyrábět vodík draze a bez vhodného schématu podpory bude těžké najít zákazníka ochotného tuto cenu zaplatit,“ doplnil v průběhu panelu Farkače Jan Šícha, ředitel útvaru inovací ze skupiny ČEZ.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Vladimír Krteček
17. listopad 2024, 14:08

Čeští hráči jsou ovšem k celému rozvoji vodíkového hospodářství skeptičtí --- ja taky. A to tak, že VELMI.

Ale aspon budeme mit proinvestovane dalsi prazdne trubky.

Mame dost. A kdyz ne, nekoho obereme.

Baton David
17. listopad 2024, 14:57

vodík přinese více problémů než kolik jich vyřeší, vyráběl bych metanol. Projekty na vyžírání dotací a těžbu uhlíku z atmosféry by mohli co2 dodávat právě do výroben metanolu, pak už stačí jen voda a energie. Metanol se dobře skladuje a má využití v mobilitě, teplárenství, energetice, průmyslu.. Pak by dávalo smysl předimenzování občasných zdrojů v síti, veškerá energie se zápornými cenami by byla spotřebována pro akumulaci do metanolu

Bob
17. listopad 2024, 18:08

Akorát že výroba zeleného metanolu má ještě menší účinnost a vyšší cenu, než zeleného vodíku. Takže dává ještě menší smysl ho vyrábět. Navíc, pokud by to bylo jen občasně a to drahé zařízení by se používalo také jen občasně.

Mex
18. listopad 2024, 19:06

Ale je tam jiné plus. Když si člověk dá toho metanolu tak lahvinku, dvě, tak už mu pak ta nižší účinnost tak nějak přestává vadit.

Mex
18. listopad 2024, 19:09

Ech, trapná chyba. :-(

Etanolu. Ale ten umíme vyrobit taky.

Bob
18. listopad 2024, 20:44

Proč chyba? Po etanolu Vám přestane vadit, po metanolu ji neuvidíte.

Ale problém tím nezmizí.

Jediná nesporná výhoda kapalin je snadné skladování, jenže ta ztráta energie a výsledná cena "zabije" i tu jedinou výhodu v energetice.

Vítězslav Novák
19. listopad 2024, 07:55

I po metanolu přestane vadit. Po dvou lahvinkách i definitivně. Pokud se nepožije antidotum - ten etanol - v množství větším než velkém...

Omega
20. listopad 2024, 20:27

Bobe,

metanol má proti vodíku velké množství výhod.

1) dobře se skladuje a transportuje

2) lze ho použít v motorech napřímo

3) lze ho neomezeně dlouho skladovat jako palivo pro PEM články

č) lze ho lehce polymerizovat na složitější uhlovodíky, takže se dá použít jako přímý vstup pro výrobu plastů

5) při úniku ho bakterie rozloží

6) má vyšší objemovou hustotu energie než vodík

Takže varianta syntetizovat z H2 a CO2 metanol rozhodně není špatný nápad

Karel Valenta
18. listopad 2024, 09:16

Díky mnohem lepším přírodním podmínkám má smysl pouze dovoz vodíku (ale spíš jeho derivátů-čpavek) někde ze Saudské Arábie. Tím padá jeden z mýtů zdejších OZE o využití přebytků elektřiny z OZE na výrobu vodíku.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se